M.A.H.S.A
09-18-2011, 05:51 PM
دید کلی نیروگاه هستهای مانند هر مرکز مولد برق با هدف تولید برق ایجاد میشود. تولید برق کار مشکلی به نظر نمیرسد. هر یک از شما احتمالا تکمه فلاش عکاسی یا استارت یک اتومبیل را زده است. در هر دوی اینها از انرژی الکتریکی ذخیره شده در یک باطری در موقع لزوم استفاده میشود. ولی یک ایستگاه مولد برق را نمیتوان از تعداد زیادی باطری متصل به هم تشکیل داد.
▪ دو دلیل بسیار مهم وجود دارد که چرا این کار نمیتواند صورت پذیرد:
۱) اول اینکه باطریها مقدار انرژی الکتریکی محدودی دارند و نمیتوانند بدون آنکه مرتب پر شوند مدت طولانی دوام داشته باشند، علاوه بر این برای پرکردن آنها نیاز به منبع انرژی الکتریکی دیگری است.
۲) دوم اینکه باطریها نمیتوانند انرژی الکتریکی به مقدار زیاد در زمان کوتاهی تهیه کنند.
اگر باطری نمیتواند منظور یک یک مرکز تولید برق را برآورده سازد پس چه چیز میتواند؟ راههای تولید برق مردم سالهای متمادی است حرکت مکانیکی را برای تولید برق مورد نیاز خود بکار میبرند.
میدانید اساس کار یک دستگاه مولد برق (ژنراتور) ، اعم از مولد جریان مستقیم یا متفاوت ، حرکت نسبی یک هادی در میدان مغناطیسی است. ولی مولد یک عیب دارد آن این است که مانند باطری نمیتواند انرژی الکتریکی ذخیره کند، به عبارت دیگر برقی که مولد تولید میکند باید در حین تولید مصرف شود. در همه مولدها یک چیز مشترک است، همه آنها نیاز به منبع قدرت دارند تا استوانه حاملهادیها را ، یا آهنربای مولد میدان مغناطیسی را بچرخاند یعنی حرکت مکانیکی سیمها را در میدان مغناطیسی ثابت ( یا حرکت آهنربا را در مقابل سیم پیچها ثابت) تامین کند. منابع قدرت مورد استفاده انواع مختلف دارند.
چهار نوع از آنها که اغلب مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از توربین آبی ، توربین بخار ، توربین گازی و موتورهای درون سوز. توربین آبی در نیروگاههای هیدرولیک برای چرخاندن مولد برق (ژنراتور) از توربین آبی استفاده میشود. این طریقه تولید برق از لحاظ اقتصاد با صرفه است ولی محدودیت جغرافیایی محل از لحاظ سد سازی دارد. توربین گازی استفاده از توربین گازی برای به کار انداختن مولدهای برق روز افزون است. اساس کار توربینهای گازی مانند کار موتورهای جت است. سوخت میسوزد و گازهای حاصل از سوختن در توربین منبسط میشود.
ساختن توربینهای گازی کم خرج است ولی بهره برداری از آنها پرخرج میباشد، علاوه بر این ابعاد آنها محدود است. به همین جهت اغلب آنها را به عنوان واحدهای اضافی برای تدارک الکتریسیته بیش از معمول ، بویژه هنگامی که مصارف اختصاصی مورد نیاز است ، بکار میروند. توربین بخار توربین بخار وسیله متداولتری برای تامین توان مکانیکی جهت چرخاندن القاء کن مولد برق از نیروگاه است. تفاوت یک نیروگاه بخار با نیروگاههای دیگر در چگونگی تولید بخار است. هر روشی که بکار میرود باید مقدار زیادی گرما برای تولید بخار لازم جهت بکار انداختن توربینهای بخار تهیه شود. در نیروگاههای با سوخت فسیلی این گرما از سوختن زغال سنگ ، نفت ، یا گاز طبیعی حاصل میشود. در نیروگاه هستهای گرما از شکافت اتمهای سوخت اورانیوم به دست میآید. نیروگاه با سوخت فسیلی نیروگاههای با سوخت فسیلی مدرن پیچیده و پراجزایند.
