PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش چرخاندن يك آرم به صورت سه بعدي در بالاي فيلم



mehraboOon
08-20-2011, 02:04 AM
آموزش چرخاندن يك آرم به صورت سه بعدي در بالاي فيلم




آسانترين راه براي چرخاندن آرم يك مؤسسه در بالاي فيلم
يكي از بهترين راه براي تبليغات يك مؤسسه يا مركز كه بر روي فيلم و مونتاژ آن كار مي‌كند، به چرخش در آوردن آرم خود به صورت سه بعدي در بالا يا گوشه‌اي از فيلم است.
به طور مثال، شما در شبكه‌هاي مختلف تلويزيوني ديده‌ايد كه آرم آن شبكه به صورت كاملا سه بعدي در بالا و سمت چپ يا راست، در حال گردش است.
قصد دارم اين بار آموزش قرار دادن آرم و همچنين چرخاندن آن به صورت سه بعدي را آموزش دهم.
من از آن‌جا كه علاقه خاصي به Ulead Media Studio دارم، اين آموزش را توسط اين برنامه ارائه مي‌دهم. اما شما با همه برنامه‌هاي ميكس و مونتاژ مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد. چرا كه اصل اين كار با نرم‌افزار ديگري انجام مي‌شود و فقط مراحل نمايش بر روي كليپ ديگر، در برنامه‌هاي تدوين انجام مي‌شود.
لابد مي‌پرسيد چه برنامه‌اي نياز است.
پس بگذاريد با معرفي اين نرم‌افزار، آموزش را شروع كنيم.
نرم‌افزار مذكور نيز يكي ديگر از محصولات شركت Ulead است. نام اين نرم‌افزار قدرتمند و در عين حال بسيار ساده (مثل ديگر محصولات يوليد)، Ulead Cool 3D است. همانطور كه مي‌دانيد، شركت Ulead، مبناي كار خود را ارائه بهترين خدمات در قالب ساده‌ترين و عامه‌پسندترين ظاهر، اعلام كرده است. با نصب اين نرم‌افزار، شما خواهيد فهميد كه چه امكانات آماده‌اي در اختيار شما قرار مي‌دهد.
اگر با 3D Max آشنا باشيد، مي‌دانيد كه همين چرخاندن يك آرم در مكس، شايد ساعت‌ها وقت بگيرد و در نهايت هم با آرم اصلي متفاوت باشد.
اين نرم‌افزار را مي‌توانيد در كالكشن‌هاي Ulead پيدا كنيد. حجمي حدود 30 مگابايت دارد، شايد از اينترنت هم قابل دريافت باشد.
خوب، خيلي سريع آموزش را شروع مي‌كنيم:

1
قبل از هر چيز، شما طبق معمول، نياز به كار با فتوشاپ داريد، همانطور كه مي‌دانيد، اين يكي از ملزومات تدوين است كه شما كاملا با فتوشاپ آشنا و رفيق(!) باشيد. البته با Paint هم مي‌توانيد اين كار را انجام دهيد. الان ميگم كدام كار!
ما نياز به آرم شما به صورت كاملا خام داريم. منظورم از خام، بدون هيچ افكت و سايه و غيره است. البته اين نكته را هم يادآور شوم كه آرم شما بايد طوري طراحي شده باشد كه قابليت سه‌بعدي شدن و يك زنگ شدن را داشته باشد. مثلا آرم كانون فرهنگي آفتابگردان، قابليت انجام اين كار را ندارد. پس ما در اين كار براي آموزش، از يك نوشته ساده در يك كادر دايره‌وار استفاده مي‌كنيم. (عكس زير)


http://www.aftabgardan-cc.com/images2/learning/arm/1.jpg
توجه: مثل هميشه، ابتدا اندازه كادر نمايش خود را در برنامه Ulead مشخص كنيد، سپس اقدام به ادامه كار كنيد.
اگر بر اساس پيشنهاد من، پروژه خود را از فرمت MPEG و تمپليت Video CD-NTSC انتخاب كنيد، اندازه طول و عرض كادر نمايش شما، 240×352 خواهد بود.

http://www.aftabgardan-cc.com/images2/learning/arm/2.gif

خوب،‌ پس از تعيين اندازه كادر نمايش، اندازه آرم خود را (بهتر است) به اندازه كادر نمايش در آوريد. (تصوير آرم بالا)

2
پس تا اينجا، برنامه Video Editor را باز كرده‌ايد، پروژه جديدي در آن ايجاد كرده‌ايد و آرم خود را در فتوشاپ به صورت كاملا سياه و يك دست درآورده‌ايد. حال، برنامه Ulead Cool 3D را باز كنيد. به طور پيشفرض، يك پروژه برايتان ايجاد كرده است، همان خوب است.

http://www.aftabgardan-cc.com/images2/learning/arm/3.gif

3
براي شروع كار، شما بايد عكس آرم خود را وارد بخش مدلسازي اين برنامه كنيد.
براي وارد كردن عكس، از نوار ابزار سمت چپ برنامه، گزينه Insert Grarhics را انتخاب كنيد. در شكل بالا با فلش مشخص شده است. با كليك روي اين كليد، كادري باز مي‌شود به نام Path Editor كه شما قادر خواهيد بود در اين كادر هر شكلي خواستيد طراحي كنيد و با زدن كليد OK، شاهد سه بعدي بودن آن در صفحه نمايش باشيد. اما ما قرارمان چيز ديگري بود، قرار بود كار را راحت تر كنيم و با وارد كردن عكس آرم، به برنامه تحميل كنيم كه خودش اين كار را انجام دهد.
براي وارد كردن عكس، مطابق شكل زير، روي كليد Convert to Vector كليك كنيد و عكس خود را از هارد وارد نماييد.

