توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : پروژه ناتال، تحقق یک رویا
shirin71
08-03-2011, 05:48 AM
پروژه ناتال(به انگلیسی: Project Natal)
نام دستگاهی است که بازیکن را از استفاده از گیمپد بینیاز میکند و توسط مایکروسافت تولید شده و تا مدتی دیگر به بازار ارائه میشود در این دستگاه میتوان با حرکت بدن بازیکن را کنترل کرد و حتی نقاشیهایی را برای پردازش به بازی فرستاد و فقط نیازمند یک دوربین حسگر است.
این دستگاه در ای۳ سال ۲۰۰۹ معرفی شد.
پروژه ناتال مایکروسافت: بازی های کامپیوتر بدون دسته بازی
http://www.narenji.ir/images/stories/authors2/aliasghar/1/project-natal-sensor-xbox.jpg
خود شما دسته بازی هستید! این شعار پروژه مایکروسافت برای متحول کردن بازی های کامپیوتر است. در این پروژه که برای کنسول بازی Xbox مایکروسافت طراحی شده است هیچ دسته ای وجود ندارد. سیستمی که در مقابل شما قرار می گیرد کل بدن را اسکن کرده و حرکات بدن شما را به صورت سه بعدی به محیط بازی منتقل می کند.
پروژه جدید مایکروسافت تلاش می کند که بازی های کامپیوتری را بیشتر از همیشه وارد دنیای واقعی بکند. و به همین خاطر به مجموعه از عملیات های تشخیصی مانند تشخیص چهره مجهز است.
این سیستم قادر به شناسایی افراد از روی صدا هم هست و برای مثال شما یک مسابقه را خواهید دید که در آن مجری کامپیوتری مسابقه شرکت کنندگان را از روی صدایشان تشخیص می دهد.
برای ساخت ابزار جدید از سنسورهای حساس و ویژه ای استفاده شده که شامل دوربین، میکروفن، سنسور تشخیص عمق و فضای سه بعدی و پردازشگر مخصوص است.
ایده مایکروسافت افراد زیادی را به هیجان در آورده است. اما بهتر است که عجله نکنید. بر خلاف دسته جدید سونی که در نارنجی با آن آشنا شدید، پروژه Natal هنوز دارای زمان بندی ارایه شده ای برای عرضه عمومی نیست و بیشتر می توانید به آن به عنوان طرح اولیه از یک ایده فوق العاده نگاه کنید که هنوز برای رسیدن به آن باید چند سالی صبر کرد.
shirin71
08-03-2011, 05:49 AM
در نمایشگاه E3 امسال مایکروسافت از پروژهای برای کنسول Xbox خود به نام ناتال(Project Natal) خبر داد. ناتال شما را از گیمپد بینیاز میکند، در واقع در ناتال با تشخیص حرکات و چهره و صدای افراد قابلیت تعامل کاملاً طبیعی با بازیها را فراهم میکند.
http://www.saeedifard.com/wp-content/uploads/2009/08/projectnatal.jpg
در دموهایی که از ناتال ارائه شده، شما میبینید که کنسول با دیدن چهره افراد قادر به احراز هویت آنان است و افراد با قرار گرفتن در معرض سنسورهای ناتال به راحتی میتوانند Sign in کنند. البته تواناییهای ناتال چیزی بیشتر از پردازش تصویر چهرههاست.
شما در ناتال، برای بازی نیاز به هیچ دسته بازی ندارید، سنسورهای ناتال حرکات شما را تشخیص داده و بر اساس آن اکشن مناسب را انجام میدهند، مثلاً برای راندن ماشین، فقط کافی است که دستهایتان را در هوا به گونهای نگه دارید که انگار فرمان ماشین را در دست دارید و بعد ماشین را به همین روش برانید!
http://www.saeedifard.com/wp-content/uploads/2009/08/microsoftprojectnatalforxbox360.jpg
یکی از دلایلی که مایکروسافت و سونی به کار در حوزه کنترلرهای حرکتی بازی علاقمند کرده است موفقیت کنسول wii نینتندو و اقبال کاربران به بازیهای wii بوده است.
مزیت فناوری ناتال نسبت به رقبای خود در سونی(Motion Controller) و نینتندو (MotionPlus) این است که فناوری مایکروسافت تنها به صنعت بازیهای رایانهای محدود نمیشود، در واقع پس از نهایی شدن کار ناتال، این فناوری لااقل در تئوری قابلیت استفاده در همه جا را دارد. این در حالی است که کنسولهای رقیب که برای چنین قابلیتی (تشخیص حرکات) دستههای مخصوص به خود را دارند امکان تعامل به این شیوه را تنها در محیطهای سرگرمی به کاربر میدهند.
