توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کوک سول وان
sorna
08-27-2011, 11:59 AM
کوک سول وان یا انجمن هنرهای رزمی سنتی کره یکی از کامل ترین و در عین حال کاربردی ترین هنرهای رزمی است که در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان تدریس می شود . این هنر رزمی طیف وسیعی از روش های مبارزه ای آسیای باستان را پوشانده و همزمان به توسعه تکنیکها و نیروی درونی نیز می پردازد
هيل دو سول (تكنيكهاي نقاط فشاري)
يادگيري هنرهاي رزمي در آسياي باستان براي رزمي كاران به يك تلاش مداوم تبديل شده بود تا شايد زماني زندگي آنها را از مرگ نجات دهد. در آن زمان وجود چنين نيازي باعث شد كه بسياري از مردم داوطلبانه در پيشرفت هر چه بيشتر تكنيكهاي رزمي شركت كنند. بلاخره اين تلاشها باعث بوجود آمدن تكنيكهايي شد كه بر اساس فشار انگشتان كار ميكرد. اين تكنيكها بااستفاده از نيروي كمي نقاط حياتي بدن حريف را مورد حمله قرار ميداد و باعث بوجود آمدن درد فلج و حتي مرگ پس از 22 ساعت ميشد. اين تكنيكها بانام ضربات نقاط فشاري شناخته ميشد و باعث خارج شدن هنرهاي رزمي از سايه برتري افراد قويتر و بزرگتر شده و آن را در نقطهاي مابين علم و اسرار قرار داد. 364 نقطه در بدن وجود دارد كه در هنرهاي رزمي مورد استفاده قرار ميگيرند. البته همگي اين نقاط براي آسيبرساني بكار نرفته و برخي از آنها استفاده درماني دارند . در كره باستان تمرين ضربه به نقاط حساس يا موك گوتگ گويوك سول مخصوص كساني بود كه بول كيو موسول (هنرهاي رزمي بودايي) يا كونگ جونگ موسول ( هنرهاي رزمي دربار امپراطوري ) را تمرين ميكردند.
در واقع ضربه به نقاط حساس به فشار بر روي يكي از كانالهاي انرژي در بدن باز ميگردد . مطابق طب سنتي كره اين كانالها همچون رگها و سيستم عصبي در بدن همه انسانها وجود داشته و كي يا انرژي حياتي را از خود عبور ميدهند. اين كانالها شامل نقاطي هستند كه عموماً سرچشمه اندام حياتي و اعصاب ميباشند. در كره به اين كانالها كيونگ و به نقاط موجود در آنها كيونگ هيل گفته ميشود. كيونگ هيلها در سطح پوست و يا نزديك به آنها قرار گرفته و باعث تحريك يا تسكين كي ميشوند.
كيونگها چنان ريز و ناديدني هستند كه به وجود آنها از عكسالعمل طبيعي كه هنگام تحريك بوجود ميآيد پي ميبريم . كانالهاي ياد شده بدن انسان را به دو قسمت متقارن تقسيم ميكنند كه در هر قسمت 12 كيونگ قرار ميگيرد و با احتساب دو كانال يكي در جلو و مركز و ديگري در پشت بدن مجموعاً 26 كانال در بدن موجود ميباشد. بر اساس طب سنتي ، ضربه به نقاط فشاري بر جريان كي در درون كيونگها تأثير ميگذارد كه پيامدهاي همچون درد، فلج يا مرگ را به همراه خواهد داشت كه البته به قدرت و دقت ضربه بستگي دارد.
دو مبحث در مطالعه نقاط حساس مورد بررسي قرار ميگيرد : هيل دوسول يا استفاده از نقاط فشاري جهت دفاع شخص و هيل هوال سول كه از نقاط حياتي براي بهبود امراض استفاده ميكند.
هيل دو سول به پنج بخش تقسيم ميشد:
1) ساهيل : ضربه زدن به نقاطي كه باعث مرگ ميشوند .
2) آهيل : استفاده از نقاط براي قطع قدرت تكلم حريف .
3) هول هيل : بيهوش كردن حريف با استفاده از تحريك برخي نقاط .
4) تونگ هيل : ضربهزدن به برخي نقاط جهت ايجاد درد بسيار كه به همراه عدم تحرك دست و پا ميباشد .
5) ماهيل: ضربه زدن به نقاطي كه باعث از كار افتادن دست و پا يا كل بدن ميشوند.
بر اساس طب سنتي تعادل بين انرژي دروني و بيروني بدون بسيار مهم ميباشد. آنها اين تصورات را از نظريه كلي ين و يانگ بدست آورده بودند. اين نظريه كلي بيان ميكند كه همه چيز در طبيعت تركيبي از نيروهاي متضاد است كه تعادل بين آنها همواره ثابت ميباشد و هر كدام براي ديگري مكمل و تأثيرگذار است. بر اساس تئوري ين و يانگ بين داخل و بيرون بدن انسان رابطه انرژيكي وجود دارد كه ضربات نقاط حساس ميتواند اين تعادل را بهم زده و خطرآفرين باشد. در كوك سول وان از نقاط فشاري بطور گستردهاي جهت اجراي دفاع شخصي استفاده ميشود كه برخي از آنها بشرح ذيل ميباشد:
سون موك سو # 2 ، ئي بوك سو # 12 و 13 , مك چي كي (15 تكنيك) ، مك چاگي (15 تكنيك)
sorna
08-27-2011, 12:00 PM
كي چو جاكي (تمرينات تنفسي) هنرهاي رزمي كره از زمانهاي بسيار قديم شامل تمريناتي ميشدند كه به توسعه نيروي دروني يا كي ميپرداخت . انجام اين تمرينات رزمي كاران را قادر ميساخت كه نيروي دروني را بعنوان مكملي قدرتمند در كنار نيروي فيزيكي خود بكار برند . اين روشها تكنيكهاي خاصي هستند كه بوسيله آنها رزميكاران كي را در ناحيه زيرين شكم جمع كرده و سپس آن را به ناحيه مورد لزوم منتقل ميكنند.
در كي چو جاكي , كي بوسيله فرود بردن تنفس به ناحيه زير شكمي و سپس هدايت آن به دستهاي باز شده و نهايتاً انجام كي هاپ ، جمعآوري شده و همزمان با حبس نفس و حركت در دستها متمركز ميشود . هر تكنيك كي چو جاكي با آزاد كردن نيروي جمعآوري شده بوسيله شل كردن دستها به پايان ميرسد. بايد توجه داشت كه خارج كردن بسيار آرام نفس در طول كي چو جاكي و تمركز انرژي بر دستها و آرامش بدن تا حد ممكن بسيار مهم ميباشد .
انجام كي هاپ در طول هيانگ , دفاع شخصي و شكستن اجسام سخت شما را قادر خواهد ساخت تا كي را متمركز كرده و از آن استفاده كنيد . تمرينات كنترل تنفس همچون كي چو جاكي ذهني آرام و پاك را در اختيار شما قرار خواهد داد تا توانائي خود را در تمركز افزايش دهيد. اين تمرينات همچنين اندامهاي داخلي را منظم و قدرتمند ميسازد. مطابق نظريات سنتي كره، كساني كه انرژي دروني خود را تقويت كنند عمري طولاني در پيش رو خواهند داشت.
