mehraboOon
09-11-2011, 12:03 PM
آينده هارد درايوها در گفتوگو با مديرعامل Hitachi
ندا لهردی-دنیای اقتصاد : بازار هاردهای اکسترنال در سالهای اخیر حسابی رونق پیدا کرده است تا جایی که شرکتهای تولیدکننده به فکر گسترش تجارت خود در این زمینه و کسب سهم بیشتری از بازار هستند.
شرکت تکنولوژیهای ذخیرهای Hitachi هم یکی از تولیدکنندگان بزرگ و موفق این بازار است که به تازگی مورد توجه شرکتWestern Digital که یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ بازار جهانی هارد است، قرار گرفته است. به این ترتیب در ماه مارس گذشته شرکت Western Digital پیشنهاد خرید 3/4 میلیارد دلاری شرکت تکنولوژی ذخیرهای Hitachi را مطرح کرد و حالا قرار است این معامله و خرید در فصل چهارم سال 2011 انجام بشود.
آخرین آمار منتشر شده در این زمینه نشان میدهد که شرکت Western Digital با سهم 31 درصدی از بازار جهانی هارد دیسکها در صدر فهرست برترین تولید کنندگان این بازار قرار دارد و بعد از آن به ترتیب شرکت Seagate Technology با سهم 29 درصدی و Hitachi با سهم 18 درصدی قرار گرفتهاند. با این اوصاف است که کارشناسان این صنعت انتظار دارند که شرکت ترکیبیWestern Digital و Hitachi بتواند حاکمیت بازار جهانی هاردها را در اختیار بگیرد. از طرفی شرکت Western Digital که در سالهای اخیر تمرکز بیشتری روی بازار هاردهای اکسترنال دارد، به این ترتیب میتواند جایگاه ثابت و بهتری در صنعت دیتا سنترها بهدست بیاورد.
به این ترتیب مجله معتبر ComputerWorld به تازگی مصاحبهای با «استیو میلیگان»، مدیرعامل و «برندن کالینز»، معاون بازاریابی محصولات شرکت Hitachi GST (شرکت تکنولوژیهای ذخیرهای Hitachi) درباره آینده صنعت هارد دیسکها انجام داده است که آن را در پایین میخوانیم:
آینده شرکت Hitachi GST چطور میبینید؟
میلیگان: فعالیت شرکت تکنولوژیهای ذخیرهای Hitachi به سال 2002 و زمانی که شرکت Hitachi تجارت طراحی و تولید هارد درایوهای IBM را خرید، برمیگردد. متاسفانه این شرکت نتوانست از نظر مالی و اقتصادی به موفقیت چشمگیری برسد. این شرکت به عنوان زیر مجموعهای از شرکت بزرگ Hitachi ضررهای مالی را به این شرکت تحمیل کرد. از طرف دیگر از آنجایی که تجارت هارد درایوها به رقابتی اقتصادی و مالی تبدیل شده است، ما نتوانستیم آنطور که باید در این عرصه رقابتی حضور داشته باشیم.
این تجارتی است که ما به ارث بردهایم. ما به این نتیجه رسیدیم که صنعت ذخیره اطلاعات رو به رشد است. با توجه به تمایل کاربران به ذخیره اطلاعات با امنیت بالا و به وجود آمدن یک صنعت پرسود، ما فرصت بزرگی برای حضور در این صنعت را دیدیم که این فرصت بزرگ در گرو دو چیز است؛ صنعت رایانش ابری و موبایل. این دو مقوله تعامل خوبی با یکدیگر داشته و میتوانند باعث موفقیت ما بشوند.
