PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : راهنمای کوچک Kde بخش سوم



mozhgan
08-21-2011, 02:34 AM
تغییر ظاهر و جلوه های نمایشی (Appearance & Themes)
راههای متعددی برای تغییر وضعیت ظاهری میزکارتان وجود دارد . برای این کار کافی است روی علامت مثبت کنار گزینه Appearance & Themes کلیک کنید. با این گزینه شما امکان تغییر تصویر پس زمینه، رنگها، قلمها ، آیکونها، محافظ صفحه نمایش، جلوه های نمایشی و ... را خواهید داشت.

تغییر تصویر پس زمینه (Background): برای تغییر تصویر پس زمینه، میتوانید از این گزینه استفاده کنید. امکان استفاده از رنگهای مختلف، تصاویر و همچنین جلوه های مختلف برای تصویر پس زمینه وجود دارد.

تغییر رنگهای پنجره ها (Colors) : برای تغییر رنگ پنجره ها در محیط KDE میتوانید از این گزینه استفاده نمایید. رنگهای زیادی پیش بینی شده است که میتوانید از آنها استفاده کنید.

تغییر قلمها (Fonts) : در این قسمت میتوانید قلمهای بخشهای مختلف KDE مانند عناوین پنجره ها، نوار ابزارها و ... را تعیین نمایید. همچنین امکان فعال کردن گزینه Anti Aliasing که قلمها را بصورت نرم روی صفحه نمایش نشان میدهد نیز در اینجا وجود دارد.

تغییر آیکونها (Icons): در این قسمت میتوانید آیکونهای بکار رفته در قسمتهای مختلف KDE را بنا به سلیقه شخصی خود تغییر دهید. دسته های مختلفی از آیکونها برای این کار پیش بینی شده است. همچنین میتوانید آیکونهای مورد علاقه خود را از اینترنت دانلود کرده و نصب نمایید. من شخصا Crystal را ترجیح میدهم!

تغییر محافظ صفحه نمایش (Screen Saver): در این قسمت امکان تغییر محافظ صفحه نمایش و تنظیمات مربوط به آن مانند فعال کردن کلمه عبور و همچنین زمان انتظار آن وجود دارد. تعداد زیادی از محافظ های صفحه نمایش همراه KDE ارائه شده است که میتوانید آنها را انتخاب کنید. برخی از آنها بسیار جالب هستند.

تغییر حالت دگمه ها و عناصر گرافیکی محیط کار (Style): در این قسمت میتوانید حالتهای عناصر گرافیکی مانند دگمه ها، نوارها و .... را تغییر دهید. همچنین امکان انخاب افکت هایی برای عناصر گرافیکی وجود دارند.

تغییر جلوه های نمایشی (Theme Manager): همانطور که از اسم آن پیداست، در اینجا میتوانید جلوه های نمایشی کلی KDE را تغییر دهید. تعدادی جلوه نمایشی از قبل آماده شده اند. میتوانید جلوه های جدید را از اینترنت دریافت کرده و با استفاده از دگمه Add اضافه نمایید.

تغییر دکوراسیون پنجره ها (Window Decorations): در این قسمت میتوانید حالت نوار عنوان پنجره ها، نحوه قرار گیری دگمه های نوار عنوان و تنظیمات خاص هر نوع نوار عنوان را انجام دهید. تعداد زیادی نوار عنوان برای شما در نظر گرفته شده است که با توجه به سلیقه خود میتوانید یکی از آنها را انتخاب نمایید.

تنظیمات مربوط به میزکار (Desktop)
در این قسمت تنظیمات مربوط به میزکار مانند ظاهر میزکار، رفتار آن، پنل ها، نوار وظیفه و رفتار پنجره ها وجود دارد.

تغییر ظاهر میزکار (Appearance) : در این قسمت امکان تغییر قلم استفاده شده روی میزکار و رنگهای آن وجود دارد.

تغییر رفتار میزکار (Behavior) : در این قسمت میتوانید نحوه پیش نمایش فایلهای مختلف، نمایش یا عدم نمایش یک منوی میزکار (Desktop Menu)، نمایش یا عدم نمایش آیکونهای روی میزکار، تعریف رخدادهای کلیک روی میزکار و نمایش ابزارهای مختلف روی میزکار را تعیین نمایید. در بخش رخدادها میتوانید تعیین کنید که با کلیک روی هر یک از دگمه های ماوس، چه اتفاقی رخ دهد. مانند باز شدن منو ...