در ناتال سنسورهای پیشرفته دوربین، تشخیص عمق، میکروفون به همراه یک پردازنده خاص، جادوی تشخیص حرکات به صورت سهبعدی و همچنین تشخیص صدا و پردازش اطلاعات را انجام میدهند.
http://www.saeedifard.com/wp-content/uploads/2009/08/natal.jpg
هرچند هنوز برنامه زمانی دقیق و یا قیمتی از سوی مایکروسافت برای عرضه ناتال به بازار اعلام نشده است، اما زمان زیادی طول نخواهد کشید که وارد اتاقی بشویم و ببینیم پسربچهای که دارد با سر و صدا توی هوا مشت و لگد میزند در واقع مشغول انجام یک بازی اکشن رایانهای است!
مرتبط:
+ سایت پروژه ناتال (http://www.xbox.com/en-US/live/projectnatal/)
+ کانال یوتیوب پروژه ناتال (http://www.youtube.com/user/xboxprojectnatal)
shirin71
08-03-2011, 05:50 AM
بعد از کنفرانس موفقیت آمیز Microsoft که هیاهوی زیادی هم به پا کرد , این شرکت در مرکز لس آنجلس در Standard Hotel هم برنامه های خاصی داشت. در این برنامه ها که برای رسانه ها تدارک دیده شده بود به بازیهایی چون Halo 3 : ODST , Shadow Complex , The Beatles : Rock Band , Forza Motorsport 3 پرداخته شد و در کنار اونها در پشت درهای بسته در مورد Alan Wake و همین طور Project Natal توضیحاتی ارائه شد.
راستشو بخواین من خیلی دوست داشتم خود Natal رو با دستهای خودم امتحان کنم تا ببینم چه مقدار از اون چیزی که توی کنفرانس نشون دادن واقعیت داره. پروژه ای که حتی سلطان تخیل یعنی استیون اسپیلبرگ رو هم هیجان زده کرده بود.
بعد از 5,6 دقیقه که با Natal ور رفتم , فقط میتونم بگم اون واقعآ کار کرد !
اولین دمویی که بازی کردم اسمش Burnout Natal بود. در حقیقت بازی ای به این نام در دست ساخت نیست و همون بازی Burnout Paradise رو با امکانات Natal ترکیب کردن و به صورت بازی ای آزمایشی با این نام ارائه دادن. Natal در عرض چند ثانیه بدن من رو اسکن کرد و خیلی راحت به من امکان داد به وسیله دست ها و پاهام این بازی رو کنترل کنم !
خیلی ها در اونجا فکر میکردن کنترل یک بازی در این سبک به وسیله Natal کار مسخره و خسته کننده ای هست ولی خود من وقتی پشت رُل نشستم , واقعآ لذت بردم و این کنترل خیلی جالبتر از چیزی بود که فکر میکردم. البته در ابتدا فقدان کنترلر یا وسیله ای که دستم بگیرم و باهاش ماشین رو هدایت کنم , کمی عجیب و سخت بود ولی بعد از کمی بازی همه چیز درست شد.
در Burnout Natal وقتی قصد شتاب گیری و سریع تر رفتن رو داشتم خیلی راحت پای راست خودم رو کمی به جلو میبردم و برای ترمز و توقف هم پام رو به عقب حرکت میدادم و برای حرکت در سرعت متوسط و قابل اطمینان هم خیلی راحت پام رو صاف و بدون زاویه نگه میداشتم. خلاصه تجربه واقعآ جالب و لذت بخشی بود.
دومین دمویی که با Natal تجربه کردم , همون بازی ای بود که در کنفرانس مایکروسافت به نمایش در اومد و سازنده سری Fight Night یعنی Kudo Tsunoda اون رو تهیه کرده بود. بازی Ricochet .
