LightMoon
09-09-2011, 09:01 PM
فناوری Passive، Active را ضربه فنی کرد
سهبعدی برای سامسونگ، سامسونگ برای همه
فناوری نمایش تصاویر سهبعدی بدونشک یکی از مهمترین تاثیرات را در بازار نمایشگرها در سال جاری میلادی برجای گذاشته است؛ اتفاقی که تولیدکنندگان و مصرفکنندگان بر این گمان بودند که کاربران را از سردرگمی خرید فناوریهای نوین باز میدارد اما با دو دسته شدن تکنولوژیهای نمایشی، نمایش تصاویر سهبعدی بار دیگر دچار ابهامات شد. اطلاعات فنی نادرست در کنار استفاده از ابزار تبلیغاتی غیر قابل قبول در گمراه کردن کاربران موجب شد تا کاربران نیز با مشکلات عدیدهای در انتخاب روبهرو شوند.
http://online.asreertebat.com/wp-content/uploads/2011/09/e.jpg (http://online.asreertebat.com/wp-content/uploads/2011/09/e.jpg)
با اینکه تلویزیونهای سهبعدی جزو گرانقیمتترین تجهیزات دیجیتال خانگی به حساب میآیند اما کارکرد آنها از منطق بسیار سادهای پیروی میکند که سالها است در سینماهای سهبعدی دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. اساس کار این تلویزیونها ارائه تصاویری متفاوت برای چشم راست و چپ است که از نظر پرسپکتیو یا عمق میدان با هم تفاوت دارند و این اختلاف کوچک در نمای آنها پس از الحاق با خطای سرعت پردازش و ادراک مغز به شکل تصویر سهبعدی دیده میشود. در حال حاضر دو فناوری اصلی برای پخش تصاویر سهبعدی توسط تلویزیونها به کار گرفته میشود. این در حالی است که دانشمندان و محققین علوم و فنون تصویربرداری همراه با برندهای اصلی سازنده تلویزیون سهبعدی همانند سامسونگ و سونی در حال کار روی پروژه ساخت تلویزیونهای سهبعدی بدون عینک هستند که امکان دیدن تصاویر سهبعدی را بدون درگیری با عینکهای مزاحم میسر میکنند اما بعید به نظر میرسد این فناوری تا ۲ یا ۳ سال آینده وارد بازار شود.
فناوری Active
در میان دو فناوری ساخت تلویزیونهای سهبعدی، نوع Active روش پیچیدهتر، پرهزینهتر اما باکیفیتتر است، جالب اینجا است که این روش، با وجود سابقه بیشتر روش Passive، قبل از آن وارد بازار شده و از سابقه بیشتری برخوردار است. در فناوری Active اساس کار بر نمایش متناوب تصاویر نظیر چشم چپ و راست استوار است و به این ترتیب تلویزیون Active مدام در حال نمایش متناوب فریمهای مربوط به چشم چپ و راست است و هر چه در این میان سرعت بیشتری داشته باشد، تصویر نرمتر و با پرش کمتری ایجاد خواهد شد. حال کاربر برای دیدن این تصویر باید عینکی موسوم به Active Shutter Glass روی سر خود بگذارد که با داشتن مدارات داخلی و ارتباط دائم بیسیم با تلویزیون چشمها را به طور یک در میان طوری بلوکه میکند که تصویر مربوط به هر چشم، به همان چشم برسد. این پدیده به قدری سریع صورت میگیرد که مغز ما توانایی تمیز دادن تناوب و اختلاف زمانی موجود در آن را ندارد و حاصل کار را به صورت تصویری سهبعدی میبیند. مزیت بزرگ این روش آن است که هر چشم در هر لحظه یک فریم Full HD دریافت میکند و در نتیجه میتوان فیلمهای سهبعدی را باکیفیتی بسیار بالا مشاهده کرد.