تغییر تعداد میزهای کار (Multiple Desktops) : همانطور که قبلا هم اشاره کردم، در محیط گرافیکی KDE میتوانید از چندین میزکار استفاده کنید. در این قسمت میتوانید تعداد میزهای کار فعال در KDE را تعیین نمایید. حداکثر تا 16 میزکار میتوانید داشته باشید.

تنظیمات مربوط به پنل (Panels) : با استفاده از گزینه های این بخش میتوانید تنظیمات مربوط به پنل KDE را انجام دهید. این تنظیمات عبارتند از محل قرار گیری پنل (Position)، طول پنل، اندازه آن، تنظیمات مربوط به مخفی کردن پنل (Hiding) و تنظیمات مربوط به منوها . در بخش مخفی کردن پنل، تنظیماتی مشابه حالت Autohide نوار وظیفه ویندوز ولی با امکانات بسیار گسترده تر وجود دارد. در بخش تنظیمات منوها با کلیک روی دگمه Edit K Menu میتوانید منوهای KDE را مطابق نیاز خود تغییر دهید. این امکان یکی از امکانات جالبی است که در GNOME وجود ندارد.

تنظیمات مربوط به نوار وظیفه (Taskbar) : در این قسمت میتوانید به گزینه هایی مانند چگونگی نمایش پنجره ها روی نوار وظیفه، چگونگی گروه بندی پنجره ها و تنظیمات مربوط به رخدادهای ماوس روی نوار وظیفه دسترسی داشته باشید.

تنظیمات مربوط به رفتار پنجره ها (Window Behavoir): در این قسمت طیف وسیعی از تنظیمات مربوط به عمل رخدادهای ماوس، فکوس پنجره ها، حرکت دادن آنها و ... وجود دارد.

نمایش اطلاعات سخت افزاری سیستم (Information)
این بخش اطلاعات گسترده ای از سخت افزارهای سیستم را به شما ارائه میدهد. در صورتی که مایلید اطلاعات دقیقی از سخت افزارهای نصب شده در سیستم بدست آورید به این بخش مراجعه کنید. لازم به ذکر است که محیط گرافیکی GNOME فاقد بخشی به این کاملی است.

تنظیمات اجزا (KDE Components)
در این بخش تنظیماتی مانند کتاب آدرس، برنامه های پیش گزیده، ارتباطات فایلها ، مدیرفایل، مدیر نشست و ... وجود دارند.

تنظیمات مربوط به ارتباطات فایلها (File Associations) : در این قسمت کلیه فایلهای تعریف شده در KDE و برنامه های مرتبط با آنها نمایش داده میشود. در صورتی که مایل هستید نوع جدیدی از فایل را تعریف نموده و یا فایل موجودی را به یک برنامه خاص مرتبط کنید، باید از این بخش استفاده کنید. برای مرتبط کردن یک نوع فایل موجود با یک برنامه، کافی است نوع فایل مورد نظر خود را با کلیک انتخاب کرده و روی دگمه Add کلیک کنید. سپس در پنجره باز شده، میتوانید نام برنامه مورد نظر را تایپ کرده و یا آنرا از لیست انتخاب کنید. برای اضافه کردن نوع جدیدی از فایل، کافی است در پایین لیست Known Types روی دگمه Add کلیک کنید. پنجره کوچکی باز میشود که باید در آن نوع کلی فایل و نام آنرا تایپ کنید. سپس رویOK کلیک کنید. صفحه مربوط به تنظیمات فایل باز میشود که میتوانید نوع پسوند فایل، آیکون و برنامه مرتبط با آن را تعیین کنید. پس از اتمام تنظیمات روی دگمه Apply کلیک کنید. از این پس با کلیک روی فایل مورد نظر، آن فایل با برنامه مورد نظر شما باز خواهد شد.تصویر 7 صفحه تنظیمات فایل را نشان میدهد.

