PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آیا در اسلام برای ازدواج دوم اجازه همسر اول شرط است یا خیر؟



shirin71
07-21-2011, 07:59 AM
آیا در اسلام برای ازدواج دوم اجازه همسر اول شرط است یا خیر؟



بررسی مختصر به احکام اسلامی یک حقیقت بسیار مهمی را ثابت می کند وآنهم اینکه این دین آمده است تا بشر در سایه پایبندی به دستوراتش به سعادت وآرامش حقیقی دست پیدا کنند،
وهیچ حکمی از احکام اسلامی به اینصورت نبوده که جانبداری فرد ویا گروه معینی بکند مثلا احکام خاص بانوان را مطرح کرده باشد واز آقایان غافل بماند و یا برعکس ، طرفین را به طور متساوی در نظر گرفته وحقوق یکدیگر را کاملا روشن ساخته تا در مسیر زندگی دچار اختلاف نشوند.
یکی از این احکام جنجال برانگیز همان ازدواج مجدد است که خیلیها نتوانسته اند دریابند که این خود رحمتی است از جانب الله سبحانه وتعالی بر انسانها زنان ومردان.
رحمتی است بر زن، زیرا شوهرش با ازدواج مجدد از ارتکاب محرمات وفاحشه دوری می کند ومسلما اگر مرد خانه شخصی پاک دامن باشد اصالت وپاکی آن خانواده زبان نزد عام وخاص خواهد شد وبدون شک آن زن جزئی از آن خانواده است واو نیز مورد ستایش عام وخاص قرار خواهد گرفت، واگر خدای ناکرده وضعیت غیر از این باشد ومرد خانه مرتکب محرمات وفواحش بشود هیچکدام از اعضای خانواده جائی برای سربلند کردن ندارند واصالت خانواده به هم ریخته می شود وهمه افراد جامعه این خانواده را سرزنش خواهند کرد ومسلما زن هم از این وضعیت رنج خواهد برد .
از طرف دیگر اگر مردی به هر صورت از همسر خود راضی نباشد ویا همسرش عقیم باشد راهی جز جدائی وطلاق هم وجود دارد وآنهم اینکه مرد خانه با ازدواج مجدد آن نقص را جبران خواهد کرد و وضعیت به طلاق وجدائی منجر نمی شود، واز جنبه ی دیگر رحمتی است بر جمع زنان زیرا تاریخ ثابت کرده همیشه درصد زنان بیشتر از مردان بوده است وآنهم به علت اینکه بیشترین درصد مرگ ومیر جنگها وکشتارها مردان هستند وبرای اینکه این نقص جبران گردد وزنان بدون شوهر نمانند وجامعه به فساد کشیده نشود این حکم ثابت شد .


