tina
08-17-2011, 01:44 PM
سيب دو گام جلوتر از بقيه
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/04/04/100847143872.jpg
جالب است بدانيد شركت اپل ادعا كرده ميليونها نسخه از نرمافزارهايiPod touch/ iPhone را به مشتريانش فروخته است. مطمئنا اين يك موفقيت بزرگ تجاري براي اين شركت محسوب ميشود. با توجه به اين كه نرمافزارهاي متعدد با قيمتهاي گوناگون براي فروش وجود دارند، فروش ميليونها نسخه علاوه بر درآمدي عظيم براي اپل، براي توسعهدهندگان اين نرمافزارها هم پيشرفت محسوب ميشود. با توجه به اين موضوع و خبرهاي مختلف درمورد موفقيتهاي اپل، فكر ميكنيد دليل كاميابيهاي اين شركت چيست؟ چرا يك شركت ميتواند تا اين حد رضايت مشتريهايش را جلب كند در حالي كه بسياري از شركتها در حال از دست دادن بازار خود هستند؟
براي اپل ميتوان چند عامل موفقيت ذكر كرد؛ عواملي كه هر توليدكننده ميتواند با رعايت دقيق و صحيح آنها موفق باشد. در ادامه 10 عامل اصلي اين موفقيتها را كه ميتوان گفت باعث متفاوت بودن اين شركت نيز است، بررسي خواهيم كرد:
1ـ ابتكار
مديران اين شركت اجازه ميدهند ابداعات و ابتكارات مهندسان و طراحان جوان و باتجربه تبديل به محصول شود. همين عامل باعث توليد محصولاتي ميشود كه شگفتي مسوولان خود اپل را نيز در پي داشته باشد؛ ابتكاراتي كه تاكنون توانستهاند سليقههاي جديد را پاسخگو باشند و نقش فراواني در پيشرفت دنياي رايانه و تلفن همراه داشته باشند.
2ـ تشويق براي خلاقيت هر چه بيشتر
خلاقيت ميتواند شركت را در رقابتها متفاوت جلوه دهد و باعث منحصر به فرد بودن محصولات شود. افراد با ايدههاي نو و خلاق در توليدات اين شركت حرف اول را ميزنند. محصولات اين شركت هميشه طرفداران زيادي داشته تا حدي كه بسياري از شركتهاي ديگر شروع به الگوگيري از اپل كردهاند تا رضايت مشتريان خود را جلب كنند. ميتوان گفت اپل با خلاقيتهاي منحصربهفرد خود مسيري را در توليد محصولات ديجيتال گشوده است كه بسياري نيز پيرو آن هستند.
3ـ تحقيق و توسعه
اكثر شركتهاي بزرگ، مراكزي به نام تحقيق و توسعه دارند. فعاليت اين واحد اشاره دارد به كارهاي خلاقانه در يك بستر سيستماتيك در جهت بالابردن سطح دانش و فرهنگ انسان و جامعه و استفادههاي اين دانش در توليد محصولات جديد. اين قسمت جايي است كه اپل در آن سرمايهگذاري هدفمند كرده است. البته شركتهايي مانند مايكروسافت و سيسكو و... سرمايهگذاري بيشتري نسبت به اپل در اين زمينه انجام دادهاند. براي مثال رقم سرمايهگذاري شده از سوي مايكروسافت در قسمت تحقيق و توسعه 7برابر شركت اپل است؛ با وجود اين درآمد اپل بيشتر از مايكروسافت بوده است. اين موضوع نشانگر اين است كه سرمايهگذاري اپل در زمينهاي مشخص و از پيش تعيينشده بوده است.
4ـ سرمايهگذاري روي قابليت استفاده
يكي از ويژگيهاي مهم محصولات يك شركت، قابليت استفاده محصولات است؛ اين كه يك محصول تا چه حد كاربردي است و تعامل آن با كاربر چگونه است. تكنيكهاي مختلفي براي تست اين قابليت وجود دارد كه يكي از آنها استفاده از عكسالعمل مشتريان است. روشهاي ديگري نيز براي اين كار وجود دارد كه از راههاي ديگر غير از اين استفاده ميكنند، مانند روشي كه در آن از يك الگو براي پيشبيني نظر مشتري در مورد محصول استفاده ميشود.
واضح است كه بازخورد مستقيم مشتري بسيار كاراتر خواهد بود و روشي غيرقابل جايگزين است. اين روش پرهزينهتر نيز هست؛ ولي نتايجي كه به دست ميدهد بسيار دقيقتر است.