تنظیمات مربوط به مدیر فایل (File Manager) : در این بخش گزینه هایی مانند قلم استفاده شده در مدیر فایل، نمایش یا عدم نمایش برخی اطلاعات، رفتار مدیر فایل، پیش نمایش فایلها و ... قرار دارند.


http://pic.azardl.com/images/10281370025790407712.png (http://pic.azardl.com/)
تصویر 7 صفحه تنظیم ارتباط فایل با یک برنامه خاص

تنظیمات مربوط به مدیر نشست (Session Manager) : در این بخش گزینه هایی برای تنظیم رخدادهایی که هنگام ورود یا خروج شما به سیستم اتفاق می افتد قرار داده شده است. مانند گرفتن تایید هنگام خروج، ذخیره کردن برنامه های در حال اجرا و نمایش مجدد آنها پس از ورود آینده شما به سیستم و رخداد پس از خروج شما از KDE که کامپیوتر شما پس از خروج بوت شده، خاموش شود و یا صفحه ورود به سیستم (Login) نمایش داده شود.

تنظیمات مربوط به ابزارهای جانبی (Peripherals)
همانطور که از نام این بخش پیداست، در آن تنظیمات مربوط به ابزارهای جانبی کامپیوتر مانند دوربین دیجیتال، صفحه کلید، ماوس و چاپگر قرار دارد.

تنظیمات مربوط به دوربین های دیجیتال (Digital Camera): در این قسمت میتوانید به حذف و اضافه کردن دوربین های دیجیتال سریال و USB بپردازید. برای اضافه کردن یک دوربین دیجیتال کافی است روی دگمه Add که به شکل یک دوربین است، کلیک کنید.

تنظیمات مربوط به صفحه کلید (Keyboard) : در این قسمت نیز تنظیماتی مانند سرعت تکرار حروف، وضعیت Num Lock هنگام شروع به کار KDE و ... را در اختیار دارید.

تنظیمات مربوط به ماوس (Mouse) : در این قسمت میتوانید به تعداد زیادی از تنظیمات برای ماوس دسترسی داشته باشید. این تنظیمات عبارتست از تعیین وضعیت کلیک ها بصورت تک کلیک یا دبل کلیک،انتخاب خودکار آیکون با نگه داشتن ماوس روی آن و مدت زمان تاخیر آن، چپ دست یا راست دست بودن، وضعیت اشاره گر ماوس، سرعت حرکت، کلیکها و کشیدن و انداختن (Drag & Drop)، سرعت چرخ ماوس (Mouse Wheel) و تنظیم ماوس صفحه کلید .

تنظیمات مربوط به چاپگرها (Printers): در این بخش چاپگرهای واقعی و مجازی نصب شده روی سیستم (مانند چاپگر فاکس) نمایش داده شده و میتوانید به اطلاعات و تنظیمات آنها دسترسی داشته باشید. برای استفاده از تمامی امکانات این بخش باید کلمه عبور ریشه را وارد نمایید برای این کار کافی است روی دگمه Administrator Mode کلیک کنید.لبه Information، اطلاعات کلی از چاپگر در اختیار شما قرار میدهد. لبه Jobs، فعالیت های فعلی چاپگر را نشان میدهد. این لبه نشان میدهد که چه مستنداتی در انتظار شروع فرایند چاپ هستند و کدامیک در حال چاپ میباشند. لبه Properties، مشخصات چاپگر را نمایش داده و سیستمی که چاپگر برای چاپ استفاده میکند را تعیین میکند. در لبه Instanses میتوانید برای یک چاپگر، در آن واحد چندین نوع تنظیم برای سایز کاغذ، رنگی یا سیاه و سفید چاپ کردن، جهت صفحه، تعداد صفحه در یک کاغذ (اندازه مستند را کوچک کرده و در یک صفحه یک تعداد خاص چاپ خواهد کرد)، فواصل صفحه و ... تعریف نمایید و در موارد لازم آنرا پیش گزیده نموده و استفاده کنید. شکل8 صفحه Settings بخش Instanses را نشان میدهد.

