M.A.H.S.A
08-02-2011, 11:10 AM
در جولای سال 2003 ، کارکنان کمیسیون اوراق بهادار ومبادلات سهام (SEC ) تحقیق خود را که بر اساس بخش 108 قانون Sarbanes – oxley 2002 پیرامون به کارگیری یک سیستم حسابداری مبتنی بر اصول از سوی سیستم گزارش مالی ایالات متحده انجام شده بود به مجلس تسلیم نمود. این تحقیق شامل پیشنهادات زیر به هیئت استانداردهای حسابداری مالی ( FASB ) بود:
1- FASB باید استانداردهای هدف گرا را وضع نماید .
2- FASB باید به کمبودهای موجود به چارچوب مفهومی توجه نماید.
3- FASB باید تنها سازمان وضع کننده رهنمود های حسابداری معتبر در ایالات متحده محسوب گردد.
4- FASB باید تلاش های یکپارچه خود را تداوم بخشد .
5- FASB باید جهت تعریف مجدد سلسله مراتب GAAP اقدام نماید .
6- FASB باید دستیابی به کتاب های معتبر را افزایش دهد.
7 – FASB باید یک بررسی اجمالی در رابطه با کتاب های خود را انجام دهد تا استانداردهایی را بیشتر مبتنی با قوانین می باشند شناسایی نموده و یک برنامه موقت را جهت تغییر استانداردها به کار گیرد .
هیئت استانداردهای حسابداری مالی از تحقیق SEC استقبال می کند و با این پیشنهادات موافقت می کند در واقع تعدادی از این پیشنهادات با ابتکار عمل هایی که این هیئت در زمان اجرای این تحقیق در دست انجام داشت مرتبط است . این هیئت متعهد گردیده است تا فرایند اجرای استانداردهای خویش را به طور مداوم بهبود بخشد . واکنش های خاص این هیئت به پیشنهادات ذکر شد . در این بررسی در بخش های زیرین این فصل بیان می گردد .
استانداردهای هدف گرا
در این بررسی ، کارکنان SEC پیشنهاد نمودند که « افرادی که در فرایند اجرای استانداردها دخیل می باشند همواره به ارائه استاندارهای مبتنی بر اصول و هدف گرا اقدام نمایند : » مطابق با این بررسی ( صفحه 4 ) یک استاندارد هدف گرا باید دارای ویژگی های زیر باشد :
• بر اساس یک چارچوب مفهومی کاربردی پیوسته و پیشرفته باشد .
• به طور واضح اهداف حسابداری آن استاندارد را مشخص نماید .
• جزئیات و ساختارهای کافی را فراهم نماید تا اینکه بتوان آن استاندارد را بر یک مبنای پایدار عملیاتی نموده و به کار گرفت .
• استثنائات موجود در استاندارد را به حداقل رساند .
• از انجام بررسی های درصدی خودداری نماید زیرا باعث می شود طراحان مالی به پذیرش فنی استاندارد دست یابند در حالی که از نیت واقعی آن استاندارد طفره رفته اند .
برای انجام این کار وضع کنندگان استاندارد باید از ایجاد جزئیات بسیار زیاد خودداری نمایند زیرا جزئیات باعث مبهم شدن و از بین رفتن اهداف اساسی آن استاندارد می گردد . روش هدف محور در وضع استانداردها که در بالا بیان گردید مشابه روش مبتنی بر اصول است که در طرح هیئت بیان گردید . پس از بررسی توضیحات ارائه شده پیرامون طرح خود، موافقت نمود که چارچوب مفهومی این هیئت نیاز به اصلاح دارد. به این دلیل که وجود یک چارچوب مفهومی کامل و پایدار در یک روش وضع استانداردی که تاکید زیادی بر اصول زیربنایی مبتنی بر آن چارچوب دارد بسیار حائز اهمیت است . صفحات 8 و9 این مقاله به بیان بیشتر فعالیت های مرتبط با چارچوب مفهومی از سوی این هیئت می پردازد ؛ بخش های زیر سایر ویژگی های یک روش هدف محور را که در این بررسی به آن پرداخته شده است را بیان می کند.
ساختار ومحتوای استانداردها
این هیئت جهت بهبود ساختار و محتوای استانداردهای خود با پیشنهادات ذکر شده در این تحقیق موافقت می کند . به ویژه این هیئت موافقت می کند که اهداف و اصول زیر بنایی یک استاندارد باید به طور واضح مشخص گردیده و به طور برجسته و بارز در استاندارد های FASB قرار گیرد . در پاسخ به اظهار نظرهای ارائه شده پیرامون این اصول هیئت موافقت نمود که اگرچه استانداردهای فعلی مبتنی بر مفاهیم و اصول است اما قابل فهم بودن استانداردهای هیئت باید از طریق نوشتن استانداردها به شیوه ای که بهبود یابد که ( a ) اهداف حسابداری را به وضوح بیان نماید ( b ) اصول زیر بنایی را به وضوح مشخص کند و ( c ) توصیف منطق موجود در پس این اصول و چگونگی ارتباط با چارچوب مفهومی را بهبود بخشد .
