توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : حضانت
shirin71
07-21-2011, 07:46 AM
تعریف حضانت
حضانت از ریشه حضن به معنای دامن گرفته شده است که کنایه از نگهداری وپرورش فرزند خردسال در دامان والدين است (۱) و در اصطلاح به معنای اقتداری استکه قانون به منظور نگهداری و تربیت اطفالبه والدين آنان عطا کرده بطوری کهدر این اقتدار حق و تکلیف به هم مي آميزد. (۲) حقوق پدر و مادر وسیله اجرای تکالیف آنان است و میتوان آن را به دوعنصر نگهداری و تربیت طفل تجزیه کرد.در عمل این دو عنصر بدشواری قابل تفكيك است ; زیرا شیوه نگهداری کودکان در پرورش استعدادهای آنان موثر است وزمینه آموزش را نیز فراهم میسازد. باوجود این آنچه بطور مستقیم ناظر به پذیرفتن کودکان و پرستاری و تامین نیازهای مادی و معنوی آنهاست ، مانند تهیه غذا،مسکن، لباس و پرستاري در زمره کارهای مربوط به نگهداری آنهاست ولی هویتشان درشناسایی محیط و آموختن تجربه زندگی وعادات و رسوم آن و تامین وسیله تحصیل ومانند اینها در شمار تکالیف مربوط به تربیت کودکان است. (۳)
نگاهداری طفل مستلزم بکار بردن وسایل لازم برای بقا، نمو و بهداشت جسمی و روحی طفل است و درهر سنی متناسب با طبيعت اونوع نگهداري او متغير است. (۴)
نگاهداری کودک
نگاهداری به معنای عام کلمهشامل همه کارهایی است که برای سرپرستی و مواظبتاز کودک لازماست. قانون در موارد موارد مختلف ودر مباحث متفاوت شيوه ولوازم نگهداري را تعيين ويا تمثيل نموده ودر پاره ائي از آنها ضمانت اجرائي نيز مشخص كرده بطور مثال عدم پرداخت نفقه فرزنداز سوي پدر مجازات داشته وترك بي دليل فرزند از سوي مادر مستوجب محروميت از حضانت فرزند است .همچنان كه پذیرفتنطفل در کانون خانواده یا تهیه محلسکنای مناسب ، از جملهاقدامهایی است که نه تنها اجرای آنمیتواند بآسانی مورد نظارت قرارگیرد بلكه نشانه انجام سایر مواظبتهانیزخواهد بود. پارهای ازنویسندگان نگاهداری به معنای خاصرا ناظر به تهیه مسکن دانستهاند.
آیا شیر دادن از لوازم نگاهداریاست؟
شیر مادر بهترین غذای کودک درماههای نخستین تولد است و حمایت از کودک ایجاب میکند که این وسیلهاز او دریغ نشود چنانکه طبیعت نیزچنین خواسته و قانون نیز بر همین مبنا حضانت را با مادر میداند. در فقه نیزبا اینکه بسیاری از قواعد حقوقی بااحکام اخلاقی همراه است، بیشترفقیهان شیر دادن کودک را بوسیله مادرمستحب میدانند ولی اجبار او را جایز نمیشمرند و اعتقاد دارند که مادر دراین باره اختیار دارد و میتواند برای شیر دادن به طفل خود مطالبه اجرت کند و فقط بعضی از آنان دادن شیری را که هنگام تولد طفل در پستان مادر جمع میشود(لباء) و بطور معمول تاسه روز به بچه داده میشود، واجب شمردهاند.
ضمانت اجرای حق تکلیف نگاهداری
ضمانت اجرای حق تکلیف نگاهداری را از نظر حقی که پدر ومادر در این باره دارند و تکالیفی که به عهده آنان نهاده شده است، میتوان به دو نوع تقسیم کرد:
۱- ضمانت اجرای حق نگاهداری : هرگاه فرزندی از خانه پدریبگریزد و یا دیگری او را نزد خودببرد، پدر و مادر میتوانند از دادگاهبخواهند به بازگشت فرزندشان حکمدهد.
۲- هیچ یک از ابوین حق ندارند درمدتی که حضانت طفل به عهدهآنهاست از نگاهداری او امتناع کنند.در صورت امتناع یکی از ابوین، حاکم باید به تقاضای دیگری یا تقاضای قیم یا یکی از اقربا و یا به تقاضای مدعیالعموم نگاهداری طفل را به هریک ازابوین که حضانتبه عهده اوست،الزام کند و در صورتی که الزام ممکن یا موثر نباشد، حضانت را به خرج پدرو هرگاه پدر فوت شده باشد، به خرجمادر تامین کند.
