PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : اثبات ارتباط بین بیماری‌های پریودنتال با بیماری‌های قلبی وزایمان زودرس



shirin71
07-22-2011, 09:31 AM
دبیرعلمی نهمین کنگره سالیانه پریودنتولوژی با بیان این که امروزه ارتباط بین بیماری‌های پریودنتال (نسوج اطراف دندان) با بیماری‌های قلبی و زایمان زودرس ثابت شده است، گفت: وجود فاکتورهای خطر مشترک و آزاد شدن واسطه‌های التهابی به تنگی عروق و بیماری‌های قلبی منجر می‌شود. دکتر سعید سادات منصور در حاشیه نهمین کنگره سالیانه پریودنتولوژی در جمع خبرنگاران با بیان این که نتایج تحقیقات کشوری هم حاکی از ارتباط بین بیماری‌های لثه با زایمان زودرس است، اظهار کرد: از این رو انجام یکسری درمانها در فاز نخست نظیر جرم گیری و صاف کردن سطوح ریشه دندان‌ها، برای جلوگیری از تولد نوزادان کم وزن به زنان باردار توصیه می‌شود.
وی به وجود ارتباط بین بیماری دیابت و لثه اشاره کرد و یادآور شد: بیماری لثه ششمین علامت بیماری قند پس از بیماری‌های قلبی عروقی، کلیوی و چشمی بیماران دیابتی است.
دبیرعلمی نهمین کنگره سالیانه پریودنتولوژی با بیان این که در افراد دیابتی بیماری‌های لثه تشدید می‌شود به آبسه مکرر لثه در مبتلایان به دیابت اشاره کرد و افزود: معمولا دیابت این افراد تحت کنترل نیست.
دکتر سادات منصور ‌از علل وجود ارتباط بین بیماری‌های لثه با سایر ارگان‌های بدن را پرخونی این ناحیه از بدن برشمرد و یادآور شد: از این رو عفونت این ناحیه به راحتی از طریق جریان خون به سایر ارگان‌های حیاتی بدن منتقل می‌شود.
وی مهمترین عامل برای ایجاد بیماری‌های لثه را عوامل میکروبی و تشکیل پلاک‌های میکروبی بر روی دندان عنوان و خاطرنشان کرد: تشکیل لایه نازکی از میکروب بر روی دندان سبب نفوذ عفونت به لثه می‌شود که تنها راه پیشگیری از آن را می‌توان مسواک زدن دانست، چون درغیر این صورت به التهاب لثه و در مراحل پیشرفته‌تر به تحلیل استخوان و پیوره منجر می‌شود.
دبیرعلمی نهمین کنگره سالیانه پریودنتولوژی از مباحث مهم مطرح در این کنگره را استفاده از فاکتورهای رشد در درمان بیماری‌های پریودنتال و معرفی تکنیک‌های جدیدی همچون ایمپلنت دانست و افزود: از دست رفتن دندان به دو علت بیماری لثه و پوسیدگی دندان است که از روش‌های معمول، جایگزینی استفاده از پلاک‌های متعدد و روکش دندان (پروتز ثابت) و هم اکنون ایمپلنت است که برای جایگزینی نیازی به تراشیدن دندان‌های مجاور نیست.
دکتر سادات منصور با تاکید بر رعایت اصل پیشگیری در ادامه مهمترین راه برای پیشگیری از بروز بیماری‌های لثه را مسواک زدن برای پاک کردن پلاک‌های میکروبی از روی سطوح دندان‌ها عنوان کرد و یادآور شد: دو بار مسواک در روز، استفاده از نخ دندان با هدف تمیز کردن سطوح دندان‌ها و در صورت وجود فواصل دندانی استفاده از خلال دندان توصیه می‌شود.
دبیرعلمی نهمین کنگره سالیانه پریودنتولوژی، شستشوی لثه با آب نمک (سرم فیزیولوژی) را روش مناسبی برای ضد عفونی لثه دانست و افزود: آب نمک می‌تواند با پاره کردن غشای میکروارگانیسم‌ها مانع از رشد میکروب در دهان شود.
به گفته وی ، استفاده از نمک به تنهایی برای مینای دندان و حتی مبتلایان به پرفشاری خون مضر و به ساییدگی دندان منجر می‌شود.