رحمتی است بر مرد زیرا با ازدواج مجدد خویشاوندانش افزوده خواهند شد و در هنگام مشکلات خدای ناکرده افراد بیشتری از او دفاع خواهند کرد .
نسل وفرزندانش افزوده خواهند شد .
از محرمات وفواحش دوری می کند .
اجر وپاداش زیادی برایش به دنبال خواهد داشت زیرا توانسته با عدل وانصاف بندگان خدا را در پناه خود گیرد
دلائل وجود ازدواج مجدد در دین اسلام
فرموده ی الله سبحانه وتعالی : (فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة أو ما ملكت أيمانكم ذلك أدنى ألا تعولوا ) النساء/3
- پس به نکاح خود در آورید هر اندازه که برایتان خوب بود از زنان دو ویا سه ویا چهار پس اگر ترس داشتید که نتوانید عدالت را برقرار کنید پس یک زن برایتان کافیست . -
وجه استدلال :
خداوند اصل ازدواج را بر دو ویا سه ویا چهار زن قرار داد ولی اگر شخصی بنابه دلائلی نتواند عدالت را برقرار کند می تواند به یک زن کفایت کند وبر او واجب نیست حتما اقدام به ازدواج مجدد کند .
حکم ازدواج مجدد در دین اسلام :
مسلما ازدواج مجدد مانند دیگر مباحات احکام پنچگانه بر آن تطبیق می شود :
حرام خواهد بود در صورتیکه:
مرد قدرت برقراری عدالت در بین همسرانش را نداشته باشد .
مرد قدرت اداره ی دو خانواده را نداشته باشد .
مرد قدرت جسمی ومالی ضعیفی داشته باشد.
و مطمئن است که مرتکب حرام نمی شود.
مکروه خواهد بود در صورتیکه :
مرد نیازی به ازدواج مجدد ندارد ومرتکب حرام هم نخواهد شد .
مرد قدرت جسمی ومالی آنچنانی ندارد که بتواند به راحتی دو خانواده را کنترل کند ووضعیت برایش سخت خواهد گذشت .
مباح خواهد در صورتیکه :
مرد نیازی به ازدواج مجدد ندارد ومرتکب حرام هم نخواهد شد .
مرد قدرت مالی وجسمی اداره دو خانواده را دارد .
مرد قدرت برقراری عدالت در بین دو خانواده را دارد
مستحب خواهد بود در صورتیکه :
مرد نیازی به ازدواج مجدد دارد ومی داند مرتکب حرام نخواهد شد.
مرد قدرت مالی وجسمی اداره ی دو خانواده را داشته باشد .
مرد قدرت برقراری عدالت در بین دو خانواده را داشته باشد
واجب خواهد بود در صورتیکه :
مرد نیازی به ازدواج مجدد دارد ومی داند قطعا اگر اقدام به ازدواج مجدد نکند
مرتکب حرام خواهد شد.
مرد قدرت مالی وجسمی اداره ی دو خانواده را داشته باشد .
مرد قدرت برقراری عدالت در بین دو خانواده را داشته باشد .
شروط ازدواج مجدد
برقراری عدالت در بین همسران :
دلیل آن :
فرموده الله سبحانه وتعالی :” فان خفتم ألا تعد لوا فواحدة “
- اگر ترس داشتید از اینکه قدرت برقراری عدالت را نداشته باشید پس به یک زن کفایت کنید
وجه استدلال : برقراری عدالت را شرط ازدواج مجدد قرار داد.
وعدالت در همه چیز : مسکن – غذا – لباس – معاشرت وأمور مالی دیگر در محدوده ی استطاعتش وعرف آن منطقه .
توانائی مالی وجسمی مرد :
دلیل وجود این شرط :
فرموده ی الله سبحانه وتعالی :
“وليستعفف الذين لا يجدون نكاحاً حتى يغنيهم الله من فضله” النور/33.
در این دستور داده شده است که:
“کسانیکه که به هر صورت قدرت ازدواج را ندارند عفت را پیشه ی خود سازند تا اينكه خداوند از فضل خودش آنها را بى نياز سازد”
ویکی از راهها اقدام به ازدواج همان قدرت وتوانائی مالی است .

این مطلب از سايت نوار اسلام گرفته شده است.