اگر ولی یا سرپرست طفلی کهدیوانه یا سفیه باشد و در معالجه او مسامحه کند، مجرم است.
بطور کلی حضانت طفل عبارت است از :
۱) تربیت طفل: پدر و مادر درصورت قدرت و استطاعت باید درحد توان به تربیت اطفال خود بپردازند.
۲) تنبیه طفل: ابوین حق تنبیه طفلخود را دارند ولی به استناد این حقنمیتوانند طفل را خارج از حدودتادیب تنبیه کنند. (۵)
۳) اطاعت فعل: در مقابل هر حقتکلیفی است و در مقابل حقی که طفلبر والدین خود دارد، قانونگذار او رامجبور به اطاعت از آنها نموده است.
shirin71
07-21-2011, 07:46 AM
حضانت طفل با کیست؟
نظر مشهور متاخران آن است کهحضانت در مورد پسر تا دو سالگی ودر مورد دختر تا هفتسالگیمیباشد. ولی فقهای سلف برخیبطور مطلق - چه دختر و چه پسراظهار داشتهاند، حضانت با مادر استمادامی که مادر پس از مرگ شوهر،ازدواج مجدد نکرده باشد و برخی درمورد پسر، هفتسالگی تا هشتسالگی و در مورد دختر تا ازدواجمجدد مادر را قبول دارند.
اساسا مادران در رابطه با کودکانخود، دو حق قانونی و شرعی دارند:حق رضاع و حق حضانت و به موجباطلاق آیه لا تضار والده بولدها (۶) نباید مادران از هرگونه حقی که درباره فرزندان خود دارند، محروم شوند و مورد رنجش قرار گیرند.
حق حضانت
همانطور که گفته شد، حقنگهداری و پرورش کودکان از مادرشروع میشود و تا دو سالگی ادامهدارد; از آن پس میان علما اختلافاست که درباره پسر تا پایان دو سالگی حق حضانت مادر پایان مییابد ودرباره دختر تا هفت سالگی ادامه دارد. ولی برخی فقها مطلقا حقحضانت مادر را چه در مورد پسر، چهدختر تا موقعی که مادر شوهر نکردهباشد، میدانند.
تفضیل آراء
ابو جعفر علی بن الحسین صدوق(ت۳۸۱ ق) در کتاب المقنع به نقل ازعلامه حلی و دیگران میگوید: حقحضانتبطور مطلق در مورد پسر ودختر از آن مادر است تا زمانی که مادرشوهر نکرده است .در کتاب من لا یحضره الفقیه بهروایتی در این باره استدلال شدهاست:
عن حفص بن غیاث و غیره قال :سالت ابا عبدالله«علیه السلام» عن رجل طلقامراته و بینهما ولد، ایهما احق به ؟ قال:لامراه مالم تتزوج; (۷) از اباعبدالله«علیه السلام» سوال کردم در موردمردی که زنش را طلاق داده بود و یکفرزند داشتند، کدام احق هستند؟گفتند: زن تا وقتی که ازدواج نکردهباشد، فرزند برای اوست. ولد دراین روایت مطلق پسر و دختر و احقناظر به اولویتحقی است نه ترجیحتکلیفی و استحبابی .
شیخ طایفه محمد بن الحسنطوسی (ت ۴۶۰ ق) در کتابمبسوط (۸) میفرماید: کودک چه پسرو چه دختر تا به سن تمیز نرسیده و آنسن هفتسالگی و هشتسالگیاست در اختیار مادر است و مادر درحضانت او احق است. پس از سن تمیزتا حد بلوغ اگر پسر است، پدر احقاست ولی در مورد دختر تا زمانی کهمادر شوهر نکرده، حضانتبا اوستو این طبق روایاتی است که اصحاب(فقهای امامیه) با توجه به کتابمختلف الشیعه ذکر کردهاند. (۹)
علامه ابن المطهر هم این طورگفتهاند ولی ابن ادریس حلی نسبتبه نظر این گروه اعتراض نموده است.