موم پول كي ( تمرينات كششي و بدنسازي )Mohm Puhl Ki
موم پول كي مجموعهاي از تمرينات خاص ميباشد كه براي هر 164 مفصل بدن در دامنه كامل حركتشان طراحي شده است . بايد توجه داشت كه هدف از اين تمرينات دقيقاً گرم كردن ماهيچهها جهت افزايش انعطافپذيري نيست بلكه بيشتر جهت آمادهسازي ماهيچهها، رباطها و مفاصل براي انجام حركات مخصوص هنرهاي رزمي ميباشد. بعنوان مثال در زمان اجراي ضربات پا، ماهيچههاي مشخصي بايد در حالت آرامش و برخي ديگر در انقباض بوده تا كشش لازم جهت ضربه بدست آيد. موم پول كي به ماهيچهها كمك ميكند تا موقعيت فشار يا آرامش را كه لازمه هنرهاي رزمي است بدست آورند.
اگر هدف بدست آوردن انعطافپذيري يا قدرت باشد ميبايست موم پول كي را به همراه تمرينات اضافي انجام داد. اين تمرينات بخصوص براي افراد آسيب ديده يا كساني كه مشكلاتي از ناحيه كمر و پشت دارند مفيد ميباشد . در بسياري از كشورها تمرينات موم پول كي كوك سول وان بعنوان قسمتي از برنامههاي توانبخشي توسط پزشكان پيشنهاد ميشود.
ناك بوب (تكنيكهاي افت) Nak Bub
همانگونه كه تكنيكهاي هنر رزميتان را ميآموزيد ، بايد تعليم ببينند كه چگونه در مقابل اجراي اين تكنيكها بر روي خودتان واكنش نشان دهيد. دقيقاً همانگونه كه ميآموزند پس از دفاع، ضربات دست يا پا را اجرا كنيد بايد بياموزيد كه در مقابل تكنيكهاي پرتابي واكنش نشان دهيد. براي جلوگيري از آسيبديدگي بايد قادر باشيد تا حد ممكن نرم زمين بخوريد و اين مهم تنها با تكنيكها افت بدست ميآيد كه انرژي برخورد با زمين را پراكنده كرده و اعضاء حياتي را محافظت مينمايد.
تكنيكهاي افت به دو دسته اصلي تقسيم ميشد:
الف) افتهاي نرم : كه بر اساس تغيير مسير دادن انرژي افت عمل ميكند مانند افتهاي رول.
ب) افتهاي سخت : كه با استفاده از قسمتي از بدن انرژي برخورد با زمين را بدون متحمل شدن آسيبي جدي جذب ميكند مانند يوپ ناك بوب يا آپ ناك بوب .
تأثير مشخص مهارت در تكنيكهاي افت، زمين خوردن بدون آسيبديدگي است اما تكنيكهاي افت مزيت همچون بدنسازي را نيز دارد كه چندان مشخص نيست. وقتي به قويسازي بدن ميانديشيد عموماً به فكر تقويت ماهيچهها هستيد در حاليكه تكنيكهاي افت به تقويت اندامهاي دروني و هماهنگي رباطها نيز ميپردازد. در ابتدا افتها تأثيرات ناخوشايندي بر بدن خواهد داشت ليكن با تكرار آنها بدن آمادهتر شده و بهتر در مقابل اثرات زمينخوردگي مقاومت ميكند.
تكرار تكنيكهاي افت در حالتهاي كنترل شده نه تنها بدن را براي واكنشي نرم در مقابل زمين خوردن آماده ميكند بلكه باعث تقويت و كارآمدي ذهن نيز ميشود. مهم نيست چه اتفاقي افتاده است. شما به كنترل بدن خود ادامه خواهيد داد و ميدانيد كه در چه حالتي آسيب نديده و در اطرافتان چه ميگذرد. بدن شما بطور خودكار عضلات ويژهاي را منقبض و آزاد كرده و تنفستان را تنظيم ميكند و ذهن شما ناخودآگاه واكنشي مناسب در مقابل موقعيت بوجود آمده نشان ميدهد
sorna
08-27-2011, 12:00 PM
سون پاكي ( روشهاي آزادسازي دست ) Sohn Pae ki
اين سري از تكنيكها نشان دهنده اهميت سون سال كي (باز و بسته كردن انگشتان) بوده كه با انبساط رباطها و ماهيچهها جريان كي را در دستها باز ميكند. باز كردن انگشتان در اين تمرينات مشابهكاري است كه در كي چوجاكي انجام ميشود. فشاري كه در ناحيه جلوي دست در هنگام باز بودن انگشتان احساس ميشود مانند حالتي كه عضلات در انقباضند , نيست . چرا كه انقباض (همچون حالت مشت كردن دست) باعث تغيير مسير كي ميشود.
اين تكنيكها به قدرت بدني تكيه ندارد بلكه بر اهرم و قرار گرفتن ماهيچهها و مفاصل در زاويه صحيح تأكيد ميكنند. اجراي صحيح سون پاكي به اطلاعات كامل از زاويه حركت مفاصل بستگي دارد. بايد مراقب بود كه در هنگام اجراي سون پاكي با قفل مفاصل خود، حركاتشان را محدود نسازيم. اين تكنيكها به سرعت و چابكي نيازمند است نه قدرت بدني.
__________________
دان جون كي بوب ( اصول تنفسي كي) Dahn Juhn Ki Bub
كي اصطلاحي كرهاي است كه تمرينات دورني وابسته به آن بوده و عموماً آنرا انرژي دروني مرموز و ناشناخته ميدانند. كي منبع نيروي دروني بوده و رابطه نزديكي با سيستمهاي قلبي و ريوي (سيستم گردش خون و تنفسي) دارد.
كي را ميتوان به دو دسته تقسيم كرد: پريناتال يا كي قبل از تولد و پستناتال يا كي بعد از تولد. سه نقطه فشاري در يك خط عمود بر افق كه دقيقاً زير ناف قرار گرفتهاند كه بعنوان ناحيه پريناتال كي معرفي ميشوند. قبل از تولد و زمان تولد اين نوع كي بطور كامل گسترش مييابد . اگر چه با رشد كودك مقدار كي در اين سه نقطه كم ميشود ليكن هنوز اين فرم از كي براي توصيف نيروي دروني بكار ميرود.
مركز كي پستناتال , سه نقطه فشاري بر روي يك خط و دقيقاً بالاي ناف ميباشد. پستناتال كي به سادگي بوسيله غذا خوردن يا خواب كافي قابل بازيابي است. پستناتال كي همان نيرو و انرژي فيزيكي است كه در افراد جوان بوفور يافت شده و با بالا رفتن سن كاهش مييابد.
افزايش و توسعه تنها يكي از انواع كي پيشرفت چشمگيري را براي رزميكاران به همراه نخواهد داشت بلكه هدف از تمرينات كي افزايش هر دو نوع از كي به روشي است كه انساني با نيروي معادل چند نفر پرورش يابد.