البته این بازی از اون دست بازیهایی هست که من زیاد ازشون خوشم نمیاد ! من بیشتر ترجیح میدم یه جا لم بدم و بازی کنم تا اینکه حرکات موزون انجام بدم ! این بازی هم تا اندازه ای مفرح و سرگرم کننده بود ولی راستش به اندازه Burnout Natal بهینه سازی نشده بود و بعضی اوقات کمی کند عمل میکرد. در این بازی باید مراقب توپی باشین که بین شما و دیوار روبروی شما در حال حرکت هست و باید با این توپ دیوار جلوی خودتون رو خراب کنین. باز هم میگم من از این جور بازیها خوشم نمیاد ولی خوشبختانه در صحبتی که با Kudo داشتم فهمیدم که بازیهای دیگه ای هم در راهه که جاه طلبانه تر و جالبتر از این بازی خواهد بود.
در مجموع به نظر من Project Natal تجربه ای کاملآ جدید و تازه هست و البته خیلی راحت با X360 های معمولی سازگار هست و در همین برنامه ای که شرکت داشتم هم یک عدد X360 عادی بدون هیچ اضافاتی در حال اجرای بازیها بود.
===================
Project Natal از چندین تکنولوژی در کنار هم برای کپچر کردن و انتقال حرکات شما به داخل بازیها استفاده میکنه. شکل ظاهری این وسیله تا حدودی شبیه Wii Sensor Bar هست و از یک دوربین RGB به همراه سنسورهای چند گانه و میکروفون برای تشخیص صداها استفاده میکنه. این وسیله به دلیل داشتن سنسور Monochrome CMOS و Infrared Projector قادر به تشخیص محیط های 3 بعدی پیرامون شما و چهره شماست و همه حرکات شما رو در هر میزان روشنایی اتاق تشخیص میده و بین شما و محیط پیرامون شما تمایز قائله. همچنین به صورت مجزا سر و دست و پا و اندامهای بدن رو از هم تشخیص میده.
تلفظ Natal هم به صورت nuh-tall هست.
============================
اطلاعات بیشتر از Natal که دوست خوبم خشایار زحمتش رو کشیده :
Cnet رو که همه می شناسن ؟
تو بخش خبر های Cnet قیمت Natal بین 90 تا 150 دلار پیش بینی شده و یه سوتی هم از Cliff Bleszinski گرفتن اونم اینه که بهش گفتن شما Natal رو تست کردی ؟ گفت : "بله من چند هفته ی پیش تست کردم و واقعا چند روزی متحیر بودم"... -در مورد عرضه ی Natal چی می تونی بگی ؟ -"خب به هر حال یه چیزایی می دونم ولی این اجازه به من داده نشده که چیزی بگم، ولی Natal یک وسیله نیست که تک و تنها بره رو تاقچه ی مغازه بلکه با چیزی میاد که در E3 2010 همه ی جهان متحیر می مونن ، منتظر Natal در E3 2010 باشید"
من خودم 3 تا برداشت کردم :
1. با بسته ی کنسول میاد مثلا Xbox360 Natal Pack که احتمالا خوده سیستم 360 هم یک Xbox جدیده (مثلا نازک تره ، مشکل گرمایی نداره و...).
2. خود وسیله ی Natal با چیزی میاد که همه متحیر میشن. مثلا یه بازی خاص یا یه وسیله ی جانبی خیلی خاص.
3. Cliff Bleszinski مارو گیر آورده و فقط برای تبلیغ Natal این حرفارو زده.چون به هر حال لو دادن همچین پروژه ای نمی تونه به این راحتی انجام بشه (اونم از مغز معیوب Cliff Bleszinski )
من که خودم زیاد حرف های Cliff Bleszinski رو باور نکردم (خبر نگار Cnet هم باور نکرد) ولی در مورد E3 2010 شک نکنید که کنفرانس ماکروسافت با خبر عرضه ی Natal و حتی به احتمال قوی امکان بازی کردن باهاش تو محیط نمایشگاه مـــــنــــفــــجــــر بشه...
یکی از دلایلی که می گم (سایت های معتبر هم میگن) Natal اطراف کریسمس تا آپریل 2010 میاد اینه که به احتمال خیلی زیاد دستگاه از نظر سخت افزاری تو مراحل پایانیه (با توجه به نمایشش تو کنفرانس هم میشه این عقیده رو تاید کرد) و این مدت برای ساخت بازی های سازگار (و شاید Patch های سازگار کننده) در نظر گرفته شده.
در مورد قیمت هم فکر می کنم همون 99 تا 150 قیمت معقولی باشه (ولی در ایران تا 300 هزار تومان قیمت معقولیه) چون الان خود کنسول 199 دلاره.
در مورد تکنولوژیشم تحقیق کردم...