5ـ سرمايهگذاري روي كاركنان
اين رويكرد اگرچه به نظر خيليها بيفايده به نظر ميرسد ولي در اصل به اندازهاي مؤثر است كه ميتواند موجب ارائه محصولاتي ويژه شود. نمونهاي از نوع سرمايهگذاري، آموزش در جهت ارتقاي دانش و مهارت كاركنان است. اين كار علاوه بر افزايش كارايي ـ به دليل آموزش فنون جديد ـ باعث انگيزه بيشتر آنها خواهد شد و كارمندان به دليل حس مشاركت كاراتر خواهند بود. در اين حالت استعدادها نيز زودتر شناسايي شده و بروز خواهند كرد. به نظر برخي، اين راه سادهترين ولي پرقدرتترين فرمول موفقيت است.
6 ـ بازاريابي
نميتوان براي بازاريابي يك محصول فرمولي قطعي ارائه كرد. در زمانهاي مختلف بازاريابي هر محصول استراتژي خاصي ميطلبد. اپل با استفاده از علم بازاريابي و راهبردهاي مختلف و با توجه به شناخت محصول و مشتري، اين كار را به نحو احسنت انجام ميدهد.
7ـ شناخت دقيق از محصولات
اگر اپل محصولات خود را بخوبي نميشناخت، شايد هرگز موفق به كسب درآمدهاي عظيم از اين طريق نميشد. هر كارمند در اپل بخوبي ميداند هر محصول چه كاربرد و كارايي دارد و براي چه هدفي ساخته شده است، مشكلات احتمالي آن چه خواهد بود و راههاي مقابله با مشكلات چيست.
8 ـ شناخت اهداف
اگر شما يك شركت ساخت گوشيهاي تلفن همراه داشته باشيد و هدفتان اين باشد تمامي استفادهكنندگان از اين فناوري يك گوشي از محصولات شما را در دست داشته باشند، شايد ضروري به نظر برسد كه در هدف خود تجديد نظر كنيد؛ زيرا چنين هدفي از نظر علم تجارت، منطقي نيست. شركت اپل نيز اين را خوب ميداند كه محصولاتش مورد توجه چه گروهي از جامعه قرار ميگيرد و مشتريهاي اين محصولات حاضرند بهاي بيشتري براي آن نسبت به محصولات مشابه بپردازند. اين موضوع براي ساير افراد كه از محصولات اپل استفاده نميكنند نيز الهامبخش خواهد بود و ميل به خواستن در آنها تبديل به يك نياز ميشود. اين باعث ميشود افراد بعد از خريد يك محصول از اپل احساس رضايت كنند، هر چند جيبشان هم خالي شده باشد!
9ـ قيمتگذاري صحيح محصولات
براساس مورد قبلي، قيمتگذاري محصولات يك اصل مهم است. شايد شما فكر كنيد اگر اپل قيمت آيفون خود را كمتر تعيين ميكرد مشتريان بيشتري را جذب ميكرد؛ ولي اين نوع قيمتگذاري در درازمدت موجب سود بيشتر اين شركت خواهد شد. اپل با توليد محصولاتي خاص كه هر كس از داشتن آنها احساس غرور ميكند، مشترياني وفادار دارد؛ محصولاتي كه مشتريان ميدانند حتما با نمونههاي مشابه خود متفاوت هستند. اپل داشتن تنها چند ميليون مشتري با قيمتهاي بالا را ترجيح داده است.
10ـ مشاركت دادن مشتري
چند شركت دريافتهاند كه مشاركت مشتريان تا چه حد ميتواند در توسعه، بهبود و عموميتدادن محصولات مؤثر باشد. مشتريان كساني هستند كه محصولات شركتها را استفاده ميكنند و تصميم آنهاست كه سرنوشت محصول را رقم ميزند؛ پس چرا به آنها اجازه ندهند به محصولات شركت جهت دهند. اپل به مشتريانش اجازه تصميمگيري در مورد محصولات آينده را ميدهد و نظر آنها براي شركت ارزشمند است.
مواردي كه ذكر شد شايد در بسياري از شركتها مورد توجه قرار ميگيرد ولي چيزي كه اپل را بجز موفق بودن متفاوت ميكند، نحوه بهكارگيري و كيفيت اين موارد است.