این هیئت در حال اقدام به ارائه یک ساختار جهت استانداردهای خویش است که شامل ویژگی های یک استاندارد هدف گرایی است که در این تحقیق بیان شده است به عنوان مثال بیان اهداف زیر بنایی استاندارد در پاراگراف های مقدمه ، استفاده از حروف درشت برای بیان اصول و ارائه یک لغت نامه برای تعریف اصطلاحات .
به علاوه ، این هیئت به همکاری با یک مشاور می پردازد تا تغییرات ایجاد شده در سازمان و تشریح استانداردهای خود را که باعث افزایش قابلیت فهم آن استانداردها می گردند را مشخص نمایند . ماهیت استانداردهای حسابداری به گونه ای است که شامل بسیاری اصطلاحات فنی خاص است ، اگرچه این هیئت معتقد است می تواند اقدامی را جهت ساده سازی زبان مورد استفاده در استانداردهای خود جهت بیان چگونگی محاسبه معاملات پیچیده انجام دهد . به علاوه ، هیئت تلاش خواهد کرد سایر تکنیک های نوشتاری موثر را جهت افزایش فهم استانداردهای FASB از سوی موکلین به کار گیرد.
هنگام بحث پبرامون استانداردهای حسابداری پیشنهادی یا مواد خاص یک استاندارد بسیاری از مشاورین هیئت در زمینه عملیاتی بودن آن استاندارد اظهار نظر می کند. از آنجایی که این اصطلاح می تواند معانی متفاوتی برای افراد متفاوت داشته باشد این هیئت تصمیم گرفته است ، اصطلاح عملیاتی را برای اهداف خود تعریف نماید. این هیئت از اصطلاح عملیاتی برای مفاهیم زیر استفاده می کند :
• یک ماده یا استاندارد برای فردی که دارای سطح قابل قبولی از دانش ومهارت باشد قابل فهم است .
• اطلاعات مورد نیاز جهت به کارگیری ماده / یا استاندارد همینک وجود دارد یا می تواند ایجاد گردد و
• ماده یا استاندارد می تواند به شیوه ای اعمال گردد که در ابتدا به همان منظور ایجاد شده بود .
این هیئت معتقد است اگر استانداردها قابل فهم باشند عملیاتی تر نیز خواهند بود .
راهنمای اجرا
همانگونه که در طرح هیئت بیان گردید، در روشی که برای وضع استانداردهایی به کار می رود که تاکید بیشتری بر اصول دارد نباید نیاز به ارائه راهنمای تشریحی و اجرایی جهت به کارگیری آن استانداردها نادیده گرفته شود . بنابراین این هیئت می پذیرد که در استانداردهای هدف گرا جهت به کارگیری این استانداردها به روشی ثابت به وجود برخی رهنمودهای اجرایی وجود دارد . این هیئت از اصطلاح راهنمای اجرایی برای اطلاق به همه رهنمودهای ضروری جهت توصیف وعملیاتی کردن اصول استفاده می کند ( یعنی متن های تشریحی در بخش استانداردها ، تعاریف موجود در لغت نامه و راهنما و مثال های گنجانده شده در یک یا چند ضمیمه که به یک شرکت کمک می کند تا از مواد ذکر شده در بخش استانداردها استفاده نماید.
این هیئت معتقد است مقدار رهنمودهای ضروری بر حسب ماهیت و پیچیدگی تنظیم بندی هایی که منوط به آن استاندار می باشد متفاوت است . این هیئت معتقد است که باید رهنمودهای کافی وجود داشته باشد به گونه ای که یک استاندارد در موقعیت های مشابه قابل فهم ، عملیاتی و به طور ثابت قابل استفاده باشد . اینکه به چه مقدار رهنمودها جهت دستیابی به این اهداف نیاز است بدون اینکه میزان رهنمودها آنقدر زیاد باشد که استاندارد کلی ترکیب شده با رهنمودهای اجرایی آن به مجموعه ای از قوانین جزئی تبدیل گردد نیاز به قضاوت و تصمیم گیری است . بنابراین مقدار و ماهیت رهنمودهای اجرایی از یک استاندارد به استاندارد دیگر متفاوت خواهد بود .
