Behzad AZ
07-11-2010, 12:50 AM
آخرین وضعیت ارتباطات زيرساخت کشور
http://thumb7.shutterstock.com/photos/thumb_large/93268/93268,1175272121,9.jpg (http://javascript<b></b>:CaricaFoto("http://thumb7.shutterstock.com/photos/thumb_large/93268/93268,1175272121,9.jpg");) شركت ارتباطات زيرساخت درآغازسال جاري توسعه ظرفيت هاي شبكه بين شهري وبين الملل رادررأس برنامه هاي خود قرارداد. برهمين اساس طي سال 85 ظرفيت سوئيچ هاي بين شهري ازيك ميليون و400 هزارپورت به 2 ميليون و400هزارپورت وشماركانال هاي بين شهري ازيك ميليون و100 هزاركانال به 3 ميليون و300 هزاركانال افزايش يافت و ظرفيت سوئيچ هاي بين الملل نيزبه 25 هزارپورت رسيد.
علاوه براين شركت ارتباطات زيرساخت با ظرفيت سازي لازم امكان صدورخدمات فني سالانه تا 3 ميليون پورت، ظرفيت سوئيچ وانتقال رافراهم كرده است.
گفتني است اين شركت طي سال جاري اجراي عمليات نصب وراه اندازي تجهيزات انتقال در240 ايستگاه مايكروويوكشور، نصب وراه اندازي تجهيزات مديريت يكپارچه شبكه سوئيچ وانتقال كشور ، شبكه هوشمندسراسري ، ويدئوكنفرانس تدوين SLA و طرح هاي ديگري رانيزبراي ارتقاي ظرفيت وكيفيت شبكه زيرساخت در دست اجراداشت كه دراين گزارش بدان اشاره مي شود.
آخرين وضعيت شبكه ملي فيبر نوري كشور
شركت ارتباطات زيرساخت هم اكنون با 35 هزاركيلومترشبكه فيبرنوري وبااستفاده از تجهيزات SDH و DWDM امكان برقراري ارتباطات بين شهري وبين الملل هموطنان شامل صوت ، تصويرواينترنت را فراهم مي كنداين شبكه هم اكنون با ظرفيت 100 هزارE1 ارتباطات هموطنان را در30 استان و1016 شهرتامين مي كند و طول مسير آن نيز تاانتهاي برنامه چهارم توسعه 15000 كيلومتر توسعه وظرفيت آن نيزتا 250 درصد افزايش مي يابد.
علاوه براين شبكه يادشده هم اكنون باظرفيت 4STM1 2بين الملل ارتباط اينترنت هموطنان راازدومسيرجنوب وشمال غرب تأمين مي كند وبه زودي بانصب تجهيزات ازدومسيركويت وآذربايجان STM116 به اين ظرفيت افزوده خواهدشد
درخصوص وضعيت اتصال شبكه ملي فيبرنوري به كشورهاي همسايه بايد گفت: هم اكنون ايران باكشورهاي همسايه شامل افغانستان ، تركمنستان،آذربايجان ، تركيه، كويت، امارات وارمنستان داراي ارتباط مستقيم فيبرنوري است واتصال با عراق نيزدرحال اقدام است.
علاوه براين شركت ارتباطات زيرساخت براي اتصال شبكه فيبرنوري ياكشورهاي پاكستان وعمان درحال مذاكره است واقدام براي برقراري مسيردوم فيبرنوري ايران باامارات نيزدردست بررسي است.
لازم به ذكراست با اجراي پروژه فالكون ايران باحلقه اي ازمسيرفيبرنوري كه به دورخليج فارس اجرامي شود به كشورهاي قطر، عمان ،امارات ، عربستان وكويت مرتبط وازاين طريق به شبكه جهاني نيزمتصل مي شود.
گفتني است ازطريق مسيرهاي فيبرنوري تمامي نقاط مرزي به شبكه زيرساخت متصل هستندودرطول برنامه چهارم توسعه شمارمسيرها وظرفيت شبكه براي بهبود كيفي وكمي ارتباطات افزايش خواهديافت.
برنامه هاي جامع زيرساخت براي تبديل ايران به هاب منطقه
ايران درمركز منطقه اي همجواربا 15 كشوربابيش از 350 ميليون نفرجمعيت قراردادوبه همين دليل ازنظرجغرافيايي موقعيت مناسبي براي تبديل به مركز ارتباطي منطقه راداراست.
بدين ترتيب كشورهاي آسيايي ميانه مي توانند ازطريق اتصال فيبرنوري بانزديك ترين نقطه مرزي ايران به كشورها وشبكه هاي جهاني اطراف كشورمان متصل شوند.
دراينجا بايدگفت علاوه بر35 هزاركيلومترفيبرنوري زيرساخت كه استان ها ومراكز مخابراتي بين شهري ناحيه اي ومنطقه اي رابه يكديگرمتصل مي كند،.حدود 40 هزاركيلومترمسيرفرعي فيبرنوري نيزدرنواحي شهري وروستايي اجراشده است كه تمامي مراكز مخابراتي را درشهرها وروستاهابه يكديگرمتصل مي كندودرمجموع 75 هزاركيلومترشبكه فيبرنوري دركشورمان امكان ارتباطات شهري، بين شهري وبين الملل رابراي هموطنان در انتقال صوت، تصويروديتا فراهم مي كند.
ويژگي ها وامكانات شبكه هوشمند سراسر زير ساخت
با راه اندازي خدمات هشت گانه شبكه سراسري هوشمند شامل نظرسنجی، مکالمات انبوه، شبکه خصوصی مجازی، مشاوره تلفنی،شماره اختصاصی شماره فراگیر، کارت اعتباری و مکالمه رایگان امکان بهرهمندی تمامی هموطنان در30 استان کشور از مزایای این شبکه فراهم مي شود.
راهاندازی این شبکه با خدمات ارزش افزودهای که دراختیارمشترکان قرارمیدهد از ابعاد مختلف میتواند برای مخابرات، مردم و همچنین سازمانها ونهادهای فعال درعرصههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تحولی چشمگیر و اساسی محسوب شود.