سوال : چگونه عدهای حضانت راتا دو سالگی به مادر و بعد از آن اگرپسر باشد به پدر و اگر دختر باشد بهمادر نسبت میدهند و چگونه عدهایمیگویند: حضانت دختر تا زمانی کهمادر شوهر نکرده باشد برای او استو برای پسر تا هشتسالگی، در حالیکه، هر دو به روایات استنادمیدهند؟
اگر چه در هر دو دسته از روایاتفرزند بطور مطلق یاد شده است ولیبه دلیل اعتبار پدر به پرورش پسرشایستهتر است و مادر به پرورش دختر شایستهتر است و روات بین ایناحادیث و روایات را جمع کردهاند واجماع حاصل شده است.
حضرت آیت الله خوئی فرمودند: بهتر است که حضانت دختر و پسر تامدت هفتسالگی به مادر واگذارشود و این اولی است; اما بیشتر فقهایمعاصر معتقدند که حضانت فرزندمطلقا با مادر است و پس از دو سالگیدر مورد پسر، پدر احق و در مورددختر مادر احق است.
مذهب حنفیه: پسر، هفت تا نهسالگی، و دختر تا نه سالگی یاقاعدگی.
مذهب مسالکی : پسر تا حد بلوغ و دختر تا زمان ازدواج.
مذهب شافعی : زمان معینی نداردو بستگی به زمانی دارد که ولد قدرتتمیز داشته باشد و بعد از آن خوداختیار کند که نزد پدر باشد یا مادر. دراینکه در ابتدا باید بچه پیش مادر بمانداختلافی نیست.
shirin71
07-21-2011, 07:46 AM
روایات:
۱- عن ابی عبدالله«علیه السلام»:والوالدات یرضعن اولادهن حولینکاملین مادام الولد فی الرضاع فهو بینالابوین بالسویه، فاذا فطم فالاب احقمن الام ... (۱۰) مادران فرزندان خود را دوسال کامل شیر میدهند و مادامی کهفرزند شیر میخورد، حق حضانتبینآن دو به سویه است و اگر ولد از شیرگرفته شد، پدر احق است در نگهداریفرزند.
گروهی از جمله صاحب جواهراین روایات را خبر یاد کردهاند کهحاکی از ضعف سند آن است وگروهی از جمله علامه مجلسی آن راموثقه میگویند.
طبق این روایت، مساوی بودن پدرو مادر در دوران رضاع ناظر به حقرضاع از جانب مادر و حقسرپرستی و وجوب انفاق از جانب پدر است.
۲- محمد بن علی بن الحسین(محمد باقر«علیه السلام») انه کانت لی امراهولی منها ولد و خلیتسبیلها و المراه احقبالولد الی ان یبلغ سبع سنین الا ان تشاءالمراه من زنی داشتم و از او فرزندی.زن مرا ترک کرد در حالی که او نسبت به حضانت فرزندم احق است تا سن هفت سالگی مگر اینکه زن بخواهد حضانت را برعهده نگیرد.
۱- خلاصه آن که در هیچ یک ازروایات، تفکیکی میان پسر و دخترقایل نشده استبا وجود آنکه در مقامبیان بوده و هرگونه اطلاق در این زمینهدر حکم صراحت است.
۲- روایات تا دو سال عموما ناظر به مساله رضاع است و مساله حضانتدر آن مطرح نیست. (۱۱)
صاحب حدائق میگوید: اگرحضانت پس از طلاق مورد نزاع قرارگرفت، پدر احق است جز در مورد دوسال رضاع و اگر نزاع رخ نداد در آنصورت مادر تا هفتسال احق است تازمانی که شوهر نکرده باشد. پس حقحضانتبرای ولد مطلقا با مادر استتا هفتسالگی.
خلاصه کلام
۱- نظر مشهور متاخران طبق نظرمحقق، صاحب کتاب شرائع الاسلاماین است که پسر تا دو سالگی و دختر تا هفت سالگی باید با مادر باشد.صاحب جواهر نیز به دو دلیل قولمحقق را اشهر و مشهور میان فقهادانسته است:
الف ) اجماع منقول: که در کلامابن زهره حلبی در کتاب غنیه آمدهاست.
ب ) اعتبار : زیرا پدر به پرورشپسر، و مادر به پرورش دختر،شایستهتر است.
