tina
07-26-2011, 01:49 PM
مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به استفتائی پیرامون حساب سپرده طلا گفت: اگر بانک طلا را برای شما بخرد و سپس به وکالت شما برای شما بفروشد و پول آن را به شما بدهد اشکالی ندارد.
به گزارش مهر، در متن استفتاء ارسال شده به دفتر آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی آمده است: اخیرا یکی از بانکهای کشور طرحی را با نام سپرده طلا به اجرا گذاشته است که طی آن مشتریان، حساب جاری ارزی بر پایه طلا افتتاح میکنند.
در این حساب برای افتتاح کننده، یک گواهی رسید حساب سپرده طلا (غیرقابل نقل و انتقال) صادر میشود و همه مشتریان میتوانند در هر زمان که مایل باشند نسبت به دریافت سپرده خود بر اساس ارزش روز فروش طلا اقدام نمایند.
نکته مهم اینجاست که عملا طلایی در کار نیست و معامله روی کاغذ انجام میشود. کاغذی به عنوان رسید طلا به مشتری داده میشود، عددی به عنوان وزن طلای صوری خریداری شده روی کاغذ نوشته میشود و اگر مشتری طلا را مطالبه کند، بانک آن طلا را اصلا ندارد که به او بدهد، بلکه بر اساس همان عدد (مثلا ۵ گرم) قیمت روز طلا را محاسبه کرده و به مشتری پول پرداخت میکند.
نتیجه آنکه مشتری در واقع پولی را در بانک میگذارد و بر اساس نوسان قیمت طلا پولش کم و زیاد می شود، آیا این عمل شرعا مجاز است؟
در پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به این استفتاء آمده است: در صورتیکه به بانک وکالت داده شود که به طور جدّی طلا را برای شما بخرد و سپس به وکالت شما به طور جدی طلای مذکور را برای شما بفروشد و پول آن را به شما بدهد اشکالی ندارد.
به گزارش مهر، در متن استفتاء ارسال شده به دفتر آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی آمده است: اخیرا یکی از بانکهای کشور طرحی را با نام سپرده طلا به اجرا گذاشته است که طی آن مشتریان، حساب جاری ارزی بر پایه طلا افتتاح میکنند.
در این حساب برای افتتاح کننده، یک گواهی رسید حساب سپرده طلا (غیرقابل نقل و انتقال) صادر میشود و همه مشتریان میتوانند در هر زمان که مایل باشند نسبت به دریافت سپرده خود بر اساس ارزش روز فروش طلا اقدام نمایند.
نکته مهم اینجاست که عملا طلایی در کار نیست و معامله روی کاغذ انجام میشود. کاغذی به عنوان رسید طلا به مشتری داده میشود، عددی به عنوان وزن طلای صوری خریداری شده روی کاغذ نوشته میشود و اگر مشتری طلا را مطالبه کند، بانک آن طلا را اصلا ندارد که به او بدهد، بلکه بر اساس همان عدد (مثلا ۵ گرم) قیمت روز طلا را محاسبه کرده و به مشتری پول پرداخت میکند.
نتیجه آنکه مشتری در واقع پولی را در بانک میگذارد و بر اساس نوسان قیمت طلا پولش کم و زیاد می شود، آیا این عمل شرعا مجاز است؟
در پاسخ آیت الله مکارم شیرازی به این استفتاء آمده است: در صورتیکه به بانک وکالت داده شود که به طور جدّی طلا را برای شما بخرد و سپس به وکالت شما به طور جدی طلای مذکور را برای شما بفروشد و پول آن را به شما بدهد اشکالی ندارد.