PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش ساخت ماشین در 3D Max



mehraboOon
08-18-2011, 05:22 PM
اینم از آموزش مدلینگ ماشین كه خیلی از نكات مكس در این آموزش گفته شده و شما با انجام این تمرین میتونید ماشینهای دیگه ای هم برای خودتون بسازید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/ferrarienzo.jpg
خوب، شروع میکنیم:
download plue print http://i.ixnp.com/images/v6.1/t.gif (http://www.manvatoo.com/image/article/3ds/mar02/enzo_high%20blueprint.jpg)
::قسمت اول ::
برای ساخت ماشین ما به blueprint نیاز داریم.(blueprint همان عکسهایی هستند که سه یا چهار طرف ماشین را نمایش میدهند)
پس از انتخاب blueprint شما میبایست آنها را تنظیم کنید.پس از تنظیم آنها را به عنوان viewport background قرار میدهیم.برای این کار شما بایستی Alt+B را فشار دهید و طبق تصویر آدرس blueprint را مشخص کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/01.jpg
برای اینکه از تنظیم بودن blueprint مطمعن شوید یک box ایجاد کنید،به طوری که از هر نما عکس ماشین مماس با آن باشد. اگر مثل تصویر زیر شد بدون شک blueprint شما تنظیم است میتوانید کار را شروع کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/02.jpg
حال برای شروع شما باید یک plane ایجاد کنید،length segs وwidth segs را برابر با ۱ قرار دهید و آن را طبق تصویر با گلگیر جلوی ماشین مچ کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/03.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/04.jpg
سپس روی آن کلیک راست کنید و گزینه ی convert toconvert to editable poly را انتخاب کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/05.jpg
سپس بر روی + کنار editable poly کلیک کنید و vertex را انتخاب کنید.
سپس vertex های بالای جسم را طبق تصویر جا به جا کنید تا با blueprint جور شود.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/07.jpg
حال گزینه ی Edge را به جای vertex انتخاب کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/08.jpg
سپس طبق تصویر edge کناری را انتخاب کنید و با گرفتن کلید shift آنرا جا به جا کنید.چنان که مشاهده میکنید یک نوع کپی صورت می گیرد که باعث پیشرفت جسم تا نقطه ی دلخواه می شود.
توجه داشته باشید که بعد از هر بار کپی کردن Edge دو باره در حالت vertex قرار بگیرید و آنها را طبق blueprint تنظیم کنید.
این کار را ادامه دهید تا قسمت جلویی گلگیر تشکیل شود.
قسمت عقب گلگیر نیز به همین ترتیب ساخته می شود.
و به همین ترتیب:
حالا برای ساخت قسمت روی گلگیر در حالت edge قرار بگیرید و یکی از edge های با لایی جسم را انتخاب کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/13.jpg
سپس از قسمت selection ؛ loop را کلیک کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/14.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/15.jpg
حال طبق تصویر با گرفتن shift و جا به جا کردن edge ها آنها را در وضعیتی مشابه تصویر قرار دهید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/16.jpg
دو باره این کار را انجام دهید.سپس برای تنظیم آن در حالت vertex قرار بگیرید و vertex ها را طبق تصویر تنظیم کنید.

این کار را یک بار دیگر تکرار کنید.در صورتی که دچار سر در گمی شدید یعنی به خاطر شلوغی نتوانستید به درستی کار را ادامه دهید می توانید با hide کردن قسمتی از بدنه که نیازی به آن ندارید صحنه را خلوت کرده و پس از اتمام کار آن را نمایان کنید.برای این کار در حالت polygon قرار بگیرید ، جا هایی که می خواهید مخفی کنید را انتخاب کنید و بر روی hide selection کلیک کنید.
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/18.jpg