سیستم تشخیص صداش نوع تقویت شده ی Windows 7ـه.
دوربینش هم یک دوربین تشخیص حرکاته بنام 3DV که عرضه ی عمومی نشده.
ماکروسافت حدود یک ساله پیش خبر ساخت همچین سیستمی رو داده بود و حتی اشاره کرده بود که این تکنولوژی از چه شرکتی قراره خریده بشه.
این دوربین ساخت یه شرکت اسرائیلیه به نام 3DV Systems.شرکت بعد از اختراع این دوربین تکنولوژی رو به Microsoft فروخت که باهاش Natal رو ساختن.
این دوربین تقریبا یک ساله که اختراع شده و از اون موقع هم وبسایت داره ولی نمی دونم چرا قبل از Natal کسی چیزی نفهمیده بود.
پس می فهمیم که Natal از نظر سخت افزاری کامله (یک ساله که کامله)...
تا اونجایی که من فهمیدم هیچ وقت قرار نیست این دوربین در دسترس عموم قرار بگیره (به صورت جدا) چون الان صاحب این محصول Microsoftـه...
البته الان ماکروسافت در پی خرید کل شرکت 3DV Systemsـه.
پس ماکروسافت کار بزرگی انجام نداده ، 3DV Systems ـه که کار بزرگ رو انجام داده.
اینم عکس این دوربین :
برای این حرفام منبع هم دارم :
سایت خوده 3DV Systems (http://www.3dvsystems.com/)
احتمال خریداری شردن 3DV Systems توسط ماکروسافت (خبر مربوط به قبل از Natal) (http://news.teamxbox.com/xbox/18908/Report-Microsoft-Plans-to-Buy-3DV-Systems/)
خبر ساخته شدن کنترلی بدون فیزیک توسط ماکروسافت (خبر مربوط به 17 آپریل 2008) (http://news.teamxbox.com/xbox/16252/Microsoft-Patents-Wii-Remote-Killer-Game-Controller/)
در مورد لینک دوم بگم که تمام ویدئو ها بازی های ساخته شده توسط 3DV Systems هستن و برای نشون دادن سازگاری اون حتی می تونید Halo CE و Guitar Hero رو با این دستگاه بازی کنید (دقت داشته باشید که همه ی این ها قبل از Natalـه و Natal نسخه ی پیشرفته ی این دوربین رو تو خودش داره) به ویدئویی که در پایین صفحه قرار داره کاملا توجه کنید.
خشایار عزیز زحمت کشیدن و در مورد ویژگی های Natal و تفاوتهای اون با Eye Toy مطلبی تهیه کردن که در زیر میخونین :
Natal :
ناتال یه استوانه ی 23 سانتی متریه افقیه.
ناتال مجهزه به یه دوربین RGB ، یه سنسور عمق ، یک آرایش میکروفونی ، و یه پردازشکر انحصاری برای پردازش تصاویر به دست اومده که قبلیت کپچر (معادل فارسیش چی میشه ؟) کردن کل بدن به صورت 3D ، قابلیت تشخیص صورت و تشخیص صدا رو فراهم می کنه.
میکروفون ناتال قابلیت هایی از قبیل تشخیص فاصله منبع و جهت صدا و یک سیستم رفع نویز صدا رو فراهم می کنه.
دوربین ناتال تشکیل شده از یک پروژکتوره نور اینفرارد که با یک سنسور CMOS منوکروم ترکیب شده و باعث می شه که سنسور همه چیز رو به صورت 3D حتی در کمترین حالت نور هم ببینه.
ناتال در کل از تکنولوژی دوربین زمان پرواز استفاده می کنه که تکنولوژی جالبیه.
Eye Toy :
دو مدل Eye Toy وجود داره : یکی اسم Eye Toy رو یدک می کشه و برای PS2 اومده بود ، اون یکی اسمش PlayStation Eyeـه که برای PS3 عرضه شده.
تو این مقایشه من ناتال رو با PlayStation Eye مقایسه می کنم که نگید Eye Toy قدیمی شده.
این دستگاه قابلیت فیلم برداری با Frame Rate ـه 60 هرتز در رزلوشنه 640 در 480 پیکسل و با Rate ـه 120 هرتز در رزلوشن 320 در 240 پیکسل رو داراست.
چیپه سنسوره این دستگاه ساخت شرکت OmniVisionـه که با قرار دادن سنسوری با مقدار پیکسل های بالا (اندازه ی بزرگ) باعث شده که PlayStation Eye بتونه در حداقل کارایی خودش با نور یک تلویزیون فیلم برداریه حداقلی ارائه بده.