این هیئت معتقد است که تاکید اولیه آن باید بر فراهم نمودن رهنمودهای اجرایی باشد که دارای کاربرد گسترده باشد و نه بر فراهم نمودن رهنمودهایی که بر موضوعات نسبتا” محدود و غیر فراگیر تاکید نماید به عنوان مثال شامل موضوعاتی که ویژه شرکت ها و صنایع خاصی می باشد . هنگام ارائه این رهنمودهای اجرایی ، این هیئت قصد دارد تا از رهنمودهای مشابهی که بر استانداردهای هدف گرا تاکید دارد استفاده نماید . به عنوان مثال به جای اینکه شامل فهرستی از قوانین یا اصول روشن باشد ، رهنمودهای اجرایی به بیان یا گسترش اصول یا اهداف موجود در استاندارد خواهد پرداخت . این هیئت تصمیم دارد نمونه های دیگری را در استانداردهای ارائه شده و نهایی خود بگنجاند و در تلاش است تا نمونه هایی را که تا حد ممکن واقعی تر باشند ایجاد نموده و آنها را با معاملات و وقایع واقعی مرتبط سازد .از آنجا یی که این نمونه ها به تشریح کاربرد و مقصود اصول زیر بنایی موجود در یک استاندارد کمک می کند ، این هیئت معتقد است این نمونه ها باید به عنوان رهنمودهای مضاعف در اعمال و فهم استانداردها در نظر گرفته شود نه به عنوان قوانینی که باید از آنها پیروی نمود .
همچنین این هیئت معتقد است که دارای مسئولیت ارائه یک رهنمود تفسیری در زمانی است که یک استاندارد معین بد تعبیر گردیده و یا به درستی اعمال نگردیده باشد . معمولا” این رهنمودها به شکل توافقات گروه و یژه مسائل در حال ظهور ( EITF ) یا موقعیت های کارکنان FASB ارائه خواهد شد که هر دوی این گروهها منوط به تصویب هیئت می باشند . چنانکه این هیئت درصدد به کارگیری روشی هدف گراتر جهت وضع آن استاندارد ها باشد ، کارکنان EITF و FASB روشی مشابه را در ارائه رهنمودهای تفسیری به کار خواهند گرفت که هماهنگ بااصول زیر بنایی استاندارد مربوطه باشد . این هیئت تائید می کند که SEC به ارائه رهنمودها ادامه خواهد داد زیرا اینکار ضروری به نظر می رسد . به علاوه ، سایر شرکای سیستم گزارش مالی به ارائه اشکال غیر رسمی رهنمودها ادامه خواهند داد .
استثنائات حوزه ای
این تحقیق به طور مقتضی خاطر نشان می کند که « یکی از عواملی که باعث افزایش پیچیدگی و گرایش به سوی یک روش مبتنی بر قانون جهت وضع استانداردها می گردد وجود استثنائات حوزه ای افزایش پیچیدگی و نیاز به قوانین بیشتر است » .
در این تحقیق مطالب زیر عنوان گردیده است :
در واقعیت ، ایجاد حوزه کاملی از استانداردها یکی از سخت ترین چالش ها به حساب می آید . حوزه یک استاندارد می تواند از یک حوزه بسیار وسیع تا یک حوزه بسیار محدود را در بر گیرد . اگر حوزه استاندارد بسیار وسیع باشد ، وضع کننده استاندارد قادر به ارائه رهنمودهای کافی برای مفید بودن و معنی دار بودن آن استاندارد برای تهیه کنندگان و حسابداران نخواهد بود . و احتمالا” باعث گسترش استثنائات می گردد .
با این حال اگر محدوده استاندارد بسیار محدود باشد دارای کاربرد مناسب جهت توجیه زمان و تلاش وضع کنندگان استاندارد نخواهد بود و احتمالا” نمی تواند همه معاملات را که دارای مواد اقتصادی مشابهی است در بر گیرد .
یکی از اهداف وجود استثنائات حوزه ای اندک در این استانداردها یک بعد قابل توجه از طرح هیئت بوده است . بنابراین این هیئت موافقت می کند که استاندارهای حسابداری که دارای استثنائات اندکی در اصول خود می باشند باعث افزایش مقدار استثنائاتی خواهد شد که در آن معاملات و وقایع مشابه به صورت مشابهی بیان می گردند . این مسئله منجر به افزایش قابلیت قیاس و کاهش سطح پیچیدگی و جزئیاتی می شود که از استثنائات ناشی می گردد . این هیئت می پذیرد که باید در ارائه تصمیمات حوزه ای منطقی و ثابت سعی نماید و اینکه تصمیم گیری های حوزه ای که استثنائات کمتری را ایجاد نماید مطلوب تر است .