۲- نظر فقهای سلف : ( در برخیموارد به طور مطلق) چه در مورددختر و چه در مورد پسر، اظهار نظرکردهاند، حضانتبا مادر است،مادامی که مادر پس از مرگ شوهرش،شوهر نکرده باشد برخی نیز دربارهپسر، هفت یا هشت سالگی و دربارهدختر تا زمانی که مادر شوهر نکردهباشد، پایان حضانت دانستهاند. (۱۲)
۳- نظر حضرت امام «رحمه الله» درتحریر الوسیله: حق حضانت فرزند- چه دختر و چه پسر - تا دو سالگی بامادر است و پس از دو سال اگر فرزندپسر است، پدر احق است و اگر دختراست تا هفتسالگی با مادر، و پسر ازآن پدر است. (۱۳)
موارد سقوط حق حضانت:
۱) جنون: حق حضانت هریک ازپدر و مادر در صورتی است که قدرتاعمال آن را داشته باشند و زیان روحیو جسمی متوجه طفل نشود; بنابرایناگر مادر که اولی بر حضانت است،دیوانه شود، چون قادر به نگهداریطفل نخواهد بود، حق حضانتشسقوط میکند و پدر تنها کسی خواهدبود که این حق را داراست. در صورت مجنون شدن پدر حضانت طفل تا هجده سالگی بعهده مادر است زیرا نگهداری اطفال حق و تکلیف ابویناست; البته مجنون حق ملاقات طفلخود را دارد مگر اینکه موجب اضرارطفل گردد.
۲) ازدواج مجدد مادر: هرگاه حقحضانتبا مادر بود و مادر شوهردیگری کند حق حضانتبا پدراست. (۱۴)
۳) کافر شدن یکی از ابوین: هرگاهیکی از ابوین که مسلمان هستند کافرشوند، حضانتش از بین میرود (زیراولایت کافر برمسلمان جایز نیست) وهرگاه هر دو کافر شوند حق حضانتهر دو نسبتبه طفل ساقط میگردد;مانند طفلی که فاقد پدر و مادر است.
۴) در صورت عدم مواظبتیاانحطاط اخلاقی : (۱۵)
در صورت عدم مواظبتیاانحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفلتحتحضانت اوست اگر صحتجسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل درمعرض خطر باشد، محکمه میتواندبه تقاضای اقربای طفل یا قیم او یا بهتقاضای مدعی العموم هر تصمیمی راکه برای حضانت طفل مقتضی بدانداتخاذ کند. در این صورت فرضمیشود:
الف) ابوین در یک منزل زندگی نمیکنند و حضانت طفل به دستکسی است که باعث ضرر رساندن بهطفل میشود که طفل از این شخص گرفته و به دیگری سپرده میشود.
ب ) ابوین در یک منزل زندگیمیکنند و در اثر انحطاط اخلاقی آنهاصحت جسمانی یا اخلاقی طفل درخطر است که در اینجا دادگاهمصلحت طفل را اختیار میکند، مانندسپردن طفل به دیگری و تعیینسرپرستی برای او.
۵- بیماریهای مسری: اگر مادر دچار بیماری مسری صعب العلاجشود; حق اعمال حضانت او ساقطمیشود.
سوال : حضانت طفل در صورت فوت ابوین با کیست؟ (۱۶)
در صورت فوت یکی از ابوین حق حضانت برای زنده استحتی اگرمرده، برای طفل خود وصی معینکرده باشد و با وجود دیگری، نمایندهسمتی ندارد و در صورتی که هر دو(پدر و مادر) بمیرند، حق حضانتباجد پدری است و در صورت نبودنجد پدری عدهای از فقها بر آنند کهحضانت حق اقارب است - به ترتیب ارث - و برخی با نبودن جد پدری،وصی پدر و سپس وصی جد را مقدمدانستهاند و در صورت نبودن وصی وجد و داشتن دارایی، از طرف حاکمکسی اجیر میشود که طفل را تربیت ونگهداری کند و اگر دارایی نیز داشت نگهداری او به صورت واجب کفایی به عهده مردم است. (۱۷)
shirin71
07-21-2011, 07:47 AM
پینوشتها:
×) تحقیق کلاسی فقه(۲)
۱) معرفت - محمدهادی: ماهنامه دادرسی، بحثحضانت، شماره ۴ شهریور و مهر، سال ۷۴، ص ۱۲