دوربین PlasyStation Eye به سورت دستی زوم می شه و فکوس اتوماتیک داره.می تونه از زاویه دید 56 درجه (برای Chat و استفاده های نزدیک) تا 75 درجه (برای موضوعات دور و بازی ها) تغییر کنه.
میکروفون PlayStation Eye تغریبا همان میکروفون ناتال است که به آن نمی پردازم (واقعا فرقشون خیلی کمه).
از قابلیت های تشخیصی این محصول میشه به تشخیص رنگ ، تشخیص بارکرد کارت های بازی Eye Of Judgment و تشخیص وجود جسم در تصویر اشاره کرد.
حالا میرسیم به مقایسه :
1. در ناتال شما یه دوربین 3 بعدی دارید که قابلیت تشخیص بعد رو داره ولی PlayStation Eye سنسوری مثل سنسور دوربین عکاسی داره که فقط تصاویر رو همونظور که در عکس ها می بینید می بینه.
2. ناتال شکل جسم درون کادر رو می فهمه و پردازش می کنه ولی PlayStation Eye فقط می فهمه که جسمه خارجی ای در کادر وجود داره.تفاوت این دو تکنولوژی رو وقتی می فهمید که بازی هایی که تحت PlayStation Eye عرضه شدن و قابلیت تشخیص حرکات دارند رو با دمو های عرضه شده از ناتال مقایسه کنید.مثلا برای ناتال یه دمو هست که یه پسر بچه داره نقش یه گودزیلا () رو بازی می کنه ، اگه دقت کرده باشید ، با باز کردن دهان اون پسر بچه ، گودزیلا هم هوار می زنه . یعنی ناتال حرکات لب رو هم تشخیص می ده.ولی بازی های تشخیص بدنی که برای PlayStation Eye عرضه شده بازی های ساده و ابتدایی هستند که بازیکن مثلا باید نزاره توپ به زمین بخوره.در این حالت PlayStation Eye دست بازیکن رو یه مربع می بینه و انگشت هارو از هم تشخیص نمی ده.هر دو از سیستم تشخیص وضعیت استفاده می کنن ولی ماله ناتال تقریبا تکنولوژی روزه ولی ماله PlayStation Eye مدل بسیار ساده ی این سیستمه.
3. ناتال در تاریکی مطلق هم به صورت 3D از تصویر برداشت می کنه ولی برای PlayStation Eye نور یک تلویزیون حداقل نوریه که می تونه باهاش کار کنه. نگید از کجا می دونی ! از سایت سازنده ی دوربین ناتال خوندم.
4. استفاده های PlayStation Eye کلا Chat ، خوندن بارکد های بازی مذکور ، عکس گرفتن ، فیلم گرفتن و برخی بازی های ساده در نظر گرفته شدن اما ناتال در کل استفاده اش از تکون دادن سر انگشتان شما گرفته تا لگد زدن و.. تعریف شدن.این امر با نگاهی حتی سطحی به قابلیت های PlayStation Eye در بازی های عرضه شده ازش (بعد از Chatـه آنلاین بزرگترین کاری که با PlayStation Eye میشه کرد اینه که صورت خودتون رو بزارید جای صورته شخصیت بازی) و قابلیت های ناتال در دمو ها - و حتی از نظر تئوریک - (مثلا تشخیص انگشتان شما و تمام اجزای کوچک و بزرگ بدنتان و حتی تشخیص دست خط) قابل برداشته.
یک توضیحی هم در مورد بازی The Eye of Judgment بدم...
این بازی یه بازیه کارته که با استفاده از PlayStation Eye انجام میشه...
شما کارت های شخصیت های مختلف بازی رو می زارید روی زمین بعد PlayStation Eye با خوندن بارکد اون کارت ، همون شخصیت رو به صورت 3D Animation درون تلویزیون ظاهر می کنه.. حالا اگه یه کارت دیگه روی اون کارت بندازید این دوتا شخصیت با هم می جنگن.
در کل امیدوارم بهتون ثابت شده باشه که ناتال هر چی باشه از PlayStation Eye بهتره و این تصورات فن های PS3 هم که میان میگن ناتال همون PlayStation Eyeـه پیشرفتس پوچه.