هنگام انجام تمرينات دان جون كي بوب بايد بخاطر داشت كه بدن در آرامش كامل بوده ، ذهن خالي از افكار پريشان و تنفس آرام و نرم باشد. دم از بيني و بازدم از دهان انجام ميشود. هوا نرم . طبيعي و آرام در 2 ثانيه به درون آمده و طي 2 ثانيه به بيرون رانده ميشود
سوگي (تكنيكهاي دست) و جوك سول (تكنيكهاي پا)
Soo Ki & Jhok Sool
اين تكنيكها باعث قدرتمند شدن قسمت بالايي و پاييني بدن ميشوند. با اجراي پياپي ضربات دست وپا هنرجويان استقامت ، تعادل و هماهنگي را كه لازمه اجراي ضربه با ظرافت، دقت و رواني است، بدست خواهند آورد. اين تكنيكها شامل موارد زير ميشود:
1)روشهاي ضربهزني با دست باز و بسته شامل ضربه با كف دست، مشت و انگشتان . ضربه با بازو و شانهها
2)تكنيكهاي اختصاصي دست در كوك سول و ضربه دست به نقاط فشاري
3)انواع دفاع و دور كردن حمله
4)تكنيكهاي اساسي پا ، لگدهاي دوراني و پرشي، ضربات تركيبي پا
5)ضربه با هر دو پا، ضربه به نقاط فشاري و ضربات اختصاصي پا
موك يوم (مديتيشن )
Muk Yum
باآزاد كردن ذهن ازتفكرات عادي براي مدتي كوتاه ، جسم و روحي شفاف و تقويت شده كه توانايي تمركز بر امور روزمره را داشته باشد بدست خواهد آمد. بعلاوه مديتيشن كنترل بر نفس و نظم را نيز به شخص القاء ميكند. اين تمرينات روح را نيرومند كرده و تعادل را به زندگي هنرجويان وارد ميكند.
sorna
08-27-2011, 12:00 PM
هيونگ (فرم) Hyung
هيونگ تركيب تكنيكهاي اساسي دست و پا به شكل حركاتي پيوسته ميباشد. اين تمرينات پايههاي هنرهاي رزمي يعني زمانسنجي .تعادل ، سرعت وهماهنگي را جهت هنرجويان فراهم ميآورد. هنرجويان كوك سول با انجام مداوم هيونگ ميتوانند حركاتي به ظرافت و تاثير گذاري آب روان داشته باشند. پنج اصلي كه هنگام اجراي هيونگ بايد رعايت شوند عبارتند از :
üچشمها (واضح و درخشان)
üذهن (آرام و متمركز)
üبدن (پايين ,استوار و انعطاف پذير)
üپاها (آرام و دقيق)
üدست ها (سريع و كنترل شده)
كيوك پا (شكستن اجسمام سخت ) قسمت اول KYUHK PAH
يكي از جلوههاي عمومي نمايش قدرت در هنرهاي رزمي شكستن اجسام سخت ميباشد. برخي اين كار را جهت آزمايش قدرت هنر رزمشان وبعضي ديگر جهت نمايش قدرت ضربه بدون آسيب رساندن به خود يا ديگران انجام مي دهند. شكستن اجسام سخت آنها را قادر ميسازد تا قدرت ، تمركز ، هدف گيري ونيروي دروني خود را بدون آسيب ديدن ديگران بررسي كنند و بالاخره برخي ازشكستن جهت امتحان صحت تكنيكهاي ويژه استفاده ميكنند.
در كوك سول وان ازشكستن اجسام آزمايش تكينكها به منظور قدرت ،هدف گيري و تمركز استفاده ميشود واين تكنيكها هرگز جهت نمايش قدرت بدني محض بكار بدره نشده و تنها جهت تصحيح تكنيكها استفاده ميشود.
تكنيكهاي پيشرفته شكستن بر اساس تعداد صفحات شكسته شده ارزشيابي نميشوند بلكه به درجه سختي تكنيك اجراي بستگي دارند. مثلاً شكستهاي پيچيده در حال پرش بدون داشتن اطلاعات كافي از شكل وشرايط صحيح ضربه و انتقال كي امكان پذير نيست.
چوب عمدهترين وسيله جهت شكستن ميباشد چرا كه هم با دست وهم با پا قابليت شكسته شدن را دارد .
تقريباً كليه قسمتهاي محكم بدن جهت شكستن اجسام سخت قابل استفاده ميباشند. اگر چه در هنرهاي رزمي كرهاي بيشتر ازدست و پا جهت تكنيكهاي رزمي استفاده ميشود. بدليل نقش عمدهاي كه پا در هنرهاي رزمي كرهاي بازي ميكند عموميترين سطح جهت شكستن اجسام نيز ميباشد. قسمتهاي مختلف پا كه در شكستن اجسام بكار مي روند بستگي به جنس جسم شكستني دارند. در شكستن سطوح استاندارد (1×12×12 اينچ) سينه وپهلوي پا بهترين نقاط جهت ضربه هستند . همچنين ميتوان از انتها وپشت پاشنه نيز استفاده كرد.
سلاح ( موكي) قسمت اول Moo Ki
سلاحها در هنرهاي رزمي سنتي نقش اساسي بازي ميكردند. زماني كه بيشتر سبكهاي رزمي اساس كار خود را بر تكنيكهاي دست و پا قرار ميدادند , هنرهاي رزمي جامع كهن شامل تمرينات سلاح نيز ميشدند. سبكهاي رزمي كره نيز بهمين ترتيب بوده اند و تكيه تنها بر تكنيكهاي دست و پا نتيجهاي جز گرفتار آمدن سربازان در دام سلاحهاي مهاجمين خارجي را به دنبال نداشت.
در مقابل هنرهاي رزمي چين كه عمده وقت خود را به تمرينات سلاحها ميگذاردند. كوك سول وان نيز به احياء ميراثهاي باقي مانده از گذشتگان يعني آموزش تكنيكهاي سلاح پرداخت. استاد اين جو سو ( دان 10) برادر كوچك استاد بزرگ اين هيوك سو همچون ديگر اساتيد كوك سول آموزش سلاح بخش اعظم برنامههاي آموزشيش را تشكيل ميدهد. او ميگويد « بونگ (چوب ) قديميترين و گيوم (شمشير ) عمومي ترين سلاح بوده است»
تكنيكهاي شمشير در كوك سول وان مستقيماً از روشهاي باستاني كره گرفته شده است. براساس اسناد تاريخي شمشير زنان كره در دوره سه پادشاهي از درجات بالاي اجتماعي برخوردار بودند. در آن زمان آنها احترام و محبوبيت خاصي داشته و اغلب ژنرالها و دولتمردان از جمله شمشير زنان برجسته بودند.
آنچنان كه در تاريخ آمده است شمشير جواهر نشان كيم يو شين از ژنرالهاي امپراطوري سيلا در هر شرايطي در دستانش قرار داشت. در يكي از درگيريها ژنرال سيم نا به تنهاي و شمشير بدست به ميان سربازان فراوان پيك چي رفته و سر آنها را يكي پس از ديگري از تن جدا ميكرد. سربازان مهاجم در حالي كه به شدت ترسيده بودند پا به فرار گذاشته و توان مقابله با سيم نا و شمشيرش را نداشتند. در جنگي ديگر سونا فرزند سيم نا با شمشير به جنگ انبوهي از راهزنان رفته و پس از كشتن بسياري از آنها بالاخره به واسطه زخم صدها تير از پاي درآمد.
اولين گزارش از استفاده شمشيرهاي فلزي مربوط به امپراطوري پيك چي در حدودسال 200 ميلادي ميباشد. در آن زمان ساخت فولاد و برنز در پيك چي امري عادي بوده است.
بر خلاف ژاپن و چين كه تيغههاي شمشير مطابق نوع استفادهاي كه داشت ساخته ميشد، در كره تيغههاي شمشير بر اساس خصوصيات منحصر به فرد افراد طراحي ميشد. آنها اعتقاد داشتند كه بهترين نوع شمشير مدل دستساز آن بوده كه مطابق با قد و وزن فرد ميباشد.