با این وجود اگر سرعت نمایش فریمها توسط پنل دستگاه به قدر کافی زیاد نباشد، یکی از چشمهای کاربر میتواند یک لحظه کوتاه از تصویری که قرار بوده برای چشم دیگر پخش شود را مشاهده کند و دیدن تصویری که نباید دیده شود، موجب ایجاد هالهای در اطراف سوژههای به نمایش درآمده میشود. این هاله مزاحم که به Crosstalk noise یا پدیده تکرار موسوم است درجات مختلفی دارد و از یک رد محو تا تکرار کامل یک سوژه را در بر میگیرد. وجود هالهای از یک شیء مغز را برای ارسال فرمان تمرکز چشم روی آن تحریک میکند تا هاله برطرف شود اما چون این ایراد توسط چشم قابل اصلاح نیست موجب خستگی چشم و اعصاب کاربر میشود و علت خستهشدن کاربر از دیدن تصویر سهبعدی با تلویزیونهای نسل اول همین است. خوشبختانه با هر بار تجدید نسل در تلویزیونهای سهبعدی، این مشکل کمتر به چشم میخورد. سامسونگ بهعنوان برند نخست در حوزه تولید نمایشگر در سطح بینالمللی از همان بدو ورود به این فناوری مشکل تکرار در تلویزیونهای سهبعدی را با افزایش سرعت نمایش پنل آنها برطرف کرده است. از همین رو در کنار ارایه کیفیت مطلوب Full HD مصون از پدیده تکرار نیز هست. یکی از مهمترین معضلات کاربران برای گرایش به فناوری دیگر عینکهای اکتیو شاتر است که به نسبت نمونههای Passive به دلیلی فناوری متکاملتر گرانتر و البته کمی سنگینتر هستند. با این وجود درک درست تصاویر سهبعدی به صورت Full HD به نظر استفاده از این فناوری را در شرایط کنونی توجیحپذیرتر میکند. از طرف دیگر طیفی کاربرانی که برای خرید یک تلویزیون سهبعدی سرمایهگذاری میکنند ترجیح میدهند که با توجه به هزینه پرداختی تصاویر بهتری دریافت کنند تا به دلایل مختلف به این مهم نایل نشوند.
زاویه دید دیگر برتری تلویزیونهای سهبعدی با فناوری اکتیو به شمار میروند. براساس بررسیهای لابرتوارهای معتبر در سراسر دنیا زاویه نشستن کاربر در مقابل تلویزیون و ارایه تصاویری بدونمشکل در انواع اکتیو به مراتب بهتر از پسیو است.
با این وجود باز هم سامسونگ در جهت احترام به نظر مصرفکنندگان فناوری سهبعدی را تکامل بخشید. شرکت سامسونگ در شرایط کنونی مهمترن تولیدکننده تلویزیون سهبعدی با تکنولوژی اکتیو محسوب میشود. این شرکت نسل جدید عینکهای اکتیو شاتر را با فناوری بلوتوث روانه بازار کرده است. امکانی که نهتنها به سبکتر شدن آنها کمک شایان توجهی کرده است بلکه با کاهش قیمت جهانی که سامسونگ برای آن در نظر گرفته است کاملا فناوری پسیو را از گود رقابت خاج میکند چرا که مهمترین دلایل الجی به عنوان مهمترین تولیدکننده تلویزیونهای پسیو برای گرایش به استفاده از این فناوری عینکهای سبک و البته ارزانقیمت است با این تفاوت که نیمی از وضوح تصویر را به چشم میرسانند.