به نظر میرسد در بازار دستگاههای قابل حمل هارد درایوها در حال نابود شدن هستند. نظر شما درباره آینده هارددرایوهای 7 میلیمتری در دستگاههای قابل حمل چیست؟
کالینز: فکر ميکنم باید به کاربرد هارددرایوهای 7 میلیمتری ما در بازارهای مختلف مانند نوت بوکها توجه کنیم. اگر به بازار بزرگتری مانند نوتبوکها نگاه کنیم، خواهیم دید که حتی تکنولوژی جدید SSD (حافظه مبتنی بر flash است که در مقایسه با هارد دیسکهای قبلی برق کمتری مصرف ميکند و از مقاومت بیشتری هم برخوردار است. هارد دیسکهای معمولی یا HDD صفحاتی به نام پلاتر و هد دارند که این هد اطلاعات را از روی صفحات میخواند. بر خلاف آن، هیچکدام از اجزاي داخلی SSD در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوق العاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر سقوط از ارتفاع کاملا مقاوم بوده و نسبت به HDD معمولی دوام بیشتری دارد) در طول سه تا پنج سال آینده کمتر از 10 درصد از سهم بازار را در اختیار خواهند داشت. احتمالا در آینده ما شاهد ترکیبی از درایوهای هیبریدی خواهیم بود تا ترکیبی از هارد درایوها و حافظههای فلش.
میلیگان: با این اوصاف است که ما سخت تلاش میکنیم تا به سمت صنعت رایانش ابری پیش برویم. ما دیگر نمیتوانیم بگوییم که فرصت رشد ما در گرو پلتفرمهای کامپیوتری قدیمی با استفاده از هارد درایوهای قدیمی است، چون اکوسیستم صنعت ذخیره اطلاعات در حال حرکت به سمت رایانش ابری است.
به نظر شما با این روند رشد سریع تبلتها، آیا نوتبوکها تا پنج سال آینده وجود خواهند داشت؟
کالینز: هیچکدام از ما تمام فایلهای عکس و موسیقی خودمان را روی محصولاتی مانند موبایلهای هوشمند و تبلتها ذخیره نمیکنیم. کاربران این محصولات آنها را به عنوان یک منبع موقتی برای ذخیره اطلاعاتشان میدانند و همیشه به دنبال یک محصول ذخیره اطلاعات با ظرفیت بالا هستند. دستگاههای تبلت و موبایلهای هوشمند در واقع میتوانند محصولاتی مکمل باشند، اما هرگز نمیتوانند جایگزین دستگاههای ذخیرهای بزرگ مانند نوتبوکها و کامپیوترهای شخصی رومیزی بشوند. این محصولات اگرچه تاثیر زیادی بر روند رشد کامپیوترهای شخصی داشتهاند، اما آنها در آینده میتوانند در کنار کامپیوترهای شخصی در بازار حضور داشته باشند. به همین دلیل هم من تبلتها و موبایلهای هوشمند را تهدیدی برای نابودی کامپیوترهای شخصی نمیدانم. همچنان بسیاری از کاربران ترجیح میدهند به جای تبلت یک نوتبوک با ظرفیت ذخیرهای بالا بخرند.
بنابراین استراتژی تولیدکنندگان هارد درایو، حرکت به سمت ارائهدهندگان سرویسهای رایانش ابری خواهد بود؟
میلیگان: به نظر شما همه چیز به سمت رایانش ابری میرود؟ چیزهای زیادی در صنعت تکنولوژی به سمت این سرویسها پیش میروند، اما خیلی چیزهای دیگر هم به این سمت نمیروند. چیزی که ما متوجه شدیم این است که مشکلات زیادی در زمینه پهنای باند وجود دارد که سالها زمان برای حل شدن آنها لازم است. علاوه بر این، نگرانیهایی هم درباره امنیت و فضای شخصی درباره سیستمهای رایانش ابری وجود دارد. با این اوصاف است که بسیاری از مردم میخواهند هم از راه دور و هم از خانه و محل کارشان به سیستم رایانش ابری خودشان دسترسی داشته باشند. به این دلیل من فکر میکنم هارد درایوها و سیستمهای رایانش ابری در آینده در کنار هم وجود خواهند داشت.