طول شمشيرها از اندازه يك چاقو تا سلاحهاي بسيار بلند متغير بود. ژنرال معروف لي سون شين شمشيري با خود حمل ميكرد كه طولي معادل دو متر و نود سانتيمتر داش
sorna
08-27-2011, 12:01 PM
تکنیکهای حیوانات
به دلايلي هنرجويان رزمي، عادت كردهاند كه تكنيكهاي حيوانات و ريشههاي آنرا منحصراً متعلق به هنرهاي رزمي چين بدانند. كه البته با توجه به اسناد تاريخي و اساتيد امروزي هنرهاي رزمي همچون استاد اين جوسو (برادر كوچك استاد اين هيوك سو، دان 10 كوك سول وان) ميتوان دريافت كه اين چنين نيست.
هنگامي كه هنرهاي رزمي چين با تأكيد بسيار ، سيستمهاي رزمي خود را بر اساس حيواني خاص (بعنوان مثال آخوندك در كانگفو) طراحي ميكردند، كشورهاي ديگر همچون كره حيوانات را بعنوان منابع مهمي از تكنيكهاي مبارزه مورد استفاده قرار ميدادند.
استاد اين جو سو ميگويد: هنگاميكه انسان براي يافتن غذا از غارها خارج شد با مشاهده و تقليد , از تكنيكهاي شكار و روشهاي زنده ماندن حيوانات استفاده كرد وآموختههاي تازه خود را بر عليه حيوانات ديگر بكار برد. با گذشت زمان انسان هنرهاي رزمي خام وناقص خود را با روش آزمون و خطا و پيروي از رفتارهاي حيوانات ديگر كامل كرده و توسعه داد.
با تكامل بشر و پايهريزي ممالك و ملتها هنرهاي رزمي در كشورها توسعه يافتند. جنگ بين ملتها به انسان مجال بيشتري داد تا هنرهاي رزمي خود را در شكلهاي پيشرفتهتري گسترش دهد. هرگاه انسان شكار خرگوش توسط عقاب يا جنگيدن دو ببر را مشاهده ميكرد به بدنه هنرهاي رزمي نه تنها تنكيكهاي بسيار بلكه روح و اصول مبارزه حيوانات نيز اضافه ميشد.
شايان ذكر است كه هنگامي كه استفاده از تاكتيكهاي جنگي حيوانات در هنرهاي رزمي چين عموميت مييافت، اين اصول هنوز در اكثر كشورها بطور كامل شناخته نشده بود. گرچه هنرهاي رزمي ژاپني بهاي بيشتري به تكنيكهاي ساخت بشر ميدادند تا شكلهاي توسعه يافته ديگر.
از سوي ديگر كره راههاي عملي و ساده بيشتري را براي هنرهاي رزمي خود فراهم كرده بود. با وجود اينكه شكار حيوانات و روشهاي زنده ماندن آنها نقش مهمي را در تاريخ هنرهاي رزمي كره بازي ميكرد ليكن آنها براي صدها سال تاريخ مبهمي در مبارزات واقعي داشتند. تنها در تعداد محدودي از سيستمهاي مبارزهاي كره اصول مبارزات حيوانات قسمت كاملي از هنرهاي رزمي را شامل ميشد ، يكي از اين سيستمها كوك سوان وان بود كه اطلاعات مورد استفادهاش مشتق از مشاهدات دقيق بر خصوصيات حيوانات بسياري بود.
با توجه به فلسفه پايهاي تمرينات در كره، فرمهاي حيوانات بسيار متفاوت از ديگر فرمها در ساير سيستمهاي رزمي است. اساتيد كوك سول معتقدند كه تقليد محض از حيوانات به تنهايي مفيد نخواهد بود. انسان همچون حيوانات نيست، او بيشتر استدلال ميكند تا واكنش نشان دهد. ساختمان بدني آنها متفاوت است و بنا به دلايل ذكر شده تقليد محض از حيوانات ضربات مؤثر و قدرتمند را بوجود نميآورد. فقط تفكر و بحث در تك تك اصول مبارزه حيوانات و تطبيق آنها برنيازهاي انسان , فرمهاي حيوانات را مؤثر ميسازد كه در اين صورت تكنيكهاي حيوانات نه تنها روش مؤثري در مبارزه خواهد بود بلكه توسعه و پيشرفت عظيمي را در تواناييها و نيروي رزميكاران نيز به همراه خواهد داشت.
هر استاد كوك سوان وان به قسمتي از هنر رزميش علاقه خاصي دارد كه با توسعه دقيق آن او را متخصص در همان بخش ميكند. استاد اين جو سو با مطالعه و كار فراوان در فرمها حيوانات آنها را به يكي از ابزار مخصوص مبارزه خود تبديل كرده است.
اين جو سو براي توضيح اهميت مطالعه بر بيش از يك حيوان به تئوري باستاني پنج عنصر اشاره كرده و ميگويد: پنج عنصر قدرتمند رزمي يعني سرعت، نيروي دروني ، تنفس ، تعادل و تمرين نه تنها در هنرهاي رزمي بلكه در مطالعه حيوانات نيز بسيار مهم است. همچون پنج عنصر اساسي در كانگفو (آب، آتش ، زمين ، فلز و چوب) كه تفاوتهاي در كيفيت و روابطشان وجود دارد، تئوري پنج عنصر كره عنوان ميكند كه هر حيوان در توانائيها و ضعفهايش تفاوتهاي بسياري با ديگر حيوانات دارد، چنانچه هيچ حيواني به تنهايي قادر نيست بطور كامل از آسيب دشمنان و بلاياي طبيعي در امان باشد. مار بطور دائم از درنا در فرار است در حاليكه درنا خود طعمه خوبي براي عقاب است و بهمين ترتيب همواره چرخهاي دنبالهدار از حيواناتي كه شكار ميكنند و مدتي بعد خود شكار ميشوند وجود دارد.
بهمين دليل بنا به عقيده اين جو سو هيچ هنرجوي رزمي نبايد تنها به مطالعه و تمرين يك نوع خاص از خصلتهاي دفاعي يا حملهاي حيوانات اكتفا كند. بعنوان مثال اگر شخصي با جثه كوچك مجبور به دفاع از خود در مقابل حريفي قوي هيكل است. نبايد به فرم ببر تكيه كند چرا كه اين فرم نيروي زيادي را ميطلبد در عوض بايد توجه خود را به خصلتهاي مبارزهاي مار معطوف كرده و نيروي بدني خويش را در يك ضد حمله تدافعي به حريف منتقل كند. از آنجاي كه فرمهاي حيوانات در هنرهاي رزمي كره زياد ميباشد مهارت در همگي آنها ممكن نيست. استاد سو شخصاً به پنج حيوان زير علاقه خاص دارد.
آخوندك، مار ، ببر ، عقاب و درنا
تعادل و سرعت كه نيروي عظيمي را بوجود ميآورند خصلتهاي عاريه گرفته شده از ساماگي (آخوندك) هستند. اين دو خصلت در آخوندك با سرسنگين و پاهاي بلند كاملاً مشهود است. بام (مار) حيواني كاملاً تدافعي است و تنها زماني حمله ميكند كه مورد تهديد قرار ميگيرد. اصل مبارزهاي كه از مار ميتوان آموخت حمله تدافعي است كه از كل بدن بعنوان يك نيروي واحد جهت ضرب زدن استفاده ميكند. از سوي ديگر هورانگي (ببر) خصلتي كاملاً تهاجمي دارد. ببر از سرعت و وزن بدن خود جهت ضربه زدن به طعمه استفاده مي:ند و اين نكتهاي است كه كوك سول از ببر گرفته است. حيوان مهاجم ديگر دوك سوري (عقاب) است كه با حمله از بالا و پشت سر قرباني وحشت بسياري را در او ايجاد ميكند. در كوك سول تكنيكهاي عقاب با چرخش و فشردن نقاط حساس توسط انگشتان آغاز ميشود.