با این مقاله می خواستم بگم ناتال حتی از نظر تکنولوژی Wiiـه پیشرفته هم نیست بلکه کاملا یه تکنولوژیه جدیده که تا حالا برای Interaction ازش استفاده نشده بوده.
shirin71
08-03-2011, 05:50 AM
بازیهای ویدیویی آینده را با ناتال تجربه کنید با استفاده از این سیستم، کاربران قادر خواهند بود که بازی خودرا به سادگی از طریق حرکات بدن و با حرف زدن انجام دهند. مایکروسافت ادعا میکند که این سیستم با نام ناتال میتواند حرکتها را تشخیص داده ودنیای بازیهای کامپیوتری را به شدت تحت تأثیر خود قرار دهد، حتی شخصیتهای سینمایی «استیون اسپیلبرگ» را به واقعیت تبدیل کند.
http://www.khabaronline.ir/images/position1/2009/6/project_natal_in_action.jpg
شما حتماً تحت تأثیر ناتال واقع میشوید. اما ناتال به راستی چگونه کار میکند؟ این مسئلهای است که مایکروسافت مقابل آن سکوت کرده است. اما محققان مجله «نیوساینتیست» (نویسندگان این مقاله) با توجه به صنایع و نرمافزارهای مشابه و بازیهای ویدیویی دیگر سعی کردهاند مکانیسم این سیستم را توضیح دهند.
دوربینهای شکار تصویر
اگر چه روشهایی که برای شکار تمامی حرکات انسان با استفاده از دوربینها و جود دارند، از دهه 1970 پیشرفت زیادی کرده، اما این نوع خاص یعنی ناتال که بدون اتصال ویا لمس بدن انسان کار میکند، اخیراً امکان تولید پیدا کرده است.
کمپانی «ارگانیک موشن» یکی ازکمپانیهای تجاری است که به تازگی فناوری حرکتی را به بازار عرضه میکند. «اندرو تچسنوک»، یکی از اعضای سی.ای.او میگوید: «سیستم او از دوربینهایی که در اطراف بازیکن قرارداده میشوند، بهره میگیرد تا تصاویر سه بعدی از حرکت در زمان تهیه کند». اما ناتال فقط 2 دوربین دارد، پس چگونه میتواند با چنین دوربینهای اندکی همان کارایی را ایجاد کند؟
اندکی عمیقتر
سال گذشته، یک سیستم سه بعدی که از یک دوربین مجهز به حسگرهای خیلی حساس فروسرخ استفاده میکند، به بازار معرفی شد. این سیستم جدید که زد-کم نام دارد، قادر است که ضخامت یک جسم را تا 1 الی 2 سانتیمتر تشخیص دهد وسرعت ذخیره اطلاعات در آن، 60 فریم در هر ثانیه برای یک حرکت نرم است.دومین دوربین تمام رنگی این دستگاه، اطلاعات مربوط به رنگ وزمینه را در خود ذخیره میکند.
در اسفند ماه گذشته، شرکت سازنده این فناوری، یک سوم دوربینهای خود را به مایکروسافت فروخت. بسیاری بر این باورند که حرکات سیستم ناتال مدیون دوربینهای زد-کم است.
تچسنوک میگوید: نتایج سیستمهای مشابه زد-کم نشان میدهد معمولاً این قبیل سیستمها دارای این نقص هستند که نمیتوانند حرکات دقیق را ضبط کنند.
مثلاً سیستم ناتال نمیتواند حرکات پشت سر بازیکن را ببیند، اما با این حال پیشرفت قابل ملاحظهای در دنیای بازیهای کامپیوتری به حساب میآید. اما هنوز پیشرفتهای زیادی در راه است.
تچسنوک پیشبینی میکند که بازیهای کامپیوتری مربوط به ده سال آینده از سیستمهای چند دوربینی که از سیستمهای پخش صوت در اطراف و دور تا دور بازیکن بهره میبرند، استفاده میکنند که باعث میشود شما واقعاً حس کنید درمکان بازی قرارگرفتهاید.
تداخل صداها
مردم معمولاً به طور غیر قابل باوری در مورد قابلیت ناتال در تشخیص و عکسالعمل به صدا و حرکت، تحت تأثیر قرار میگیرند.
http://khabaronline.ir/images/2009/6/claire.jpg
هرچند، نرمافزار تشخیص صدا به طور فزایندهای در حال گسترش عمومی است اما بر اثر وجود پدیدهای به نام «کوکتل پارتی» که باعث ایجاد نویز و خطا به دلیل وجود صداهای پس زمینه میشود، کاربرد آن محدود شده است.