چرا که کاربرد هریک از این خدمات برای سه گروه یاد شده میتواند مزایای خاص خود را داشته باشد. خدمات ارزش افزوده شامل: مکالمات انبوه، شماره اختصاصی و شماره فراگیر به گونهای طراحی شدهاندکه کاربران را ازشمارهگیری مجدد برای تماس با مخاطب مورد نظر بی نیاز میکند به گونهای که با همان یک بار شمارهگیری امکان تماس را با مخاطب فراهم میکند.که این موضوع علاوه بر افزایش ضریب موفقیت مکالمات تلفن(ASR) که یکی ازشاخصهای پیشرفت و کارایی درمخابرات محسوب میشود، نیاز به سرمایهگذاری مضاعف، برای توسعه ظرفیت ارتباطات ر انیز کاهش میدهد. ضمن این که با برقراری تماس با همان یکبارشمارهگیری میزان رضایتمندی مشترکان از شبکه مخابرات کشور افزایش خواهد یافت ازسوی دیگر خدماتی ازقبیل مکالمه رایگان، نظرسنجی، شبکه خصوصی مجازی و مشاوره تلفنی به فعالان عرصههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور این فر صت را خواهد داد تا ضمن شناسایی و جذب مشتریان مورد نظر امکان معرفی و ارائه خدمات و محصولات خود را در سراسر کشور به دست آورند. خدمات هشتگانه شبکه هوشمند، ازسوی شرکت ارتباطات زیرساخت در 30 استان و 1016 شهرکشور ارائه خواهد شد و صورتحسابگیری این خدمات به صورت متمرکز درشبکه زیرساخت محاسبه می شود ، تنها واگذاری و ارائه کارت های اعتباری در اختیار استان ها قرار خواهد گرفت. به منظور ايجاد يك شبكه واحد و جلوگيري از پيچيدگي ساختار شبكه و با توجه به سازگاري بيشتر آن با شبكههاي نسل آينده و ماهيت سراسري برخي از سرويسهاي هوشمنداز جمله سرويس كارت اعتباري اين طرح در شركت ارتباطات زير ساخت اجرا شده است از مزاياي ديگر اين طرح ميتوان به عدم نياز به تعامل بين شبكههاي هوشمند متعدد به دليل پيچيدگي ، جلوگيري از سرمايه گذاريهاي موازي و ارائه خدمات در سرتاسر كشور به ويژه در استانهاي محروم اشاره كرد.
سرويسهاي هوشمند
در اين شبكه 8 سرويس اصلي شامل كارت اعتباري به ميزان 3 ميليون ، مكالمه رايگان به ميزان 2000، نظرسنجي به ميزان 300، مكالمه انبوه به ميزان 300، شبكه خصوصي مجازي برابر با 50000كاربر، مشاوره تلفني به ميزان 10000، شماره اختصاصي به ميزان 10000 و شماره فراگير به ميزان 5000 به مشتركين ارائه خواهد شد.
نحوه ارائه سرويس شبكه هوشمند سراسري
اين شبكه در سراسر كشور و از طريق شبكه بين شهري كشور (مراكز منطقهاي و ناحيهاي) به مشتركين خدمات ارائه ميشودبه دليل امنيت و استفاده از منابع شبكه و جلوگيري از تقلب، مديريت و كنترل خدمات در اين شبكه به صورت متمركز و از طريق مركز مديريت خدمات در شركت ارتباطات زير ساخت انجام ميشود.
زمان ارائه سرويس در شبكه هوشمند سراسري
درشبكه هوشمند سراسري در حال حاضر نصب و راهاندازي شده و در مرحله آزمايش و تحويل است.واگذاري خدمات از سال 86 خواهد بود.
معرفي خدمات در شبكه هوشمند سراسري
كارت اعتباري (PCC)prepaid calling card : از طريق اين سرويس يك كارت رمزدار و يا يك شماره رمز به مشترك اختصاص داده ميشود. با اين شماره رمز، مشترك ميتواند از هر دستگاه تلفن كه در دسترس او است مكالمه خود را به مقاصد شهري، بين شهري و بين الملل و تلفن همراه برقرار كند و هزينه مكالمه از اعتبار او كسر شود. استفاده كنندگان اين نوع خدمت اغلب دانشجو، سربازان و گردشگران هستند. از مزاياي اين خدمت ميتوان به مواردي از جمله برقراري ارتباط از طريق هر خط در دسترس و آگاهي از ميزان اعتبار و هزينه اشاره كرد.
نظر سنجي(VOT) :Tele votingاين خدمت براي نظر سنجي در ارتباط با يك موضوع خاص كاربرد دارد. دارندگان سرويس ميتوانند با ارائه يك يا چند شماره و با استفاده از پيامهاي مناسب نظرات و آراء مخاطبان خود را از طريق شبكه هوشمند جمعآوري كند. متقاضيان اين خدمت موسسات نظرسنجي، شركتها و سازمانهاي تجاري و صنعتي و صدا سيما هستند. از قابليتهاي اين سرويس ميتوان به تعيين مدت زمان اعتبار نظرسنجي، محدود كردن ناحيه نظر سنجي و كنترل تعداد آراء و نظرات اشاره كرد.
مكالمات انبوه(MAS) Mass Calling : با استفاده از اين سرويس شبكه هوشمند ترافيك زياد به مقصد يك شماره خاص كنترل مي شود بدين صورت كه اين شبكه در صورت آزاد بودن شماره مورد نظر مكالمه را به مقصد برقرار ميكند در غير اين صورت مكالمه را به يك پيغام متصل و از شمارهگيري مجدد جلوگيري ميكند. متقاضيان اين خدمات بهرهبرداران مخابراتي هستند. كه ميتوانند با اختصاص اين خدمت به مشتركين پر كار خود از ترافيك كاذب ايجاد شده ناشي از مكالمات انبوه به سمت يك شماره خاص جلوگيري كنند و درصد موفقيت مكالمات خود افزايش دهند.
شبكه خصوصي مجازي (VPN) Virtual private: با استفاده از اين سرويس شركتها، سازمانها و موسسات ميتوانند شماره تلفنهاي شعبههاي وابسته خود را در سطح يك شهر و يا كشور به يك شبكه خصوصي مجازي تبديل كند. مشتركين اين خدمات كه تشكيل يك شبكه خصوصي مجازي را ميدهند داراي شماره داخلي مختص خود هستند. از قابليتهاي اين سرويس امكان برقراري مكالمه بين مشتركان يك شبكه خصوصي مجازي و نيز مشتركين خارج از شبكه و همچنين مديريت بر ميزان مكالمات ورودي و خروجي است. در اين سرويس ميتوان هزينه مكالمه را از مشترك و يا حساب خاصي كسر كرد.
مشاوره تلفني(PRM) Premium rate : اين سرويس امكان ارائه خدمات مشاورهاي را به مردم بدون نياز به مراجعه حضوري فراهم ميكند. افرادي كه از اين خدمات استفاده ميكنند هزينه خدمات دريافتني را از طريق فيش تلفن خود پرداخت ميكنند. دارنده اين سرويس درآمد حاصله از مكالمات مشاورهاي را طبق قرارداد تنظيم شده دريافت ميكند. متقاضيان اين سرويس افراد و يا گروههاي ارائه دهنده خدمات مشاورهاي از قبيل خدمات حقوقي، پزشكي و روانشناسي، فني، اجتماعي و تحصيلي هستند. از مزاياي اين سرويس ميتوان به ايجاد اشتغال و كاهش مسافرتهاي غير ضروري اشاره كرد.