صنعت رایانش ابری و بازار محصولات قابل حمل برای شما چطور کنار یکدیگر قرار میگیرند؟
کالینز: دنیای تکنولوژی دیگر دنیای اتصال و اجرا (plug-and-play) نیست. به همین دلیل هم مشتریان و کاربران ما هم در حال تغییر هستند. حالا دیگر شرکتهای فعال در زمینههای جستوجو و رسانههای اجتماعی در حال طراحی سیستمهای منحصر به فرد خودشان هستند که با نیازهای خاص آنها مطابقت دارند. با این همه اما ذخیره اطلاعات در مرکز توجه و اولویت اقدامات آنها است. بنابراین هماهنگ شدن ما با این اکوسیستم در حال تغییر، نیاز به زمان دارد.
میلیگان: در طول ده تا 12 سال اخیر ما شاهد حاکمیت ساختارهای Wintel در بازار بودهایم، اما حالا شاهد حضور پردازندههای ARM، سیستمعامل آندروید، سیستمعامل Apple، مجازی سازی و دیتا سنترهای مبتنی بر رایانش ابری
هستیم. همه اینها فضای کاری جدید را ایجاد کرده و نیازمند ساختارهای سختافزاری جدید هستند. همراه با اینها، فرصتهای جدیدی هم ایجاد میشود و ما ناچاریم از استانداردهای قبلی خارج شده و به سمت تکنولوژیهای مبتنی بر فرصتهای جدید پیش برویم.
شما چطور از دیگر تولیدکنندگان دیسکهای ذخیرهای متمایز میشوید؟
میلیگان: ما برای اولین بار تکنولوژی SSD را معرفی کردیم و در حال حاضر ترجیح میدهیم به یک تولیدکننده برای سیستمهای بزرگ و عمومی رایانش ابری تبدیل بشویم. به همین دلیل هم معتقدم همراه با زمان و فرصتهای جدید پیش میرویم. فکر میکنم ادغام ما با شرکت بزرگ Western Digital میتواند تحول بزرگی در صنعت ذخیرهسازی اطلاعات ایجاد بکند.
ندا لهردی-دنیای اقتصاد : بازار هاردهای اکسترنال در سالهای اخیر حسابی رونق پیدا کرده است تا جایی که شرکتهای تولیدکننده به فکر گسترش تجارت خود در این زمینه و کسب سهم بیشتری از بازار هستند.
شرکت تکنولوژیهای ذخیرهای Hitachi هم یکی از تولیدکنندگان بزرگ و موفق این بازار است که به تازگی مورد توجه شرکتWestern Digital که یکی دیگر از تولیدکنندگان بزرگ بازار جهانی هارد است، قرار گرفته است. به این ترتیب در ماه مارس گذشته شرکت Western Digital پیشنهاد خرید 3/4 میلیارد دلاری شرکت تکنولوژی ذخیرهای Hitachi را مطرح کرد و حالا قرار است این معامله و خرید در فصل چهارم سال 2011 انجام بشود.
آخرین آمار منتشر شده در این زمینه نشان میدهد که شرکت Western Digital با سهم 31 درصدی از بازار جهانی هارد دیسکها در صدر فهرست برترین تولید کنندگان این بازار قرار دارد و بعد از آن به ترتیب شرکت Seagate Technology با سهم 29 درصدی و Hitachi با سهم 18 درصدی قرار گرفتهاند. با این اوصاف است که کارشناسان این صنعت انتظار دارند که شرکت ترکیبیWestern Digital و Hitachi بتواند حاکمیت بازار جهانی هاردها را در اختیار بگیرد. از طرفی شرکت Western Digital که در سالهای اخیر تمرکز بیشتری روی بازار هاردهای اکسترنال دارد، به این ترتیب میتواند جایگاه ثابت و بهتری در صنعت دیتا سنترها بهدست بیاورد.