تهیه سوخت و تزریق آن سوختن تولید بخار کارکردن توربین مولد چگالیدن بخار برگشت آب حاصل از چگالیدن بخار به دیگ مکانیسم مراحل نیروگاه با سوخت فسیلی در نیروگاه با سوخت فسیلی ، اول باید سوخت را آماده کرد.
مثلا اگر سوخت زغال سنگ است باید به صورت گرد درآید، چنانچه نفت است باید گرم شود ، سپس سوخت آماده شده ، به داخل کوره تزریق یا پاشیده شود. در کوره سوخت با هوا مخلوط شده میسوزد و گرمای حاصل از سوختن آن برای تولید بخار بکار میرود و چرخه تولید بخار آغاز میشود، بخار در توربین منبسط شده و آن را میچرخاند و چون محور توربین به محور مولد برق اتصال دارد القاء کن مولد نیز به چرخش در میآید و برق تولید میشود، بخار پس از خروج از توربین باید متراکم شده دوباره به صورت آب در آید بطوریکه بتوان آن را بوسیله تلمبه به دیگ برگردانده دوباره از آن استفاده کرد. تبدیلات انرژی در مکانیسم کار نیروگاه با سوخت فسیلی در این شش مرحله که در نیروگاه با سوخت فسیلی جریان دارند، انرژی در مراحل پیدرپی از یک صورت به صورت دیگر تبدیل میشود انرژی اولیه در سوخت ذخیره است، وقتی سوخت میسوزد مقداری از این انرژی به صورت گرما آزاد میشود. آب درون دیگ این انرژی گرمایی را جذب میکند و بخار میشود. بخار انرژی را به توربین انتقال میدهد، در توربین این انرژی به انرژی جنبشی چرخاننده توربین تبدیل میگردد که مستقیما به مولد برق انتقال یافته به انرژی الکتریکی تبدیل میشود و برق تولید میگردد. نیروگاه هستهای در حال حاضر ، در همه نیروگاههای هستهای از توربین بخار برای چرخاندن مولدهای برق استفاده میشود، ولی در این نوع نیروگاه ، یک راکتور هستهای جای یک دیگ بخار نیروگاه با سوخت فسیلی را گرفته است.
به جای تهیه دائمیسوخت فسیلی ، تزریق آن به کوره و سوختن آن به منظورایجاد گرما ، سوخت هستهای گرمای لازم را برای تولید بخار ایجاد میکند. و این سوخت فقط تقریبا در هر سال یک بار تعویض میشود. گرمای حاصل شده از سوخت هستهای به سیالی به نام خنک کننده راکتور که در اطراف سوخت جریان دارد انتقال مییابد. اختلاف پتانسیل در علوم فیزیکی اختلاف پتانسیل اختلاف در پتانسیل بین دو نقطه در یک میدان برداری پایدار است. در مهندسی، این کمیت گاهاً به عنوان متغیرهای عرضی در برابر کمیت هایی مانند شار که متغیر عبوریاست، توصیف می شود. تولید نتیجه ی شار و اختلاف پتانسیل توان است که نرخ تغییرات کمیت پایدار انرژی است.
در مایعات، اختلاف پتانسیل اختلاف در فشار است. در سیستم های دمایی اختلاف پتانسیل اختلاف در دما است. در مکانیک، اختلاف پتانسیل، اختلاف در پتانسیل گرانشی بین دو نقطه است. در مهندسی برق، اختلاف پتانسیل ولتاژ است، یعنی اختلاف بین نقاط ابتدایی و انتهایی یک پتانسیل الکترواستاتیک. تعاریف الکتریکی یک اختلاف پتانسیل بین دو نقطه منجر به ایجاد یک نیرو می شود که یک نیروی الکتروموتیو یا emf خوانده می شود. این نیرو مایل است تا الکترون ها یا دیگر بارهای حامل را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال دهد. اگر یک هادی الکتریکی در یک میدان مغناطیسی به صورت عمود بر میدان حرکت کند، بین دو سرش یک اختلاف پتانسیل ایجاد می شود.
