M.A.H.S.A
09-17-2011, 12:01 PM
ایران خودرو در طرح نوسازی و جایگزینی خودروهای فرسوده موفق شد 443 هزار و 657 دستگاه را جایگزین کند.
به گزارش خبرنگار خبرخودرو، کیوان پناهی رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: به این ترتیب حدود 45 درصد از مجموع بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور، با محصولات ایران خودرو جايگزین شده است.
پناهی با اشاره به سابقه مشارکت ایران خودرو در این طرح افزود: ایران خودرو در فاز های اول و دوم که در سال های 83 و 84 اجرا شد، بالغ بر 8700 هزار دستگاه خودروی فرسوده را جایگزین کرده است.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو افزود: در فازهای سوم و چهارم که از نیمه دوم سال 84 تا 85 انجام شد نیز بالغ بر 53 هزار و 500 دستگاه از محصولات ایران خودرو به متقاضیان تحویل داده شد.
وی ادامه داد: مجموع عملکرد ایران خودرو تا پیش از تشکیل ستاد تبصره 13 جایگزینی 62 هزار و 200 دستگاه از محصولات تولیدی خود در این طرح بود.
پناهی همچنین عملکرد ایران خودرو در سال های 85 و 86 در قالب فاز پنجم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از مجموع 124هزار و 500 دستگاه در این مرحله، حدود 114هزار و 100دستگاه در قالب نوسازی خودروهای شخصی و 10هزار و 400دستگاه خودروهای تاکسی جایگزین شد.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو در ادامه گفت: در فاز ششم ایران خودرو موفق شد 115هزار و 198دستگاه را جایگزین کند که بیش از 63 هزار دستگاه خودروی فرسوده شخصی و بیش از 52000 خودروی فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شده است .
وی تعداد خودروهای جایگزین شده در قالب فاز هفتم در سال های 88 و 89 را در مجموع 102هزار و 300 دستگاه ذکر کرد که شامل نوسازی 92هزار و 500 خودروهای شخصی و 9هزار و 800 دستگاه تاکسی بود. از بتدای سال 90 تاکنون بالغ بر 24000 دستگاه خودروی فرسوده جايگزین شده است.
پناهی یادآور شد، برخی از پرونده های متقاضیان هنوز به مرحله نهایی نرسیده و تعداد 39هزار و 567 پرونده در مراحل ثبت نام، اسقاط، دریافت تسهیلات تا دریافت خودرو در اولویت واگذاری قرار دارد.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو بالاترین رکورد جایگزینی خودروهای فرسوده در ایران خودرو را 97 هزار دستگاه مربوط به سال 89 عنوان کرد و گفت: در فازهای مختلف این پروژه، استقبال مردم از خودروهای دوگانه سوز بیشتر بوده و بیش از 95درصد خودروهای فرسوده با محصولات دوگانه سوز ایران خودرو تعویض شد.
پناهی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر امکان استفاده شرکت های خودروساز از گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در پرداخت عوارض گمرکی به ازای خروج هر خودروی فرسوده گفت: بر این اساس از ابتدای سال 89 تا کنون به رغم جايگزینی 130 هزار دستگاه خودروی فرسوده، ایران خودرو بنا به دلایل مختلف نتوانسته از تسهیلات گمرکی مذکور استفاده کند و این امر یکی از مهم ترین چالش های پیش روی ایران خودرو در اجرای این طرح ملی است.
وی محدویت هایی که در سال 89 در مصوبات دولتی در بخش استفاده از گواهی های اسقاط ایجاد شد و همچنین عدم همکاری مناسب گمرک را از علل مهم کاهش روند جايگزینی خودروهای فرسوده در سال جاری دانست البته محدودیت بانک ها در پرداخت تسهیلات نیز از دیگر علل مهم این امر می باشد. با پیگیری های که ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در این خصوص انجام داده، امید است بخشی از موانع پیش رو کنار رود.
پناهی با اشاره به تمایل ایران خودرو برای همکاری و تعامل مطلوب تر در این خصوص، اظهار داشت: در سال 90 برنامه ریزی لازم در خصوص نوسازی و جایگزینی 200هزار دستگاه خودرو فرسوده در ایران خودرو صورت گرفته، اما در نتیجه همین مشکلات، تا کنون محقق نشده است.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو، آلودگی هوا، مصرف سوخت بالا، هزینه های سربار خانواده، کاهش ایمنی سفر، افزایش آمار تصادفات و افزایش هزینه های شرکت های بیمه و زشتی منظره شهر را از جمله مشکلات ناشی از تردد خودروهای فرسود دانست و گفت: سن فرسودگی خودروها در کشورهای صنعتی حدود پنج سال و در بسیاری از کشورهای نیمه صنعتی و در حال توسعه حدود 10سال است اما در ایران سن فرسودگی خودروها 25 سال تعیین شده است.