رفع این اثر برای این نوع بازیها از اهمیت زیادی برخوردار است. مایکروسافت، ناتال را برای محلهای شلوغ و پر جمعیت و علاقهمندانی که دوست دارند در گیمنتها بازی کنند، طراحی کرده و سیستم تشخیص صدای ناتال قادر است صدای فرد را حتی در یک اتاق شلوغ هم تشخیص دهد. شرکت آی.بی.ام اثبات کرده است که ناتال قادر است این کار را از طریق لبخوانی انجام دهد. هرچند که این امکان باید برای زبانهای مختلف و به صورت تفکیک شدهای هم گسترش یابد.
تحقیقات شرکت هوندای ژاپن نشان میدهد که یک روز هم نوبت به سیستمهایی میرسد که همزمان قادر به تشخیص و ضبط صداهای سه نفر هم باشند.
خواندن صورت
نرمافزار صدا و حرف سیستم ناتال قادر است تا حرکات را از روی فشارها و فریادها و مکثهایی که در صدای بازیکن هم وجود دارد، حدس بزند.
http://khabaronline.ir/images/2009/6/project_natal_milo.jpg
برای مثال نرمافزاری که «ای موتیو آلرت» نام دارد قادر است که صداها را در یکی از 8 دسته احساسات اصلی انسان طبقهبندی کند.
همچنین گفته میشود ناتال میتواند بسیاری از احساسات را از روی چهره فرد تشخیص دهد.
در زمستان گذشته، هنرپیشهای به نام «تینا گونزالس» بههمراه روانشناسی به نام «کریس فرت» در دانشگاه کالج لندن موفق شدند یک سیستم را که میتوانست نسبت به حرکتهای تماشاچیان واکنش نشان دهد، با استفاده از الگوریتمی که فرت تولید کرده بود و قادر به خواندن صورت بود، ایجاد کنند.
فرت به محققان مجله نیوساینتیست گفته است که ساخت چنین سیستمهایی سخت، اما قابل انجام است. هرچند که ناتال میتواند بیش از حد تصور، احساسات را تشخیص دهد.
ارتباط حسی
با وجود محدودیتهای فراوان، نرمافزار بازی قادر است احساسات را درک کند وبه آنها واکنش نشان دهد که این، باعث بالارفتن هیجان بازی میشود. در سال 2005 / 1384، یک مربی بدنسازی به نام «لورا» روی دستهای از داوطلبان، آزمایشی را انجام داد. حرکتهای لورا و نیز آرامش حرکات وی باعث میشد که ارتباط بهتری با داوطلبین داشته باشد این اثر مثبت، باعث بالارفتن سطح تمرینات شرکتکنندگان در مقایسه با دسته دیگری بود که با حرکات وی ارتباط برقرار نکرده بودند.
به نظر میرسد نسخههای ویدیویی ناتال، اولین منظرههای یک فناوری وسیع وکاربردی باشند؛ اما بسیاری از مفاهیم اولیه خارج از فناوریهای رایج هستند.
shirin71
08-03-2011, 05:51 AM
مایکروسافت، جزئیات ناتال را اعلام کرد
مایکروسافت که با کنسول ایکسباکس ۳۶۰ موفق شده بازار بازیهای ویدیویی را از دست سونی و پلیاستیشن خارج کند، قصد دارد با ارایه ناتال در پاییز آینده، انقلابی در صنعت بازی و سرگرمی ایجاد کند.
در حالی که مایکروسافت در صدد افزودن یک امکان دیگر به کنسول ایکسباکس ۳۶۰ خود است، وسیله جدیدی از بازیهای ویدئویی به احتمال زیاد در سال جاری در راه خواهد بود. این وسیله که هم نام یکی از شهرهای شمالی برزیل، ناتال نامگذاری شده است، به بازیکنان اجازه میدهد بازیها را تنها با حرکات بدن و صدای خود کنترل کنند. رابی باخ، رئیس سرگرمی و ابزارهای مایکروسافت اعلام کرد که ناتال اواخر سال ۲۰۱۰/۸۹ وارد بازار خواهد شد.
مایکروسافت در ژوئن ۲۰۰۹/ خرداد ۸۸ در لسآنجلس از ناتال رونمایی کرد؛ اما اطلاعاتی در مورد نحوه کارکرد آن ارائه نکرد. اکنون این شرکت به مسئولین نیوساینتیست اجازه دسترسی به این وسیله و همچنین مسئولین شرکت را داده است تا جزئیات جدیدی بدست آید.