در كوك سول آرامش و حركات سريع برگرفته شده از هاك (درنا) ميباشد. درنا از نظر فيزيكي حيوان قدرتمندي نيست و بهمين دليل آرامش و نيرو را با سرعت بسيار زياد تركيب كرده و حريف خود را از پاي در ميآورد
تکنیکهای تهاجمی در کوک سول وان (1)
گاه فرصتي براي مدافع بودن نيست !
اگرچه بسياري از تكنيكهاي كوك سول همچون روشهاي گرفتن و پرتاب حريف در زمان دفاع بكار برده مي شود ليكن مي توان از تكنيكهاي قفل مفصل , ضربات و روشهاي تخريب نقاط فشاري و حساس حريف بطور موثري در حمله سود جست . در اين گونه حملات از همان حركات دوراني و بدون مقاومت در مقابل ضربه حريف كه در دفاعها بكار مي رود , استفاده مي شود كه نتيجه آن در كنترل بودن واكنش مدافع مي باشد .
يكي از خواص اين حركات تهاجمي اين است كه مي توان حريف را بدون آسيب ديدن جدي تسليم كرد . بسياري اوقات قدرت تكنيك كافي خواهد بود تا حريف را تسليم كرده و او را مجبور به تفكر مجدد در ادامه حمله كند .
يكي از روشهاي عمومي حمله را مي توان در تكنيكهاي كوان جو سولمشاهده كرد كه شامل روشهاي گرفتن دست حريف از داخل يا خارج و قفل انگشتان و مفاصل دست وي خواهد بود . پس از اين كار كوك سول كار به سرعت حركت كرده تا حريف در قفل مفصلي دردناك گرفتار آيد . از اين به بعد انتخابهاي بسياري وجود دارد كه مي تواند حريف را بر زمين قرار داده و به سادگي او را تحت كنترل قرار دهد .
در كوك سول هنرجويان مي آموزند كه چگونه از زمين به عنوان سلاحي موثر استفاده كنند . كوك سول كاران به ندرت پس از اجراي تكنيكهاي قفل مفصل بوسيله ضربه حريف را از پا انداخته و رها مي كنند , بلكه ابتدا مفصل حريف را بي حركت كرده و سپس وي را به زمين پرتاب مي كنند تا بواسطه زمين خوردن آسيب كلي ببيند . از آنجاي كه تقريبا اكثر افراد اصول ناك بوب و زمين خوردن بدون آسيب را نمي دانند , پس از پرتاب به سادگي آسيب ديده و تسليم خواهند شد .
ضد حمله در مقابل ضربات پا
قبل از تلاش براي اجراي ضد حمله در مقابل ضربات پاي حريف بايد دانست كه چگونه بايد انرژي ضربه حريف را منحرف و خنثي كرد . اين كار را مي توان با حركت به يكي از زواياي گريز در سمت چپ يا راست انجام داده كه باعث اتلاف انرژي حريف بواسطه ضربه زدن در هوا مي شود . اگرچه برخي از ضربات پا را مي توان بوسيله ضربه زدن به نقاط فشاري پا و قوزك خنثي كرد ليكن عموما كوك سول كاران ابتدا به منحرف كردن و دور ماندن از ضربه بوسيله حركت به اطراف و منحرف كردن ضربه اقدام نموده و آنگاه به اجراي ضد حمله مي پردازند .
راههاي ديگري نيز جهت مقابله با ضربات پا موجود است كه شامل روشهاي زمين زدن حريف همچون هو لي كي و ضربات ضد ضربه ( ضربه كش ) مي باشد . البته كوك سول راههاي موثر و قدرتمندي را جهت مقابله با ضربه پاي حريف در جوك بانگ او سول ارائه كرده است .
sorna
08-27-2011, 12:01 PM
آن سون موک سو ( 1 )
تکنيکهای سری از کره
بسیاری از اساتید هنرهای رزمی سعی در اجرای کامل تکنیکهای دفاع شخصی در مقابل گرفته شدن مچ دست را دارند که البته بسیاری از این تکنیکها کارایی لازم را نداشته ویا تنها جهت مواقعی که مچ از خارج گرفته می شود بکار می روند .
تکنیکهای عمومی آزاد سازی قفل مچ زمانی که مهاجم مچ دست از قسمت داخل می فشارد کاربرد نداشته و بهمین دلیل بسیاری از تکنیکهای موثر مچ ( که در کوک سول وان سون موک سو نامیده می شود ) در حالتی که حریف مچ دست را ضربدری یا داخل ، خارج گرفته است بکار نمی رود .
شاید این سوال پیش آید که تفاوت بین گرفته شدن مچ دست از خارج یا داخل چیست ؟
تفاوت بین گرفتن داخل یا خارج مچ ساده است . گرفتن خارجی مچ زمانی رخ می دهد که که حریف از پشت یا اطراف حمله کرده و کف دست او با پشت دست در تماس باشد . بعبارت دیگر حریف مچ مخالف دست مدافع را گرفته است .
گرفتن مچ در حالت ضربدری زمانی رخ می دهد که حریف دست موافق مدافع را از روبرو گرفته است . در چنین حالتی حریف شاید قصد کشیدن ، هل دادن یا گرفتن ضربه مدافع را داشته باشد .
لازم به یاد آوری است که جهت اجرای موثر هر نوع از تکنیکهای مچ شما باید اطلاعات کافی از نقاط حساس و زوایای مفاصل که با ایجاد درد ، قدرت فوق العادی به دستان می دهد ، داشته باشید .
تمرین فیزیکی که جهت اجرای هرچه بهتر آن سون موک سو بکار برده می شود سون سال لی کی نامیده می شود . کوک سول کاران این تمرین را هر صبح و عصر جهت کشیدن نیروی کی به داخل انگشتانشان انجام می دهند . سون سال لی کی با گرفتن مچ توسط دست دیگر و باز وبسته کردن ملایم انگشتان دست انجام می شود .
تکنیکهای مخصوص تنفسی که جهت تقویت انرژی کی پایین تنه هنرجویان طراحی شده است ،کی چو جاکی نام دارد . کی چو جاکی مرحله پایه تکنیکهای توسعه کی بوده که هنرجویان بوسیله آن می آموزند که چگونه از تنفس زیر شکمی جهت افزایش نیروی خود استفاده کنند .
قسمت دیگری از روشهای توسعه نیروی درونی وخارجی بدن جونگ شین نامیده می شود . جونگ شین اصلی است که وجود فیزیکی و درونی رزمی کاران را پیوند زده و باعث تاثیر متقابل دو نوع انرژی کی ( واگونگ و نا گونگ ) بر یکدیگر می شود .جونگ شین ترکیبی اساسی از ذهن و روح بوده که تکنیکها را متمرکز و معنی دار می سازد .
sorna
08-27-2011, 12:01 PM
مجرمین در طول سالیان به تجربه در یافته اند که آستین و یقه پیراهن افراد جهت حمله و کشیدن فرد مورد نظر به سمتی که مایلند ، بهترین دستگیره است . بهمین دلیل در کوک سول وان تکنیکهای متنوعی جهت مقابله با گرفتن لباس طراحی شده است .این تکنیکها که ئی بوک سو نامیده می شود ، ریشه در هنرهای رزمی کهن راهبان بودایی دارد .