وی افزود اهمیت خروج خودروهای فرسوده امروزه بر کسی پوشیده نیست و تسریع در فرآیند نوسازی خودروهای فرسوده باعث ایجاد اشتغال در بخش اسقاط و بازیافت خودرو، صنعت خودروسازی و تامین مواد اولیه شرکت های ذوب و کاهش هزینه های ملی خواهد شد.
پناهی یادآور شد: مشتریان برای جایگزینی خودروهای فرسوده خود می توانند به نمایندگی ها مراجعه کنند و در صورت تمایل برای استفاده از تسهیلات نقدی گواهی اسقاط، به سایت ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و یا مراکز اسقاط مراجعه و از تخفیف استفاده کنند.
وی نقش ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت را مهم ارزیابی کرد و گفت:این ستاد به خصوص معاونت نوسازی ناوگان، نقش ارتباطی بین سازمان ها، نهادها، شرکت های خودروساز و بانک ها و به نوعی وظیقه هماهنگی و اجرای بهینه خروج خودروهای فرسوده را بر عهده دارد.
این مقام مسوول تعداد نمایندگی های فعال ایران خودرو در این طرح را بالغ بر 92درصد دانست و گفت: شبکه بانکی در ابتدای طرح همکاری خوبی داشته و بانک های ملت، ملی، تجارت، صادرات و سپه بیشترین تسهیلات را ارائه کردند و هر مشتری ایران خودرو می توانست تا سقف 10میلیون تومان و با بهره 14درصد از این تسهیلات استفاده کند اما در یک سال گذشته تامین منابع مالی برای این طرح کاهش یافت.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو استقبال مردم از محصولات ایران خودرو را خوب ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته بیشترین محصولی که در این طرح مورد استقبال قرار گرفت پژو405 با 37هزار دستگاه، بود و روآ، سمند، پارس و وانت در رتبه های بعد قرار گرفت
به گزارش خبرنگار خبرخودرو، کیوان پناهی رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو با بیان این مطلب گفت: به این ترتیب حدود 45 درصد از مجموع بیش از یک میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور، با محصولات ایران خودرو جايگزین شده است.
پناهی با اشاره به سابقه مشارکت ایران خودرو در این طرح افزود: ایران خودرو در فاز های اول و دوم که در سال های 83 و 84 اجرا شد، بالغ بر 8700 هزار دستگاه خودروی فرسوده را جایگزین کرده است.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو افزود: در فازهای سوم و چهارم که از نیمه دوم سال 84 تا 85 انجام شد نیز بالغ بر 53 هزار و 500 دستگاه از محصولات ایران خودرو به متقاضیان تحویل داده شد.
وی ادامه داد: مجموع عملکرد ایران خودرو تا پیش از تشکیل ستاد تبصره 13 جایگزینی 62 هزار و 200 دستگاه از محصولات تولیدی خود در این طرح بود.
پناهی همچنین عملکرد ایران خودرو در سال های 85 و 86 در قالب فاز پنجم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: از مجموع 124هزار و 500 دستگاه در این مرحله، حدود 114هزار و 100دستگاه در قالب نوسازی خودروهای شخصی و 10هزار و 400دستگاه خودروهای تاکسی جایگزین شد.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو در ادامه گفت: در فاز ششم ایران خودرو موفق شد 115هزار و 198دستگاه را جایگزین کند که بیش از 63 هزار دستگاه خودروی فرسوده شخصی و بیش از 52000 خودروی فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومی نوسازی شده است .
وی تعداد خودروهای جایگزین شده در قالب فاز هفتم در سال های 88 و 89 را در مجموع 102هزار و 300 دستگاه ذکر کرد که شامل نوسازی 92هزار و 500 خودروهای شخصی و 9هزار و 800 دستگاه تاکسی بود. از بتدای سال 90 تاکنون بالغ بر 24000 دستگاه خودروی فرسوده جايگزین شده است.
