tina
10-16-2011, 09:47 AM
به طور کلی عامل اصلی تمیز ارواح از یکدیگر وجود علم و فضیلت میباشد و ارواح به سه طبقه تقسیم میشوند:
1- ارواح سفلی
2- ارواح علوی و مترقی
3- ارواح پاک و منزه
ارواح سفلی ارواحی هستند که در آخرین درجه جهان برزخ از پائین قرار دارند ماده بر آنها مسلط است و متمایل بشر هستند.
این ارواح هم درجات متفاوت دارند، پائین ترین درجات آنها ارواح نحس می باشد که اینها متمایل بشر هستند، میخواهند میان زنده دشمنی بیفکنند و فتنه تولید کنند مردم را فریب دهند و با وسوسه های پشت خود آنها را گمراه کنند، اگر این ارواح تجسد پیدا کنند، آثار خبث و فساد و طمع در سیمایشان ظاهر است!
بعد از آنها ارواح ابله و نادان هستند که آنها را ارواح بی شرم و سبک مغز و بازیگوش و نادان توصیف میکنند عادت اینها داخل شدن به مجالس روحی و انتخاب نامهای بزرگ برای خود است تا به این وسیله مدیوم را مسخره کنند و با سخنان خنده آور خود او را فریب دهند و عده های دروغ به مدیوم بدهند.
بعد از اینها ارواح متکبر قرار دارند اینها ارواحی هستند همین که معلومات کمی از علم و معرفت به دست می آوردند. خیال میکردند که به همه علوم و حقایق آگاه شده اند کبر و غرور آنها را فرا می گرفت این ارواح دوست ندارند کسی سخنان آنها را تنقید کند آنها در آراء خود سخت پا برجا هستند و خود را در برابر حق به نادانی میزنند. ( گرچه آن حق از خورشید هم روشن تر باشد ).
بعد از انها ارواح عقیم بی فایده وجود دارد. آنها ارواحی هستند که در زمان حیاتشان نه عمل خیر انجام داده اند و نه عمل بد، از خصوصیات این ارواح اینست که علاقه زیادی به اعمال خیر دارند. و جداً از اینکه در زمان حیات اعمال خیر انجام نداده اند متاسف می باشند.
ارواح علوی ( مترقی )
از خصوصیات این ارواح اینست که به ماده تسلط دارند خیر و نیکی را دوست دارند و از همه آن رذایلی که آفت ارواح سفلی بودند به دور هستند البته اینها هم درجات مختلف دارند یکی ارواح صالحه هستند و صفات آنها _ دوست داشتن صلاح و نیکی و اعمال خیر و الهام به انسانهای زنده و وادار کردن آنان به انجام کارهای نیک است. اما از نظر معارف و معلومات و ارتقاء عقلی محدود هستند. زیرا که هر انسانی در این دنیا به واسطه اعمال بد و خوب، مقام و شخصیت خود را در جهان روحی تعیین می کند.
یعنی معلومات علمی و عقلی انها پائین تر از اخلاقشان میباشد. بعد از اینها ارواح حکیم هستند آنها ارواحی هستند که از اخلاق حمیده، نقصی ندارند لکن علوم و معرفت آنها بالاتر از اخلاقشان میباشد.
بعد از اینها هم ارواح رفیعه یعنی ارواحی که میان حکمت علم _ اخلاق فضیلت جمع کرده اند سخنان آنها دارای معانی بدیع است فکرشان بزرگ است. اینها تعالیم خود را به آن اشخاص زنده القاء میکنند که با خلوص نیت در صدد شناخت حق باشند و دلهایشان را از مطامع دنیوی خالی کرده باشند.
1- ارواح سفلی
2- ارواح علوی و مترقی
3- ارواح پاک و منزه
ارواح سفلی ارواحی هستند که در آخرین درجه جهان برزخ از پائین قرار دارند ماده بر آنها مسلط است و متمایل بشر هستند.
این ارواح هم درجات متفاوت دارند، پائین ترین درجات آنها ارواح نحس می باشد که اینها متمایل بشر هستند، میخواهند میان زنده دشمنی بیفکنند و فتنه تولید کنند مردم را فریب دهند و با وسوسه های پشت خود آنها را گمراه کنند، اگر این ارواح تجسد پیدا کنند، آثار خبث و فساد و طمع در سیمایشان ظاهر است!
بعد از آنها ارواح ابله و نادان هستند که آنها را ارواح بی شرم و سبک مغز و بازیگوش و نادان توصیف میکنند عادت اینها داخل شدن به مجالس روحی و انتخاب نامهای بزرگ برای خود است تا به این وسیله مدیوم را مسخره کنند و با سخنان خنده آور خود او را فریب دهند و عده های دروغ به مدیوم بدهند.
بعد از اینها ارواح متکبر قرار دارند اینها ارواحی هستند همین که معلومات کمی از علم و معرفت به دست می آوردند. خیال میکردند که به همه علوم و حقایق آگاه شده اند کبر و غرور آنها را فرا می گرفت این ارواح دوست ندارند کسی سخنان آنها را تنقید کند آنها در آراء خود سخت پا برجا هستند و خود را در برابر حق به نادانی میزنند. ( گرچه آن حق از خورشید هم روشن تر باشد ).
بعد از انها ارواح عقیم بی فایده وجود دارد. آنها ارواحی هستند که در زمان حیاتشان نه عمل خیر انجام داده اند و نه عمل بد، از خصوصیات این ارواح اینست که علاقه زیادی به اعمال خیر دارند. و جداً از اینکه در زمان حیات اعمال خیر انجام نداده اند متاسف می باشند.
ارواح علوی ( مترقی )
از خصوصیات این ارواح اینست که به ماده تسلط دارند خیر و نیکی را دوست دارند و از همه آن رذایلی که آفت ارواح سفلی بودند به دور هستند البته اینها هم درجات مختلف دارند یکی ارواح صالحه هستند و صفات آنها _ دوست داشتن صلاح و نیکی و اعمال خیر و الهام به انسانهای زنده و وادار کردن آنان به انجام کارهای نیک است. اما از نظر معارف و معلومات و ارتقاء عقلی محدود هستند. زیرا که هر انسانی در این دنیا به واسطه اعمال بد و خوب، مقام و شخصیت خود را در جهان روحی تعیین می کند.
یعنی معلومات علمی و عقلی انها پائین تر از اخلاقشان میباشد. بعد از اینها ارواح حکیم هستند آنها ارواحی هستند که از اخلاق حمیده، نقصی ندارند لکن علوم و معرفت آنها بالاتر از اخلاقشان میباشد.
بعد از اینها هم ارواح رفیعه یعنی ارواحی که میان حکمت علم _ اخلاق فضیلت جمع کرده اند سخنان آنها دارای معانی بدیع است فکرشان بزرگ است. اینها تعالیم خود را به آن اشخاص زنده القاء میکنند که با خلوص نیت در صدد شناخت حق باشند و دلهایشان را از مطامع دنیوی خالی کرده باشند.