M.A.H.S.A
10-01-2011, 09:20 AM
همبستگي بين شايستگي باليني پرستاران و رضايت بيماران از خدمات پرستاري
چکيده:
مقدمه: دستيابي به راههايي براي ارتقاء كيفيت خدمات پرستاري همواره مورد توجه مديران پرستاري بوده است. ويژگيهاي ارائه دهندگان خدمات پرستاري مي تواند يكي از عوامل موثر بر كيفيت آن باشد. بعلاوه، نظر مددجو به عنوان دريافت كننده خدمات پرستاري مي تواند شاخصي از كيفيت خدمات باشد.
هدف: اين پژوهش با هدف تعيين همبستگي بين شايستگي باليني پرستاران با رضايت بيماران از خدمات پرستاري در بيمارستانهاي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي زاهدان انجام شد.
مواد و روشها: در اين مطالعه توصيفي-همبستگي، 47 پرستار شاغل و 141 بيمار بستري بصورت تصادفي انتخاب شدند. نمونه هاي پژوهش شامل پرستاراني بودند كه در يكي از بخشهاي باليني مراقبت مستقيم از بيمار را به عهده داشتند. همچنين به ازاي هر پرستار، 3 بيمار وي كه حداقل 3 روز از خدمات پرستار مربوطه استفاده كرده بودند و در زمان پژوهش در شرف ترخيص بودند، انتخاب شدند. اطلاعات فردي و شغلي توسط پرسشنامه و به روش مصاحبه جمع آوري شد. شايستگي باليني پرستاران توسط ابزاري مشتمل بر 62 سؤال در زمينه مهارتهاي مديريتي، حرفه اي، ارتباطي و آموزشي توسط سرپرستار، سوپروايزر و پژوهشگر سنجيده شد. رضايت بيماران توسط ابزاري مشتمل بر 37 سؤال در زمينه نيازهاي فيزيولوژيك، ايمني، اجتماعي سنجيده شد. اعتبار پرسشنامه با اعتبار محتوا و پايايي بروش آلفاي كرونباخ اندازه گيري شد. آزمونهاي آماري رگرسيون، آناليز واريانس و مجذور كاي براي تجزيه و تحليل داده ها به كار رفت.
يافته ها: ميانگين سن پرستاران 7/10 3/37 و بيماران 9/4 7/30 سال بود. 5/74 درصد از پرستاران و 2/53 درصد از بيماران مونث بودند. همه پرستاران مدرك كارشناسي پرستاري داشته و 7/49 درصد از بيماران مدرك متوسطه داشتند . شايستگي باليني 17 درصد از پرستاران كمتر از حد انتظار، 5/75 درصد در حد انتظار و 5/25 درصد بيشتر از حد انتظار بود. 2/9 درصد از بيماران از خدمات پرستار ناراضي، 61 درصد نسبتاً راضي و 8/29 درصد كاملاً راضي بودند. آزمون رگرسيون رابطه خطي معني دار مستقيمي بين شايستگي باليني پرستار و رضايت بيمار نشان داد. آزمون آناليزواريانس دوطرفه نشان داد كه شايستگي باليني پرستار، جنس، تحصيلات و وضعيت تاهل بيمار با رضايت وي رابطه دارد اما ساير عوامل ارتباط معني داري با آن نداشت.
بحث و نتيجه گيري: به نظر مي رسد با افزايش شايستگي باليني پرستار، كيفيت خدمات پرستاري ارتقاء يافته و اين منجر به افزايش رضايت بيماران شود. لذا سيستم خدمات بهداشتي مي تواند با ارتقاء شايستگي باليني پرستاران يا به كارگيري پرستاران با شايستگي بيشتر، رضايت مددجويان را فراهم نمايد .
تاليف:
مهناز قلجه ، فرشته قلجايي ، دكتر عليرضا مظلوم
چکيده:
مقدمه: دستيابي به راههايي براي ارتقاء كيفيت خدمات پرستاري همواره مورد توجه مديران پرستاري بوده است. ويژگيهاي ارائه دهندگان خدمات پرستاري مي تواند يكي از عوامل موثر بر كيفيت آن باشد. بعلاوه، نظر مددجو به عنوان دريافت كننده خدمات پرستاري مي تواند شاخصي از كيفيت خدمات باشد.
هدف: اين پژوهش با هدف تعيين همبستگي بين شايستگي باليني پرستاران با رضايت بيماران از خدمات پرستاري در بيمارستانهاي وابسته به دانشگاه علوم پزشكي زاهدان انجام شد.
مواد و روشها: در اين مطالعه توصيفي-همبستگي، 47 پرستار شاغل و 141 بيمار بستري بصورت تصادفي انتخاب شدند. نمونه هاي پژوهش شامل پرستاراني بودند كه در يكي از بخشهاي باليني مراقبت مستقيم از بيمار را به عهده داشتند. همچنين به ازاي هر پرستار، 3 بيمار وي كه حداقل 3 روز از خدمات پرستار مربوطه استفاده كرده بودند و در زمان پژوهش در شرف ترخيص بودند، انتخاب شدند. اطلاعات فردي و شغلي توسط پرسشنامه و به روش مصاحبه جمع آوري شد. شايستگي باليني پرستاران توسط ابزاري مشتمل بر 62 سؤال در زمينه مهارتهاي مديريتي، حرفه اي، ارتباطي و آموزشي توسط سرپرستار، سوپروايزر و پژوهشگر سنجيده شد. رضايت بيماران توسط ابزاري مشتمل بر 37 سؤال در زمينه نيازهاي فيزيولوژيك، ايمني، اجتماعي سنجيده شد. اعتبار پرسشنامه با اعتبار محتوا و پايايي بروش آلفاي كرونباخ اندازه گيري شد. آزمونهاي آماري رگرسيون، آناليز واريانس و مجذور كاي براي تجزيه و تحليل داده ها به كار رفت.
يافته ها: ميانگين سن پرستاران 7/10 3/37 و بيماران 9/4 7/30 سال بود. 5/74 درصد از پرستاران و 2/53 درصد از بيماران مونث بودند. همه پرستاران مدرك كارشناسي پرستاري داشته و 7/49 درصد از بيماران مدرك متوسطه داشتند . شايستگي باليني 17 درصد از پرستاران كمتر از حد انتظار، 5/75 درصد در حد انتظار و 5/25 درصد بيشتر از حد انتظار بود. 2/9 درصد از بيماران از خدمات پرستار ناراضي، 61 درصد نسبتاً راضي و 8/29 درصد كاملاً راضي بودند. آزمون رگرسيون رابطه خطي معني دار مستقيمي بين شايستگي باليني پرستار و رضايت بيمار نشان داد. آزمون آناليزواريانس دوطرفه نشان داد كه شايستگي باليني پرستار، جنس، تحصيلات و وضعيت تاهل بيمار با رضايت وي رابطه دارد اما ساير عوامل ارتباط معني داري با آن نداشت.
بحث و نتيجه گيري: به نظر مي رسد با افزايش شايستگي باليني پرستار، كيفيت خدمات پرستاري ارتقاء يافته و اين منجر به افزايش رضايت بيماران شود. لذا سيستم خدمات بهداشتي مي تواند با ارتقاء شايستگي باليني پرستاران يا به كارگيري پرستاران با شايستگي بيشتر، رضايت مددجويان را فراهم نمايد .
تاليف:
مهناز قلجه ، فرشته قلجايي ، دكتر عليرضا مظلوم