M.A.H.S.A
08-18-2011, 01:16 PM
لحظه شماری برای شنیدن "مامان"
برخی والدین برای کمک به فرزندشان که تاخیر گفتار دارد، به دنبال یک کارشناس می روند. اما حتی اگر موفق به جلب کمک یک کارشناس شوند، تعداد ساعات بسیار محدودی می توانند از آن بهره مند شوند و برای بقیه ساعات باز مادر می ماند و فرزندش.
http://www.akairan.com/images/MRiraj/a-01/kudak/m-51.jpg
بی تردید مادر اولین معلم کودک برای آموزش زبان است. البته این به این معنا نیست که پدر، خواهر و برادر و حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ نقشی در این امر ندارند ولی رشد زبان کودک به هیچ کس دیگری به اندازه مادر وابسته نیست.
به علل بسیار زیاد مادر شخص ایده آلی برای کمک است:
• ارتباط ویژه ای بین مادر و کودک برقرار است. این مادر است که بهتر از هرکسی تغییرات خلق و خوی کودک را متوجه می شود و خودش را با او تطبیق می دهد. این رابطه درست از لحظه تولد آغاز می شود و هیچ کس دیگری نمی تواند واقعا جای مادر را بگیرد.
یکی از مراحل کلیدی رشد در سه سالگی کودک، یادگیری تکلم است که برای رشد مغزی، عاطفی و نیز رشد اجتماعی و حیاتی او لازم است. میزان یادگیری تکلم کودکان همانند سایر ابعاد رشدی شان تا حدود بسیاری با یکدیگر متفاوت است. این توانایی به عواملی از قبیل طبیعت و رشد جسمی قسمت هایی از بدن که در امر تکلم دخالت دارند و نیز توانایی هوشی و یا وجود انگیزه از سوی محیط بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که پیشرفت های اولیه، ارتباطی به توانایی هوشی کودک ندارد. بچه ها یادگیری زبان را قبل از آن که بتوانند حتی کلمه ای را ادا کنند آغاز می نمایند.
این نکته مهم است که شما وقتی را برای صحبت کردن با فرزندتان آن هم به طور مستقیم اختصاص دهید. چرا که این کار قوه تکلم او را تقویت می کند. در حین صحبت کردن به او نگاه کنید تا حس کند که شما منحصراً به او توجه دارید. این کار به او کمک می کند تا حالت های صورت را یاد گرفته و با گفتار همراه سازد.
• کودک از کسی که بیشتر وقتش را با او می گذراند خیلی بهتر یاد می گیرد. مادر شخص ایده آلی است، نه فقط به دلیل اینکه وقت زیادی را با کودک می گذراند بلکه بخاطر استفاده از جملات و لحن صحبت ثابت و یکنواخت. در این حالت کودک خیلی کمتر گیج می شود تا زمانی که بخواهد از چندین فرد مختلف یاد بگیرد. به علاوه کودک صحبت کردن را از بزرگسالان بهتر یاد می گیرد تا از کودکان دیگر.
• مادر در حین این که به کودک غذا میدهد، او را می شوید و به او لباس می پوشاند، مدت زمانی را با کودک می گذراند. این فعالیت های مراقبتی فرصتهای ایده آلی هستند برای صحبت کردن با کودک و ارائه جملاتی که بعدها برای کودک معنی دار و با ارزش می شوند.
• گفتیم که کودک یاد گرفتن را از روی زانوهای مادرش شروع می کند. این موضوع در مورد یاد گرفتن گفتار و زبان مصداق بیشتری دارد، حقیقتا کودک صحبت کردن را روی زانوهای مادرش یاد می گیرد. در این موقعیت کودک بهتر می تواند چیزهایی که مادرش می گوید را از سایر صداها جدا کند. می تواند بهتر لبهای مادرش را ببیند و نگاهش را تعقیب کند. این به کودک کمک می کند که بفهمد صداها چه معنایی دارند.
یکی از مسائلی که بعد از تولد فرزند ذهن والدین را مشغول می کند این است که در چه زمانی فرزندشان صحبت خواهد کرد. چون یکی از انتظارات والدین این است که هر چه زودتر توسط کودک شان به بابا و مامان خطاب شوند و برای همین لحظه شماری می کنند و ملاک و معیار شروع گفتار کودک شان گفتار کودکان همسن و سال کودک شان می باشد.
بعضی اوقات والدینی به مراکز درمانی مراجعه می کنند و کاملا مضطرب و نگران هستند برخی از آن ها به دلیل پاسخ های نادرست و غیر کاربردی متخصصین اضطراب و نگرانی افزون تر شده است. معمولا سوال این گونه والدین این است که چرا کودک 2ساله من نمی تواند مثل دیگر بچه ها حرف بزند و یا این که چند کلمه بیشتر نمی گوید -صحبت های ما را متوجه نمیشود - و یا با وجود این که صحبت های ما را متوجه می شود نمی تواند حرف بزند و از ایما و اشاره استفاده می کند. بعضی اوقات ما متوجه ایما و اشاره او نمی شویم و او عصبانی می شود و داد و فریاد راه می اندازد - البته این گونه نگرانی ها بیشتر در مورد پسرها مطرح می باشد تا دخترها.