سرويس شماره اختصاصي( PN) personal Number: مشتركين با استفاده از اين سرويس ميتوانند تمامي شمارههاي شخصي خود را اعم از شماره تلفن ثابت و يا تلفن همراه را با يك شماره از شبكه هوشمند معرفي كنند. شبكه هوشمند با توجه به جدول زماني ارائه شده توسط مشترك مكالمات را در زمانهاي مختلف به يكي از شمارههاي از پيش تعيين شده هدايت ميكند. متقاضيان اين سرويس عموم مردم به خصوص افرادي هستند كه داراي شماره تلفنهاي متعدد هستند كه به علت ضرورت شغلي در محل ثابتي مستقر نيستند، از مزاياي اين سرويس امكان تغيير شمارههاي ثابت و موبايل مشترك دارنده سرويس بدون نياز به تغيير در شماره اختصاصي است و مشترك همواره در دسترس خواهد بود.
شماره فراگيرANU ((Access Number Universal : با استفاده از اين سرويس ميتوان شعبات متعدد يك شركت را با يك شماره از شبكه هوشمند معرفي كرد و در صورت تماس با اين شماره ، شبكه هوشمند فرد مكالمه كننده را به نزديكترين شعبه متصل ميكند. متقاضيان اين سرويس شركتها، سازمانها، موسسات و واحدهاي صنفي هستند كه دفاتر و شعبات متعدد در سطح يك شهر و يا كشور دارند، از مزاياي اين سرويس ميتوان به معرفي يك شماره براي دسترسي به تمامي شعبات و عدم نياز به اعلام شمارههاي تغيير يافته به مشتريان اشاره نمود.
شبكه ويدئو كنفرانس
شبكه ويدئو كنفرانس بر اساس اخرين تكنيكها و استانداردهاي روز دنيا براي 34 سايت در مراكز تمامي استانهاي كشور، جزيره كيش، مركز آموزش، ساختمان مركزي شركت ارتباطات زير ساخت و ساختمان ICT و همچنين 2 سايت سيار با پوشش راديوئي در سطح شهر تهران ارائه شده است. اين شبكه امكان برقراري ارتباط از طريق شبكه IP ملي را داراست و براي افزايش ضريب امنيت ارتباطات مسير پشتيبان از طريق شبكه ISDN موجود كشور برقرار خواهد شد. با توجه به استفاده شبكههاي ياد شده از امكانات شبكه به صورت بهينه استفاده خواهد شد. حداكثر پهناي باند در نظر گرفته شده در اين طرح براي هر سايت 2 مگابيت بر ثانيه است و امكان برقراري كنفرانس به صورت همزمان بين 40 سايت با پهناي باند 5/1 مگابيت بر ثانيه و يا 12 كنفرانس مستقل ديده شده است. در اين شبكه براي هر سايت 2 تلوزيون پلاسماي 42 اينچ در نظر گرفته شده است كه امكان برقراري كنفرانس به صورت چند رسانهاي را فراهم كرده و امكان ارسال همزمان دو تصوير به طرف مقابل وجود دارد. همچنين ميتوان در حين انجام كنفرانس نسبت به ارسال فايل متن سخنراني، دست نوشته و يا فيلم و تصوير و ... اقدام كرد. با عملياتي شدن اين شبكه علاوه بر ارائه خدمات در حوزه وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات امكان ارائه خدمات براي برگزاري جلسات و كنفرانسها بصورت توزيع شده در سطح كشور به ساير وزارتخانهها، سازمانها، شركتهاي خصوصي و دولتي و... با ارائه تعرفههاي مشخص فراهم ميشود كه اين كارها باعث صرفهجوييهاي قابل توجه در هزينههاي مأموريت كاركنان، هتل و ديگر موارد ميشود. يكي از مهمترين كاربردهاي اين شبكه آموزش از راه دور است كه يك استاد ميتواند بصورت زنده از راه دور آموزشهاي مورد نياز را براي چندين مكان آموزشي برگزار كند.
توسعه اين شبكه براي 20 سايت ديگر از طريق فعال كردن 25 درصد قرارداد در حال انجام است كه در صورت عملياتي شدن تعداد سايتهاي اين شبكه به 45 سايت افزايش خواهد يافت. همچنين اين شبكه بگونهاي طراحي شده است كه براحتي تا چندين برابر ظرفيت موجود قابل توسعه است.
پروژه یکپارچه سازی مدیریت مراکز مخابراتی بین شهری وبین الملل ISMN
با اجرای پروژه یکپارچه سازی مدیریت مراکز مخابراتی بین شهری وبین الملل ISMN ،مديريت تمامی مراکز مخابراتی بين شهري و بين الملل به صورت استاني و متمركزتحت پوشش قرار خواهند گرفت ازمزایای اجرای این پروژه نظارت متمرکزبر ترافیک ارتباطات بین شهری وبین الملل درتمامی 100 مرکز بین شهری و3 مرکز بین الملل است علاوه براین با اجرای پروژه ITMN نیزتمامی سیستم های انتقال شامل شبکه فیبرنوری ورادیوومایکرویوبه صورت یکپارچه تحت نظارت ومدیریت قرارخواهد گرفت.
پروژه جايگزيني سوييچ بينالملل دوم:
اين پروژه كه در آذر ماه عمليات نصب آن پايان يافت هماكنون درحال راه اندازي است، با راه اندازي اين طرح ظرفيت سوييچ از 13 هزار و پورت به 20 هزار پورت افزايش مييابد.
از مزاياي اجراي اين طرح ميتوان به مديريت بر Point – Code هاي ورودي و خروجي، نظارت بر تعداد پيامهاي ورودي و خروجي و لينكهاي سيگنالينگ و همچنين محاسبه حجم تعاملات هر يك از بهرهبرداران همراه، ثابت در ارتباطات بينالملل و رومينگ بين شبكهها اشاره كرد. گفتني است تمام ظرفيتهاي غير قابل استفاده سيگنالينگ شماره پنج سيستم فعلي با سيگنالينگ شماره هفت جايگزين شده است.
مركز تهيه صورتحساب و خدمات مشتريان:
. با اجراي اين طرح امكان ارائه خدمات بهتر به مشتريان زيرساخت فراهم ميشود. همچنين اين سامانه قابليت مديريت يكپارچه، دقيق و متمركز بر صورتحساب مكالمات بينالملل و بينشهري مشتريان و اتصال متقابل بهرهبرداران مختلف را خواهد داشت و با مديريت تعرفه، مدلهاي مختلف تعرفه گذاري رابه ازاي هر خدمت براي هر بهرهبردار، اجرا ميكند.
