PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : الکتروگاستروگرام (egg) چیست ؟



afsanah82
08-27-2011, 05:22 AM
امروز همینطوری که داشتم یه گشتی تو اینترنت میزدم متوجه موضوع EGG شدم ! بعد از یک جستجوی کوچیک مطلبی رو درباره اون پیدا کردم که شاید خوندنش برای شما هم خالی از لطف نباشه ...
در انتهای مطلب هم یه سری لینک و توضیحات در این مورد قرار دادم.
الکتروگاستروگرام (EGG) چیست ؟

ترجمه : مسلم بگل
EGG همانند الکتروکاردیوگرام که در آن سیگنال های قلب ثبت میشوند ، سیگنال های مربوط به معده را ثبت می کند. تولید این سیگنال ها ناشی از انقباضات ماهیچه ای شکم می باشد. در EGG فعالیت رشته های عصبی دیواره ی شکم قبل و بعد از خوردن غذا ثبت میشود.
EGG در گذشته نیز وجود داشت ولی در آن زمان ثبت این سیگنال دشوار بوده و فقط از طریق 1 کانال صورت می گرفت لذا برای ثبت سیگنال های EGG نیاز بود چندین بار و در جاهای مختلف از معده ثبت صورت گیرد.
اما در سیستم های EGG جدید این کار توسط 4 کانال و به صورت همزمان و در کوتاه ترین زمان انجام میگیرد.EGG چگونه انجام میشود :



EGG یک روش غیر تهاجمی ، ارزان و آسان است که برای ثبت آن الکترودها روی پوست و در ناحیه شکمی قرار می گیرند.
زمانی که بیمار دراز کشیده و در حالت آرام قرار دارد، الکترودها فعالیت الکتریکی شکمی را ثبت می کنند. در ابتدا جهت ثبت سیگنال ها زمانی که معده بیمار خالی است صورت می گیرد و بعد از آن زمانی که بیمار مقداری غذا می خورد.
نتایج حاصله از ثبت این سیگنال تعیین ناهنجاری های گوارشی ، سوء هاضمه و سایر بیماری های ناشناخته است.تست EGG گاهی یک ساعت به طول می انجامد.

چرا بیمار به تست EGG احتیاج دارد ؟
با توجه به اینکه EGG یک روش تشخیصی است ، کمک بزرگی را برای شناخت انواع نارسایی های شکمی و امراض مختلف به ما میکند.
آسیب هایی چون اختلالات روده ای و شکمی یا برای تشخیص حالات تهوعی (استفراغ) که هیچ گونه توضیحی برای علت آنها وجود ندارد.

EGG قادر است که اختلالات مختلف را مخصوصاً بعد از صرف کردن غذا تعیین کند اختلالاتی چون :
ضعف عضلانی معده ، سوء هضمه های شدید ، بی اشتهایی ، تعیین علائم استفراغ و دیگر امراض مربوط به تخلیه شکم .
فعالیت الکتریکی ماهیچه شکم از دو بخش اساسی که مکمل هم هستند تشکیل شده است :
اولین واکنش الکتریکی، فعالیت یک موج کوتاه است که باعث ایجاد انقباضات شکمی می شود، و بعد از آن در پاسخ به این واکنش انقباضات روده ای صورت می گیرد.


اما نتایج EGG چگونه ارزیابی میشوند ؟
جریان الکتریکی ناشی از فعالیت ماهیچه شکمی جهت پردازش وارد کامپیوتر میشود.

در یک معده سالم جریان تولیدی منظم بوده و به صورت نرمال با خوردن غذا افزایش می یابد ولی در معده های غیر نرمال و دارای ناهنجاری این حالت تفاوت کرده و جریان تولید شده غیر عادی بوده و این خود باعث تشخیص بسیاری از امراض خواهد شد.
در آخر هم یک چکیده از مقاله چاپ شده در ماهنامه مهندسی پزشکی درباره همین موضوع :الکتروگاسترو گرافی عبارت است از ثبت فعالیت الکتریکی معده با استفاده از قرار دادن الکترودهای سطحی بر روی مناطق مشخصی از شکم. اگر چه الکترو گاستروگرافی یک روش کاملاٌ غیر تهاجمی است. ولی می توان این نوع سیگنال را بصورت تهاجمی نیز ثبت نمودکه دراین حالت، همراه سیگنال اصلی، سیگنال صدمه نیز ثبت می شود. سیگنال صدمه در اثر وارد شدن آسیبی به بدن تولید می‏‎‎‏گردد . شکل سیگنال الکتروگاستروگرام شبیه موج سینوسی است که فرکانس آن از ‏‎HZ‎‏03/ 0 تا ‏‎HZ‎‏05 /0 و دامنه آن از 50 تا 500 میکرو ولت تغییر می کند. هنگام ثبت سیگنال الکترو گاستروگرام، نویزهایی از جمله نویز برق شهر ، آرتیفکت های حرکتی، سیگنالهای تنفسی و الکترو کاردیوگرام نیز همراه سیگنال اصلی ثبت می شوند. با استفاده از این سیگنال می توان برخی از بیماری های معده همانند زخم معده را از روی سیگنال تشخیص داد. با پردازش سیگنال الکترو گاستر و گرام به روشهای مختلف می توان برخی از حالتهای غیر طبیعی معده از جمله تاکی گاستریار را نیز شناسایی کرد.

منبع: مهندسی پزشکی، ماهنامه- دوره : ، شماره : 37، اردیبهشت 1383، ص. 20 تـا 24.
معرفی یه سری لینک و سایت :


TEXT:
http://www.nature.com/ncpgasthep/journal/v2/n10/full/ncpgasthep0283.html
http://www.cpmc.org/services/gi/egg.htmlhttp://www.gastroclinicsa.com/procedurestr.htmPDF:
http://www.nature.com/ncpgasthep/journal/v2/n10/pdf/ncpgasthep0283.pdf
http://www.measurement.sk/2005/S2/Hubka.pdf