لباس های بلند و گشاد راهبان می توانست هدف خوبی برای اوباش و دزدان جهت آغاز حمله باشد . از آنجای که راهبان بودایی به آهیمسایا یا خودداری از آسیب رساندن به موجودات زنده ، معتقد بودند حمل سلاح را با خود مجاز نمی دانستند . بنابراین تنها انتخاب آنها ابداع تکنیکهای بود که آسیب جدی به حریف وارد نکرده و با دست خالی نیز قابل اجرا باشد . بالاخره روش های ابداعی آنها همان ئی بوک سو بود که می توانست جهت مقابله با گرفته شدن آستین ، یقه ، کمربند در حالتهای مختلف کارایی داشته باشد .
بسیاری از تکنیکهای لباس در کوک سول وان از همان اصولی که در تکنیکهای مچ بکار می رود ، استفاده می کنند . تفاوت اصلی بین این تکنیکها در دامنه حرکات دست در ضد حمله است . زمانی که حریف آستین ، یقه یا کمربند شما را می گیرد ، می توانید با هر دو دست مچ وی را گرفته و با قفل مفصل بر تک دست او غلبه کنید .
هر زمان که حریف از مقابل لباس شما را بگیرد ، مچ دست او جهت اجرای ضد حمله کاملا بی حفاظ خواهد بود . اگر شما به اندازه کافی سریع باشید ، می توانید مچ حریف را قفل کرده و او را بی تعادل نمائید قبل از اینکه توانایی استفاده از دست دیگر را داشته باشد .
همانگونه که گفته شد سرعت یکی از کلیدهای اجرای موثر تکنیکهای لباس است . حرکات سریع و نرم مدافع ، حریف را در قفل مفصلی دردناک و کنترل شده گرفتار خواهد کرد . کوک سول روش های مختلفی از دفاع در مقابل گرفته شدن لباس ( چه از جلو و چه از پشت ) را آموزش می دهد که بسیاری از آنها شبیه درگیریهای خیابانی است .
برخی از تکنیکهای ئی بوک سو از خود لباس جهت مقابله و قفل مفصل حریف استفاده می کند . این کار از عقب کشیدن حریف جلوگیری کرده و به مدافع فرصت پرتاب وی را خواهد داد.
افزایش کارایی
بسیاری از تکنیکهای ئی بوک سو با دستکاری نقاط فشاری ( هیونگ ه (http://forum.patoghu.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fkuksoolwonshiraz.b logfa.com%2Fpost_6.aspx)یل (http://forum.patoghu.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fkuksoolwonshiraz.b logfa.com%2Fpost_6.aspx) ) واقع در مچ یا بازوی حریف آغاز می شود . تحریک نقاط فشاری باعث گیجی حریف و در نتیجه از دست رفتن تعادل وی خواهد شد . نقاط فشاری بسیار حساس بوده بطوریکه ضربه به آنها می تواند درد شدید و ضعف در عضو مورد اصابت را بوجود آورده و باعث ناتوانی سیستم عصبی شود . در ضعیف ترین حالت ، ضربه به نقاط فشاری باعث کاهش قدرت دست و ضعف پاهای حریف شده که کمک بسیاری به پرتاب وی می کند . همچنین استفاده از انگشت کی در اجرای موثر تکنیکهای ئی بوک سو نقش بسزایی دارد .
بهترین ویژگی ئی بوک سو این است که نیاز به تخصص خاصی ندارد . در حقیقت هنرجویان کوک سول وان این تکنیکها را خیلی قبل از رسیدن به کمربند مشکی می آموزند (اگر چه تکنیکهای پیشرفته ئی بوک در رده های مشکی نیز وجود دارد ). هرکس با یادگیری ئی بوک سو قادر خواهد بود حمله حریف جهت گرفتن لباس را به قفل مفصلی دردناک یا پرتابی محکم تبدیل کرده و حمله وی را به بدترین کابوس او مبدل کند .
__________________
sorna
08-27-2011, 12:02 PM
تکنیکهای پیشرفته مبارزه در کوک سول وان
شانس بیشتر پیروزی در مبارزات خیابانی با ترکیب تکنیکهای پریابی ، قفل مفصل و خفه کردن
اگر هنرهای رزمی و تکنیکهای دفاع شخصی تنها شامل اجرای نیرو در مقابل نیرو بود ، همواره افراد قوی تر برنده میدان بوده و امیدی برای دیگران وجود نداشت . هنگامی که مردم آسیای باستان از دست مهاجمان قوی در امان نبودند ، فرم های دیگر دفاع شخصی توسعه می یافت که شامل تکنیکهای پرتابی ( توکی ) ، قفل مفصل ( کوان جول کی ) و خفه کردن ( موک جول لی کی ) بوده و می توانست افراد ضعیف را در موقعیتی برابر با حریفان قوی جثه قرار دهد و ترکیب آنها چنین افرادی را غالبا بر هرکسی پیروز می کرد .
استاد بزرگ این هیوک سو ( بانی کوک سول وان ) می گوید : کوک سول وان یکی از بهترین منابع برای تکنیکهای پیشرفته پرتابی می باشد . بیشتر رزمی کاران می دانند که استفاده تنها یکی از تکنیکهای پرتابی در مبارزه نتیجه ای جز اعمال نیرو در مقابل نیرو را نداشته و بهمین دلیل در کوک سول چنین تکنیکهایی را با قفل مفصل ، تحریک نقاط فشاری یا تکنیکهای خفه کردن کامل می کنند . پایه تکنیکهای پرتابی به تئوری یوم _ یانگ ( کره ای ین _ یانگ ) که شامل سه اصل یو وون هووا است ، باز می گردد . اصل یو بیان می کند که رزمی کار باید آرام بوده و حرکاتش روان باشد . سفتی عضلات باعث انسداد جریان طبیعی کی در بدن می شود . روانی جریان کی برای تکنیکهای پرتابی بسیار الزامی است . اصل وون را از دو جهت می توان مورد بررسی قرار داد . از نظر تکنیکی ، اصل وون به کوک سول کاران می آموزد که در مقابل گرفته شدن به شکلی دورانی پاسخ داده و حمله خطی حریف را به مسیر دایره ای منحرف کنند و نیروی حریف را به سمت خود او منحرف نماید . بعنوان یک تفکر ، وون بیان می کند که مدافع باید با حریف حرکت کند . در واقع بجای مقابله با نیروی حریف باید با آن ترکیب شد . بطور مثال اگر کوک سول کار توسط حریف هل داده شود ابتدا باید با جذب نیرو و اندکی حرکت مانع از افتادن شده و سپس به سمت حریف برگشته و با کمک تکنیکهای مفصلی یا ضربه به نقاط حساس از حرکت حریف استفاده کرده و او را پرتاب کند . اصل هووا بیان می کند که حرکت با نیروی حریف و همراه شدن با نیروی او از آسیب دیدگی مدافع جلوگیری می کند . در زمانهای دور برخی از رزمی کاران دریافته بودند که با کمترین زحمت می توان بیشترین درد را در حریف بوسیله چرخاندن مفصل وی در خلاف جهت طبیعیش ایجاد کرد .