علاوه براين امكان صورتحسابگيري براي خدمات شبكه هوشمند و خدمات جديد براساس تفاهمنامه سطح خدمات (SLA)، از مهمترين ويژگيهاي اين پروژه است. از ديگر مزاياي اجراي اين طرح ميتوان به تضمين درآمد و شناسايي تقلبهاي احتمالي، حل مشكل شارژينگ بينشهري اشاره كرد.
گفتني است اين سامانه موارد تخطي از SLA را محاسبه و به صورت جريمه و يا تخفيف در صورتحساب درج ميكند و صورتحسابها را در دورههاي حسابرسي متعدد بهصورت روزانه، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و يا سالانه صادر ميكند. لازم به ذكر است در اين سامانه احتمال تغيير قوانين و مدلهاي تجاري در سازمان نيز پيشبيني شده است.
برگردان سوييچ بينشهري استان تهران:
شركت ارتباطات زيرساخت در اواخر آذرماه با برگردان سوييچ بينشهري استان تهران ظرفيت آن را با 130 درصد افزايش، از 63 هزار پورت به 150 هزار پورت ارتقاء داد. گفتني است:شركت ارتباطات زير ساخت در اين سوييچ آخرين فناوريهاي روز را به كار گرفته است كه قابليت تطبيق با شبكههاي نسل جديد NGN و شبكههاي IP را داراست و بزرگترين مركز بين شهري شبكه ثابت PSTN در سطح كشور و يكي از بزرگترين مراكز مخابراتي در دنياست.
در خصوص قابليت افزايش ظرفيت ارتباطي اين سوئيچ بايد گفت: اين مركز مخابراتي تا 260 هزار پورت امكان افزايش ظرفيت را داراست در حالي كه سوئيچ قبلي فاقد امكان افزايش ظرفيت بود.
يكي ديگر از مزاياي اين مركز افزايش ظرفيت پردازش تقاضاي مكالمات از 2 ميليون به 16 ميليون تقاضا در ساعت است و در فناوري آن قابليت برقراري ارتباط با واسط هاي (STM1 ) با ظرفيتي در حدود دوهزار كانال به صورت الكتريكي و نوري را دارد .
در خصوص ديگر پروژههاي اين مركز ميتوان به امكان صرفهجويي در مصرف انرژي به ميزان 75 درصد، صرفهجويي در فضاي فني مورد نياز تا 90 درصد و امكان اجراي تغييرات ترافيكي در زمان بسيار كوتاه اشاره كرد و ظرفيت نهايي لينك سيگنالينگ شماره هفت اين مركز جديد پنج هزار و 400 لينك است كه نسبت به ظرفيت مركز قبلي كه 300 لينك بود به ميزان 27 برابر افزايش داشته است.
برگردان آخرين مدارات بين المللي آنالوگ
برگردان آخرين مدارات بين المللي آنالوگ يكي ديگر از گامهايي بود كه زيرساخت براي تجهيز امكانات مخابراتي اين شركت به آخرين فناوري ها ي روزبرداشت. شركت ارتباطات زيرساخت با برگردان آخرين مدارات بين المللي آنالوگ، موفق شد تمامي ارتباطات بين الملل كشور را از طريق سيگنالينگ ديجيتال شماره هفت برقرار كند. لازم به ذكر است به دنبال برگردان آخرين مدارات آنالوگ كشور هنگكنگ، تمامي ارتباطات بين الملل ايران با 44 كشور و 57 بهره بردار به صورت مستقيم و 224 كشور به صورت ترانزيت از طريق سيگنالينگ شماره هفت برقرار شده است كه قابليت ارائه خدمات ISDN از جمله سرويس نمايشگر و رومينگ بين الملل را داراست.
گفتني است اين شركت با بهرهگيري از دو سوئيچ بينالملل با ظرفيتي برابر با 8255 كانال بينالملل امكان برقراري ارتباطات هموطنان را با تمامي كشورها فراهم ميكند.
اجراي طرح سازمان الکترونیک درشرکت ارتباطات زیرساخت
اداره کل رایانه وفناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت با ایجاد شبکه WAN درساختمان های اداری این شرکت درسطح تهران که ساختمان های مرکزی ، مجتمع انقلاب اسلامی ، ساختمان میدان امام ، ونک ،کارخانجات مخابراتی ، واگذاری مدارات ، مرکزتعمیرات تجهیزات مخابراتی ، تحت پوشش می دهد طرح سازمان الکترونیک را اجراکرده است همچنين با ايجاد وب سایت مستقل برای شرکت ارتباطات زیرساخت بامیزبانی این شرکت توسط اداره کل رایانه ضمن حفظ امنیت شبکه امکان نفوذ هکرهاراکاهش می يابد..
تدوين تفاهم نامه سطح خدمات(SLA)
. شركت ارتباطات زيرساخت شاخص هایی را درتدوین SLA مورد توجه قرارداده است كه عبارتند از: شاخص های تحویل خدمات ؛ شاخص های اولیه: شاخص های معینی که جهت اندازه گیری های اولیه و نیاز های اولیه خدمات بکار گرفته می شوند نظیر :
زمان خرابی خدمات ، زمان عملکرد عادی خدمات ؛ میزان دسترسی Availability)))
شاخص هایی کیفیت خدمات نظیر :
Delay / Latency - packet losses -Error Seconds (ES)
and Severely Error Seconds (SES) and …
درمسیرهای فیبرنوری شبکه بین شهری براساس توصیه های ITU و وضعیت شبکه های ارتباطی در زیر ساخت وتهیه برنامه نرم افزاری برای محاسبه ضریب دسترسی ، دریافت نظرات و خواست های مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت، بررسی استاندارد تجاری سازی TMF,ITU(e-TOM) از شاخصهایی هستند که دراین زمینه مورد توجه قرار گرفته اند بر همین اساس تهیه یک درخواست پیشنهاد (RFP)برای واگذاری این پروژه به مرکزتحقیقات مخابرات به عنوان مشاور دردستور کار این شرکت قرار گرفت. درادامه به سطوح قابلیت دسترسی مورد تضمین شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره می شود که عبارتنداز :
سطوح قابلیت دسترسی مورد تضمین
سطح الماس :با تضمین قابلیت دسترسی بالای 999/99 درصد (دارای دو مسیرپشتیبان(
سطح پلاتین : باتضمین قابلیت دسترسی بالای 99/99 درصد (دارای یک مسیرپشتیبان(
سطح طلا : با تضمین قابلیت دسترسی بالای 9/99 درصد (دارای یک مسیرپشتیبان(
سطح نقره : با تضمین قابلیت دسترسی بالای 99درصد
سطح برنز : با تضمین قابلیت دسترسی بالای 96 درصد
سطح بدون تضمین (extra) دراین سطح ، تضمینی برروی قابلیت دسترسی اعمال نمی شود.
http://thumb7.shutterstock.com/photos/thumb_large/93268/93268,1175272121,9.jpg (http://javascript<b></b>:CaricaFoto("http://thumb7.shutterstock.com/photos/thumb_large/93268/93268,1175272121,9.jpg");) شركت ارتباطات زيرساخت درآغازسال جاري توسعه ظرفيت هاي شبكه بين شهري وبين الملل رادررأس برنامه هاي خود قرارداد. برهمين اساس طي سال 85 ظرفيت سوئيچ هاي بين شهري ازيك ميليون و400 هزارپورت به 2 ميليون و400هزارپورت وشماركانال هاي بين شهري ازيك ميليون و100 هزاركانال به 3 ميليون و300 هزاركانال افزايش يافت و ظرفيت سوئيچ هاي بين الملل نيزبه 25 هزارپورت رسيد.
