PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ببر ايراني (ببر مازندران)



Mohamad
07-28-2010, 01:33 PM
ببر ایرانی یا ببر مازندران در جنگلهای مازندران نژادی از ببر ٬ که به نام ببر ایرانی شهرت دارد ٬ می زیسته که امروزه نابود شده است . آخرین ببر که در مازندران به آن شیر سرخ می گفتند در سال1338 ه ش در جنگل گلستان ٬ در منطقه گرگان ٬ به دست یک شکارچی محلی شکار شد.

از ببر مازندران تنها یک نقاشی رنگی و چند عکس و چند پوست بجا مانده است . عکسها و پوستها نشان می دهند که رنگ ببر مازندران از ببر بنگال روشنتر ٬ و تا
اندازه ای نارنجی مایل به قرمز و نوارهای عرضی آن باریکتر و منظمتر و به تعداد بیشتر بوده است . موهای بدن ببر مازندران بلندتر و پرپشت تر از ببر بنگال و کوتاه تر از ببر سیبری و جثه آن بزرگتر از ببر بنگال و کوچکتر از ببر سیبری بوده است . ببر مازندران مرال ٬ گراز ٬ شوکا ٬خرگوش ٬پرندگان ٬ خزندگان گربه وحشی و هنگام گرسنگی کمبود غذا ٬ گاو و گاومیش اهلی شکار می کرد . شکار بی رویه ٬ خشک کردن نیزارها و مردابها برای کشاورزی ٬ باغداری و خانه سازی ٬ از میان رفتن جنگلهای جلگه ای سبب نابودی نسل ببر در ایران شده است.

سید محمد
03-01-2011, 08:32 PM
درسته محمد خان زمانی در مراتع گیلان گله های 30 تا 40 راس ی شوکا کوچک ترین گوزن ایرانی وجود داشت که بنده هم چند گله شان را در مراتع خودمان رویت کرده ام.
اما مارال در سال گذشته تنها مارال نر در گیلان شکار شدو در حال حاضر گراز و خرگوش و انواع پرندگان وجود خارجی دارن .
در تابستان امسال نزدیک به 800 الی500 عدد خوک از مراتع شرق گیلان زنده گیری شد و به پناهگاه میان کاله محل رها سازی 2 قلاده ببر وارداتی از روسیه برده شد که متاسفانه به دلیل بیماری مشمشه که ناشی از گوشت آلوده خر بود و همچنین گرمای زیاد تهران تلف شدند.