PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی جت Gripen



mehraboOon
07-21-2011, 07:26 AM
معرفی جت Gripen


این هواپیما آخرین محصول کارخانه SAAB در زمینه ساخت هواپیماهای جت جنگی است. هم اکنون کشورهای سوئد و چک این هواپیما را در نیروی هوایی خود به خدمت گرفته اند و کشور های مجارستان و آفریقای جنوبی چند فروند از آن را سفارش داده اند.


این هواپیما برای حصول حداکثر عملکرد و انعطاف طراحی شده است.پسوند JAS نیز به معنایJAKT (جنگی)، ATTACK(تهاجمی)و Spaning (شناسایی) به نام این هواپیما اضافه شده تا معرف قابلیتها و تواناییهای ان باشد.
http://img.tebyan.net/big/1389/03/17042771637214621543109502072320168241122.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1389/03/973726242178511459916921467232199135450.jpg)
ترکیب بالهای دلتا و کانارد باعث شده تاGRIPEN از قابلیت نشست و برخاست بالایی بر خوردار باشد. همچنین سیستم های الکترونیکی آن را می توان در چند حالت مختلف برنامه ریزی کرد.انعطاف بالا، هزینه نگهداری پایین و قیمت مناسب GRIPEN را به یک انتخاب منطقی برای نیروی هوایی تمامی کشور ها تبدیل کرده است. یک سیستم الکترونیکی پیشرفته باعث شده تا قابلیت حمل مهمات و تسلیحات این هواپیما افزایش یابد بدون اینکه از قابلیت ضد حمله و دفاع ان کاسته شود. GRIPEN قادر است از یک باند کوتاه با طول ۸۰۰ متر و عرض ۹متر صعود کند در حالی که با به کار گیری پره های بزرگتر در بال های آن مساحت مورد نیاز برای فرود و توقف آن کاهش پیدا کرده است. قسمت کانارد طوری طراحی شده تا سرعت،برد و مانور پذیری این هواپیما بهبود یابد.
این هواپیما میتواند سوخت گیری هوایی انجام دهد .ساب 39 با استفاده از یک رادار بسیار پیشرفته به نام ps-05 میتواند اهداف هوایی یا زمینی را درتمام شبانه روزو تمام شرایط جوی شناسایی کند البته این هواپیما ازیک صفحه HUD بهره میبرد که میتواند تمام اطلاعات مورد نیاز خلبان را در جلوی آن نشان دهد.در حال حاضر قیمت این هواپیما 40 میلیون دلار است.
نیروی هوایی سوئد ۲۰۴ فروند از این هواپیما را در اختیار دارد. کشورهای چک و مجارستان هر کدام ۱۴ فروند و افریقای جنوبی ۲۸ فروند از این هواپیما را سفارش داده اند. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه این هواپیما هم اکنون در نیروی هوایی چک در حال خدمت است.
مدرسه خلبانی و هوانوردی انگلستان از GRIPEN بعنوان هواپیمای جت پیشرفته برای تست خلبانان ودانشجویان استفاده می کند. GRIPEN به معنای ترکیبی چند حیوان است و به آرم کارخانه ساب و قابلیت های مختلف این هواپیما اشاره دارد.
http://img.tebyan.net/big/1389/03/199196115139170166182253118181145361481863140.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1389/03/17229929311156130101123197174691488780190.jpg)
مشخصات:


تعداد سرنشین:1–2
طول:14.1 m
فاصله دو سر بال:8.4 m
ارتفاع:4.5 m
وزن خالی:6,620 kg
وزن با تجهیزات نرمال:8,720 kg
حد اكثر وزن تیكاف:14,000 kg
نیروی محركه: Volvo Aero RM12
حداكثر سرعت:Mach 2
برد:Combat radius of action with air-to-surface and enhanced self-defence weapons: >1200km
ارتفاع پرواز:15000 متر
تجهیزات قابل حمل:
1عدد توپ 27 میل
و10 جایگاه حمل برای حمل:6عددموشك AIM-9 Sidewinder و4عدد AIM-120 AMRAAM كه هردو نمونه سوئدی هستند
و همچنین موشك ماوریك و RBS-15 Mark 2 air-to-sea ساخت سوعد و بمب كالستر

تنظیم برای تبیان: محسن مرادی
منبع:انجمن هوانوردی

mehraboOon
07-21-2011, 07:28 AM
هواپیمایی در خدمت ارتش ایران

پرواز در ایران؛از باستان تا امروز(2)


بلریو بر فراز تهران (1292 شمسی)