علاوه براين شركت ارتباطات زيرساخت با ظرفيت سازي لازم امكان صدورخدمات فني سالانه تا 3 ميليون پورت، ظرفيت سوئيچ وانتقال رافراهم كرده است.
گفتني است اين شركت طي سال جاري اجراي عمليات نصب وراه اندازي تجهيزات انتقال در240 ايستگاه مايكروويوكشور، نصب وراه اندازي تجهيزات مديريت يكپارچه شبكه سوئيچ وانتقال كشور ، شبكه هوشمندسراسري ، ويدئوكنفرانس تدوين SLA و طرح هاي ديگري رانيزبراي ارتقاي ظرفيت وكيفيت شبكه زيرساخت در دست اجراداشت كه دراين گزارش بدان اشاره مي شود.
آخرين وضعيت شبكه ملي فيبر نوري كشور
شركت ارتباطات زيرساخت هم اكنون با 35 هزاركيلومترشبكه فيبرنوري وبااستفاده از تجهيزات SDH و DWDM امكان برقراري ارتباطات بين شهري وبين الملل هموطنان شامل صوت ، تصويرواينترنت را فراهم مي كنداين شبكه هم اكنون با ظرفيت 100 هزارE1 ارتباطات هموطنان را در30 استان و1016 شهرتامين مي كند و طول مسير آن نيز تاانتهاي برنامه چهارم توسعه 15000 كيلومتر توسعه وظرفيت آن نيزتا 250 درصد افزايش مي يابد.
علاوه براين شبكه يادشده هم اكنون باظرفيت 4STM1 2بين الملل ارتباط اينترنت هموطنان راازدومسيرجنوب وشمال غرب تأمين مي كند وبه زودي بانصب تجهيزات ازدومسيركويت وآذربايجان STM116 به اين ظرفيت افزوده خواهدشد
درخصوص وضعيت اتصال شبكه ملي فيبرنوري به كشورهاي همسايه بايد گفت: هم اكنون ايران باكشورهاي همسايه شامل افغانستان ، تركمنستان،آذربايجان ، تركيه، كويت، امارات وارمنستان داراي ارتباط مستقيم فيبرنوري است واتصال با عراق نيزدرحال اقدام است.
علاوه براين شركت ارتباطات زيرساخت براي اتصال شبكه فيبرنوري ياكشورهاي پاكستان وعمان درحال مذاكره است واقدام براي برقراري مسيردوم فيبرنوري ايران باامارات نيزدردست بررسي است.
لازم به ذكراست با اجراي پروژه فالكون ايران باحلقه اي ازمسيرفيبرنوري كه به دورخليج فارس اجرامي شود به كشورهاي قطر، عمان ،امارات ، عربستان وكويت مرتبط وازاين طريق به شبكه جهاني نيزمتصل مي شود.
گفتني است ازطريق مسيرهاي فيبرنوري تمامي نقاط مرزي به شبكه زيرساخت متصل هستندودرطول برنامه چهارم توسعه شمارمسيرها وظرفيت شبكه براي بهبود كيفي وكمي ارتباطات افزايش خواهديافت.
برنامه هاي جامع زيرساخت براي تبديل ايران به هاب منطقه
ايران درمركز منطقه اي همجواربا 15 كشوربابيش از 350 ميليون نفرجمعيت قراردادوبه همين دليل ازنظرجغرافيايي موقعيت مناسبي براي تبديل به مركز ارتباطي منطقه راداراست.
بدين ترتيب كشورهاي آسيايي ميانه مي توانند ازطريق اتصال فيبرنوري بانزديك ترين نقطه مرزي ايران به كشورها وشبكه هاي جهاني اطراف كشورمان متصل شوند.
دراينجا بايدگفت علاوه بر35 هزاركيلومترفيبرنوري زيرساخت كه استان ها ومراكز مخابراتي بين شهري ناحيه اي ومنطقه اي رابه يكديگرمتصل مي كند،.حدود 40 هزاركيلومترمسيرفرعي فيبرنوري نيزدرنواحي شهري وروستايي اجراشده است كه تمامي مراكز مخابراتي را درشهرها وروستاهابه يكديگرمتصل مي كندودرمجموع 75 هزاركيلومترشبكه فيبرنوري دركشورمان امكان ارتباطات شهري، بين شهري وبين الملل رابراي هموطنان در انتقال صوت، تصويروديتا فراهم مي كند.
ويژگي ها وامكانات شبكه هوشمند سراسر زير ساخت
با راه اندازي خدمات هشت گانه شبكه سراسري هوشمند شامل نظرسنجی، مکالمات انبوه، شبکه خصوصی مجازی، مشاوره تلفنی،شماره اختصاصی شماره فراگیر، کارت اعتباری و مکالمه رایگان امکان بهرهمندی تمامی هموطنان در30 استان کشور از مزایای این شبکه فراهم مي شود.
راهاندازی این شبکه با خدمات ارزش افزودهای که دراختیارمشترکان قرارمیدهد از ابعاد مختلف میتواند برای مخابرات، مردم و همچنین سازمانها ونهادهای فعال درعرصههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تحولی چشمگیر و اساسی محسوب شود.
