PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تازه‌ترين فهرست‌٥٠٠ دانشگاه‌ برتر



mozhgan
09-02-2011, 12:26 PM
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام(ISC) از كسب رتبه زير 500 دانشگاه تهران در ميان دانشگاه‌هاي برتر جهان در رتبه‌بندي شانگهاي خبر داد.
دكتر جعفر مهراد با بيان اين كه رتبه بندي آكادميك دانشگاه‌هاي جهان كه در ايران به نام رتبه‌بندي «شانگهاي» مشهور است،فهرست نتايج رتبه‌بندي 500 دانشگاه تراز اول جهان را براي سال 2011 منتشر كرده است، افزود: رتبه‌بندي «شانگهاي» از شش شاخص در رتبه‌بندي دانشگاه‌ها استفاده مي‌كند.
تعداد فارغ‌التحصيلان و شاغلان برنده جايزه نوبل يا فيلد مدال، تعداد مقاله‌هاي منتشر شده در نشريات نيچر و ساينس، پژوهشگران پر استناد، تعداد مقاله‌هاي نمايه شده در نمايه استنادي علوم و نمايه استنادي علوم اجتماعي و سرانه عملكرد، از جمله اين شاخص‌ها به شمار مي‌روند.
وي ادامه داد: دانشگاه تهران كه تنها دانشگاه جمهوري اسلامي ايران در بين 500 دانشگاه تراز اول جهان در اين رتبه‌بندي است، داراي 4.4 امتياز از مجموع صد امتياز بابت عملكرد فارغ‌التحصيلان، داراي 37.1 امتياز از مجموع صد امتياز بابت انتشارات و مقاله‌هاي نمايه شده در نمايه‌ استنادي
علوم و نمايه استنادي علوم اجتماعي تامسون رويترز و داراي 17.7 امتياز بابت سرانه عملكرد است.
وي افزود: اين دانشگاه در ساير شاخص‌ها شامل جايزه نوبل و فيلد مدال و چاپ مقاله در مجلات نيچر و ساينس و شاخص پژوهشگر پراستناد فاقد امتياز است. مهراد تصريح كرد: اين در حالي است كه دانشگاه استانبول تركيه از چاپ مقاله در دو نشريه ذكر شده داراي امتياز 3.4 و در شاخص انتشار مقاله‌هاي علمي در نشريات معتبر بين‌المللي نمايه شده در تامسون رويترز
داراي 34.3 امتياز و در سرانه عملكرد داراي 16.7 امتياز و در شاخص عملكرد فارغ‌التحصيلان
نيز داراي 15.6 امتياز از مجموع صد امتياز است. 10 دانشگاه برتر جهان در رتبه‌بندي شانگهاي
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) خاطرنشان كرد: ‌10 دانشگاه برتر رتبه‌بندي
شانگهاي شامل دانشگاه هاروارد،استنفورد، انستيتو تكنولوژي ماساچوست، بركلي، كمبريج، انستيتو تكنولوژي كاليفرنيا، پرينستون،‌ كلمبيا، شيكاگو و آكسفورد است.
وي ادامه داد:‌عملكرد هشت دانشگاه در آمريكا در بين 10 دانشگاه برتر و 17 دانشگاه اين كشور در بين 20 دانشگاه برتر جهان در مقايسه با رتبه‌بندي سال 2010 تغيير نيافته است.
مهراد افزود:‌ در قاره اروپا - به استثناي انگلستان - دانشگاه زوريخ سوييس با رتبه 23 جهان بالاترين رتبه را دارد. بعد از آن دانشگاه Paris – Sud با رتبه 40 و دانشگاه پيير و ماري كوري با رتبه 41 در فرانسه از همه شاخص‌ترند.
ژاپني‌ها در صدر برترين دانشگاه‌هاي آسيا به گفته وي، برترين دانشگاه‌هاي آسيا دانشگاه توكيو با رتبه بيست و يكم و دانشگاه كيوتو با رتبه بيست و هفتم از كشور ژاپن هستند.
حضور 35 دانشگاه چيني در جمع 500 دانشگاه برتر دنيا وي خاطر نشان كرد:‌ تعداد دانشگاه‌هاي
چين در بين 500 دانشگاه برتر جهان از 32 دانشگاه در سال 2010 به 35 دانشگاه در سال 2011 (با احتساب دانشگاه‌هاي هنگ كنگ و تايوان) افزايش يافته است.
150 دانشگاه امريكا در فهرست 500 دانشگاه برتر دنيا مهراد با بيان اين‌كه ايالات متحده آمريكا در مجموع داراي 150 موسسه در بين 500 دانشگاه برتر جهان است گفت:‌ اين درحالي است كه
انگلستان تنها داراي 37 دانشگاه برتر در بين 500 دانشگاه برتر جهان است.
وي ادامه داد: دانشگاه‌هاي برتر انگلستان در بين صد دانشگاه تراز اول جهان شامل دانشگاه‌هاي كمبريج (5)، آكسفورد (10)، كالج دانشگاه لندن (20)، امپريال كالج لندن (24)، دانشگاه منچستر (38)، ادين برد (53)، كالج كينگ لندن (68)، بريستول (70)، ناتينگهام (85) و شفيلد (97) است.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) خاطر نشان كرد: وقتي در رتبه‌بندي‌هاي بين
المللي عملكرد دانشگاه‌هاي انگستان و آمريكا را با يكديگر مقايسه مي‌كنيم،بايد به جمعيت يشتر و توليد ناخالص داخلي آمريكا و نيز صرف بودجه نسبتا بيشتر اين كشور به آموزش‌هاي دانشگاهي (3.1 درصد از توليد ناخالص داخلي در مقايسه با 1.3 درصد توليد ناخالص داخلي در انگلستان) توجه كنيم.