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/19.jpg
سپس vertex ها را تنظیم کنید تا مانند تصویر شود.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/20.jpg
سپس دوباره در حالت polygon قرار بگیرید و با کلیک بر روی unhide All قسمت هایی را که مخفی کرده بودید دوباره نمایان کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/21.jpg

mehraboOon
08-18-2011, 05:23 PM
::قسمت دوم::
برای درست کردن قسمت جلوی تایر دوباره از همان تکنیک استفاده کنید و با گرفتن کلید shift کار را پیش ببرید.
برای بوجود آوردن برآمدگی زیر سپر نیز طبق روش عمل کنید.(ازهمان تکنیک clone edge استفاده کنید )
برای ساخت کاپوت ماشین کار را به همان ترتیب به پیش ببرید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/27.jpg
در صورتی که به علت انحنای کاپوت با این مشکل رو به رو شدید که یک vertex اضاف باشد آنرا انتخاب کنید،بر روی آن کلیک راست کرده و remove را کلیک کنید.(به هیچ وجه از کلید delete استفاده نکنید)

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/29.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/30.jpg
طبق تصویر زیر بقیه ی کاپوت را کامل کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/31.jpg
زیر سپر و نوک ماشین را هم مانند تصویر کامل کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/34.jpg
حال برای وصل کردن دو آن دو به هم ، هر دوی آن ها را انتخاب کنید.بر روی آنها کلیک راست کنید و بر روی مربع کنار گزینه ی weld کلیک کنید.اگر دو vertex به هم نچسبیدند با زیاد کردن مقدار weld threshold آنها را به هم بچسبانید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/37.jpg
سپس برای بوجود آوردن قسمت بالای حفره جلوی سپر ماشین edge های آن ناحیه را انتخاب کنید و با گرفتن shift و حرکت دادن آنها به جلو یک clone Edge بگیرید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/38.jpg
نقاط انتهایی پایین و بالای آن ها را به ترتیب به قسمت زیر سپر و گوشه ی با لای سپر بچسبانید(با استفاده از گزینه ی weld که قبلا گفته شد.)

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/39.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/40.jpg
حالا در وضعیت border قرار بگیرید و روی یکی از edge ها ی داخلی کلیک کنید تا دور تا دور آن انتخاب شود.سپس با گرفتن shift و scale کردن آنها به طرف داخل آن ناحیه را کامل کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/41.jpg
دوباره edge ها را کپی کنید اما این بار با حرکت دادن آنها به عقب.
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/43.jpg
قسمت نوک ماشین را هم طبق تصویر کامل کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/44.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/45.jpg
برای مشاهده ی نتیجه ی کار از modifier list گزینه ی turbo smooth را انتخاب کنید.(در هنگام مدلینگ آنرا غیر فعال کنید.)

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/46.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/47.jpg

mehraboOon
08-18-2011, 05:23 PM
::قسمت سوم ::
برای ساختن قسمت زیر در و کایت کناری ماشبن edge ها را طبق تصاویر کپی کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/48.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/49.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/50.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/54.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/55.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/56.jpg

mehraboOon
08-18-2011, 05:24 PM
::قسمت چهارم ::
برای ساخت در دوباره یک plane ایجاد کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/57.jpg
سپس آن را به editable poly تبدبل کنید و طبق blueprint آن را تنظیم کنید و با استفاده از تکنیک clone Edge قسمت بالای در و سپس قسمت کنار در را کامل کنید.
برای اینکه در را به عنوان قسمتی از بدنه ی اصلی قرار دهید ،بدنه را انتخاب کنید و در editable poly گزینه ی attach را انتخاب کنید و بر رو ی در کلیک کنید تا با آن یکی شود.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/61.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/62.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/63.jpg
برای کامل کردن جایی که کایت زیر در به در می چسبد edge های آن ناحیه را انتخاب کنید و به طرف داخل کپی کنید و vertex های آنرا با استفاده از گزینه ی weld به vertex های زیر در بچسبانید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/64.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/65.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/66.jpg
قسمت بالایی در را نیز تا جایی که به سقف منتهی میشود کامل کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/68.jpg
قسمت پشت در را نیز طبق blueprint کامل کنید.
قسمت بالای گلگیر را هم کپی کنید تا در مجموع آن ناحیه کامل شود.(اگر لازم شد vertex اضافی را remove کنید)