چرا که کاربرد هریک از این خدمات برای سه گروه یاد شده میتواند مزایای خاص خود را داشته باشد. خدمات ارزش افزوده شامل: مکالمات انبوه، شماره اختصاصی و شماره فراگیر به گونهای طراحی شدهاندکه کاربران را ازشمارهگیری مجدد برای تماس با مخاطب مورد نظر بی نیاز میکند به گونهای که با همان یک بار شمارهگیری امکان تماس را با مخاطب فراهم میکند.که این موضوع علاوه بر افزایش ضریب موفقیت مکالمات تلفن(ASR) که یکی ازشاخصهای پیشرفت و کارایی درمخابرات محسوب میشود، نیاز به سرمایهگذاری مضاعف، برای توسعه ظرفیت ارتباطات ر انیز کاهش میدهد. ضمن این که با برقراری تماس با همان یکبارشمارهگیری میزان رضایتمندی مشترکان از شبکه مخابرات کشور افزایش خواهد یافت ازسوی دیگر خدماتی ازقبیل مکالمه رایگان، نظرسنجی، شبکه خصوصی مجازی و مشاوره تلفنی به فعالان عرصههای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور این فر صت را خواهد داد تا ضمن شناسایی و جذب مشتریان مورد نظر امکان معرفی و ارائه خدمات و محصولات خود را در سراسر کشور به دست آورند. خدمات هشتگانه شبکه هوشمند، ازسوی شرکت ارتباطات زیرساخت در 30 استان و 1016 شهرکشور ارائه خواهد شد و صورتحسابگیری این خدمات به صورت متمرکز درشبکه زیرساخت محاسبه می شود ، تنها واگذاری و ارائه کارت های اعتباری در اختیار استان ها قرار خواهد گرفت. به منظور ايجاد يك شبكه واحد و جلوگيري از پيچيدگي ساختار شبكه و با توجه به سازگاري بيشتر آن با شبكههاي نسل آينده و ماهيت سراسري برخي از سرويسهاي هوشمنداز جمله سرويس كارت اعتباري اين طرح در شركت ارتباطات زير ساخت اجرا شده است از مزاياي ديگر اين طرح ميتوان به عدم نياز به تعامل بين شبكههاي هوشمند متعدد به دليل پيچيدگي ، جلوگيري از سرمايه گذاريهاي موازي و ارائه خدمات در سرتاسر كشور به ويژه در استانهاي محروم اشاره كرد.
سرويسهاي هوشمند
در اين شبكه 8 سرويس اصلي شامل كارت اعتباري به ميزان 3 ميليون ، مكالمه رايگان به ميزان 2000، نظرسنجي به ميزان 300، مكالمه انبوه به ميزان 300، شبكه خصوصي مجازي برابر با 50000كاربر، مشاوره تلفني به ميزان 10000، شماره اختصاصي به ميزان 10000 و شماره فراگير به ميزان 5000 به مشتركين ارائه خواهد شد.
نحوه ارائه سرويس شبكه هوشمند سراسري
اين شبكه در سراسر كشور و از طريق شبكه بين شهري كشور (مراكز منطقهاي و ناحيهاي) به مشتركين خدمات ارائه ميشودبه دليل امنيت و استفاده از منابع شبكه و جلوگيري از تقلب، مديريت و كنترل خدمات در اين شبكه به صورت متمركز و از طريق مركز مديريت خدمات در شركت ارتباطات زير ساخت انجام ميشود.
زمان ارائه سرويس در شبكه هوشمند سراسري
درشبكه هوشمند سراسري در حال حاضر نصب و راهاندازي شده و در مرحله آزمايش و تحويل است.واگذاري خدمات از سال 86 خواهد بود.
معرفي خدمات در شبكه هوشمند سراسري
كارت اعتباري (PCC)prepaid calling card : از طريق اين سرويس يك كارت رمزدار و يا يك شماره رمز به مشترك اختصاص داده ميشود. با اين شماره رمز، مشترك ميتواند از هر دستگاه تلفن كه در دسترس او است مكالمه خود را به مقاصد شهري، بين شهري و بين الملل و تلفن همراه برقرار كند و هزينه مكالمه از اعتبار او كسر شود. استفاده كنندگان اين نوع خدمت اغلب دانشجو، سربازان و گردشگران هستند. از مزاياي اين خدمت ميتوان به مواردي از جمله برقراري ارتباط از طريق هر خط در دسترس و آگاهي از ميزان اعتبار و هزينه اشاره كرد.
نظر سنجي(VOT) :Tele votingاين خدمت براي نظر سنجي در ارتباط با يك موضوع خاص كاربرد دارد. دارندگان سرويس ميتوانند با ارائه يك يا چند شماره و با استفاده از پيامهاي مناسب نظرات و آراء مخاطبان خود را از طريق شبكه هوشمند جمعآوري كند. متقاضيان اين خدمت موسسات نظرسنجي، شركتها و سازمانهاي تجاري و صنعتي و صدا سيما هستند. از قابليتهاي اين سرويس ميتوان به تعيين مدت زمان اعتبار نظرسنجي، محدود كردن ناحيه نظر سنجي و كنترل تعداد آراء و نظرات اشاره كرد.
مكالمات انبوه(MAS) Mass Calling : با استفاده از اين سرويس شبكه هوشمند ترافيك زياد به مقصد يك شماره خاص كنترل مي شود بدين صورت كه اين شبكه در صورت آزاد بودن شماره مورد نظر مكالمه را به مقصد برقرار ميكند در غير اين صورت مكالمه را به يك پيغام متصل و از شمارهگيري مجدد جلوگيري ميكند. متقاضيان اين خدمات بهرهبرداران مخابراتي هستند. كه ميتوانند با اختصاص اين خدمت به مشتركين پر كار خود از ترافيك كاذب ايجاد شده ناشي از مكالمات انبوه به سمت يك شماره خاص جلوگيري كنند و درصد موفقيت مكالمات خود افزايش دهند.
شبكه خصوصي مجازي (VPN) Virtual private: با استفاده از اين سرويس شركتها، سازمانها و موسسات ميتوانند شماره تلفنهاي شعبههاي وابسته خود را در سطح يك شهر و يا كشور به يك شبكه خصوصي مجازي تبديل كند. مشتركين اين خدمات كه تشكيل يك شبكه خصوصي مجازي را ميدهند داراي شماره داخلي مختص خود هستند. از قابليتهاي اين سرويس امكان برقراري مكالمه بين مشتركان يك شبكه خصوصي مجازي و نيز مشتركين خارج از شبكه و همچنين مديريت بر ميزان مكالمات ورودي و خروجي است. در اين سرويس ميتوان هزينه مكالمه را از مشترك و يا حساب خاصي كسر كرد.
مشاوره تلفني(PRM) Premium rate : اين سرويس امكان ارائه خدمات مشاورهاي را به مردم بدون نياز به مراجعه حضوري فراهم ميكند. افرادي كه از اين خدمات استفاده ميكنند هزينه خدمات دريافتني را از طريق فيش تلفن خود پرداخت ميكنند. دارنده اين سرويس درآمد حاصله از مكالمات مشاورهاي را طبق قرارداد تنظيم شده دريافت ميكند. متقاضيان اين سرويس افراد و يا گروههاي ارائه دهنده خدمات مشاورهاي از قبيل خدمات حقوقي، پزشكي و روانشناسي، فني، اجتماعي و تحصيلي هستند. از مزاياي اين سرويس ميتوان به ايجاد اشتغال و كاهش مسافرتهاي غير ضروري اشاره كرد.