به این ترتیب مجله معتبر ComputerWorld به تازگی مصاحبهای با «استیو میلیگان»، مدیرعامل و «برندن کالینز»، معاون بازاریابی محصولات شرکت Hitachi GST (شرکت تکنولوژیهای ذخیرهای Hitachi) درباره آینده صنعت هارد دیسکها انجام داده است که آن را در پایین میخوانیم:
آینده شرکت Hitachi GST چطور میبینید؟
میلیگان: فعالیت شرکت تکنولوژیهای ذخیرهای Hitachi به سال 2002 و زمانی که شرکت Hitachi تجارت طراحی و تولید هارد درایوهای IBM را خرید، برمیگردد. متاسفانه این شرکت نتوانست از نظر مالی و اقتصادی به موفقیت چشمگیری برسد. این شرکت به عنوان زیر مجموعهای از شرکت بزرگ Hitachi ضررهای مالی را به این شرکت تحمیل کرد. از طرف دیگر از آنجایی که تجارت هارد درایوها به رقابتی اقتصادی و مالی تبدیل شده است، ما نتوانستیم آنطور که باید در این عرصه رقابتی حضور داشته باشیم.
این تجارتی است که ما به ارث بردهایم. ما به این نتیجه رسیدیم که صنعت ذخیره اطلاعات رو به رشد است. با توجه به تمایل کاربران به ذخیره اطلاعات با امنیت بالا و به وجود آمدن یک صنعت پرسود، ما فرصت بزرگی برای حضور در این صنعت را دیدیم که این فرصت بزرگ در گرو دو چیز است؛ صنعت رایانش ابری و موبایل. این دو مقوله تعامل خوبی با یکدیگر داشته و میتوانند باعث موفقیت ما بشوند.
به نظر میرسد در بازار دستگاههای قابل حمل هارد درایوها در حال نابود شدن هستند. نظر شما درباره آینده هارددرایوهای 7 میلیمتری در دستگاههای قابل حمل چیست؟
کالینز: فکر ميکنم باید به کاربرد هارددرایوهای 7 میلیمتری ما در بازارهای مختلف مانند نوت بوکها توجه کنیم. اگر به بازار بزرگتری مانند نوتبوکها نگاه کنیم، خواهیم دید که حتی تکنولوژی جدید SSD (حافظه مبتنی بر flash است که در مقایسه با هارد دیسکهای قبلی برق کمتری مصرف ميکند و از مقاومت بیشتری هم برخوردار است. هارد دیسکهای معمولی یا HDD صفحاتی به نام پلاتر و هد دارند که این هد اطلاعات را از روی صفحات میخواند. بر خلاف آن، هیچکدام از اجزاي داخلی SSD در حال چرخش نیستند و یک حافظه فلش است که فوق العاده محکم و بادوام است. در نتیجه در اثر سقوط از ارتفاع کاملا مقاوم بوده و نسبت به HDD معمولی دوام بیشتری دارد) در طول سه تا پنج سال آینده کمتر از 10 درصد از سهم بازار را در اختیار خواهند داشت. احتمالا در آینده ما شاهد ترکیبی از درایوهای هیبریدی خواهیم بود تا ترکیبی از هارد درایوها و حافظههای فلش.
میلیگان: با این اوصاف است که ما سخت تلاش میکنیم تا به سمت صنعت رایانش ابری پیش برویم. ما دیگر نمیتوانیم بگوییم که فرصت رشد ما در گرو پلتفرمهای کامپیوتری قدیمی با استفاده از هارد درایوهای قدیمی است، چون اکوسیستم صنعت ذخیره اطلاعات در حال حرکت به سمت رایانش ابری است.