همچنانکه این هیئت به سمت یک روش هدف گرا جهت وضع استانداردهایی می رود که تعداد استثنائات حوزه ای را به حداقل رساند ، نیاز به پرداختن به استثناتات حوزه ای موجود وجود دارد به ویژه استثنائاتی که ناشی از نیازهای ویژه صنعت است . این تحقیق به نیاز احتمالی به وجود استثنائات حوزه ای پیشین می پردازد و عنوان می کند که « وضع کنندگان استانداردها باید به طور خردمندانه تعیین نمایند چه هنگام امکان ارائه یک استثناء در استانداردهای هدف گرای آنها مناسب است . » همانگونه که در این بررسی عنوان شده است این هیئت « باید هزینه های ناشی از فقدان قابلیت قیاس با سودهای شرکت های معینی را که دستخوش ایجاد تغییر در سیاست حسابداری خود نگردیده اند را برآورد نماید . »
تغییرات عملکردی
این تحقیق به بررسی اهمیت و نیاز حسابداران وتهیه کنندگان به انجام قضاوت های تخصصی مناسب در به کار گیری استانداردهای حسابداری مبتنی بر اهداف و اصول وضع شده و مطابق با مواد اقتصادی معاملات و رویدادها می پردازد . این تحقیق همچنین درمورد هیئت عنوان نموده است که قوانین تشریحی ، دستورالعمل های روشن ، استثنائات و روش های جایگزین می تواند به عنوان عاملی در دستیابی به این اهداف عمل نماید . به علاوه ، این تحقیق خاطر نشان می کند که اگر چه ممکن است قوانین تشریحی و دستورالعمل های روشن به افزایش انسجام وقابلیت قیاس اطلاعات مالی بیفزاید اما می تواند از سوی دیگر منجر به « قابلیت قیاس کاذب » و ارائه گزارش بر اساس شکل گردد نه بر اساس ماده . این هیئت با همه این مشاهدات موافقت می کند. .
با این حال این تحقیق خاطر نشان می کند که حرکت به سوی ارائه استانداردهای هدف گرا نیاز به تغییر در وضعیت ، عملکرد و مهارت تهیه کنندگان و حسابرسان دارد . این هیئت معتقد است که ایجاد چنین تغییرات عملکردی و وضعیتی احتمالا” چندین سال به طول خواهد انجامید . یک دلیل این اعتقاد آن است که تهیه کنندگان این استانداردها همچنان تقاضای ایجاد استثنائات حوزه ای ، معافیت های حوزه ای و روش های جایگزین را دارند و با تغییراتی که باعث حذف استثنائات حوزه ای موجود و روشهای جایگزین می گردد مخالفت می کنند . به علاوه تجارب اخیر هیئت نشان می دهد که بسیاری از تهیه کنندگان و حسابرسان تمایل کمتری به انجام قضاوت های تخصصی در حوزه هایی دارند که شامل برآوردهای حسابداری ، ابهامات و ذهنیت های درونی است . در عوض تمایل به ارائه قوانین مفصل و دستورالعمل های روشن در تلاشی آشکار جهت کاهش نیاز به انجام قضاوت در حوزه های ذهنیت درونی دارند. افزایش پاسخگویی به دقت اطلاعات مالی تحت شرایط جدید مرتبط با قانون OXLEY - Sarbanes وهمچنین ترس از « برآورد مجدد » هیئت های اجرایی و هیئت داد رسی به کرّات به عنوان دلایل این عملکرد ذکر می گردد . این هیئت نتیجه گیری های ارائه شده در این تحقیق در ارتباط با اهمیت و نیاز به انجام قضاوت تخصصی در به کارگیری استانداردهای حسابداری به کار رفته و نیاز به محدود کردن استثنائات حوزه ای و روش های جایگزین را تایید میکند . به علاوه این هیئت متعهد به همکاری باSEC ،هیئت اشتباهات حسابداری شرکت ها عمومی ( PCAOB ) و موکلین می باشد تا تغییرات عملکردی ضروری جهت تائید نوع استانداردهای حسابداری هدف گرایی را که در این تحقیق با آن مواجه می شوند افزایش دهد .
نظریه دارایی – بدهی
این تحقیق عنوان می کند که نظریه سود / هزینه برای استفاده در ایجاد استانداردها به ویژه در یک روش هدف گرا نامناسب است » و اینکه « FASB باید نظریه دارایی / بدهی را در تداوم حرکت خود به سوی یک روش وضع استانداردهای هدف گرا حفظ نماید . » همانگونه که در این بررسی عنوان شده است ، بیانیه مفاهیم FASB شماره 6 ، با نام ارکان بیانیه های مالی ، به تعاریف دارایی ها و بدهی ها از طریق تعریف سایر ارکان ( سرمایه ، درآمد ، هزینه ها ، سود ها و زیان ها ) در غالب تغییرات ایجاد شده در سرمایه ها و بدهی ها اولویت می بخشد . این هیئت با نظریه ذکر شده در سرمایه ها و بدهی ها اولویت می بخشد . این هیئت با نظریه ذکر شده در این تحقیق موافقت می کند که می گوید تحلیل و بررسی دارایی ها و بدهی ها و تغییرات ایجاد شده در دارایی ها و بدهی ها به ترتیب معین بهترین روش جهت وضع استانداردهای گزارش مالی بوده و تصمیم به تداوم به کارگیری نظریه دارایی – بدهی در طرح های وضع استاندارد خود دارد . این هیئت اظهار می دارد که به کارگیری نظریه دارایی – بدهی درتضاد با ارائه استانداردهای گزارش مالی جهت جمع آوری ، دسته بندی و ارائه اطلاعات پیرامون بخش های عملکردی سرمایه گذاری نبوده و می تواند با آن همراه و سازگار باشد .