اختلاف پتانسیل بین دو نقطه یک مدار الکتریکی برابر اختلاف در پتانسیل های الکتریکی آن دو نقطه تعریف می شود. اختلاف پتانسیل به صورت مقدارکار انجام شده برای انتقال واحد بار الکتریکی از نقطه دوم به نقطه اول یا به طور برابر، مقدار کاری که واحد بار می تواند در انتقال از نقطه اول به نقطه دوم انجام دهد، است. در سیستم واحد های ««SI، اختلاف پتانسیل، پتانسیل الکتریکی و نیروی الکتروموتیو توسط ««ولت که نشان دهنده واژه معروف ولتاژ و نماد V است، اندازه گیری می شود. یک ولت که پس از الساندور ولتا نامگذاری شد، به صورت یک ژول از انرژی برای انجام کار روی یک کلمب از بار تعریف شده است.
اختلاف پتانسیل بین دو نقطه a و b انتگرال خط میدان الکتریکی "E" است: Va- اگر یک مدار الکتریکی را به یک چرخه آب در یک شبکه لوله ها که در غیاب جاذبه زمین توسط پمپ ها به گردش در می آید، تشبیه کنیم، آنگاه اختلاف پتانسیل معادل فشار بین دو نقطه است. اگر اختلاف پتانسیلی بین دو نقطه وجود داشته باشد، آنگاه جریان آب از نقطه اول به نقطه دوم قادر به انجام کار خواهد بود، همانند راه اندازی یک توربین.
ولتاژ دارای خاصیت جمع پذیری است، یعنی ولتاژ بین A و C برابر ولتاژ بین A و B به علاوه ولتاژ بین B و C است. دو نقطه در یک مدار الکتریکی که توسط یک هادی (ایده آل) بدون مقاومت به هم متصل شده اند، دارای اختلاف پتانسیل صفر خواهند بود. اما با این وجود بین دیگر نقاط هم ممکن است که اختلاف پتانسیل صفر وجود داشته باشد. اگر چنین نقاطی را توسط یک هادی به هم متصل کنیم جریانی عبور نخواهد کرد. ولتاژهای مختلف در یک مدار را می توانیم توسط قانون مداری کیرشهف محاسبه کنیم.
منبع: سازمان آموزش و پرورش استان خراسان
▪ دو دلیل بسیار مهم وجود دارد که چرا این کار نمیتواند صورت پذیرد:
۱) اول اینکه باطریها مقدار انرژی الکتریکی محدودی دارند و نمیتوانند بدون آنکه مرتب پر شوند مدت طولانی دوام داشته باشند، علاوه بر این برای پرکردن آنها نیاز به منبع انرژی الکتریکی دیگری است.
۲) دوم اینکه باطریها نمیتوانند انرژی الکتریکی به مقدار زیاد در زمان کوتاهی تهیه کنند.
اگر باطری نمیتواند منظور یک یک مرکز تولید برق را برآورده سازد پس چه چیز میتواند؟ راههای تولید برق مردم سالهای متمادی است حرکت مکانیکی را برای تولید برق مورد نیاز خود بکار میبرند.
میدانید اساس کار یک دستگاه مولد برق (ژنراتور) ، اعم از مولد جریان مستقیم یا متفاوت ، حرکت نسبی یک هادی در میدان مغناطیسی است. ولی مولد یک عیب دارد آن این است که مانند باطری نمیتواند انرژی الکتریکی ذخیره کند، به عبارت دیگر برقی که مولد تولید میکند باید در حین تولید مصرف شود. در همه مولدها یک چیز مشترک است، همه آنها نیاز به منبع قدرت دارند تا استوانه حاملهادیها را ، یا آهنربای مولد میدان مغناطیسی را بچرخاند یعنی حرکت مکانیکی سیمها را در میدان مغناطیسی ثابت ( یا حرکت آهنربا را در مقابل سیم پیچها ثابت) تامین کند. منابع قدرت مورد استفاده انواع مختلف دارند.