استاد بزرگ می گوید : هرکسی می تواند بطور موثری از دستکاری مفاصل استفاده کند . زمانی که می توان با چرخشی اندک حریف را به زمین زد و درد بسیاری ایجاد کرد ، به جثه و نیروی زیادی نیاز نیست . راز اجرای موفقیت آمیز تکنیکهای قفل مفصل در باز نگاه داشتن انگشتان دست است . دست انسان در حالتی که مشت کرده است بدلیل جمع شدن انرژی در مفاصل ضعیف ترین قسمت بدن اوست . مشت نیمه باز اندکی قوی تر از مشت عادی است و دست باز نیروی بیشتری را در ناحیه ساعد و شست ایجاد می کند . دستان باز باعث کشیدگی کل ماهیچه ها در ناحیه ساعد و مچ و آزادی حرکت کی در دست و انگشتان می شود . کوک سول کاران نیروی مچ و دستان را با انجام تمرینات کی چو جاکی و سون سال کی افزایش می دهند . در کوک سول وان تکنیکهای قفل مفصل با درجات مختلفی از کنترل اجرا می شود . از یک عدم تحرک ساده تا شکستن استخوان حریف . بسیاری از تکنیکهای پرتابی در کوک سول نتیجه واکنشی است که حریف در مقابل درد حاصل از تکنیکهای قفل مفصل از خود نشان می دهد (که این موضوع تفاوت اصلی تکنیکهای پرتابی در کوک سول وان با دیگر سبکها همچون جودو است ) . بسیاری از آنها بدن خود را چرخانده یا پرتاب می کنند تا لحظه ای از درد رها شوند . کوک سول کاران عموما تکنیکهای پرتابی یا قفل مفصل را با تکنیکهای خفه کردن ادامه می دهند . خصوصا زمانی که بخواهند با صدمه کمی حریف را تسلیم کنند . استاد بزرگ می گوید : تکنیکهای موک جول لی کی بسیار کارآمد می باشد زیرا فورا تمام نیرو و توان حریف را از وی می گیرد . با طولانی و قوی تر شدن تکنیک کمترین نیرو برای حریف باقی خواهد ماند و بهمین دلیل چندین دقیقه طول خواهد کشید تا حریف از غش و ضعف حاصل از اجرای تکنیک به حالت عادی بازگردد و این مطلب فرصت خوبی را برای دور شدن از مهلکه یا دفاع در مقابل دیگر مهاجمان را بدست می دهد .
تکنیکهای موک جول لی کی به دو گونه عمل می کنند . در روش اول مسیر عبور خون سرخرگی به سمت مغز بوسیله فشار مسدود شده و روش دیگر قطع جریان هوای ریه ها بوسیله فشار بر نای می باشد . هردو روش خطرناک بوده لیکن فشار بر سرخرگ باعث از حال رفتن حریف شده و بطور طبیعی تاثیری بر تنفس حریف ندارد . حال سوال این است که اینگونه تکنیکها را در مبارزات خیابانی تا چه زمانی باید ادامه داد ؟ - به محض شل شدن بدن حریف تکنیک باید قطع گردد در غیر این صورت وی آسیبهای جدی خواهد دید .
مطالعه در رابطه با این تکنیکها می تواند هنرجویان رزمی را متوجه سازد که چه تکنیکهای را در رشته رزمی خود کم دارند و مطالبی را که تنها با مطالعه نمی توان آموخت روش های است که در تمرین تن به تن با حریف در کلاس های کوک سول آموزش داده می شود
__________________
sorna
08-27-2011, 12:02 PM
گر حریف ضربه پای شمارا بگیرد ، چه خواهید کرد ؟
ضربات پا امتیازات بسیاری را برای رزمی کاران بدنبال دارد . برای مثال قوی تر بودن ضربات پا نسبت به دست و پر کردن موثر فاصله بین مدافع و مهاجم از آن جمله است . البته ضربات پا مشکلاتی را نیز در پی دارد . مثلا هر قدر که ضربه سریع و دقیق هم اجرا شود باز هم احتمال گرفته شدن آن توسط حریف وجود دارد و این شرایطی که هیچکس علاقه ای به در گیر شدن با آن را ندارد .
سبكهاي رزمي روشهاي مختلفي را جهت مقابله با ضربات پا ارائه می دهند که گرفتن پا و پرتاب حریف بی تعادل عمومی ترین آنها است . لیکن تنها تعداد معدودی از هنرهای رزمی روشهای مقابله با گرفته شدن پا را آموزش می دهند که کوک سول وان یکی از آنها است .
همانگونه که می دانید مبارزه مجموعه ای از حرکات بوده که به ضد حمله و دفاع های پیاپی منجر شده تا یکی از مبارزین مغلوب تکنیک دیگری گردد. اگر نتوانید با گرفته شدن ضربات پا توسط حریف مقابله کنید ، مبارزه را باخته اید . بنابراین زمانی که ضربه پا را اجرا می کنید باید بدانید که چگونه در مقابل گرفته شدن آن واکنش نشان دهید . در ذیل مثالهای از تکنیکهای فراوان کوک سول وان در دفاع ضربات پا و روشهایی جهت مقابله با گرفته شدن ضربه پا ارائه شده است .
راههای موثری جهت گرفتن ضربات پای حریف وجود دارد . یکی از این روش ها گرفتن ضربه توسط دفاع ضربدری دست (xمکی) است .
تکنیک شماره 1
همچنان که حریف ضربه آپ چاکی را اجرا می کند ، مدافع ضمن اجرای دفاع ضربدری با کف دست و از ناحیه قوزک ، پای حریف را گرفته و می چرخاند و حریف بی تعادل را به زمین می زند .
دفاع ضربدری پا همچنین می تواند به ضد حمله تبدیل شود .
تکنیک شماره 2
مدافع پس از اجرای دفاع ضربدری ، یکدست را به زیر پا و دست دیگر را بروی پا چرخانده و با فشار وارد کردن به پای حریف وی را بی تعادل کرده و به زمین می زند .
یکی از دفاع/ضد حمله ها در مقابل گرفته شدن ضربدری پا اجرای حرکات آکروباتیک همچون وارو (دی گونگ جونگ هی جون ناک بوب) است .
تکنیک شماره 3
زمانی که حریف ضربه آپ چاکی را بوسیله دفاع ضربدری دست دفاع می کند . مدافع از دست وی بعنوان سکو حرکت استفاده کرده و وارو را اجرا می کند . در میانه های حرکت ضربه پا به چانه یا گلوی حریف ضربه می زند .
یک راه جهت دفاع ضربه یوپ چاکی دفاع با یک دست و گرفتن قوزک توسط دست دیگر است . که به چرخش و پرتاب حریف منجر می شود .
تکنیک شماره 4
زمانی که حریف ضربه یوپ چاکی را دفاع می کند ، کمر بسرعت چرخیده و پایی که بر روی زمین قرار دارد به ضربه دورانی و جهشی تبدیل شده و به سر حریف ضربه می زند .
راه عمومی جهت دفاع در مقابل بل دونگ چاکی حرکت به داخل ضربه حریف است به طوری که یکی از دستها در مقابل و پایین و دست دیگر در عقب و بالای زانوی حریف قرار گیرد . سپس دستها به دور پا حلقه زده و حریف را به زمین می زند .
تکنیک شماره 5
بعنوان ضد حمله زمانی که حریف بال دونگ چاکی را می گیرد ، پای دیگر به بال دونگ چاکی چهشی تبدیل شده و به صورت حریف می خورد .
البته همه ضد حمله های گرفته شدن پا در کوک سول وان شامل حرکات آکروباتیک و پرشی نیست .
تکنیک شماره 6
در صورتی که حریف ضربه آپ چاکی را بگیرد ، با خم کردن زانو حریف به جلو آمده و در معرض ضربه جونگ گوون در صورت یا گوون سو در گلو قرار می گیرد .