1- FASB باید استانداردهای هدف گرا را وضع نماید .
2- FASB باید به کمبودهای موجود به چارچوب مفهومی توجه نماید.
3- FASB باید تنها سازمان وضع کننده رهنمود های حسابداری معتبر در ایالات متحده محسوب گردد.
4- FASB باید تلاش های یکپارچه خود را تداوم بخشد .
5- FASB باید جهت تعریف مجدد سلسله مراتب GAAP اقدام نماید .
6- FASB باید دستیابی به کتاب های معتبر را افزایش دهد.
7 – FASB باید یک بررسی اجمالی در رابطه با کتاب های خود را انجام دهد تا استانداردهایی را بیشتر مبتنی با قوانین می باشند شناسایی نموده و یک برنامه موقت را جهت تغییر استانداردها به کار گیرد .
هیئت استانداردهای حسابداری مالی از تحقیق SEC استقبال می کند و با این پیشنهادات موافقت می کند در واقع تعدادی از این پیشنهادات با ابتکار عمل هایی که این هیئت در زمان اجرای این تحقیق در دست انجام داشت مرتبط است . این هیئت متعهد گردیده است تا فرایند اجرای استانداردهای خویش را به طور مداوم بهبود بخشد . واکنش های خاص این هیئت به پیشنهادات ذکر شد . در این بررسی در بخش های زیرین این فصل بیان می گردد .
استانداردهای هدف گرا
در این بررسی ، کارکنان SEC پیشنهاد نمودند که « افرادی که در فرایند اجرای استانداردها دخیل می باشند همواره به ارائه استاندارهای مبتنی بر اصول و هدف گرا اقدام نمایند : » مطابق با این بررسی ( صفحه 4 ) یک استاندارد هدف گرا باید دارای ویژگی های زیر باشد :
• بر اساس یک چارچوب مفهومی کاربردی پیوسته و پیشرفته باشد .
• به طور واضح اهداف حسابداری آن استاندارد را مشخص نماید .
• جزئیات و ساختارهای کافی را فراهم نماید تا اینکه بتوان آن استاندارد را بر یک مبنای پایدار عملیاتی نموده و به کار گرفت .
• استثنائات موجود در استاندارد را به حداقل رساند .
• از انجام بررسی های درصدی خودداری نماید زیرا باعث می شود طراحان مالی به پذیرش فنی استاندارد دست یابند در حالی که از نیت واقعی آن استاندارد طفره رفته اند .
برای انجام این کار وضع کنندگان استاندارد باید از ایجاد جزئیات بسیار زیاد خودداری نمایند زیرا جزئیات باعث مبهم شدن و از بین رفتن اهداف اساسی آن استاندارد می گردد . روش هدف محور در وضع استانداردها که در بالا بیان گردید مشابه روش مبتنی بر اصول است که در طرح هیئت بیان گردید . پس از بررسی توضیحات ارائه شده پیرامون طرح خود، موافقت نمود که چارچوب مفهومی این هیئت نیاز به اصلاح دارد. به این دلیل که وجود یک چارچوب مفهومی کامل و پایدار در یک روش وضع استانداردی که تاکید زیادی بر اصول زیربنایی مبتنی بر آن چارچوب دارد بسیار حائز اهمیت است . صفحات 8 و9 این مقاله به بیان بیشتر فعالیت های مرتبط با چارچوب مفهومی از سوی این هیئت می پردازد ؛ بخش های زیر سایر ویژگی های یک روش هدف محور را که در این بررسی به آن پرداخته شده است را بیان می کند.
ساختار ومحتوای استانداردها
این هیئت جهت بهبود ساختار و محتوای استانداردهای خود با پیشنهادات ذکر شده در این تحقیق موافقت می کند . به ویژه این هیئت موافقت می کند که اهداف و اصول زیر بنایی یک استاندارد باید به طور واضح مشخص گردیده و به طور برجسته و بارز در استاندارد های FASB قرار گیرد . در پاسخ به اظهار نظرهای ارائه شده پیرامون این اصول هیئت موافقت نمود که اگرچه استانداردهای فعلی مبتنی بر مفاهیم و اصول است اما قابل فهم بودن استانداردهای هیئت باید از طریق نوشتن استانداردها به شیوه ای که بهبود یابد که ( a ) اهداف حسابداری را به وضوح بیان نماید ( b ) اصول زیر بنایی را به وضوح مشخص کند و ( c ) توصیف منطق موجود در پس این اصول و چگونگی ارتباط با چارچوب مفهومی را بهبود بخشد .