حميد خدابندهلو
http://www.jamejamonline.ir/Media/images/1390/04/04/100847143872.jpg
جالب است بدانيد شركت اپل ادعا كرده ميليونها نسخه از نرمافزارهايiPod touch/ iPhone را به مشتريانش فروخته است. مطمئنا اين يك موفقيت بزرگ تجاري براي اين شركت محسوب ميشود. با توجه به اين كه نرمافزارهاي متعدد با قيمتهاي گوناگون براي فروش وجود دارند، فروش ميليونها نسخه علاوه بر درآمدي عظيم براي اپل، براي توسعهدهندگان اين نرمافزارها هم پيشرفت محسوب ميشود. با توجه به اين موضوع و خبرهاي مختلف درمورد موفقيتهاي اپل، فكر ميكنيد دليل كاميابيهاي اين شركت چيست؟ چرا يك شركت ميتواند تا اين حد رضايت مشتريهايش را جلب كند در حالي كه بسياري از شركتها در حال از دست دادن بازار خود هستند؟
براي اپل ميتوان چند عامل موفقيت ذكر كرد؛ عواملي كه هر توليدكننده ميتواند با رعايت دقيق و صحيح آنها موفق باشد. در ادامه 10 عامل اصلي اين موفقيتها را كه ميتوان گفت باعث متفاوت بودن اين شركت نيز است، بررسي خواهيم كرد:
1ـ ابتكار
مديران اين شركت اجازه ميدهند ابداعات و ابتكارات مهندسان و طراحان جوان و باتجربه تبديل به محصول شود. همين عامل باعث توليد محصولاتي ميشود كه شگفتي مسوولان خود اپل را نيز در پي داشته باشد؛ ابتكاراتي كه تاكنون توانستهاند سليقههاي جديد را پاسخگو باشند و نقش فراواني در پيشرفت دنياي رايانه و تلفن همراه داشته باشند.
2ـ تشويق براي خلاقيت هر چه بيشتر
خلاقيت ميتواند شركت را در رقابتها متفاوت جلوه دهد و باعث منحصر به فرد بودن محصولات شود. افراد با ايدههاي نو و خلاق در توليدات اين شركت حرف اول را ميزنند. محصولات اين شركت هميشه طرفداران زيادي داشته تا حدي كه بسياري از شركتهاي ديگر شروع به الگوگيري از اپل كردهاند تا رضايت مشتريان خود را جلب كنند. ميتوان گفت اپل با خلاقيتهاي منحصربهفرد خود مسيري را در توليد محصولات ديجيتال گشوده است كه بسياري نيز پيرو آن هستند.
3ـ تحقيق و توسعه
اكثر شركتهاي بزرگ، مراكزي به نام تحقيق و توسعه دارند. فعاليت اين واحد اشاره دارد به كارهاي خلاقانه در يك بستر سيستماتيك در جهت بالابردن سطح دانش و فرهنگ انسان و جامعه و استفادههاي اين دانش در توليد محصولات جديد. اين قسمت جايي است كه اپل در آن سرمايهگذاري هدفمند كرده است. البته شركتهايي مانند مايكروسافت و سيسكو و... سرمايهگذاري بيشتري نسبت به اپل در اين زمينه انجام دادهاند. براي مثال رقم سرمايهگذاري شده از سوي مايكروسافت در قسمت تحقيق و توسعه 7برابر شركت اپل است؛ با وجود اين درآمد اپل بيشتر از مايكروسافت بوده است. اين موضوع نشانگر اين است كه سرمايهگذاري اپل در زمينهاي مشخص و از پيش تعيينشده بوده است.
4ـ سرمايهگذاري روي قابليت استفاده
يكي از ويژگيهاي مهم محصولات يك شركت، قابليت استفاده محصولات است؛ اين كه يك محصول تا چه حد كاربردي است و تعامل آن با كاربر چگونه است. تكنيكهاي مختلفي براي تست اين قابليت وجود دارد كه يكي از آنها استفاده از عكسالعمل مشتريان است. روشهاي ديگري نيز براي اين كار وجود دارد كه از راههاي ديگر غير از اين استفاده ميكنند، مانند روشي كه در آن از يك الگو براي پيشبيني نظر مشتري در مورد محصول استفاده ميشود.
واضح است كه بازخورد مستقيم مشتري بسيار كاراتر خواهد بود و روشي غيرقابل جايگزين است. اين روش پرهزينهتر نيز هست؛ ولي نتايجي كه به دست ميدهد بسيار دقيقتر است.
