M.A.H.S.A
08-21-2011, 07:12 PM
عادت های بد،خداحافظ
(بچه های خوب، عادت های بد(2
برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کند.
شما می توانید با غیرممکن ساختن انجام عادت، آن را ضعیف کنید. برای مثال کسانی که انگشت توی بینی شان می کنند، از بندهای انگشتانشان صدا در می آورند یا با انگشتانشان بر روی اشیاء ضرب می گیرند، درخواهند یافت که پوشیدن دستکش، عادت را به طور کامل متوقف می کند.
http://www.akairan.com/images/MRiraj/kudak/118-M-KOODAK.gif
اگر نمودار نظارت بر عادت نشان دهد که عادت غالباً در مکان مخصوصی مثلاً جلوی تلویزیون انجام می شود، شما می توانید یک جفت دستکش کنار تلویزیون بگذارید و به کودکانتان بیاموزید زمانی که به تلویزیون نگاه می کنند، آنها را بپوشند. کسانی که مدام پاهایشان را تکان می دهند، یا با پایشان روی زمین ضرب می گیرند در خواهند یافت که اگر وزنه ای را به پاهایشان ببندند، این کار کمتر ارضاء کننده خواهد بود. این تدابیر تنها زمانی مؤثرند که شما احتمال وقوع عادت را بدانید.
پاسخ جایگزین
یک پاسخ جایگزین چیزی است که کودکان می توانند به جای عادتهایشان انجام دهند. نمودار نظارت بر عادت، آنچه را که باعث تحریک کودکانتان می شود و نیز زمان احتمالی انجام آن را به شما نشان می دهد. این اطلاعات می تواند به شما در جایگزین کردن کارهای دیگر به جای عادت کمک کند. برای مثال اگر شما دریابید که کودکانتان در یک وضعیت جدید از انگشتانشان صدا در می آورند، یا زمانی که تکالیف مشکل مدرسه را انجام می دهند، انگشت توی بینی شان می کنند یا زمانی که با یک سرزنش روبه رو می شوند، لپهایشان را می جوند، درخواهید یافت که محرک، تنش است.
اگر توجه کنیدکه عادت اغلب در حین تماشای تلویزیون یا سوار شدن در ماشین یا ایستادن در صف انجام می پذیرد، احتمالاً محرک، خستگی است. در این وضعیت برنامه ای را برای کودکانتان طرح ریزی کنید که شامل فعالیتی باشد که آنها را از لحاظ بدنی و فکری مشغول نگاه دارد.
پاسخهای جایگزین ویژه ی ذیل به شما ایده هایی برای خلق پاسخهای جایگزین خودتان، جهت مقابله با عادت ارائه ی دهد:
انگشت توی بینی کردن
روی دستها بنشینید یا دستها را در جیبها بگذارید.
صدا درآوردن از بند انگشتان
انگشتان را به آرامی بکشید؛ مشت کنید و سپس رها کنید. این عمل در زمان میل به عادت یا پس از انجام هر عادت سه بار انجام دهید.
تکان دان پا
کف پا را بر زمین فشار دهید، تا پنج بشمارید، سپس رها کنید. این عمل را سه بار تکرار کنید.
ضرب گرفتن با انگشتان
قسمت بالای میز را محکم بگیرید و برای سی ثانیه فشار دهید. یا دستتان را مشت کرده و برای سی ثانیه نگاه دارید. هر یک از دو تمرین را در زمان میل به عادت یا پس از انجام هر عادت سه بار تکرار کنید.
لپ جویدن
آدامس بجوید یا با دهان باز چندین بار نفس عمیق بکشید.
ز. برخی از این عادتها، بدون توجه زیاد می آیند و می روند، برخی محو در توجه خانواده خواهند شد و برخی هم اثرات خجالت آور یا مخرب خود را تا دوران بزرگسالی فرد ادامه می دهند. بهترین واکنش این است که زمانی که برای اولین بار یک عادت بد را ملاحظه کردید، کودکانتان را به دقت زیر نظر داشته باشید. بدون این که توجه بی جا و بیش از حد به رفتارشان نشان دهید، از برخی از روشهای پیشگیرانه استفاده کنید، که می تواند این عمل را از تبدیل شدن به یک عادت ریشه دار حفظ کند.