فناوری Passive
فناوری Passive همان روشی است که در سالنهای نمایش فیلمهای سهبعدی به کار گرفته میشود و با وجود داشتن سابقه طولانیتر به عنوان انتخاب دوم سازندگان تلویزیون مطرح شده است. الجی یکی از برندهایی است که با وجود داشتن محصولاتی با فناوری اکتیو حالا تصمیم گرفته تا از تکنولوژی پسیو بهره ببرد که در کمال تعجب و با وجود مشکلات این فناوری همچنان بر استفاده از آن پافشاری میکند. روش Passive بر نمایش همزمان تصویر چشمهای چپ و راست استوار است و به جای نمایش متناوب آنها، اطلاعات مربوط به هر دو چشم به طور همزمان به نمایش درمیآیند. در این میان عینک Passive تنها وظیفه دارد بخش مربوط به هر چشم را برای آن جداسازی کند و در نتیجه از مدارات الکترونیکی پیچیده و ارتباط بیسیم خبری نیست. نحوه نمایش تصویر در تلویزیونهای Passive به این شکل است که خطوط عمودی زوج برای یک چشم و خطوط عمودی فرد برای چشم دیگر پخش میشوند و به همین دلیل هر چشم در آن واحد در حال دریافت تصویری با وضوح تصویر ۵۴۰*۱۹۲۰ پیکسل است که در نهایت با الحاق تصویر دو چشم تلاش میکند حس دیدن تصویری Full HD را برای کاربر تداعی میکند؛ اتفاقی که با وجود ورود نسل جدید عینکهای پسیو هنوز غیر واقعی باقیمانده است. تولیدکنندگان تلویزیون سهبعدی با این فناوری بر این اعتقاد هستند که این مشکل تنها در فواصل نزدیک به وضوح مشاهده میشود اما در فاصلههای دورتر کمتر به چشم میآید. با این حال تست تجربی این فناوری نظر این تولیدکنندگان را با قدرت رد میکند.
با این حال به نظر میرسد در شرایط کنونی و با توجه به کاربرانی که به استفاده از این نوع فناوری روی میآورند، تکنولوژی اکتیو بازی را از رقیب خود میبرد و به تبع آن سامسونگ نیز فناوری سهبعدی را از آن خود میکند.
منبع : online.asreertebat.com (http://forums.azardl.com/online.asreertebat.com)
سهبعدی برای سامسونگ، سامسونگ برای همه
فناوری نمایش تصاویر سهبعدی بدونشک یکی از مهمترین تاثیرات را در بازار نمایشگرها در سال جاری میلادی برجای گذاشته است؛ اتفاقی که تولیدکنندگان و مصرفکنندگان بر این گمان بودند که کاربران را از سردرگمی خرید فناوریهای نوین باز میدارد اما با دو دسته شدن تکنولوژیهای نمایشی، نمایش تصاویر سهبعدی بار دیگر دچار ابهامات شد. اطلاعات فنی نادرست در کنار استفاده از ابزار تبلیغاتی غیر قابل قبول در گمراه کردن کاربران موجب شد تا کاربران نیز با مشکلات عدیدهای در انتخاب روبهرو شوند.
http://online.asreertebat.com/wp-content/uploads/2011/09/e.jpg (http://online.asreertebat.com/wp-content/uploads/2011/09/e.jpg)
با اینکه تلویزیونهای سهبعدی جزو گرانقیمتترین تجهیزات دیجیتال خانگی به حساب میآیند اما کارکرد آنها از منطق بسیار سادهای پیروی میکند که سالها است در سینماهای سهبعدی دنیا مورد استفاده قرار میگیرد. اساس کار این تلویزیونها ارائه تصاویری متفاوت برای چشم راست و چپ است که از نظر پرسپکتیو یا عمق میدان با هم تفاوت دارند و این اختلاف کوچک در نمای آنها پس از الحاق با خطای سرعت پردازش و ادراک مغز به شکل تصویر سهبعدی دیده میشود. در حال حاضر دو فناوری اصلی برای پخش تصاویر سهبعدی توسط تلویزیونها به کار گرفته میشود. این در حالی است که دانشمندان و محققین علوم و فنون تصویربرداری همراه با برندهای اصلی سازنده تلویزیون سهبعدی همانند سامسونگ و سونی در حال کار روی پروژه ساخت تلویزیونهای سهبعدی بدون عینک هستند که امکان دیدن تصاویر سهبعدی را بدون درگیری با عینکهای مزاحم میسر میکنند اما بعید به نظر میرسد این فناوری تا ۲ یا ۳ سال آینده وارد بازار شود.