سرويس شماره اختصاصي( PN) personal Number: مشتركين با استفاده از اين سرويس ميتوانند تمامي شمارههاي شخصي خود را اعم از شماره تلفن ثابت و يا تلفن همراه را با يك شماره از شبكه هوشمند معرفي كنند. شبكه هوشمند با توجه به جدول زماني ارائه شده توسط مشترك مكالمات را در زمانهاي مختلف به يكي از شمارههاي از پيش تعيين شده هدايت ميكند. متقاضيان اين سرويس عموم مردم به خصوص افرادي هستند كه داراي شماره تلفنهاي متعدد هستند كه به علت ضرورت شغلي در محل ثابتي مستقر نيستند، از مزاياي اين سرويس امكان تغيير شمارههاي ثابت و موبايل مشترك دارنده سرويس بدون نياز به تغيير در شماره اختصاصي است و مشترك همواره در دسترس خواهد بود.
شماره فراگيرANU ((Access Number Universal : با استفاده از اين سرويس ميتوان شعبات متعدد يك شركت را با يك شماره از شبكه هوشمند معرفي كرد و در صورت تماس با اين شماره ، شبكه هوشمند فرد مكالمه كننده را به نزديكترين شعبه متصل ميكند. متقاضيان اين سرويس شركتها، سازمانها، موسسات و واحدهاي صنفي هستند كه دفاتر و شعبات متعدد در سطح يك شهر و يا كشور دارند، از مزاياي اين سرويس ميتوان به معرفي يك شماره براي دسترسي به تمامي شعبات و عدم نياز به اعلام شمارههاي تغيير يافته به مشتريان اشاره نمود.
شبكه ويدئو كنفرانس
شبكه ويدئو كنفرانس بر اساس اخرين تكنيكها و استانداردهاي روز دنيا براي 34 سايت در مراكز تمامي استانهاي كشور، جزيره كيش، مركز آموزش، ساختمان مركزي شركت ارتباطات زير ساخت و ساختمان ICT و همچنين 2 سايت سيار با پوشش راديوئي در سطح شهر تهران ارائه شده است. اين شبكه امكان برقراري ارتباط از طريق شبكه IP ملي را داراست و براي افزايش ضريب امنيت ارتباطات مسير پشتيبان از طريق شبكه ISDN موجود كشور برقرار خواهد شد. با توجه به استفاده شبكههاي ياد شده از امكانات شبكه به صورت بهينه استفاده خواهد شد. حداكثر پهناي باند در نظر گرفته شده در اين طرح براي هر سايت 2 مگابيت بر ثانيه است و امكان برقراري كنفرانس به صورت همزمان بين 40 سايت با پهناي باند 5/1 مگابيت بر ثانيه و يا 12 كنفرانس مستقل ديده شده است. در اين شبكه براي هر سايت 2 تلوزيون پلاسماي 42 اينچ در نظر گرفته شده است كه امكان برقراري كنفرانس به صورت چند رسانهاي را فراهم كرده و امكان ارسال همزمان دو تصوير به طرف مقابل وجود دارد. همچنين ميتوان در حين انجام كنفرانس نسبت به ارسال فايل متن سخنراني، دست نوشته و يا فيلم و تصوير و ... اقدام كرد. با عملياتي شدن اين شبكه علاوه بر ارائه خدمات در حوزه وزارت ارتباطات و فنآوري اطلاعات امكان ارائه خدمات براي برگزاري جلسات و كنفرانسها بصورت توزيع شده در سطح كشور به ساير وزارتخانهها، سازمانها، شركتهاي خصوصي و دولتي و... با ارائه تعرفههاي مشخص فراهم ميشود كه اين كارها باعث صرفهجوييهاي قابل توجه در هزينههاي مأموريت كاركنان، هتل و ديگر موارد ميشود. يكي از مهمترين كاربردهاي اين شبكه آموزش از راه دور است كه يك استاد ميتواند بصورت زنده از راه دور آموزشهاي مورد نياز را براي چندين مكان آموزشي برگزار كند.
توسعه اين شبكه براي 20 سايت ديگر از طريق فعال كردن 25 درصد قرارداد در حال انجام است كه در صورت عملياتي شدن تعداد سايتهاي اين شبكه به 45 سايت افزايش خواهد يافت. همچنين اين شبكه بگونهاي طراحي شده است كه براحتي تا چندين برابر ظرفيت موجود قابل توسعه است.
پروژه یکپارچه سازی مدیریت مراکز مخابراتی بین شهری وبین الملل ISMN
با اجرای پروژه یکپارچه سازی مدیریت مراکز مخابراتی بین شهری وبین الملل ISMN ،مديريت تمامی مراکز مخابراتی بين شهري و بين الملل به صورت استاني و متمركزتحت پوشش قرار خواهند گرفت ازمزایای اجرای این پروژه نظارت متمرکزبر ترافیک ارتباطات بین شهری وبین الملل درتمامی 100 مرکز بین شهری و3 مرکز بین الملل است علاوه براین با اجرای پروژه ITMN نیزتمامی سیستم های انتقال شامل شبکه فیبرنوری ورادیوومایکرویوبه صورت یکپارچه تحت نظارت ومدیریت قرارخواهد گرفت.
پروژه جايگزيني سوييچ بينالملل دوم:
اين پروژه كه در آذر ماه عمليات نصب آن پايان يافت هماكنون درحال راه اندازي است، با راه اندازي اين طرح ظرفيت سوييچ از 13 هزار و پورت به 20 هزار پورت افزايش مييابد.
از مزاياي اجراي اين طرح ميتوان به مديريت بر Point – Code هاي ورودي و خروجي، نظارت بر تعداد پيامهاي ورودي و خروجي و لينكهاي سيگنالينگ و همچنين محاسبه حجم تعاملات هر يك از بهرهبرداران همراه، ثابت در ارتباطات بينالملل و رومينگ بين شبكهها اشاره كرد. گفتني است تمام ظرفيتهاي غير قابل استفاده سيگنالينگ شماره پنج سيستم فعلي با سيگنالينگ شماره هفت جايگزين شده است.
مركز تهيه صورتحساب و خدمات مشتريان:
. با اجراي اين طرح امكان ارائه خدمات بهتر به مشتريان زيرساخت فراهم ميشود. همچنين اين سامانه قابليت مديريت يكپارچه، دقيق و متمركز بر صورتحساب مكالمات بينالملل و بينشهري مشتريان و اتصال متقابل بهرهبرداران مختلف را خواهد داشت و با مديريت تعرفه، مدلهاي مختلف تعرفه گذاري رابه ازاي هر خدمت براي هر بهرهبردار، اجرا ميكند.
علاوه براين امكان صورتحسابگيري براي خدمات شبكه هوشمند و خدمات جديد براساس تفاهمنامه سطح خدمات (SLA)، از مهمترين ويژگيهاي اين پروژه است. از ديگر مزاياي اجراي اين طرح ميتوان به تضمين درآمد و شناسايي تقلبهاي احتمالي، حل مشكل شارژينگ بينشهري اشاره كرد.