منبع: کتاب بچه های خوب،عادت های بد - ترجمه:میرمحی الدین گلباز
با تغیروتلخیص
(بچه های خوب، عادت های بد(2
برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کند.
شما می توانید با غیرممکن ساختن انجام عادت، آن را ضعیف کنید. برای مثال کسانی که انگشت توی بینی شان می کنند، از بندهای انگشتانشان صدا در می آورند یا با انگشتانشان بر روی اشیاء ضرب می گیرند، درخواهند یافت که پوشیدن دستکش، عادت را به طور کامل متوقف می کند.
http://www.akairan.com/images/MRiraj/kudak/118-M-KOODAK.gif
اگر نمودار نظارت بر عادت نشان دهد که عادت غالباً در مکان مخصوصی مثلاً جلوی تلویزیون انجام می شود، شما می توانید یک جفت دستکش کنار تلویزیون بگذارید و به کودکانتان بیاموزید زمانی که به تلویزیون نگاه می کنند، آنها را بپوشند. کسانی که مدام پاهایشان را تکان می دهند، یا با پایشان روی زمین ضرب می گیرند در خواهند یافت که اگر وزنه ای را به پاهایشان ببندند، این کار کمتر ارضاء کننده خواهد بود. این تدابیر تنها زمانی مؤثرند که شما احتمال وقوع عادت را بدانید.
پاسخ جایگزین
یک پاسخ جایگزین چیزی است که کودکان می توانند به جای عادتهایشان انجام دهند. نمودار نظارت بر عادت، آنچه را که باعث تحریک کودکانتان می شود و نیز زمان احتمالی انجام آن را به شما نشان می دهد. این اطلاعات می تواند به شما در جایگزین کردن کارهای دیگر به جای عادت کمک کند. برای مثال اگر شما دریابید که کودکانتان در یک وضعیت جدید از انگشتانشان صدا در می آورند، یا زمانی که تکالیف مشکل مدرسه را انجام می دهند، انگشت توی بینی شان می کنند یا زمانی که با یک سرزنش روبه رو می شوند، لپهایشان را می جوند، درخواهید یافت که محرک، تنش است.
اگر توجه کنیدکه عادت اغلب در حین تماشای تلویزیون یا سوار شدن در ماشین یا ایستادن در صف انجام می پذیرد، احتمالاً محرک، خستگی است. در این وضعیت برنامه ای را برای کودکانتان طرح ریزی کنید که شامل فعالیتی باشد که آنها را از لحاظ بدنی و فکری مشغول نگاه دارد.
پاسخهای جایگزین ویژه ی ذیل به شما ایده هایی برای خلق پاسخهای جایگزین خودتان، جهت مقابله با عادت ارائه ی دهد:
انگشت توی بینی کردن
روی دستها بنشینید یا دستها را در جیبها بگذارید.
صدا درآوردن از بند انگشتان
انگشتان را به آرامی بکشید؛ مشت کنید و سپس رها کنید. این عمل در زمان میل به عادت یا پس از انجام هر عادت سه بار انجام دهید.
تکان دان پا
کف پا را بر زمین فشار دهید، تا پنج بشمارید، سپس رها کنید. این عمل را سه بار تکرار کنید.
ضرب گرفتن با انگشتان
قسمت بالای میز را محکم بگیرید و برای سی ثانیه فشار دهید. یا دستتان را مشت کرده و برای سی ثانیه نگاه دارید. هر یک از دو تمرین را در زمان میل به عادت یا پس از انجام هر عادت سه بار تکرار کنید.
لپ جویدن
آدامس بجوید یا با دهان باز چندین بار نفس عمیق بکشید.
ز. برخی از این عادتها، بدون توجه زیاد می آیند و می روند، برخی محو در توجه خانواده خواهند شد و برخی هم اثرات خجالت آور یا مخرب خود را تا دوران بزرگسالی فرد ادامه می دهند. بهترین واکنش این است که زمانی که برای اولین بار یک عادت بد را ملاحظه کردید، کودکانتان را به دقت زیر نظر داشته باشید. بدون این که توجه بی جا و بیش از حد به رفتارشان نشان دهید، از برخی از روشهای پیشگیرانه استفاده کنید، که می تواند این عمل را از تبدیل شدن به یک عادت ریشه دار حفظ کند.
منبع: کتاب بچه های خوب،عادت های بد - ترجمه:میرمحی الدین گلباز
با تغیروتلخیص