این هیئت در حال اقدام به ارائه یک ساختار جهت استانداردهای خویش است که شامل ویژگی های یک استاندارد هدف گرایی است که در این تحقیق بیان شده است به عنوان مثال بیان اهداف زیر بنایی استاندارد در پاراگراف های مقدمه ، استفاده از حروف درشت برای بیان اصول و ارائه یک لغت نامه برای تعریف اصطلاحات .
به علاوه ، این هیئت به همکاری با یک مشاور می پردازد تا تغییرات ایجاد شده در سازمان و تشریح استانداردهای خود را که باعث افزایش قابلیت فهم آن استانداردها می گردند را مشخص نمایند . ماهیت استانداردهای حسابداری به گونه ای است که شامل بسیاری اصطلاحات فنی خاص است ، اگرچه این هیئت معتقد است می تواند اقدامی را جهت ساده سازی زبان مورد استفاده در استانداردهای خود جهت بیان چگونگی محاسبه معاملات پیچیده انجام دهد . به علاوه ، هیئت تلاش خواهد کرد سایر تکنیک های نوشتاری موثر را جهت افزایش فهم استانداردهای FASB از سوی موکلین به کار گیرد.
هنگام بحث پبرامون استانداردهای حسابداری پیشنهادی یا مواد خاص یک استاندارد بسیاری از مشاورین هیئت در زمینه عملیاتی بودن آن استاندارد اظهار نظر می کند. از آنجایی که این اصطلاح می تواند معانی متفاوتی برای افراد متفاوت داشته باشد این هیئت تصمیم گرفته است ، اصطلاح عملیاتی را برای اهداف خود تعریف نماید. این هیئت از اصطلاح عملیاتی برای مفاهیم زیر استفاده می کند :
• یک ماده یا استاندارد برای فردی که دارای سطح قابل قبولی از دانش ومهارت باشد قابل فهم است .
• اطلاعات مورد نیاز جهت به کارگیری ماده / یا استاندارد همینک وجود دارد یا می تواند ایجاد گردد و
• ماده یا استاندارد می تواند به شیوه ای اعمال گردد که در ابتدا به همان منظور ایجاد شده بود .
این هیئت معتقد است اگر استانداردها قابل فهم باشند عملیاتی تر نیز خواهند بود .
راهنمای اجرا
همانگونه که در طرح هیئت بیان گردید، در روشی که برای وضع استانداردهایی به کار می رود که تاکید بیشتری بر اصول دارد نباید نیاز به ارائه راهنمای تشریحی و اجرایی جهت به کارگیری آن استانداردها نادیده گرفته شود . بنابراین این هیئت می پذیرد که در استانداردهای هدف گرا جهت به کارگیری این استانداردها به روشی ثابت به وجود برخی رهنمودهای اجرایی وجود دارد . این هیئت از اصطلاح راهنمای اجرایی برای اطلاق به همه رهنمودهای ضروری جهت توصیف وعملیاتی کردن اصول استفاده می کند ( یعنی متن های تشریحی در بخش استانداردها ، تعاریف موجود در لغت نامه و راهنما و مثال های گنجانده شده در یک یا چند ضمیمه که به یک شرکت کمک می کند تا از مواد ذکر شده در بخش استانداردها استفاده نماید.
این هیئت معتقد است مقدار رهنمودهای ضروری بر حسب ماهیت و پیچیدگی تنظیم بندی هایی که منوط به آن استاندار می باشد متفاوت است . این هیئت معتقد است که باید رهنمودهای کافی وجود داشته باشد به گونه ای که یک استاندارد در موقعیت های مشابه قابل فهم ، عملیاتی و به طور ثابت قابل استفاده باشد . اینکه به چه مقدار رهنمودها جهت دستیابی به این اهداف نیاز است بدون اینکه میزان رهنمودها آنقدر زیاد باشد که استاندارد کلی ترکیب شده با رهنمودهای اجرایی آن به مجموعه ای از قوانین جزئی تبدیل گردد نیاز به قضاوت و تصمیم گیری است . بنابراین مقدار و ماهیت رهنمودهای اجرایی از یک استاندارد به استاندارد دیگر متفاوت خواهد بود .
این هیئت معتقد است که تاکید اولیه آن باید بر فراهم نمودن رهنمودهای اجرایی باشد که دارای کاربرد گسترده باشد و نه بر فراهم نمودن رهنمودهایی که بر موضوعات نسبتا” محدود و غیر فراگیر تاکید نماید به عنوان مثال شامل موضوعاتی که ویژه شرکت ها و صنایع خاصی می باشد . هنگام ارائه این رهنمودهای اجرایی ، این هیئت قصد دارد تا از رهنمودهای مشابهی که بر استانداردهای هدف گرا تاکید دارد استفاده نماید . به عنوان مثال به جای اینکه شامل فهرستی از قوانین یا اصول روشن باشد ، رهنمودهای اجرایی به بیان یا گسترش اصول یا اهداف موجود در استاندارد خواهد پرداخت . این هیئت تصمیم دارد نمونه های دیگری را در استانداردهای ارائه شده و نهایی خود بگنجاند و در تلاش است تا نمونه هایی را که تا حد ممکن واقعی تر باشند ایجاد نموده و آنها را با معاملات و وقایع واقعی مرتبط سازد .از آنجا یی که این نمونه ها به تشریح کاربرد و مقصود اصول زیر بنایی موجود در یک استاندارد کمک می کند ، این هیئت معتقد است این نمونه ها باید به عنوان رهنمودهای مضاعف در اعمال و فهم استانداردها در نظر گرفته شود نه به عنوان قوانینی که باید از آنها پیروی نمود .