چهار نوع از آنها که اغلب مورد استفاده قرار میگیرند عبارتند از توربین آبی ، توربین بخار ، توربین گازی و موتورهای درون سوز. توربین آبی در نیروگاههای هیدرولیک برای چرخاندن مولد برق (ژنراتور) از توربین آبی استفاده میشود. این طریقه تولید برق از لحاظ اقتصاد با صرفه است ولی محدودیت جغرافیایی محل از لحاظ سد سازی دارد. توربین گازی استفاده از توربین گازی برای به کار انداختن مولدهای برق روز افزون است. اساس کار توربینهای گازی مانند کار موتورهای جت است. سوخت میسوزد و گازهای حاصل از سوختن در توربین منبسط میشود.
ساختن توربینهای گازی کم خرج است ولی بهره برداری از آنها پرخرج میباشد، علاوه بر این ابعاد آنها محدود است. به همین جهت اغلب آنها را به عنوان واحدهای اضافی برای تدارک الکتریسیته بیش از معمول ، بویژه هنگامی که مصارف اختصاصی مورد نیاز است ، بکار میروند. توربین بخار توربین بخار وسیله متداولتری برای تامین توان مکانیکی جهت چرخاندن القاء کن مولد برق از نیروگاه است. تفاوت یک نیروگاه بخار با نیروگاههای دیگر در چگونگی تولید بخار است. هر روشی که بکار میرود باید مقدار زیادی گرما برای تولید بخار لازم جهت بکار انداختن توربینهای بخار تهیه شود. در نیروگاههای با سوخت فسیلی این گرما از سوختن زغال سنگ ، نفت ، یا گاز طبیعی حاصل میشود. در نیروگاه هستهای گرما از شکافت اتمهای سوخت اورانیوم به دست میآید. نیروگاه با سوخت فسیلی نیروگاههای با سوخت فسیلی مدرن پیچیده و پراجزایند.
تهیه سوخت و تزریق آن سوختن تولید بخار کارکردن توربین مولد چگالیدن بخار برگشت آب حاصل از چگالیدن بخار به دیگ مکانیسم مراحل نیروگاه با سوخت فسیلی در نیروگاه با سوخت فسیلی ، اول باید سوخت را آماده کرد.
مثلا اگر سوخت زغال سنگ است باید به صورت گرد درآید، چنانچه نفت است باید گرم شود ، سپس سوخت آماده شده ، به داخل کوره تزریق یا پاشیده شود. در کوره سوخت با هوا مخلوط شده میسوزد و گرمای حاصل از سوختن آن برای تولید بخار بکار میرود و چرخه تولید بخار آغاز میشود، بخار در توربین منبسط شده و آن را میچرخاند و چون محور توربین به محور مولد برق اتصال دارد القاء کن مولد نیز به چرخش در میآید و برق تولید میشود، بخار پس از خروج از توربین باید متراکم شده دوباره به صورت آب در آید بطوریکه بتوان آن را بوسیله تلمبه به دیگ برگردانده دوباره از آن استفاده کرد. تبدیلات انرژی در مکانیسم کار نیروگاه با سوخت فسیلی در این شش مرحله که در نیروگاه با سوخت فسیلی جریان دارند، انرژی در مراحل پیدرپی از یک صورت به صورت دیگر تبدیل میشود انرژی اولیه در سوخت ذخیره است، وقتی سوخت میسوزد مقداری از این انرژی به صورت گرما آزاد میشود. آب درون دیگ این انرژی گرمایی را جذب میکند و بخار میشود. بخار انرژی را به توربین انتقال میدهد، در توربین این انرژی به انرژی جنبشی چرخاننده توربین تبدیل میگردد که مستقیما به مولد برق انتقال یافته به انرژی الکتریکی تبدیل میشود و برق تولید میگردد. نیروگاه هستهای در حال حاضر ، در همه نیروگاههای هستهای از توربین بخار برای چرخاندن مولدهای برق استفاده میشود، ولی در این نوع نیروگاه ، یک راکتور هستهای جای یک دیگ بخار نیروگاه با سوخت فسیلی را گرفته است.