نکات مهمی وجود دارد که در زمان اجرای ضد حمله مقابل گرفته شدن پا می بایست رعایت شود . یکی از این نکات کوتاه کردن فاصله تا حریف بوسیله جهش ناگهانی بسمت حریف است . بدین روش حریف در دسترس جهت اجرای ضربات دست قرار می گیرد .
کلید اجرای موثر حرکات در فاصله نزدیک سرعت است . هنگامی که حریف پای شما را می گیرد قادر خواهد بود که به سادگی شما را بی تعادل کرده و به زمین زده در صورتی که در اجرای ضد حمله به اندازه کافی سریع نباشید . هر زمان که حریف ضربه پا را می گیرد ، می توان از او بعنوان نقطه تعادل جهت اجرای ضد حمله استفاده کرد . دستان حریف می تواند بعنوان سکوی پرتاب ضربات جهشی پا قرار گیرد .
بار دیگر که حریف ضربه پای شما را می گیرد بدون ناراحتی با یکی از تکنیکهای موثر مقابله با گرفته شدن پای کوک سول وان به وی پاسخ دهید . مطمئنا بسرعت بر روی پاهای خود خواهید ایستاد .
sorna
08-27-2011, 12:02 PM
نکاتی در روش های مبارزات کوک سول وان
نکاتی در دفاع و ضد حمله
ضد حمله ای که مستقیما وارد بدن حریف شود مخرب ترین نوع ضد حمله است ، چراکه حریف را قبل از اجرای حمله با ضد حمله ای پیشرونده مواجه می کند .
بهترین زمان اجرای ضد حمله به وضعیت پای حریف بستگی دارد . هنگامی که حریف بر روی یک پا قرار دارد یا یکی از پاها پشت پای دیگر قرار گیرد بهترین زمان است .
یکی از فاکتورهای مهم در دفاع پایین نگاه داشتن آرنج ها جهت محافظت از قفسه سینه است .
لازم نیست تمام ضد حمله ها را بخاطر داشت . 5 تا 6 تکنیک در بیشتر شرایط بکار می آید .
هنگامی که حریف ضربه ای را به سمت سر پرتاب می کند قسمتی از بدن وی باز می شود .
هنگامی که حریف ضربه ای را به سمت بدن پرتاب می کند قسمتی از سر وی باز می شود .
در مقابل حریف پاکار بهترین زمان اجرای ضد حمله در لحظه اجرای ضربه پا است چراکه هم تعادلی ضعیف داشته و هم فرار از ضد حمله با یک پا مشکل است .
در زمانی که فرصت اجرای ضد حمله نیست ، حرکت به یکی از زوایای گریز و اجرای تکنیکهای ترکیبی بهترین واکنش است .
در زمان اجرای دفاع حرکت به عقب در مسیری خطی احتمال قرار گرفتن در معرض اجرای ضربات ترکیبی حریف افزایش می دهد .
هنگامی که حریف به سمت سر ضربه می زند می بایست با کنار کشیدن سر یا بستن فک به وسیله شانه از شدت ضربه کاست .
زانوی صاف و پاهای چسبیده به زمین سرعت عمل را کم می کند .
جهت حرکت روان به همه جهت ها می بایست زانو کمی خم و همچون فنر جمع شده ، آماده جهش باشد .
زمانسنجی در فرار به زوایای گریز بسیار مهم است . حرکت زود حریف را به دنبال کردن شما قادر خواهد کرد و حرکت دیر حریف ضربه را خواهد زد .
همواره از دید پیرامون استفاده کنید تا قادر باشید تمام بدن حریف را ببینید . برای پیشبینی حرکات حریف لازم است تا مراقب دستها ، پاها و شانه حریف باشید .
در بسیاری از موارد حریف حمله و منظور خود را در چهره خویش نمایان می کند . همواره با حریف ارتباط چشمی داشته باشید چرا که چشم ها دروازه روح است . البته بخاطر داشته باشید که رزمی کاران با تجربه چهره ای خشک و آرام دارند . مبارز خوب می تواند بدون نمایش احساسات مبارزه کند زیرا که حریف تا آخرین لحظه هدف وی را نخواهد فهمید .
sorna
08-27-2011, 12:02 PM
چگونه می توان در مبارزات چند نفره پیروز شد ؟
یکی از ملاکهای اصلی در تشخیص موثر بودن یک سبک رزمی در توانایی آن در مقابله با چندین مهاجم است . کوک سول وان یکی از بهترین هنرهای رزمی در مبارزات چند نفری است . در کوک سول وان این مهم با توجه به اصل یو وون هوا (نرمی، دوران، هماهنگی) و استفاده از زوایای گریز جهت حرکت به نقاط کور بدن حریف انجام می گیرد .
زمانی که کوک سول کار از مسیر حمله کنار می رود ، آماده اجرای ضد حمله خواهد بود . در چنین حالتی بجای تلاش جهت غلبه بر نیروی فیزیکی حریف می بایست از انرژی حرکت حریف بر علیه وی استفاده نمود که این مطلب اشاره به اصل هوا (هماهنگی) دارد .
سون تزو یکی از اساتید استراتژی نظامی در چین می گوید : (برتری در موقعیت بسیار مهمتر از برتری در تعداد است) و این برتری نه در موقعیت جغرافیای که در وضعیت بدنی مدافع در زمان حمله نیز می باشد . کلید موفقیت در درگیریهای چند نفره توانایی حرکت نرم و آزاد در بین مهاجمین بدون چسبیدن به یکی از آنها است .
از دیگر نکات مهم استفاده از یکی از مهاجمین بر علیه دیگران است . بدین معنی که با استفاده از تکنیکهای قفل مفصل یا پرتابی ، می توان حریف را در مسیر حرکت دیگر مهاجمین قرار داده یا بعنوان سلاح او را به آنها زد . البته نمی توان توانایی مدافع را در بکارگیری ضربات پیاپی دست و پا در اتمام درگیری نادیده گرفت .
سون تزو در بخش دیگری از کتاب هنر جنگ می گوید : (برتری در حرکت و موفقیت می تواند بر برتری تعداد و قدرت پیروز گردد) . در کوک سول وان اجرای تکنیکهای قفل مفصل و پرتابی در مقابل یک حریف آغاز شده و با افزایش توانایی هنرجو در بکارگیری این تکنیکها تعداد مهاجمین نیز افزایش می یابد .
مبارزه با دونفر
در چنین حالتی باید اطمینان حاصل کرد که در زمان درگیری با حریف اول ، در معرض حمله حریف دوم قرار نخواهیم گرفت . بهرحال می توان با اجرای سریع ضربات ترکیبی دست و پا بر علیه یک یا هردو مهاجم و پرتاب حریف اول و حرکت به سمت حریف دوم و یا زدن حیف اول به حریف دوم مبارزه را اداره کرد .
مبارزه با سه نفر
در چنین حالتی می توان با استفاده از یکی از مهاجمین مبارزه را دو به دو در نظر گرفت . بدین معنی که با استفاده از ترکیب ضربات دست و پا با تکنیکهای قفل مفصل و پرتابی و قرار دادن یکی از مهاجمین در وسیر دونفر دیگر می توان درگیری را بشکل دو به یک ادامه داد .
تکنیکهای بسیاری از ضربات دست و پا و قفل مفصل ، پرتابی و اسارت حریف در دوره های آموزشی کوک سول وان وجود دارد که در ترکیب با اصول گریز و حرکات بدن می تواند پیروزی را در درگیریهای چند نفره خیابانی به دنبال داشته باشد .
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.