PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تخريب يك كليساي قديمي با لودر در کرمان



tina
08-17-2011, 01:20 PM
جام جم آنلاين: در حالی كه هنوز یك ماه از تخریب صحن میدان گنجعلیخان كرمان توسط ماشین‌های سنگین نمی‌گذرد، بنای تاریخی دیگری در این شهر با استفاده از لودر شبانه تخریب شد.
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/05/25/100851629248.jpg
به گزارش مهر، كلیسای متروكه‌ای كه از سال 87 جزو آثار ملی كشور ثبت شده و باید تحت حفاظت و مرمت قرار گیرد، شبانه به وسیله ماشین‌های سنگین كاملا تخریب شد.
این بنا كه سال‌ها متروكه رها شده بود از لحاظ معماری ارزش تاریخی منحصر به فردي داشت و به همین دلیل به ثبت آثار ملی كشور درآمده بود.
محمدعلی گلاب‌زاده، كرمانشناس درخصوص این بنای تاریخی كرمان گفت: این مكان به لحاظ معماری یكی از بناهای منحصربه‌فرد شهر كرمان محسوب مي‌شد كه در خیابان شریعتی و مجاورت بیمارستان ارجمند قرار گرفته بود. این بناي متروكه نیاز به مرمت داشت و مدتی هم از سردر آن به عنوان تاكسی تلفنی استفاده می شد.
این كارشناس افزود: این بنا سال 1320 توسط معمار معروف كرمانی «علی‌محمد راوری» ساخته شد و به دلیل معماری منحصر به فردش مورد توجه قرار می‌گرفت. معمار این بنا سردر معروف كتابخانه ملی كرمان و پرورشگاه صنعتی را نیز ساخته است و سردر این كلیسا نیز بسیار زیبا و منحصر به فرد بود.
مصطفی هندوزاده كرمانی، كارشناس مرمت و احیاي بناهای تاریخی نیز اظهار كرد: بنای مذكور در اثر گذشت زمان و تاثیر عوامل جوی از یك سو و كم‌توجهی مسوولان و مدیران شهری از سوی دیگر دچار فرسودگی و تخریب در بسیاری از بخش‌ها شده و قسمت‌هایی از آن دچار تخریب‌های گسترده شده بود.
وی تصریح كرد: این كلیسا از 32 سال قبل كاملا متروكه و بدون استفاده بوده و در محوطه آن كشاورزی می‌شود.