به نظر شما با این روند رشد سریع تبلتها، آیا نوتبوکها تا پنج سال آینده وجود خواهند داشت؟
کالینز: هیچکدام از ما تمام فایلهای عکس و موسیقی خودمان را روی محصولاتی مانند موبایلهای هوشمند و تبلتها ذخیره نمیکنیم. کاربران این محصولات آنها را به عنوان یک منبع موقتی برای ذخیره اطلاعاتشان میدانند و همیشه به دنبال یک محصول ذخیره اطلاعات با ظرفیت بالا هستند. دستگاههای تبلت و موبایلهای هوشمند در واقع میتوانند محصولاتی مکمل باشند، اما هرگز نمیتوانند جایگزین دستگاههای ذخیرهای بزرگ مانند نوتبوکها و کامپیوترهای شخصی رومیزی بشوند. این محصولات اگرچه تاثیر زیادی بر روند رشد کامپیوترهای شخصی داشتهاند، اما آنها در آینده میتوانند در کنار کامپیوترهای شخصی در بازار حضور داشته باشند. به همین دلیل هم من تبلتها و موبایلهای هوشمند را تهدیدی برای نابودی کامپیوترهای شخصی نمیدانم. همچنان بسیاری از کاربران ترجیح میدهند به جای تبلت یک نوتبوک با ظرفیت ذخیرهای بالا بخرند.
بنابراین استراتژی تولیدکنندگان هارد درایو، حرکت به سمت ارائهدهندگان سرویسهای رایانش ابری خواهد بود؟
میلیگان: به نظر شما همه چیز به سمت رایانش ابری میرود؟ چیزهای زیادی در صنعت تکنولوژی به سمت این سرویسها پیش میروند، اما خیلی چیزهای دیگر هم به این سمت نمیروند. چیزی که ما متوجه شدیم این است که مشکلات زیادی در زمینه پهنای باند وجود دارد که سالها زمان برای حل شدن آنها لازم است. علاوه بر این، نگرانیهایی هم درباره امنیت و فضای شخصی درباره سیستمهای رایانش ابری وجود دارد. با این اوصاف است که بسیاری از مردم میخواهند هم از راه دور و هم از خانه و محل کارشان به سیستم رایانش ابری خودشان دسترسی داشته باشند. به این دلیل من فکر میکنم هارد درایوها و سیستمهای رایانش ابری در آینده در کنار هم وجود خواهند داشت.
صنعت رایانش ابری و بازار محصولات قابل حمل برای شما چطور کنار یکدیگر قرار میگیرند؟
کالینز: دنیای تکنولوژی دیگر دنیای اتصال و اجرا (plug-and-play) نیست. به همین دلیل هم مشتریان و کاربران ما هم در حال تغییر هستند. حالا دیگر شرکتهای فعال در زمینههای جستوجو و رسانههای اجتماعی در حال طراحی سیستمهای منحصر به فرد خودشان هستند که با نیازهای خاص آنها مطابقت دارند. با این همه اما ذخیره اطلاعات در مرکز توجه و اولویت اقدامات آنها است. بنابراین هماهنگ شدن ما با این اکوسیستم در حال تغییر، نیاز به زمان دارد.
میلیگان: در طول ده تا 12 سال اخیر ما شاهد حاکمیت ساختارهای Wintel در بازار بودهایم، اما حالا شاهد حضور پردازندههای ARM، سیستمعامل آندروید، سیستمعامل Apple، مجازی سازی و دیتا سنترهای مبتنی بر رایانش ابری
هستیم. همه اینها فضای کاری جدید را ایجاد کرده و نیازمند ساختارهای سختافزاری جدید هستند. همراه با اینها، فرصتهای جدیدی هم ایجاد میشود و ما ناچاریم از استانداردهای قبلی خارج شده و به سمت تکنولوژیهای مبتنی بر فرصتهای جدید پیش برویم.
شما چطور از دیگر تولیدکنندگان دیسکهای ذخیرهای متمایز میشوید؟
میلیگان: ما برای اولین بار تکنولوژی SSD را معرفی کردیم و در حال حاضر ترجیح میدهیم به یک تولیدکننده برای سیستمهای بزرگ و عمومی رایانش ابری تبدیل بشویم. به همین دلیل هم معتقدم همراه با زمان و فرصتهای جدید پیش میرویم. فکر میکنم ادغام ما با شرکت بزرگ Western Digital میتواند تحول بزرگی در صنعت ذخیرهسازی اطلاعات ایجاد بکند.