چون میزان شیوع اختلالات گفتار ی و شنوایی در پسرها3 تا 4 برابر بیشتر از دختر ها است. در برخورد با این گونه والدین استفاده همیشگی از این جمله که "تا 3سالگی مشکل بر طرف می شود " کاملا غلط است. لذا حتما باید کودک و سوابق او بررسی شود تا جواب منطقی و علمی داده شود.
بعضی اوقات ممکن است از نظر زمانی به کودک فرصت لازم داده شود ولی بعضی اوقات نیز باید مشاوره و درمان شروع شود و خانواده هرچه زودتر متوجه مشکل کودک خود شوند و باید آن ها را توجیه نمود که زمان را از دست ندهند.
همیشه گذر زمان مشکل را حل نمی کند و بعضی اوقات مشکل را شدیدتر هم می کند و فرصت ها را از بین می برد.
هر کودکی منحصر به فرد است و مشکلات وی نیز منحصر به فرد است و اگر همسایه شما کودکی دارد که تاخیر در گفتار دارد ولی جبران شده است این مسئله ممکن است در مورد کودک شما اتفاق نیفتد.
گاهی اوقات تاخیر گفتار طبیعی است مثلا کودکی که مراحل قبل از شروع تک کلمه ای را خوب طی کرده است درک وشناخت خوبی دارد - راه رفتن او طبیعی است - مشکل شنوائی ندارد - کاملا هوشیار است و تمام تست های مربوط به مغز -خون - متابولیسم و آزمایش های هورمونی او طبیعی بوده است با راهنمایی والدین و دادن تمرینات به آن ها جهت انجام در منزل می توان منتظر گذشت زمان بود تا بهبودی حاصل شود. ولی اگر تاخیر به خاطر عقب ماندگی ذهنی –ناشنوائی- کم شنوائی- ضربه های مغزی -فلج مغزی- شکاف کام و اختلالات نافذ رشد می باشد دیگر نمی توان منتظر گذشت زمان بود و باید هر چه سریع تر اقدامات درمانی لازم را انجام داد.
فرآوری: کهتری
بخش خانواده ایرانی
برخی والدین برای کمک به فرزندشان که تاخیر گفتار دارد، به دنبال یک کارشناس می روند. اما حتی اگر موفق به جلب کمک یک کارشناس شوند، تعداد ساعات بسیار محدودی می توانند از آن بهره مند شوند و برای بقیه ساعات باز مادر می ماند و فرزندش.
http://www.akairan.com/images/MRiraj/a-01/kudak/m-51.jpg
بی تردید مادر اولین معلم کودک برای آموزش زبان است. البته این به این معنا نیست که پدر، خواهر و برادر و حتی پدر بزرگ و مادر بزرگ نقشی در این امر ندارند ولی رشد زبان کودک به هیچ کس دیگری به اندازه مادر وابسته نیست.
به علل بسیار زیاد مادر شخص ایده آلی برای کمک است:
• ارتباط ویژه ای بین مادر و کودک برقرار است. این مادر است که بهتر از هرکسی تغییرات خلق و خوی کودک را متوجه می شود و خودش را با او تطبیق می دهد. این رابطه درست از لحظه تولد آغاز می شود و هیچ کس دیگری نمی تواند واقعا جای مادر را بگیرد.
یکی از مراحل کلیدی رشد در سه سالگی کودک، یادگیری تکلم است که برای رشد مغزی، عاطفی و نیز رشد اجتماعی و حیاتی او لازم است. میزان یادگیری تکلم کودکان همانند سایر ابعاد رشدی شان تا حدود بسیاری با یکدیگر متفاوت است. این توانایی به عواملی از قبیل طبیعت و رشد جسمی قسمت هایی از بدن که در امر تکلم دخالت دارند و نیز توانایی هوشی و یا وجود انگیزه از سوی محیط بستگی دارد. به خاطر داشته باشید که پیشرفت های اولیه، ارتباطی به توانایی هوشی کودک ندارد. بچه ها یادگیری زبان را قبل از آن که بتوانند حتی کلمه ای را ادا کنند آغاز می نمایند.
این نکته مهم است که شما وقتی را برای صحبت کردن با فرزندتان آن هم به طور مستقیم اختصاص دهید. چرا که این کار قوه تکلم او را تقویت می کند. در حین صحبت کردن به او نگاه کنید تا حس کند که شما منحصراً به او توجه دارید. این کار به او کمک می کند تا حالت های صورت را یاد گرفته و با گفتار همراه سازد.