فناوری Active
در میان دو فناوری ساخت تلویزیونهای سهبعدی، نوع Active روش پیچیدهتر، پرهزینهتر اما باکیفیتتر است، جالب اینجا است که این روش، با وجود سابقه بیشتر روش Passive، قبل از آن وارد بازار شده و از سابقه بیشتری برخوردار است. در فناوری Active اساس کار بر نمایش متناوب تصاویر نظیر چشم چپ و راست استوار است و به این ترتیب تلویزیون Active مدام در حال نمایش متناوب فریمهای مربوط به چشم چپ و راست است و هر چه در این میان سرعت بیشتری داشته باشد، تصویر نرمتر و با پرش کمتری ایجاد خواهد شد. حال کاربر برای دیدن این تصویر باید عینکی موسوم به Active Shutter Glass روی سر خود بگذارد که با داشتن مدارات داخلی و ارتباط دائم بیسیم با تلویزیون چشمها را به طور یک در میان طوری بلوکه میکند که تصویر مربوط به هر چشم، به همان چشم برسد. این پدیده به قدری سریع صورت میگیرد که مغز ما توانایی تمیز دادن تناوب و اختلاف زمانی موجود در آن را ندارد و حاصل کار را به صورت تصویری سهبعدی میبیند. مزیت بزرگ این روش آن است که هر چشم در هر لحظه یک فریم Full HD دریافت میکند و در نتیجه میتوان فیلمهای سهبعدی را باکیفیتی بسیار بالا مشاهده کرد.
با این وجود اگر سرعت نمایش فریمها توسط پنل دستگاه به قدر کافی زیاد نباشد، یکی از چشمهای کاربر میتواند یک لحظه کوتاه از تصویری که قرار بوده برای چشم دیگر پخش شود را مشاهده کند و دیدن تصویری که نباید دیده شود، موجب ایجاد هالهای در اطراف سوژههای به نمایش درآمده میشود. این هاله مزاحم که به Crosstalk noise یا پدیده تکرار موسوم است درجات مختلفی دارد و از یک رد محو تا تکرار کامل یک سوژه را در بر میگیرد. وجود هالهای از یک شیء مغز را برای ارسال فرمان تمرکز چشم روی آن تحریک میکند تا هاله برطرف شود اما چون این ایراد توسط چشم قابل اصلاح نیست موجب خستگی چشم و اعصاب کاربر میشود و علت خستهشدن کاربر از دیدن تصویر سهبعدی با تلویزیونهای نسل اول همین است. خوشبختانه با هر بار تجدید نسل در تلویزیونهای سهبعدی، این مشکل کمتر به چشم میخورد. سامسونگ بهعنوان برند نخست در حوزه تولید نمایشگر در سطح بینالمللی از همان بدو ورود به این فناوری مشکل تکرار در تلویزیونهای سهبعدی را با افزایش سرعت نمایش پنل آنها برطرف کرده است. از همین رو در کنار ارایه کیفیت مطلوب Full HD مصون از پدیده تکرار نیز هست. یکی از مهمترین معضلات کاربران برای گرایش به فناوری دیگر عینکهای اکتیو شاتر است که به نسبت نمونههای Passive به دلیلی فناوری متکاملتر گرانتر و البته کمی سنگینتر هستند. با این وجود درک درست تصاویر سهبعدی به صورت Full HD به نظر استفاده از این فناوری را در شرایط کنونی توجیحپذیرتر میکند. از طرف دیگر طیفی کاربرانی که برای خرید یک تلویزیون سهبعدی سرمایهگذاری میکنند ترجیح میدهند که با توجه به هزینه پرداختی تصاویر بهتری دریافت کنند تا به دلایل مختلف به این مهم نایل نشوند.