http://www.aftabgardan-cc.com/images2/learning/arm/4.gif

4
به محض كليك روي Open، كادر Convert to Vector باز مي‌شود كه شما بايد با حركت لغزنده‌ها به سمت چپ و راست، دقيقا براي برنامه مشخص كنيد كه چه قسمت‌هايي از آرم را Select كند. توجه: خواهش مي‌كنم در اين مرحله با ظرافت كار كنيد تا دچار مشكل نشويد. بايد نه آنقدر حساسيت برنامه را زياد كنيد كه قسمت‌هاي اضافي وارد شكل كند و نه آن‌قدر كم كه مثلا نقطه‌هاي آفتابگردان را Select نكند. به هر حال اين قسمت وظيفه شما. مي‌توانيد چند بار تنظيم كنيد و روي OK كليك كنيد و در كادر بعدي اگر ديديد آرم را درست سلكت نكرده دوباره همان مسير 4 را طي كنيد. بهترين كالت توي اين آرم آزمايشي، از نظر من حالت زيره:

http://www.aftabgardan-cc.com/images2/learning/arm/5.gif

http://www.aftabgardan-cc.com/images2/learning/arm/6.gif


خواهش مي‌كنم دقيقا لغزنده‌ها را به چپ و راست بكشيد و در كادر نمايش، بهترين حالت را ببينيد و انتخاب كنيد. (فردا نگيد برنامه با ما لجه!)

5
خوب، يك نكته ديگه هم بگم و اون اينكه ممكن است چندين بار مجبور شويد مرحله 4 را تكرار كنيد تا شكل دلخواه پديد آيد. اما بايد توجه داشته باشيد كه اگر بر فرض، يك بار مرحله قبل را انجام داديد و الان بر روي OK كليك كرديد، به كادري كه شكلش را در زير مي‌بينيد و در مرحله 3 هم توضيح دادم هدايت مي‌شويد. خوب؟
حالا فرض كنيد شكل (بخش انتخاب شده شكل) مورد پسندتان نيست مثلا نقاط يا بخش‌هاي ريز را سلكت نكرده، مي‌توانيد دوباره بر روي كليدي كه در مرحله 3 توضيح دادم كليك كنيد و مرحله 4 را تكرار كنيد. اما نكته اينجاست كه قبل از تكرار مراحل ياد شده، حتما بر روي كليد Reset (در شكل زير با فلش مشخص شده) كليك كنيد. (خيلي مهم است) در نهايت آرم انتخاب شده ما بدين صورت شد، مال شما چي؟

http://www.aftabgardan-cc.com/images2/learning/arm/7.gif

6
در آخر، بر روي OK كليك كنيد تا آرم شما به يك شكل سه بعدي از نوع Vector تبديل شود. توجه: اگر مدل سيستم شما پايين است، ممكن است ابتدا يك پيغام دهد و مدت زماني طول بكشد تا آرم سه بعدي شما آماده شود. مهم نيست، مثل من بريد يه ليوان آب بخوريد، خودش كارها رو انجام مي‌ده! (:

7
راستي، من الان رفتم آب بخورم، يادم افتاد يك چيز را به شما نگفتم، البته همه مي‌دونن اما بايد يادآور بشم كه هر كجا ما صحبت از عكس كرديم و منظور ما آماده‌سازي براي چاپ نبود (مثلا قرار نيست اين فيلم ما چاپ شود(!))، شما حتما Resolution را بر روي 72 تنظيم مي‌كنيد. خوب، غذا آماده است! (:

http://www.aftabgardan-cc.com/images2/learning/arm/8.gif

8
در ادامه شما بايد به عكس بالا و به خصوص به ابزار‌هايي كه در كادر قرمز مشخص شده‌اند، خوب توجه كنيد. چرا كه قصد داريم آرم خود را با اين قسمت‌ها به گردش در آوريم. ابتدا ابزارهايي كه با فلش قرمز مشخص شده‌اند را ببينيد،
- ابزار دست (Move Object) براي جا به جايي طرح سه بعدي شما در كادر نمايش است. بالا و پايين و چپ و راست بردن آرم.
- ابزار وسطي (Rotate Object)، براي چرخاندن شيئ حول محورهاي x,y,z است. كه براي ما حياتيست!
- ابزار سمت راست (Size Object)، براي بزرگ و كوچك كردن شيئ به هر اندازه كه خواستيد است.
چرا هر اندازه؟ خوب معلوم است، شيئ شما از نوع Vector است و با بزرگ و كوچك كردن آن، هيچ تغييري در كيفيت آن ايجاد نمي‌شود)

9
و اما نوار TimeLine Control كه با كادر قرمز و بدون فلش مشخص شده، براي ايجاد فريم در حالت‌هاي مختلف است. خوب براي چرخاندن آرم خود، آماده باشيد.
اما باز هم يك مرحله مانده.

10
پروژه ما، به در حالت پيشفرض، تنها 10 فريم براي كل فيلم ما در نظر گرفته كه اين مقدار كافي نيست. در نوار ابزار ابزار ايجاد انيميشن (Animation Toolbar)، مقدار Frames را به 70 (بستگي به مدت زمان شما دارد) و از آنجا كه پروژه ما در Video Editor، داراي حالت نمايش 29.97fps بود، اينجا هم از منوي كركره‌اي، اين مقدار را انتخاب مي‌كنيد.
http://www.aftabgardan-cc.com/images2/learning/arm/9.gif