در یکی از روزهای اواخر سال 1292 خورشیدی، مردم تهران برای اولین بار در عمرشان هواپیمایی را مشاهده کردند که در ارتفاع پایین پرواز می کرد. مردم با شنیدن غرش این مرغ آهنین که برای نخستین بار به گوششان می خورد با شتاب خود را به حیاط خانه ها، کوچه ها و بام های منازل خود رسانیده و با شگفتی به تماشای آن پرداختند. هواپیما چند دقیقه در آسمان تهران به پرواز خود ادامه داد. از آن جا که در تهران فرودگاهی جهت نشستن هواپیما وجود نداشت، خلبان هواپیمای مورد بحث، میدان مشق دیویزیون قزاق (محل فعلی ساختمان های اصلی وزارت امور خارجه) را مناسب ترین محل برای نشستن تشخیص داده و در آنجا فرود آمد. ولی هنگام فرود هواپیما با لوله توپی که در میدان قرار داشت تصادف کرد و آسیب دید. البته به خلبانش صدمه ای نرسید. به محض فرود هواپیما مردم شهر برای تماشای آن هجوم آورده و حفظ نظم را برای مأمورین دشوار ساختند. تجمع و ازدحام اهالی جهت دیدن این مرغ آهنین بال تا چند روزی ادامه داشت تا این که هواپیمای آسیب دیده را، که از نوع بلریو، به خلبانی شخصی بنام کوزمینسکی روسی بود، جهت تعمیر به تعمیرگاه قشون (ارتش) که در آن زمان عبارت از اتاقکی در محل باشگاه افسران ارتش (واقع در خیابان سوم اسفند و محل کنونی ساختمان شماره 7 وزارت خارجه) بود، منتقل کردند.
http://img.tebyan.net/big/1389/02/1298021824215109621701582115025525215288137.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1389/02/183181717217125145952072212142617421896175.jpeg)
هواپیما در آن تعمیرگاه به وسیله خلبان روسی آن (که بر حسب معمول خلبانان آن زمان در کار فنی هواپیما هم سررشته داشت) و به یاری آقای اشتوداخ (پدر تیمسار سرلشگر عیسی اشتوداخ که کارمند فنی قشون بود) و مکانیسین روسی هواپیما تعمیر و آماده پرواز شد و مجدداً به میدان مشق دیویزیون قزاق انتقال دادند تا پرواز کند. لیکن کوزمینسکی به این نتیجه رسید که قادر به برخاستن از میدان مشق نیست. سرانجام ناچار هواپیما را از راه زمین به محل کنونی بی سیم که «قصر قجر» نامیده می شد و زمین صافی بود حمل کرد و از آن محل برای مدتی گاه گاه بر فراز شهر تهران پرواز می نمود. این اولین باری بود که ساکنین تهران هواپیمایی را در آسمان مشاهده می کردند.
اهمیت هواپیما در پشتیبانی از قوای زمینی


از بررسی خاطرات افسران قدیمی چنین بر می آید که قوای زمینی ایران برای اولین بار در سال 1298 از حمایت دو فروند هواپیمای انگلیسی، در حالی که خلبانان آنها را نیز انگلیسی ها عهده دار بوده اند برخوردار گردیده است. سرتیپ حیدرقلی بیگلری در کتابی تحت عنوان «خاطرات یک سرباز» می نویسد: «در سال 1298 که میرزا کوچک خان با پشتیبانی و اسلحه بلشویک های روسی در صدد تجزیه گیلان از ایران بود... روس ها زمینه را برای ورود خود به گیلان مساعده دیده و با چند کشتی از بادکوبه به سوی گیلان حرکت و بندر انزلی را اشغال کردند. در این موقع پایتخت ایران مشغول تهیه قوایی بود که برای رفع شر متجاسرین و برقراری امنیت در شمال و مقابله احتمالی با بلشویک های روسی به گیلان اعزام دارد. البته وضع در مرکز بسیار اسف انگیز، خزانه تهی، خوار و بار و پوشاک به اندازه کافی وجود نداشت.
http://img.tebyan.net/big/1389/02/3953424752814924016618048254174137148172.jpg
سرانجام به هر نحوی بود دولت، یک نیروی ده هزار نفری مرکب از قزاق، سرباز و ژاندارم، شامل توپخانه آماده و به سوی گیلان اعزام کرد. فرماندهی این قوا را یک ژنرال روسیه تزاری موسوم به استاروسلسکی عهده دار بود و معاونت او را سرتیپ رضا خان فرمانده اثریاد همدان به عهده داشت. انگلیسی ها که در جنوب ایران حضور داشتند و از پیشروی قوای روسی به سمت تهران و صفحات جنوب بیم ناک بودند در صدد برآمدند که بهر طریقی قوای اعزامی ایران را در برابر روس ها تقویت کنند. لذا عده ای از نیروهای خود را به سوی تهران و از آنجا به سوی قزوین و ارتفاعات منجیل استحکاماتی ساختند تا پشت نیروی ایران را داشته باشند، در این موقع بود که دو فروند هواپیما را مأمور پشتیبانی قوای زمینی ایران کردند...» این ظاهراً اولین باری بوده است که قوای نظامی ایران از پشتیبانی هواپیما برخوردار گردید.
پس از کودتای سوم اسفند 1299 به دست رضا خان سردار سپه و در پی تشکیل قشون متحد الشکل، رضا خان به فکر خریداری چند فروند هواپیما برای پشتیبانی قوای زمینی خود افتاد.