همچنین این هیئت معتقد است که دارای مسئولیت ارائه یک رهنمود تفسیری در زمانی است که یک استاندارد معین بد تعبیر گردیده و یا به درستی اعمال نگردیده باشد . معمولا” این رهنمودها به شکل توافقات گروه و یژه مسائل در حال ظهور ( EITF ) یا موقعیت های کارکنان FASB ارائه خواهد شد که هر دوی این گروهها منوط به تصویب هیئت می باشند . چنانکه این هیئت درصدد به کارگیری روشی هدف گراتر جهت وضع آن استاندارد ها باشد ، کارکنان EITF و FASB روشی مشابه را در ارائه رهنمودهای تفسیری به کار خواهند گرفت که هماهنگ بااصول زیر بنایی استاندارد مربوطه باشد . این هیئت تائید می کند که SEC به ارائه رهنمودها ادامه خواهد داد زیرا اینکار ضروری به نظر می رسد . به علاوه ، سایر شرکای سیستم گزارش مالی به ارائه اشکال غیر رسمی رهنمودها ادامه خواهند داد .
استثنائات حوزه ای
این تحقیق به طور مقتضی خاطر نشان می کند که « یکی از عواملی که باعث افزایش پیچیدگی و گرایش به سوی یک روش مبتنی بر قانون جهت وضع استانداردها می گردد وجود استثنائات حوزه ای افزایش پیچیدگی و نیاز به قوانین بیشتر است » .
در این تحقیق مطالب زیر عنوان گردیده است :
در واقعیت ، ایجاد حوزه کاملی از استانداردها یکی از سخت ترین چالش ها به حساب می آید . حوزه یک استاندارد می تواند از یک حوزه بسیار وسیع تا یک حوزه بسیار محدود را در بر گیرد . اگر حوزه استاندارد بسیار وسیع باشد ، وضع کننده استاندارد قادر به ارائه رهنمودهای کافی برای مفید بودن و معنی دار بودن آن استاندارد برای تهیه کنندگان و حسابداران نخواهد بود . و احتمالا” باعث گسترش استثنائات می گردد .
با این حال اگر محدوده استاندارد بسیار محدود باشد دارای کاربرد مناسب جهت توجیه زمان و تلاش وضع کنندگان استاندارد نخواهد بود و احتمالا” نمی تواند همه معاملات را که دارای مواد اقتصادی مشابهی است در بر گیرد .
یکی از اهداف وجود استثنائات حوزه ای اندک در این استانداردها یک بعد قابل توجه از طرح هیئت بوده است . بنابراین این هیئت موافقت می کند که استاندارهای حسابداری که دارای استثنائات اندکی در اصول خود می باشند باعث افزایش مقدار استثنائاتی خواهد شد که در آن معاملات و وقایع مشابه به صورت مشابهی بیان می گردند . این مسئله منجر به افزایش قابلیت قیاس و کاهش سطح پیچیدگی و جزئیاتی می شود که از استثنائات ناشی می گردد . این هیئت می پذیرد که باید در ارائه تصمیمات حوزه ای منطقی و ثابت سعی نماید و اینکه تصمیم گیری های حوزه ای که استثنائات کمتری را ایجاد نماید مطلوب تر است .