به جای تهیه دائمیسوخت فسیلی ، تزریق آن به کوره و سوختن آن به منظورایجاد گرما ، سوخت هستهای گرمای لازم را برای تولید بخار ایجاد میکند. و این سوخت فقط تقریبا در هر سال یک بار تعویض میشود. گرمای حاصل شده از سوخت هستهای به سیالی به نام خنک کننده راکتور که در اطراف سوخت جریان دارد انتقال مییابد. اختلاف پتانسیل در علوم فیزیکی اختلاف پتانسیل اختلاف در پتانسیل بین دو نقطه در یک میدان برداری پایدار است. در مهندسی، این کمیت گاهاً به عنوان متغیرهای عرضی در برابر کمیت هایی مانند شار که متغیر عبوریاست، توصیف می شود. تولید نتیجه ی شار و اختلاف پتانسیل توان است که نرخ تغییرات کمیت پایدار انرژی است.
در مایعات، اختلاف پتانسیل اختلاف در فشار است. در سیستم های دمایی اختلاف پتانسیل اختلاف در دما است. در مکانیک، اختلاف پتانسیل، اختلاف در پتانسیل گرانشی بین دو نقطه است. در مهندسی برق، اختلاف پتانسیل ولتاژ است، یعنی اختلاف بین نقاط ابتدایی و انتهایی یک پتانسیل الکترواستاتیک. تعاریف الکتریکی یک اختلاف پتانسیل بین دو نقطه منجر به ایجاد یک نیرو می شود که یک نیروی الکتروموتیو یا emf خوانده می شود. این نیرو مایل است تا الکترون ها یا دیگر بارهای حامل را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال دهد. اگر یک هادی الکتریکی در یک میدان مغناطیسی به صورت عمود بر میدان حرکت کند، بین دو سرش یک اختلاف پتانسیل ایجاد می شود.
اختلاف پتانسیل بین دو نقطه یک مدار الکتریکی برابر اختلاف در پتانسیل های الکتریکی آن دو نقطه تعریف می شود. اختلاف پتانسیل به صورت مقدارکار انجام شده برای انتقال واحد بار الکتریکی از نقطه دوم به نقطه اول یا به طور برابر، مقدار کاری که واحد بار می تواند در انتقال از نقطه اول به نقطه دوم انجام دهد، است. در سیستم واحد های ««SI، اختلاف پتانسیل، پتانسیل الکتریکی و نیروی الکتروموتیو توسط ««ولت که نشان دهنده واژه معروف ولتاژ و نماد V است، اندازه گیری می شود. یک ولت که پس از الساندور ولتا نامگذاری شد، به صورت یک ژول از انرژی برای انجام کار روی یک کلمب از بار تعریف شده است.
اختلاف پتانسیل بین دو نقطه a و b انتگرال خط میدان الکتریکی "E" است: Va- اگر یک مدار الکتریکی را به یک چرخه آب در یک شبکه لوله ها که در غیاب جاذبه زمین توسط پمپ ها به گردش در می آید، تشبیه کنیم، آنگاه اختلاف پتانسیل معادل فشار بین دو نقطه است. اگر اختلاف پتانسیلی بین دو نقطه وجود داشته باشد، آنگاه جریان آب از نقطه اول به نقطه دوم قادر به انجام کار خواهد بود، همانند راه اندازی یک توربین.
ولتاژ دارای خاصیت جمع پذیری است، یعنی ولتاژ بین A و C برابر ولتاژ بین A و B به علاوه ولتاژ بین B و C است. دو نقطه در یک مدار الکتریکی که توسط یک هادی (ایده آل) بدون مقاومت به هم متصل شده اند، دارای اختلاف پتانسیل صفر خواهند بود. اما با این وجود بین دیگر نقاط هم ممکن است که اختلاف پتانسیل صفر وجود داشته باشد. اگر چنین نقاطی را توسط یک هادی به هم متصل کنیم جریانی عبور نخواهد کرد. ولتاژهای مختلف در یک مدار را می توانیم توسط قانون مداری کیرشهف محاسبه کنیم.
منبع: سازمان آموزش و پرورش استان خراسان