5ـ سرمايهگذاري روي كاركنان
اين رويكرد اگرچه به نظر خيليها بيفايده به نظر ميرسد ولي در اصل به اندازهاي مؤثر است كه ميتواند موجب ارائه محصولاتي ويژه شود. نمونهاي از نوع سرمايهگذاري، آموزش در جهت ارتقاي دانش و مهارت كاركنان است. اين كار علاوه بر افزايش كارايي ـ به دليل آموزش فنون جديد ـ باعث انگيزه بيشتر آنها خواهد شد و كارمندان به دليل حس مشاركت كاراتر خواهند بود. در اين حالت استعدادها نيز زودتر شناسايي شده و بروز خواهند كرد. به نظر برخي، اين راه سادهترين ولي پرقدرتترين فرمول موفقيت است.
6 ـ بازاريابي
نميتوان براي بازاريابي يك محصول فرمولي قطعي ارائه كرد. در زمانهاي مختلف بازاريابي هر محصول استراتژي خاصي ميطلبد. اپل با استفاده از علم بازاريابي و راهبردهاي مختلف و با توجه به شناخت محصول و مشتري، اين كار را به نحو احسنت انجام ميدهد.
7ـ شناخت دقيق از محصولات
اگر اپل محصولات خود را بخوبي نميشناخت، شايد هرگز موفق به كسب درآمدهاي عظيم از اين طريق نميشد. هر كارمند در اپل بخوبي ميداند هر محصول چه كاربرد و كارايي دارد و براي چه هدفي ساخته شده است، مشكلات احتمالي آن چه خواهد بود و راههاي مقابله با مشكلات چيست.
8 ـ شناخت اهداف
اگر شما يك شركت ساخت گوشيهاي تلفن همراه داشته باشيد و هدفتان اين باشد تمامي استفادهكنندگان از اين فناوري يك گوشي از محصولات شما را در دست داشته باشند، شايد ضروري به نظر برسد كه در هدف خود تجديد نظر كنيد؛ زيرا چنين هدفي از نظر علم تجارت، منطقي نيست. شركت اپل نيز اين را خوب ميداند كه محصولاتش مورد توجه چه گروهي از جامعه قرار ميگيرد و مشتريهاي اين محصولات حاضرند بهاي بيشتري براي آن نسبت به محصولات مشابه بپردازند. اين موضوع براي ساير افراد كه از محصولات اپل استفاده نميكنند نيز الهامبخش خواهد بود و ميل به خواستن در آنها تبديل به يك نياز ميشود. اين باعث ميشود افراد بعد از خريد يك محصول از اپل احساس رضايت كنند، هر چند جيبشان هم خالي شده باشد!
9ـ قيمتگذاري صحيح محصولات
براساس مورد قبلي، قيمتگذاري محصولات يك اصل مهم است. شايد شما فكر كنيد اگر اپل قيمت آيفون خود را كمتر تعيين ميكرد مشتريان بيشتري را جذب ميكرد؛ ولي اين نوع قيمتگذاري در درازمدت موجب سود بيشتر اين شركت خواهد شد. اپل با توليد محصولاتي خاص كه هر كس از داشتن آنها احساس غرور ميكند، مشترياني وفادار دارد؛ محصولاتي كه مشتريان ميدانند حتما با نمونههاي مشابه خود متفاوت هستند. اپل داشتن تنها چند ميليون مشتري با قيمتهاي بالا را ترجيح داده است.
10ـ مشاركت دادن مشتري
چند شركت دريافتهاند كه مشاركت مشتريان تا چه حد ميتواند در توسعه، بهبود و عموميتدادن محصولات مؤثر باشد. مشتريان كساني هستند كه محصولات شركتها را استفاده ميكنند و تصميم آنهاست كه سرنوشت محصول را رقم ميزند؛ پس چرا به آنها اجازه ندهند به محصولات شركت جهت دهند. اپل به مشتريانش اجازه تصميمگيري در مورد محصولات آينده را ميدهد و نظر آنها براي شركت ارزشمند است.
مواردي كه ذكر شد شايد در بسياري از شركتها مورد توجه قرار ميگيرد ولي چيزي كه اپل را بجز موفق بودن متفاوت ميكند، نحوه بهكارگيري و كيفيت اين موارد است.
حميد خدابندهلو