پناهی یادآور شد، برخی از پرونده های متقاضیان هنوز به مرحله نهایی نرسیده و تعداد 39هزار و 567 پرونده در مراحل ثبت نام، اسقاط، دریافت تسهیلات تا دریافت خودرو در اولویت واگذاری قرار دارد.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو بالاترین رکورد جایگزینی خودروهای فرسوده در ایران خودرو را 97 هزار دستگاه مربوط به سال 89 عنوان کرد و گفت: در فازهای مختلف این پروژه، استقبال مردم از خودروهای دوگانه سوز بیشتر بوده و بیش از 95درصد خودروهای فرسوده با محصولات دوگانه سوز ایران خودرو تعویض شد.
پناهی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر امکان استفاده شرکت های خودروساز از گواهی اسقاط خودروهای فرسوده در پرداخت عوارض گمرکی به ازای خروج هر خودروی فرسوده گفت: بر این اساس از ابتدای سال 89 تا کنون به رغم جايگزینی 130 هزار دستگاه خودروی فرسوده، ایران خودرو بنا به دلایل مختلف نتوانسته از تسهیلات گمرکی مذکور استفاده کند و این امر یکی از مهم ترین چالش های پیش روی ایران خودرو در اجرای این طرح ملی است.
وی محدویت هایی که در سال 89 در مصوبات دولتی در بخش استفاده از گواهی های اسقاط ایجاد شد و همچنین عدم همکاری مناسب گمرک را از علل مهم کاهش روند جايگزینی خودروهای فرسوده در سال جاری دانست البته محدودیت بانک ها در پرداخت تسهیلات نیز از دیگر علل مهم این امر می باشد. با پیگیری های که ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت در این خصوص انجام داده، امید است بخشی از موانع پیش رو کنار رود.
پناهی با اشاره به تمایل ایران خودرو برای همکاری و تعامل مطلوب تر در این خصوص، اظهار داشت: در سال 90 برنامه ریزی لازم در خصوص نوسازی و جایگزینی 200هزار دستگاه خودرو فرسوده در ایران خودرو صورت گرفته، اما در نتیجه همین مشکلات، تا کنون محقق نشده است.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو، آلودگی هوا، مصرف سوخت بالا، هزینه های سربار خانواده، کاهش ایمنی سفر، افزایش آمار تصادفات و افزایش هزینه های شرکت های بیمه و زشتی منظره شهر را از جمله مشکلات ناشی از تردد خودروهای فرسود دانست و گفت: سن فرسودگی خودروها در کشورهای صنعتی حدود پنج سال و در بسیاری از کشورهای نیمه صنعتی و در حال توسعه حدود 10سال است اما در ایران سن فرسودگی خودروها 25 سال تعیین شده است.
وی افزود اهمیت خروج خودروهای فرسوده امروزه بر کسی پوشیده نیست و تسریع در فرآیند نوسازی خودروهای فرسوده باعث ایجاد اشتغال در بخش اسقاط و بازیافت خودرو، صنعت خودروسازی و تامین مواد اولیه شرکت های ذوب و کاهش هزینه های ملی خواهد شد.
پناهی یادآور شد: مشتریان برای جایگزینی خودروهای فرسوده خود می توانند به نمایندگی ها مراجعه کنند و در صورت تمایل برای استفاده از تسهیلات نقدی گواهی اسقاط، به سایت ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت و یا مراکز اسقاط مراجعه و از تخفیف استفاده کنند.
وی نقش ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت را مهم ارزیابی کرد و گفت:این ستاد به خصوص معاونت نوسازی ناوگان، نقش ارتباطی بین سازمان ها، نهادها، شرکت های خودروساز و بانک ها و به نوعی وظیقه هماهنگی و اجرای بهینه خروج خودروهای فرسوده را بر عهده دارد.
این مقام مسوول تعداد نمایندگی های فعال ایران خودرو در این طرح را بالغ بر 92درصد دانست و گفت: شبکه بانکی در ابتدای طرح همکاری خوبی داشته و بانک های ملت، ملی، تجارت، صادرات و سپه بیشترین تسهیلات را ارائه کردند و هر مشتری ایران خودرو می توانست تا سقف 10میلیون تومان و با بهره 14درصد از این تسهیلات استفاده کند اما در یک سال گذشته تامین منابع مالی برای این طرح کاهش یافت.
رئیس جایگزینی خودروهای فرسوده ایران خودرو استقبال مردم از محصولات ایران خودرو را خوب ارزیابی کرد و گفت: در سال گذشته بیشترین محصولی که در این طرح مورد استقبال قرار گرفت پژو405 با 37هزار دستگاه، بود و روآ، سمند، پارس و وانت در رتبه های بعد قرار گرفت