گفتني است اين سامانه موارد تخطي از SLA را محاسبه و به صورت جريمه و يا تخفيف در صورتحساب درج ميكند و صورتحسابها را در دورههاي حسابرسي متعدد بهصورت روزانه، ماهانه، سه ماهه، شش ماهه و يا سالانه صادر ميكند. لازم به ذكر است در اين سامانه احتمال تغيير قوانين و مدلهاي تجاري در سازمان نيز پيشبيني شده است.
برگردان سوييچ بينشهري استان تهران:
شركت ارتباطات زيرساخت در اواخر آذرماه با برگردان سوييچ بينشهري استان تهران ظرفيت آن را با 130 درصد افزايش، از 63 هزار پورت به 150 هزار پورت ارتقاء داد. گفتني است:شركت ارتباطات زير ساخت در اين سوييچ آخرين فناوريهاي روز را به كار گرفته است كه قابليت تطبيق با شبكههاي نسل جديد NGN و شبكههاي IP را داراست و بزرگترين مركز بين شهري شبكه ثابت PSTN در سطح كشور و يكي از بزرگترين مراكز مخابراتي در دنياست.
در خصوص قابليت افزايش ظرفيت ارتباطي اين سوئيچ بايد گفت: اين مركز مخابراتي تا 260 هزار پورت امكان افزايش ظرفيت را داراست در حالي كه سوئيچ قبلي فاقد امكان افزايش ظرفيت بود.
يكي ديگر از مزاياي اين مركز افزايش ظرفيت پردازش تقاضاي مكالمات از 2 ميليون به 16 ميليون تقاضا در ساعت است و در فناوري آن قابليت برقراري ارتباط با واسط هاي (STM1 ) با ظرفيتي در حدود دوهزار كانال به صورت الكتريكي و نوري را دارد .
در خصوص ديگر پروژههاي اين مركز ميتوان به امكان صرفهجويي در مصرف انرژي به ميزان 75 درصد، صرفهجويي در فضاي فني مورد نياز تا 90 درصد و امكان اجراي تغييرات ترافيكي در زمان بسيار كوتاه اشاره كرد و ظرفيت نهايي لينك سيگنالينگ شماره هفت اين مركز جديد پنج هزار و 400 لينك است كه نسبت به ظرفيت مركز قبلي كه 300 لينك بود به ميزان 27 برابر افزايش داشته است.
برگردان آخرين مدارات بين المللي آنالوگ
برگردان آخرين مدارات بين المللي آنالوگ يكي ديگر از گامهايي بود كه زيرساخت براي تجهيز امكانات مخابراتي اين شركت به آخرين فناوري ها ي روزبرداشت. شركت ارتباطات زيرساخت با برگردان آخرين مدارات بين المللي آنالوگ، موفق شد تمامي ارتباطات بين الملل كشور را از طريق سيگنالينگ ديجيتال شماره هفت برقرار كند. لازم به ذكر است به دنبال برگردان آخرين مدارات آنالوگ كشور هنگكنگ، تمامي ارتباطات بين الملل ايران با 44 كشور و 57 بهره بردار به صورت مستقيم و 224 كشور به صورت ترانزيت از طريق سيگنالينگ شماره هفت برقرار شده است كه قابليت ارائه خدمات ISDN از جمله سرويس نمايشگر و رومينگ بين الملل را داراست.
گفتني است اين شركت با بهرهگيري از دو سوئيچ بينالملل با ظرفيتي برابر با 8255 كانال بينالملل امكان برقراري ارتباطات هموطنان را با تمامي كشورها فراهم ميكند.
اجراي طرح سازمان الکترونیک درشرکت ارتباطات زیرساخت
اداره کل رایانه وفناوری اطلاعات شرکت ارتباطات زیرساخت با ایجاد شبکه WAN درساختمان های اداری این شرکت درسطح تهران که ساختمان های مرکزی ، مجتمع انقلاب اسلامی ، ساختمان میدان امام ، ونک ،کارخانجات مخابراتی ، واگذاری مدارات ، مرکزتعمیرات تجهیزات مخابراتی ، تحت پوشش می دهد طرح سازمان الکترونیک را اجراکرده است همچنين با ايجاد وب سایت مستقل برای شرکت ارتباطات زیرساخت بامیزبانی این شرکت توسط اداره کل رایانه ضمن حفظ امنیت شبکه امکان نفوذ هکرهاراکاهش می يابد..
تدوين تفاهم نامه سطح خدمات(SLA)
. شركت ارتباطات زيرساخت شاخص هایی را درتدوین SLA مورد توجه قرارداده است كه عبارتند از: شاخص های تحویل خدمات ؛ شاخص های اولیه: شاخص های معینی که جهت اندازه گیری های اولیه و نیاز های اولیه خدمات بکار گرفته می شوند نظیر :
زمان خرابی خدمات ، زمان عملکرد عادی خدمات ؛ میزان دسترسی Availability)))
شاخص هایی کیفیت خدمات نظیر :
Delay / Latency - packet losses -Error Seconds (ES)
and Severely Error Seconds (SES) and …
درمسیرهای فیبرنوری شبکه بین شهری براساس توصیه های ITU و وضعیت شبکه های ارتباطی در زیر ساخت وتهیه برنامه نرم افزاری برای محاسبه ضریب دسترسی ، دریافت نظرات و خواست های مشتریان شرکت ارتباطات زیرساخت، بررسی استاندارد تجاری سازی TMF,ITU(e-TOM) از شاخصهایی هستند که دراین زمینه مورد توجه قرار گرفته اند بر همین اساس تهیه یک درخواست پیشنهاد (RFP)برای واگذاری این پروژه به مرکزتحقیقات مخابرات به عنوان مشاور دردستور کار این شرکت قرار گرفت. درادامه به سطوح قابلیت دسترسی مورد تضمین شرکت ارتباطات زیرساخت اشاره می شود که عبارتنداز :
سطوح قابلیت دسترسی مورد تضمین
سطح الماس :با تضمین قابلیت دسترسی بالای 999/99 درصد (دارای دو مسیرپشتیبان(
سطح پلاتین : باتضمین قابلیت دسترسی بالای 99/99 درصد (دارای یک مسیرپشتیبان(
سطح طلا : با تضمین قابلیت دسترسی بالای 9/99 درصد (دارای یک مسیرپشتیبان(
سطح نقره : با تضمین قابلیت دسترسی بالای 99درصد
سطح برنز : با تضمین قابلیت دسترسی بالای 96 درصد
سطح بدون تضمین (extra) دراین سطح ، تضمینی برروی قابلیت دسترسی اعمال نمی شود.