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/70.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/73.jpg
در پایان هم با استفاده از گزینه ی weld،vertex های کنار هم در آن ناحیه را به هم بچسبانید تا آن قسمت به طور کامل تشکیل شود.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/74.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/75.jpg

mehraboOon
08-18-2011, 05:24 PM
::قسمت پنجم:::
برای ساخت سقف ماشین قسمت انتهایی سقف که ادامه ی بالای در است، را تشکیل می دهیم.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/76.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/77.jpg
سپس edge های جلویی آن را طبق تصویر کپی میکنیم.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/78.jpg
اگر به عکس واقعی نگاه کنیم ،می بینیم که بر روی سقف جایی که در از آنجا باز می شود فرو رفتگی وجود دارد.
برای ایجاد آن در edit poly گزینه ی cut که در کلیک راست موجود می باشد را انتخاب میکنیم و طبق تصویر یک رشته ی جدید از edge ها را ایجاد میکنیم.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/81.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/82.jpg
حال در حالب که آن ها در حالت انتخاب قرار دارند کلیک راست میکنیم و گزینه ی chamfer را اتخاب کرده و سپس پارانتر های آن را طبق تصویر تنظیم میکنیم.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/83.jpg
سپس در حالت polygon قرار می گیریم و polygon ها را طبق تصویر انتخاب میکنیم و سپس آنها را اندکی به طرف پایین حرکت می دهیم.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/84.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/85.jpg

mehraboOon
08-18-2011, 05:25 PM
::قسمت ششم::
برای ساختن قسمت عقب ماشین می توانید طبق تصاویر زیر عمل کنید که نیازی به توضیح نمی باشد.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/87.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/88.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/89.jpg
حال edge های مشخص شده را انتخاب کنید .سپس بر کلیک راست کنید و گزینه ی connect را انتخاب کنید و پارامتر های آنرا طبق تصویر تنظیم کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/90.jpg
سپس edge های مشخص شده را انتخاب کنید و کلیک راست کرده و chamfer را انتخاب کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/92.jpg
بالای سپر را نیز کامل کنید و دو باره در جا های مشخص شده از chamfer استفاده کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/95.jpg
در حالت polygon قرار بگیرید و و polygon های مشخص شده را delete کنید.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/97.jpg
سپس پشت ماشین را کامل کنید.


http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/99.jpg

mehraboOon
08-18-2011, 05:25 PM
::قسمت هفتم::
پس از اتمام مدلینگ اولیه میباست به رفع نقص ها و ایجاد جزئیات پرداخت.
مثلا در عکس زیر مشکلی را که پس از اعمال کردن turbo smooth بوجود می آید را با استفاده از chamfer تصحیح میکنیم.
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/102.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/103.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/104.jpg

برای جدا کردن قسمت هایی که باید از هم جدا شوند نیز از گزینه ی chamfer استفاده می شود.


http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/106.jpg


http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/107.jpg

برای ایجاد فرو رفتگی در قسمت جلوی ماشین polygon های آن ناحیه را انتخاب کرده و به طرف پایین و جلو حرکت میدهیم.

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/113.jpg
برای ایجاد فرو رفتگی کایت در قسمت زیر در با استفاده از cut که قبلا درمورد سقف ماشین از آن استفاده شد، در مرز فرو رفتگی یک رشته از edge های جدید ایجاد میکنیم و با استفاده از chamfer تعداد آنها را زیاد تر میکنیم (علت آن است که هنگام استفاده از turbo smooth لبه ها تیز شود).حال vertex های مشخس شده را به داخل میکشیم تا این قسمت کامل شود.


http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/114.jpg


http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/115.jpg


http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/116.jpg
برای درست کردن قسمت پایین کنار بدنه را با توجه به تصاویر کپی کنید.سپس در حالت polygon قرار بگیرید و polygon های مشخص شده را انتخاب کردا و بر روی make planar کلیک کنید.


http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/118.jpg

http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/120.jpg


http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/121.jpg

حالا علاوه بر turbo smooth ،shell و symmetry را از modifier list به آن اعمال کنید تا بدنه ی ماشین به شکل زیر در آید.
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/123.jpg
شیشه های ماشین راهم که بسیار ساده میباشند با استفاده از همین تکنیک ها ایجاد کنید.


http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/124.jpg



http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/126.jpg
http://reklamco.com/pic%20amuzesh_dimx/ferrarienzo.jpg