shirin71
07-21-2011, 07:59 AM
جايگاه حقوقی زنان در ازدواج مجدد
پروفسور «فرجاد»: ازدواج مجدد برخوردهای خانوادگی و اجتماعی را به دنبال خواهد داشت
گروه اجتماعی: ازدواج مجدد خواه به‌صورت دائم باشد و يا موقت از نظر روان‌شناسی به نفع خانواده، همسران و در نهايت جامعه نخواهد بود چراكه در اين‌صورت خانواده دچار برخورد می‌شود و اين برخورد را به جامعه نيز منتقل خواهد كرد.
پروفسور «محمدحسين فرجاد» استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)‌ درباره پيامدهای اجتماعی پيشنهاد دولت در لايحه حمايت از خانواده مبنی بر حذف اجازه زوجه در ازدواج مجدد زوج و بلاتكليفی جايگاه حقوقی زنان در آن، با بيان اين مطلب گفت: در عرف جامعه ما هيچ زنی نمی‌پذيرد كه شوهرش همسر ديگری اختيار كند چراكه در اين‌صورت استرس و فشارهای روانی زيادی را برای وی و خانواده به دنبال خواهد داشت.
وی افزود: از بعد روحی و روانی اين پيشنهاد برای فرزندان نيز زمينه استرس بالايی را فراهم می‌كند و تا جايی كه ممكن است بايد از پيشنهاد و تصويب قوانينی كه استرس روانی جامعه را افزايش می‌دهند، خودداری كرد.
وی كه دارای درجه فوق‌دكترای استرس و آسيب‌های اجتماعی است، تصريح كرد: ازدواج مجدد خواه به‌صورت دائم باشد و يا موقت از نظر روان‌شناسی به نفع خانواده، همسران و در نهايت جامعه نخواهد بود چراكه در اين‌صورت خانواده دچار تضاد می‌شود و اين تضاد را به جامعه نيز منتقل خواهد كرد.
فرجاد درباره اين پيشنهاد و صلاحيت دادگاه در احراز عدالت به خبرنگار ايكنا گفت: اين بخش حتی نيازی به دادگاه ندارد و زن می‌تواند به راحتی بفهمد كه اين مرد توانايی مالی برای اداره دو يا چند زندگی را دارد يا خير بنابراين می‌تواند در احراز عدالت تأثيرگذار باشد؛ اما مسأله مهم‌تر اين است كه از لحاظ فرهنگی برای مردم ايران ازدواج مجدد جا نيفتاده است.
استاد دانشگاه تهران در ادامه اين پيشنهاد را از لحاظ صرف صلاحيت دادگاه در احراز عدالت دچار نقص دانست و گفت: مهم‌ترين بعد عدالت كه به‌عنوان بعد تأثيرگذار در زندگی مورد توجه قرار گرفته است، عدالت اقتصادی است در حالی‌كه عدالت رفتاری و عاطفی بايد در اين ماده مورد بررسی قرار گيرد و آسيب‌شناسی شود.
وی تصريح كرد: چراكه در غير اين‌صورت هر مرد پولداری می‌تواند به راحتی برای ازدواج مجدد صلاحيت عدالت اقتصادی و معيشتی ميان دو همسرش را به دادگاه احراز كند.
فرجاد با تأكيد بر اشكال اجرايی اين پيشنهاد افزود: گاهی اوقات قانون به خودی خود خوب است اما در اجرا دچار اشكال می‌شود؛ در مورد اين پيشنهاد هم چنين است يعنی ضمانت اجرايی برای عدالت آن هم در بعد احساسی، جنسی و رفتاری و حتی اقتصادی نمی‌توان قائل شد چراكه دوست‌داشتن، عشق‌ورزيدن و ابراز محبت‌ جنبه‌های كمی ندارد بلكه كيفی است.
اين متخصص آسيب‌های اجتماعی در ادامه گفت: من با نفس ازدواج مجدد مخالف هستم و معتقدم كه اگر زن اول دچار مشكلات رفتاری باشد، تمكين نكند و يا مشكلاتی از اين قبيل داشته باشد، آنگاه اگر مرد بتواند در دادگاه آن را ثابت كند می‌تواند ازدواج مجدد موجهی داشته باشد.
وی درباره استناد‌های قرآنی اين پيشنهاد به خبرنگار ايكنا گفت: خداوند در سوره «نساء» خطاب به مردان فرموده كه شما می‌توانيد زنان متعددی بگيريد به شرط آنكه عدالت را رعايت كنيد و اگر می‌ترسيد كه نتوانيد عادل باشيد پس به يكی بسنده كنيد.
فرجاد در پاسخ به خبرنگار ايكنا مبنی بر مقتضيات زمانی و پذيرش اين پيشنهاد در شرايط كنونی به خبرنگار ايكنا گفت: با در نظر گرفتن شرايط اجتماعی و مقتضيات زمانی در حال حاضر تأمين و اداره يك زندگی نيز كار بسيار دشواری است چه برسد به اين‌كه بحث ازدواج مجدد مطرح شود و قوانين و پيشنهادی برای آن طرح كنيم.
وی تأكيد كرد: اينكه در شرايط اجتماعی فعلی مردی بتواند از نظر اجتماعی، اقتصادی و عاطفی عدالت را رعايت كند بسيار مشكل و حتی به نظر من غيرممكن است و مطمناً يك مرد نمی‌تواند دو زن را به يك اندازه دوست داشته باشند؛ از اينها گذشته در شرايط موجود فقط عده كمی از افراد متمول می‌توانند عدالت اقتصادی را رعايت كنند اما عدالت اجتماعی، روانی، رفتاری، حقوقی و ... چيزی است كه بالواقع شدنی نيست.
صاحب كتاب «آسيب‌شناسی اجتماعی ستيزه‌های خانواده و طلاق» افزود: منشأ بسياری از ستيزه‌های خانوادگی تضاد فكری و رفتاری، تعدد زوجين و ... است كه به تحقيق در اين كتاب به آنها پرداخته شده است.
وی تصريح كرد: به نظر من اين پيشنهاد پس از تصويب در اجرا با مشكل رو‌به‌رو می‌شود. بسياری از ازدواج‌های مجددی كه از قديم بوده با مشكل مواجه شده‌اند پس چرا ما از تجربه گذشتگان استفاده نكنيم.
فرجاد در ادامه ازدواج مجدد را در برخی موارد كه به دلايل و شرايط منطقی و از شيوه درست صورت گيرد، راهی برای كاهش آسيب‌های اجتماعی به‌ويژه در حوزه بانوان عنوان كرد.
وی تصريح كرد: در بسياری از موارد ازدواج مجدد زنان بيوه می‌تواند گامی در راستای جلوگيری از انحرافات و فسادهای اجتماعی باشد به‌ويژه در شرايط فعلی جامعه كه از نظر آسيب‌های اجتماعی چندان سالم هم نيست اما بايد راهكار ارائه شده برای آن كارشناسانه و با در نظرگرفتن همه جوانب باشد.