۲) طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی: نگاهداری طفل همحق و هم تکلیف ابوین است. منظور از حق آن است کهپدر و مادر نسبتبه حضانت فرزندشان اقتدار دارند واین حق از عقد حاصل شده است و منظور آن است کهلزوم انفاق به اولاد فقیر قابل نقل است و نه موجبضمان; مثلا اگر پدر به فرزند فقیر خود انفاق نکند هر چند گناه مرتکب شده است ولی فرزند نمیتواندنفقه ایام گذشته را مطالبه کند. طبق این قانون نمیتوانابوین یا یکی از آنها را از حضانت طفلشان منع کرد.کلمه نگهداری در این قانون شامل تربیت نیز میشود.(مجتبی اشرفی - غلامرضا: مجموع کامل قوانین ومقررات حقوقی با آخرین اصلاحات زیر نظر غلامعلیامیری، چاپ شانزدهم، ۷۵۸)
۳) کاتوزیان ناصر: حقوق مدنی خانواده، شرکتانتشار با همکاری بهمن برنا، چاپ بهمن، چاپ سوم،ج ۳ ، ص۱۵۸
۴) ر.ک. به شایستگان - سیدعلی: حقوقمدنی، انتشارات طه، چاپ اول، ج ۲، ص۲۸۱-۲۸۴ ; حسینی - سیدعلی: ترجمه وشرح لمعه، انتشارات دارالعلم، ۱۳۷۵، ج ۲،ص ۵۶۵-۵۶۶
۵) برای آشنایی بیشتر ر.ک به: بهشتی -امجد: اسلام و حقوق کودک، انتشارات دفت رتبلیغات اسلامی، چاپ دوم; غفوری - علی : بادستورات اسلام آشنا شویم، چاپ چهارم،ص ۳۳۸
۶) بقره، آیه ۲۳۳
۷) حفص بن غیاث : من لا یحضره، الفقیه،ج ۳، ص ۲۸۵
۸) ج ۶ ، ص ۳۹
۹) ج ۷۷ ، ص ۳۰۶
۱۰) الکافی فی الشریف ، ج ۶ ، ص ۴۵
۱۱) طبق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی: برای نگهداری طفل ، مادر تا دو سال از تاریخ ولادت اولویت خواهد داشت; پس از انقضای این مدت حضانت با پدر است مگر نسبت به اطفال اناث که تا سال هفتم، حضانت آنها با مادر خواهد بود(منظور از سال ، سال قمریاست نه شمسی). مادر حق دارد برای نگهداری طفل و پرورش او از پدرش اجرت بگیرد.
تنبیه ۱ : حق حضانت که با مادر است اعماست از اینکه مادر شیر بدهد یا اجنبیه.
تنبیه ۲ : اگر در مدت مقرر فوق زوجه مطلقهشوهر کند، حق حضانت از او ساقط میشود.
تنبیه ۳ : اگر اجنبیه حاضر باشد تبرعا از طفلحضانت کند، مادر حق مطالبه اجرت نخواهدداشت.
تنبیه ۴ : اگر پدر بعد از انتقال حضانتبه او یاقبل از آن فوت کند، مادر ذیحق در حضانتفرزند است هرچند شوهر کرده باشد اعم ازذکور یا اناث .
تنبیه ۵ : مادر از وصی پدر طفل نیز احق به حضانت است و همچنین از سایر اقارب حتی پدر و مادرش تا چه رسد به دیگران. (کاتوزیان ناصر: حقوق مدنی خانواده، چاپ سوم، ج ۱، ص ۱۶۹)
۱۲) مجله دادرسی ، ص ۱۲
۱۳) تحریرالوسیله، ج ۲، ص ۳۱۲
۱۴) طبق ماده ۱۱۷۰ قانون مدنی: اگر مادر درمدتی که حضانت طفل با اوست ، مبتلا بهجنون شود یا به دیگری شوهر کند حق حضانت با پدر خواهد بود. شرط حضانت مادر، این امور است: ۱- مسلمان باشد.
۲- کنیز نباشد. ۳- عاقل باشد. ۴- فاسقه نباشد.
۵- زوجه باید مقیم در شهری باشد که زوج درآنجاست. (شایستگان- سیدعلی : حقوقمدنی، ج ۲ ، ص ۲۸۲ )
۱۵) ر.ک ، همان منبع، ماده ۱۱۷۳
۱۶) ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی
۱۷) ر.ک به: امامی - سیدحسن: حقوق مدنی ،انتشارات کتابفروشی اسلامی، چاپنهم، ص ۱۹۵-۱۹۹ ; کاتوزیان- ناصر:همان منبع، ج ۱، ص ۱۶۹ ; شایستگان-سیدعلی: همان منبع، ج ۲ ، ص ۲۸۲-۲۸۴
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.