وي با بيان اين‌كه شانگهاي در سال 2011 مانند ساير نظام‌هاي رتبه‌بندي بين المللي از جمله QS و تايمز بر اساس موضوعي نيز اقدام به رتبه‌بندي كرده‌ است به ايسنا گفت:‌ در بين رشته‌هاي مختلف، رياضيات تنها موضوعي است كه دانشگاه‌هاي داراي اين رشته رتبه‌بندي شده و برترين دانشگاه‌هاي جهان از اين نظر معرفي شده‌اند.
مهراد افزود: ‌10 دانشگاه تراز اول كه رشته رياضي در آن حائز اهميت است به ترتيب شامل دانشگاه‌هاي پرينستون، هاروارد، بركلي و استنفورد در ايالات متحده آمريكا، دانشگاه‌هاي كمبريج و آكسفورد در انگلستان، دانشگاه‌هاي پي‌ير و ماري‌كوري و Paris – Sud در فرانسه، انستيتو
تكنولوژي ماساچوست و UCLA در آمريكا است.
حضور چندين ساله هاروارد و استنفورد در رتبه‌هاي برتر دانشگاه هاي جهان مهراد با بيان اين كه در رتبه بندي شانگهاي كه فعاليت خود را از سال 2003 آغاز كرده است،دانشگاه هاروارد در همه سال‌ها دانشگاه اول جهان بوده است، تصريح كرد:‌ دانشگاه استنفورد در تمامي اين سال‌ها به استثناي سال‌هاي 2006 و 2010 ميلادي كه داراي رتبه‌ سوم جهان بود در جايگاه دوم جهان قرار داشته است.
وي افزود:‌ دانشگاه بركلي در سال 2003 تا 2006 رتبه چهارم جهان و در بين سال‌هاي 2007 تا
2009 رتبه سوم جهان را كسب كرده است. به گفته مهراد، دانشگاه كمبريج در انگلستان در سال 2003 و 2010 ميلادي داراي رتبه پنجم جهان بوده و رتبه اين دانشگاه در سال‌هاي 2004 تا
2009 به ترتيب سوم، دوم، دوم، چهارم، چهارم و چهارم است.
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) تصريح كرد: دومين دانشگاه معتبر انگلستان
كه دانشگاه آكسفورد است در سال 2003 داراي رتبه نهم و در سال‌هاي 2004 و 2005 داراي رتبه
هشتم و از سال 2006 تا سال 2010 داراي رتبه دهم بوده است.
سهم عربستان، تركيه و ايران از 500 دانشگاه برتر دنيا مهراد خاطر نشان كرد: در منطقه خاورميانه
دانشگاه عبري اورشليم در فلسطين اشغالي نخستين دانشگاهي است كه با كسب رتبه 57 نام
آن در بين صد دانشگاه تراز اول جهان ديده مي‌شود. رژيم اشغالگر قدس سه دانشگاه ديگر نيز با رتبه‌اي در دامنه 101 تا 150 دارد.
وي ادامه داد: دومين كشور خاورميانه كه داراي دانشگاه برتر در رتبه‌بندي شانگهاي است، عربستان است كه رتبه دانشگاه ملك‌سعود در دامنه‌اي بين 201 تا 300 قرار دارد. همچنين دو دانشگاه ديگر از رژيم اشغالگر قدس به نام‌هاي بارلان و بن‌گوريون در دامنه بين 301 تا 400، دانشگاه استانبول در تركيه، دانشگاه نفت و معادن ملك فهد در عربستان و دانشگاه تهران به
ترتيب در همان دامنه قرار دارند.
وي افزود:‌ دانشگاه قاهره نخستين دانشگاه خاورميانه‌اي است كه موفق به كسب رتبه دامنه 401 تا 500 شده است.

منبع (http://www.isna.ir/isna/NewsView.aspx?ID=News-1829935&Lang=P)