PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : راه‌اندازي پارک باستان شناسي در ارس



tina
08-17-2011, 01:32 PM
جام جم آنلاين: وجود تمدن‌هاي «کورا ـ ارس و مفرغ» و پيدا شدن سابقه‌هاي زيست بشر با قدمت سه هزار ساله و تعدد محوطه‌هاي باستاني در منطقه‌ي آزاد ارس، اهميت ايجاد پارک باستان‌شناسي را در اين منطقه دو چندان کرده است.
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/04/06/100847296451.jpg
به گزارش ايسنا، عادل نجف‌زاده ـ معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منظقه آزاد ارس ـ با اشاره به کشف تمدن‌هاي کورا ـ ارس و مفرغ و تعدد محوطه‌هاي باستاني در محدوده‌ي اين منطقه، يادآور شد: سابقه‌ي زيست بشر در اين منطقه بر اساس داده‌هاي حاصل از آخرين مطالعات و کاوش‌هاي باستان‌شناسي تا حدود سه هزار سال قبل از ميلاد تعيين و تاييد شده است.
او با بيان اين‌که تحقيقات سال‌هاي اخير در چند محوطه‌ي تاريخي محدوده‌ي ارس، گواه ديرينه بودن زيست بشر است، افزود: اين تحقيقات در محل باستاني کول تپه‌ي هادي‌شهر،گورستان روستاي گلفرج و سرباز تپه‌ روستاي شجاع انجام شده است.
نجف‌زاده ادامه داد: اشياء پيدا شده که وجود زيست سه هزار ساله‌ي بشر را در اين منطقه نشان مي‌دهد، ابزارهاي سنگي چون سرنيزه، ابزارهاي برش، اشياء زينتي و سفالي هستند که در پارک باستان‌شناسي منطقه‌ي آزاد ارس براي عموم نمايش داده مي‌شوند.
وي با اشاره به اين‌که تحقيقات انجام شده، بيانگر وجود تمدن «کورا ـ ارس» در اين منطقه است، گفت: نشانه‌هاي زيادي از وجود سکونت‌گاه‌هاي بسيار قديمي در اين منطقه به چشم مي‌خورد که با بررسي‌هاي انجام شده و مطالعه روي سفال‌هاي به دست آمده از اين کاوش‌ها مي‌توان اين منطقه را به عنوان يکي از اصلي‌ترين مراکز تمدن «کورا ـ ارس» به حساب آورد.
او درباره‌ي تمدن «کورا ـ ارس»، اظهار كرد: کورا ـ ارس، تمدني است که در بين رود کورچايي (از جهوري آذربايجان سرچشمه مي‌گيرد) و رود ارس ساكن بوده‌اند.
معاون فرهنگي، اجتماعي و گردشگري سازمان منظقه آزاد ارس با بيان اين‌که تاکنون يک گورستان و سه‌ محوطه‌ي باستاني در اين منطقه شناسايي شده است، از اهتمام اين سازمان براي حفظ و احياي اين محوطه‌ها خبر داد.
وي گفت: کاوش‌هاي باستان‌شناسي انجام شده در محوطه‌ي باستاني کول تپه هادي‌شهر به کشف آثار تاريخي مربوط به «دوره‌ي مفرغ» که به سه هزار سال قبل از ميلاد مربوط است، منجر شد که ايجاد سايت موزه و پارک باستان‌شناسي در اين محوطه سبب جذب گردشگران بي‌شماري خواهد شد.
نجف‌زاده در پايان از بستن تفاهم‌نامه‌ي همکاري با شوراي اسلامي و شهرداري هادي‌شهر براي ايجاد اين پارک باستان‌شناسي خبر داد.