تنظیمات مربوط به مدیریت توان (Power Control)
دراین بخش تنظیمات مربوط به مدیریت توان و صرفه جویی در مصرف برق قرار دارند. یکی از این تنظیمات مربوط به صفحه نمایش و دیگری مربوط به باطری در مورد کامپیوترهای کیفی است.
تنظیمات مربوط به مدیریت توان صفحه نمایش (Display Power Control) : در این بخش میتوانید تنظیمات صرفه جویی در مصرف برق نمایشگر خود را فعال نمایید تا پس از طی مدت زمان معینی به صورت نیمه خاموش و یا خاموش در آمده، در طول عمر و میزان مصرف برق آن اثر مثبت باقی گذارد.

تنظیمات مربوط به باطی کامپیوترهای کیفی (Laptop Battery) :در این بخش اطلاعاتی در مورد مقدار و وضعیت باطری، گزینه های کنترل توان کامپیوترهای کیفی، هشدارهای سطح پایین باطری و ... وجود دارد.


http://pic.azardl.com/images/81692793118366637756.png (http://pic.azardl.com/)

تنظیمات مربوط به موقعیت محلی و قابلیت دسترسی (Regional & Accessibility)
در گزینه های این بخش میتوانید وضعیت دسترسی کامپیوتر برای افراد معلول، تنظیمات کشوری و علائم ارزی، ساعت و ... ، زبانهای صفحه کلید و میانبرهای صفحه کلید را انجام دهید.

تنظیمات مربوط به قابلیت دسترسی (Accessibility) : در این قسمت تنظیماتی جهت رفاه حال افرادی که به نحوی دارای معلولیتهای جسمی هستند، قرار داده شده است. این تنظیمات شامل تنظیمات مربوط به زنگ کامپیوتر و ویژگیهایی برای استفاده آسانتر از صفحه کلید است.

تنظیمات مربوط به کشور، موقعیت محلی و زبان (Country/Region & Language) : در این قسمت میتوانید با تنظیم کشور، سایر اطلاعات مانند اعداد، نشان ارزی، زمان و تاریخ و مواردی مانند سایز استاندارد کاغذ و سیستم اندازه گیری را تنظیم کنید. با انتخاب کشور، این تنظیمات با توجه به مقادیر موجود در سیستم، تنظیم میشوند و میتوانید در صورت نیاز آنها را ویرایش کنید.

تنظیمات مربوط به زبانهای صفحه کلید (Keyboard Layout) : در این قسمت میتوانید نوع صفحه کلید و زبانهای فعال روی آنرا انتخاب کنید. برای فعال کردن یک زبان اضافه، کافی است جلوی آنرا تیک بزنید. امکان فعال کردن زبان فارسی نیز در اینجا وجود دارد.

تنظیمات مربوط به کلیدهای میانبر روی صفحه کلید (Keyboard Shortcuts) : در این بخش تمام میانبرهای تعریف شده سیستم نمایش داده میشوند. بررسی این بخش از نظر بدست آورد اطلاعات در مورد این میانبرها امری لازم است. ضمن پیدا کردن میانبرهای مورد نیاز، میتوانید آنها را با انتخاب گزینه Custom و تعیین کلید میانبر جایگزین (Alternate)، سفارشی نمایید. میانبرها به صورت سه دسته میانبرهای سراسری، سیستمی و برنامه های کاربردی دسته بندی شده اند. تصویر 9 صفحه سفارشی کردن یک میانبر را نشان میدهد.


http://pic.azardl.com/images/76118052946042850215.png (http://pic.azardl.com/)
تصویر 9 سفارشی کردن یک کلید میانبر

تنظیمات مربوط به صوت و چند رسانه ای (Sound & Multimedia)
در این قسمت میتوانبد به گزینه هایی برای تنظیم زنگ سیستم، میکسر صوتی، دیسکهای صوتی، سیستم صوتی و جلوه های صوتی KDE دسترسی داشته باشید.

تنظیمات مربوط به جلوه های صوتی (System notifications) : در این بخش میتوانید برای هر رخداد سیستمی، مانند بازکردن پنجره، بستن پنجره، کوچک کردن پنجره و... یک رخداد صوتی تعیین کنید. البته رخدادها و اصوات مربوطه تعیین شده هستند و شما تنها میتوانید آنها را فعال یا غیر فعال نمایید.

تنظیمات مدیریت سیستم (System Administration)
در این قسمت، تنظیماتی کلی در رابطه با سیستم وجود دارند که برای استفاده از آنها نیاز به ورود کلمه عبور ریشه دارید.