• کودک از کسی که بیشتر وقتش را با او می گذراند خیلی بهتر یاد می گیرد. مادر شخص ایده آلی است، نه فقط به دلیل اینکه وقت زیادی را با کودک می گذراند بلکه بخاطر استفاده از جملات و لحن صحبت ثابت و یکنواخت. در این حالت کودک خیلی کمتر گیج می شود تا زمانی که بخواهد از چندین فرد مختلف یاد بگیرد. به علاوه کودک صحبت کردن را از بزرگسالان بهتر یاد می گیرد تا از کودکان دیگر.
• مادر در حین این که به کودک غذا میدهد، او را می شوید و به او لباس می پوشاند، مدت زمانی را با کودک می گذراند. این فعالیت های مراقبتی فرصتهای ایده آلی هستند برای صحبت کردن با کودک و ارائه جملاتی که بعدها برای کودک معنی دار و با ارزش می شوند.
• گفتیم که کودک یاد گرفتن را از روی زانوهای مادرش شروع می کند. این موضوع در مورد یاد گرفتن گفتار و زبان مصداق بیشتری دارد، حقیقتا کودک صحبت کردن را روی زانوهای مادرش یاد می گیرد. در این موقعیت کودک بهتر می تواند چیزهایی که مادرش می گوید را از سایر صداها جدا کند. می تواند بهتر لبهای مادرش را ببیند و نگاهش را تعقیب کند. این به کودک کمک می کند که بفهمد صداها چه معنایی دارند.
یکی از مسائلی که بعد از تولد فرزند ذهن والدین را مشغول می کند این است که در چه زمانی فرزندشان صحبت خواهد کرد. چون یکی از انتظارات والدین این است که هر چه زودتر توسط کودک شان به بابا و مامان خطاب شوند و برای همین لحظه شماری می کنند و ملاک و معیار شروع گفتار کودک شان گفتار کودکان همسن و سال کودک شان می باشد.
بعضی اوقات والدینی به مراکز درمانی مراجعه می کنند و کاملا مضطرب و نگران هستند برخی از آن ها به دلیل پاسخ های نادرست و غیر کاربردی متخصصین اضطراب و نگرانی افزون تر شده است. معمولا سوال این گونه والدین این است که چرا کودک 2ساله من نمی تواند مثل دیگر بچه ها حرف بزند و یا این که چند کلمه بیشتر نمی گوید -صحبت های ما را متوجه نمیشود - و یا با وجود این که صحبت های ما را متوجه می شود نمی تواند حرف بزند و از ایما و اشاره استفاده می کند. بعضی اوقات ما متوجه ایما و اشاره او نمی شویم و او عصبانی می شود و داد و فریاد راه می اندازد - البته این گونه نگرانی ها بیشتر در مورد پسرها مطرح می باشد تا دخترها.
چون میزان شیوع اختلالات گفتار ی و شنوایی در پسرها3 تا 4 برابر بیشتر از دختر ها است. در برخورد با این گونه والدین استفاده همیشگی از این جمله که "تا 3سالگی مشکل بر طرف می شود " کاملا غلط است. لذا حتما باید کودک و سوابق او بررسی شود تا جواب منطقی و علمی داده شود.
بعضی اوقات ممکن است از نظر زمانی به کودک فرصت لازم داده شود ولی بعضی اوقات نیز باید مشاوره و درمان شروع شود و خانواده هرچه زودتر متوجه مشکل کودک خود شوند و باید آن ها را توجیه نمود که زمان را از دست ندهند.
همیشه گذر زمان مشکل را حل نمی کند و بعضی اوقات مشکل را شدیدتر هم می کند و فرصت ها را از بین می برد.
هر کودکی منحصر به فرد است و مشکلات وی نیز منحصر به فرد است و اگر همسایه شما کودکی دارد که تاخیر در گفتار دارد ولی جبران شده است این مسئله ممکن است در مورد کودک شما اتفاق نیفتد.
گاهی اوقات تاخیر گفتار طبیعی است مثلا کودکی که مراحل قبل از شروع تک کلمه ای را خوب طی کرده است درک وشناخت خوبی دارد - راه رفتن او طبیعی است - مشکل شنوائی ندارد - کاملا هوشیار است و تمام تست های مربوط به مغز -خون - متابولیسم و آزمایش های هورمونی او طبیعی بوده است با راهنمایی والدین و دادن تمرینات به آن ها جهت انجام در منزل می توان منتظر گذشت زمان بود تا بهبودی حاصل شود. ولی اگر تاخیر به خاطر عقب ماندگی ذهنی –ناشنوائی- کم شنوائی- ضربه های مغزی -فلج مغزی- شکاف کام و اختلالات نافذ رشد می باشد دیگر نمی توان منتظر گذشت زمان بود و باید هر چه سریع تر اقدامات درمانی لازم را انجام داد.
فرآوری: کهتری
بخش خانواده ایرانی