همچنانکه این هیئت به سمت یک روش هدف گرا جهت وضع استانداردهایی می رود که تعداد استثنائات حوزه ای را به حداقل رساند ، نیاز به پرداختن به استثناتات حوزه ای موجود وجود دارد به ویژه استثنائاتی که ناشی از نیازهای ویژه صنعت است . این تحقیق به نیاز احتمالی به وجود استثنائات حوزه ای پیشین می پردازد و عنوان می کند که « وضع کنندگان استانداردها باید به طور خردمندانه تعیین نمایند چه هنگام امکان ارائه یک استثناء در استانداردهای هدف گرای آنها مناسب است . » همانگونه که در این بررسی عنوان شده است این هیئت « باید هزینه های ناشی از فقدان قابلیت قیاس با سودهای شرکت های معینی را که دستخوش ایجاد تغییر در سیاست حسابداری خود نگردیده اند را برآورد نماید . »
تغییرات عملکردی
این تحقیق به بررسی اهمیت و نیاز حسابداران وتهیه کنندگان به انجام قضاوت های تخصصی مناسب در به کار گیری استانداردهای حسابداری مبتنی بر اهداف و اصول وضع شده و مطابق با مواد اقتصادی معاملات و رویدادها می پردازد . این تحقیق همچنین درمورد هیئت عنوان نموده است که قوانین تشریحی ، دستورالعمل های روشن ، استثنائات و روش های جایگزین می تواند به عنوان عاملی در دستیابی به این اهداف عمل نماید . به علاوه ، این تحقیق خاطر نشان می کند که اگر چه ممکن است قوانین تشریحی و دستورالعمل های روشن به افزایش انسجام وقابلیت قیاس اطلاعات مالی بیفزاید اما می تواند از سوی دیگر منجر به « قابلیت قیاس کاذب » و ارائه گزارش بر اساس شکل گردد نه بر اساس ماده . این هیئت با همه این مشاهدات موافقت می کند. .
با این حال این تحقیق خاطر نشان می کند که حرکت به سوی ارائه استانداردهای هدف گرا نیاز به تغییر در وضعیت ، عملکرد و مهارت تهیه کنندگان و حسابرسان دارد . این هیئت معتقد است که ایجاد چنین تغییرات عملکردی و وضعیتی احتمالا” چندین سال به طول خواهد انجامید . یک دلیل این اعتقاد آن است که تهیه کنندگان این استانداردها همچنان تقاضای ایجاد استثنائات حوزه ای ، معافیت های حوزه ای و روش های جایگزین را دارند و با تغییراتی که باعث حذف استثنائات حوزه ای موجود و روشهای جایگزین می گردد مخالفت می کنند . به علاوه تجارب اخیر هیئت نشان می دهد که بسیاری از تهیه کنندگان و حسابرسان تمایل کمتری به انجام قضاوت های تخصصی در حوزه هایی دارند که شامل برآوردهای حسابداری ، ابهامات و ذهنیت های درونی است . در عوض تمایل به ارائه قوانین مفصل و دستورالعمل های روشن در تلاشی آشکار جهت کاهش نیاز به انجام قضاوت در حوزه های ذهنیت درونی دارند. افزایش پاسخگویی به دقت اطلاعات مالی تحت شرایط جدید مرتبط با قانون OXLEY - Sarbanes وهمچنین ترس از « برآورد مجدد » هیئت های اجرایی و هیئت داد رسی به کرّات به عنوان دلایل این عملکرد ذکر می گردد . این هیئت نتیجه گیری های ارائه شده در این تحقیق در ارتباط با اهمیت و نیاز به انجام قضاوت تخصصی در به کارگیری استانداردهای حسابداری به کار رفته و نیاز به محدود کردن استثنائات حوزه ای و روش های جایگزین را تایید میکند . به علاوه این هیئت متعهد به همکاری باSEC ،هیئت اشتباهات حسابداری شرکت ها عمومی ( PCAOB ) و موکلین می باشد تا تغییرات عملکردی ضروری جهت تائید نوع استانداردهای حسابداری هدف گرایی را که در این تحقیق با آن مواجه می شوند افزایش دهد .
نظریه دارایی – بدهی
این تحقیق عنوان می کند که نظریه سود / هزینه برای استفاده در ایجاد استانداردها به ویژه در یک روش هدف گرا نامناسب است » و اینکه « FASB باید نظریه دارایی / بدهی را در تداوم حرکت خود به سوی یک روش وضع استانداردهای هدف گرا حفظ نماید . » همانگونه که در این بررسی عنوان شده است ، بیانیه مفاهیم FASB شماره 6 ، با نام ارکان بیانیه های مالی ، به تعاریف دارایی ها و بدهی ها از طریق تعریف سایر ارکان ( سرمایه ، درآمد ، هزینه ها ، سود ها و زیان ها ) در غالب تغییرات ایجاد شده در سرمایه ها و بدهی ها اولویت می بخشد . این هیئت با نظریه ذکر شده در سرمایه ها و بدهی ها اولویت می بخشد . این هیئت با نظریه ذکر شده در این تحقیق موافقت می کند که می گوید تحلیل و بررسی دارایی ها و بدهی ها و تغییرات ایجاد شده در دارایی ها و بدهی ها به ترتیب معین بهترین روش جهت وضع استانداردهای گزارش مالی بوده و تصمیم به تداوم به کارگیری نظریه دارایی – بدهی در طرح های وضع استاندارد خود دارد . این هیئت اظهار می دارد که به کارگیری نظریه دارایی – بدهی درتضاد با ارائه استانداردهای گزارش مالی جهت جمع آوری ، دسته بندی و ارائه اطلاعات پیرامون بخش های عملکردی سرمایه گذاری نبوده و می تواند با آن همراه و سازگار باشد .