ادامه دارد...
تهیه کننده: محسن مرادی

mehraboOon
07-21-2011, 07:29 AM
پرواز در ایران؛از باستان تا امروز(3)


پیدایش هواپیمایی در ایران


در نخستین سال های بعد از کودتای 1299 از وقایع و سیر تحولات وضع هواپیمایی در ایران مدارک رسمی چندانی در دست نیست لیکن با توجه به مندرجات جراید خبری که در آن زمان مرتباً انتشار می یافته تا حدی می توان به وضع پیدایش هواپیمایی در ایران پی برد.
روزنامه «ایران» در شماره 12 فروردین 1301 خود از پرواز یک فروند هواپیمای روسی از طریق انزلی به سوی تهران خبر می دهد، آنگاه در شماره 26 فروردین خود می نویسد: «آئروپلانی که 15 فروردین از روسیه به تهران آمده عصر دیروز و پرپروز در آسمان تهران پرواز کرد و پس از تماشای مردم فرود آمد».
http://img.tebyan.net/big/1389/02/1191338228211218441481776911317639192113166.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1389/02/12313922224618816125512096103119501172032851.jpg)
سپس در شماره سوم اردیبهشت این روزنامه خبری به شرح زیر حاکی از پرواز اولین ایرانیان با هواپیما در آسمان تهران درج شده است:
«روز پنجشنبه گذشته (30 فروردین 1301) آئروپلانی که از مسکو به تهران آمده بود برای اولین دفعه مسافرینی برای گردش در هوای تهران همراه برد. دفعه اول شاهزاده محمد حسین میرزا و سرهنگ رضاقلی خان خزانه دار و مسیو شومیانسکی وزیر مختار روسیه در هوای تهران پرواز نمودند. پس از آن ها سرتیپ امان الله میرزا، سرتیپ مرتضی خان، سرتیپ جعفرقلی خان و سرهنگ مساعد نظام پرواز نمودند. در دفعه سوم برای اولین بار دو نفر از نمایندگان ملت: آقای تدین و آقای شیخ العراقین زاده و سرهنگ مساعد الدوله، مدت بیست دقیقه در قضای تهران مشغول سیاحت بودند. از قرار اظهارات آقایان و جنایان فوق، در اطاق آئروپلان خیلی راحت بوده و در موقع صعود و نزول حرکات عنفی در آئرو پلان دیده نشده و مثل این بوده است که آدم در کشتی نشسته باشد. در اطاق آئروپلان صدا هم خیلی جزیی بوده و آقایان می توانستند خوب صحبت کرده و صدای یکدیگر را بشنوند... از قرار معلوم آئروپلان مزبور روز گذشته به طرف مسکو حرکت کرده است ».
هواپیماهای انگلیسی در قلعه مرغی (مرداد 1301)


تا نیمه اول سال 1301 در تهران زمین مشخصی برای نشستن و برخاستن هواپیما وجود نداشت ولی چنانکه روزنامه «ایران» در شماره 7 تیرماه 1301 خود می نویسد: در پی درخواست انگلیس برای ورود دو فروند هواپیما به تهران و اختصاص محلی برای فرود آنها، دولت وقت، زمین قلعه مرغی را برای این منظور اختصاص داده و به یاری زندانیان شهربانی وقت به تسطیح آن اقدام کرده است. عین خبر روزنامه مذکور چنین است: «به طوری که اطلاع حاصل نموده ایم قریباً دو فروند آئروپلان که متعلق به دولت انگلیس است در هوای (آسمان) تهران پرواز خواهند کرد و ورود آئروپلان های مزبور قبلاً به دولت ایران اطلاع داده شده است.
http://img.tebyan.net/big/1389/02/12760113419282192451071532512517622124825.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1389/02/1102411631565911411078110351972221253.jpg)
اختصاص محلی را جهت فرود آمدن تقاضا نموده اند لذا به اداره نظمیه اطلاع داده شده که در بیرون دروازه محل مناسبی را برای پایین آمدن آنها تهیه و در صورت پست و بلندی، محل را تسطیح نمایند. اداره نظمیه نیز در اطراف قلعه مرغی، سمت امام زاده حسن را برای فرود آمدن آئروپلان اختصاص داده و عده ای از محبوسین نظمیه هم چند روز است مشغول تسطیح آنجا هستند که برای ورود آئروپلان ها حاضر باشد». سپس روزنامه مذکور در شماره پنجشنبه 9 مرداد 1301 خود می نویسد: «دو فروند آئروپلان انگلیسی که اخیراً از بغداد به تهران آمده و در قلعه مرغی فرود آمده از صبح روز گذشته در آسمان تهران به پرواز و نمایش مشغول بوده و در پایان در قلعه مرغی فرود آمدند».

تهیه کننده:محسن مرادی