زاویه دید دیگر برتری تلویزیونهای سهبعدی با فناوری اکتیو به شمار میروند. براساس بررسیهای لابرتوارهای معتبر در سراسر دنیا زاویه نشستن کاربر در مقابل تلویزیون و ارایه تصاویری بدونمشکل در انواع اکتیو به مراتب بهتر از پسیو است.
با این وجود باز هم سامسونگ در جهت احترام به نظر مصرفکنندگان فناوری سهبعدی را تکامل بخشید. شرکت سامسونگ در شرایط کنونی مهمترن تولیدکننده تلویزیون سهبعدی با تکنولوژی اکتیو محسوب میشود. این شرکت نسل جدید عینکهای اکتیو شاتر را با فناوری بلوتوث روانه بازار کرده است. امکانی که نهتنها به سبکتر شدن آنها کمک شایان توجهی کرده است بلکه با کاهش قیمت جهانی که سامسونگ برای آن در نظر گرفته است کاملا فناوری پسیو را از گود رقابت خاج میکند چرا که مهمترین دلایل الجی به عنوان مهمترین تولیدکننده تلویزیونهای پسیو برای گرایش به استفاده از این فناوری عینکهای سبک و البته ارزانقیمت است با این تفاوت که نیمی از وضوح تصویر را به چشم میرسانند.
فناوری Passive
فناوری Passive همان روشی است که در سالنهای نمایش فیلمهای سهبعدی به کار گرفته میشود و با وجود داشتن سابقه طولانیتر به عنوان انتخاب دوم سازندگان تلویزیون مطرح شده است. الجی یکی از برندهایی است که با وجود داشتن محصولاتی با فناوری اکتیو حالا تصمیم گرفته تا از تکنولوژی پسیو بهره ببرد که در کمال تعجب و با وجود مشکلات این فناوری همچنان بر استفاده از آن پافشاری میکند. روش Passive بر نمایش همزمان تصویر چشمهای چپ و راست استوار است و به جای نمایش متناوب آنها، اطلاعات مربوط به هر دو چشم به طور همزمان به نمایش درمیآیند. در این میان عینک Passive تنها وظیفه دارد بخش مربوط به هر چشم را برای آن جداسازی کند و در نتیجه از مدارات الکترونیکی پیچیده و ارتباط بیسیم خبری نیست. نحوه نمایش تصویر در تلویزیونهای Passive به این شکل است که خطوط عمودی زوج برای یک چشم و خطوط عمودی فرد برای چشم دیگر پخش میشوند و به همین دلیل هر چشم در آن واحد در حال دریافت تصویری با وضوح تصویر ۵۴۰*۱۹۲۰ پیکسل است که در نهایت با الحاق تصویر دو چشم تلاش میکند حس دیدن تصویری Full HD را برای کاربر تداعی میکند؛ اتفاقی که با وجود ورود نسل جدید عینکهای پسیو هنوز غیر واقعی باقیمانده است. تولیدکنندگان تلویزیون سهبعدی با این فناوری بر این اعتقاد هستند که این مشکل تنها در فواصل نزدیک به وضوح مشاهده میشود اما در فاصلههای دورتر کمتر به چشم میآید. با این حال تست تجربی این فناوری نظر این تولیدکنندگان را با قدرت رد میکند.
با این حال به نظر میرسد در شرایط کنونی و با توجه به کاربرانی که به استفاده از این نوع فناوری روی میآورند، تکنولوژی اکتیو بازی را از رقیب خود میبرد و به تبع آن سامسونگ نیز فناوری سهبعدی را از آن خود میکند.
منبع : online.asreertebat.com (http://forums.azardl.com/online.asreertebat.com)