یک بازیکن میتواند هر جایی در فاصله ۰٫۸ تا ۴ متری ناتال قرار گیرد و ارتباط با وسیله توسط نور فروسرخ برقرار میشود. یک دوربین ویدئویی تکرنگ، میزان انعکاس نور را با استفاده از شفافیت سیگنالها ضبط کرده حرکات را بهصورت سه بعدی ثبت میکند.
این بدان معناست که استفادهکنندگان از ناتال برعکس فناوری استفاده شده توسط برخی استودیوهای ویدئویی برای تولید انیمیشن، نیازی به پوشیدن نشانگرها بر روی بدن خود ندارند.
به گفته الکس کیپمن مدیر تولید ناتال، ثبت حرکات بهطور طبیعی به قدرت پردازش بسیار بالایی نیاز دارد و قرار دادن این نرمافزار بر روی وسیلهای که هر روز از آن استفاده میشود، مشکل بزرگی است.
مایکروسافت مقادیر زیادی داده از حرکات و موقعیتهای احتمالی یک بازیکن در طول بازی هم در استودیو و هم در خانههای اشخاص، جمعآوری کرد. تصاویر گرفته شده در منازل به عنوان بخشهای کلیدی مورد استفاده قرار گرفتند و سپس دادهها به سیستمی پیشرفته که بر روی چند کامپیوتر قدرتمند در حال اجرا بود، منتقل شد. نتیجه این کار، یک بسته نرمافزاری ۵۰مگابایتی است که قادر است در هر صحنه ویدئویی ۳۱ حرکت بدن را تشخیص دهد.
کیپمن در این رابطه گفت: “وقتی ما در حال تولید این مغز هستیم، با خود فکر میکنیم این سر است، یا این شانه ها هستند. و در میلیونها صحنه این کار را انجام میدهیم. سپس بر اساس اطلاعات از پیش تعیین شده، وقتی دستگاه تصویر جدیدی میبیند میتواند تشخیص دهد که در حال دیدن کدم بخش از بدن است.”
ناتال همچنین دارای نرمافزاری است که درک اولیهای از آناتومی بدن انسان را انجام میدهد. به عنوان مثال، با استفاده از این اطلاعات متوجه میشود دستها به بازوها وصل هستند و بازوها هم متصل به شانه. بنابراین میتواند حدس خود را از حرکت بدن انسان برای تشخیص مکان اعضای بدن حتی زمانی که از دید دوربین پنهان هستند، استفاده کند.
کیپمن در ادامه گفت: “این نرمافزار جای دستهای شما را به درستی تشخیص میدهد، حتی اگر آن را پشت سرتان پنهان کرده باشید. برنامه میداند که دستها تنها میتوانند در یک مکان قرار داشته باشند.” این مسئله مهم است، زیرا در طول بازیهای دو نفره همیشه تصویر واضحی از دو بازیکن وجود ندارد.
به گفته کیپمن ناتال تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد از منابع پردازش ایکسباکس۳۶۰ را استفاده میکند و هر حرکت را تنها در ۱۰ میلیثانیه تشخیص میدهد. ضمن آنکه تنها ۱۶۰ میلیثانیه طول میکشد تا دستگاه خود را با بازیکن جدیدی که در مقابلش قرار گرفته تطبیق دهد.
[ناتال، تصویر بدن را در مربعهای ۴ سانتیمتری تهیه میکنید] این سیستم اعضای بدن را در هر ۴سانتیمتر تشخیص میدهد که مسلما دقت بسیار کمتری از دستگاههای میلیمتری هالیوود دارد. اما داگلاس لانمن که در بخش ارتباطات ۳بعدی دانشگاه براون در رودآیلند کار میکند، معتقد است این میزان دقت برای یک بازی ویدئویی مناسب خواهد بود.
لانمن با دقت در حال بررسی بازیهایی است که ناتال قادر به انجام آنهاست. برای او این سوال مطرح است که آیا در اختیار داشتن دکمههای فیزیکی نیز لازم است؟ چنین سوالاتی در کنار علاقه به حرکت به سمت یک ارتباط بدون کنترل که برای دههها در ذهن انسان بوده است، برای ناتال از اهمیت ویژهای برخوردار است.
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.