PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تصاویر Hdr و کاربرد آنها در C4d



mehraboOon
08-19-2011, 01:28 PM
تصاویر Hdr و کاربرد آنها در C4d


از ورژن 8.1 به بالا قابلیتی به نرم افزار سینما فوردی محصول شرکت مکسون اضافه شد به نام HDR Lighting که این قابلیت در نوع خودش منحصر به فرد و باورنکردنی بود.
شما میتونید به وسیله HDR نورپردازی واقعی محیط رو در صحنه ها انجام بدید بدون اینکه اصلآ نوری در صحنه داشته باشید. مانند تصاویر زیر:

http://x5.freeshare.us/123fs500758_th.jpg (http://forum.patoghu.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fx5.freeshare.us%2F view%2F%3F123fs500758.jpg)http://x5.freeshare.us/123fs501220_th.jpg (http://forum.patoghu.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fx5.freeshare.us%2F view%2F%3F123fs501220.jpg)http://x5.freeshare.us/123fs500615_th.jpg (http://forum.patoghu.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fx5.freeshare.us%2F view%2F%3F123fs500615.jpg)


تفاوت بین تصاویر ( HDR ( High Dynamic Range و تصاویر RGB معمولی در میزان اطلاعاتی که فرمت میتونه حفظ کنه میباشد. تصاویر HDR قابلیت حمل اطلاعات خیلی زیادی رو دارند اونها میتونند کنتراست خیلی شدید و درخشندگی خودشون رو به صحنه ها منتقل کنند.
برای اینکه بهتر متوجه این مطلب بشید در اینجا یک آموزش کوچک از HDR Lighting براتون میزارم وامیدوارم که شما هم بتونید از این خاصیت فوق العاده قوی استفاده کنید .

1- برای شروع ما نیاز به دو کره خیلی بزرگ داریم که مشخصات آنها زیاد مهم نیست فقط باید از صحنه ای که میخوایم نور پردازی کنیم بزگتر باشند. و هر دو هم اندازه ، اسم یکی از کره ها رو GI میزاریم چون قرار نور صحنه ما رو بده و اسم دیگری رو Visible میزاریم چون قرار که انعکاسات تصویر HDR ما رو به صحنه بده .

به دلیل اینکه ممکن تنظیمات Compositing و متریال دهی برای بعضی از دوستان سخت باشه من این فایل 2 کره رو به صورت کامل دارم و در اختیارتون میزارم تا راحتتر به نتیجه برسید. این فایل رو که گرفتید در سینما فوردی باز کنید.
www.graphicplanet.net/staff/farzad/HDRI2Spheres.rar (http://forum.patoghu.com/redirector.php?url=http%3A%2F%2Fwww.graphicplanet. net%2Fstaff%2Ffarzad%2FHDRI2Spheres.rar)



2 وقتی کره ها رو در صحنه قرار دادید نوبت به اعمال HDR به اونها میرسه . برروی متریال GI دوبار کلیک کنید تا متریال ادیتور اون فعال بشه ، همونطور که میبیند این متریال فقط دارای کانال Luminance می باشد. بر روی Browser تکسچر کلیک کنید و فایل HDR دلخواه خود را انتخاب کنید . و درصد Brightness را به صفر و Mix strength را به 50% تغییر دهید. برای کره GI هم دقیقا همین کار را انجام بدید با این تفاوت که Blur Offset را به 10% تغییر بدید.

http://forum.graphicplanet.net/imagehosting/563455836d7c9f9f.jpg

http://forum.graphicplanet.net/imagehosting/5634558350a8b0e0.jpg

3- تا اینجا ما صحنه رو آماده کردیم ولی چیزی برای رندر گرفتن نداریم این یه صحنه آماده است که میتونیم به عنوان Base برای هر صحنه هایی که دوست داریم استفاده کنیم. برای مثال من یک آبجکت کره میزارم با یک صفحه در زیرش .
4- به منوی Render و گزینه Render setting را انتخاب کنید و به بخش Option برید . از اینجا تیک مربوط به Auto Light رو بردارید .

http://forum.graphicplanet.net/imagehosting/5634558350add180.jpg

الان دیگه صحنه شما هیچ نوری نداره برای امتحان یه رندر از صحنه بگیرید باید یه چیزی شبیه این تصویر باشه .

http://forum.graphicplanet.net/imagehosting/563455835098731e.jpg

5- حالا دوباره به Render setting برگردید و تیک مربوط به Global ILLumination رو فعال کنید با این تنظیمات عکس زیر:

http://forum.graphicplanet.net/imagehosting/5634558350b3a049.jpg

6- حالا دوباره رندر کنید و از نتیجه لذت ببرید. در ضمن با تغییر در میزان Mix strength و Blur Offset در متریال ادیتور میتونید به نتیجه های خیلی جالبی برسید.

http://forum.graphicplanet.net/imagehosting/5634558350a0d369.jpg