PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : Fb-22 دوقولوی افسانه ای



mehraboOon
07-21-2011, 07:03 AM
FB-22 دوقولوی افسانه ای-قسمت اول


http://img.tebyan.net/big/1388/07/238751592189216252572091422542512441152296.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1388/07/1327752321534811975908945029253198125.jpg)
تبدیل یك هواپیمای جنگنده به یك هواپیمای بمب افكن مانند این است كه ماشین روداستـر road star S2000 شركت هوندا را به ماشین سنگین باربری تبدیل كنید. هواپیماهای جنگنده كه برای جنگ ها و نزاع های هوایی طراحی شده اند اكثراً كوتاه هستند و بسیار سریع، با قدرت مانور بالا در صورتیكه هواپیماهای بمب افكن به گونه ای طراحی شده اند كه توانایی حمل تسلیحات زیاد، برد بالا و سقف ارتفاع بالایی دارند.
با تمامی این مشكلات شركت قدیمی لاكهید مارتین (Lockheed Martin) كه یكی از درخشان ترین شركت های هواپیما سازی دنیا است این بار تصمیم به ساخت یك هواپیمای دوزیست كرده است.
یك جنگنده - بمب افكن كه تمامی پایه های طراحی از روی هواپیمای جنگنده F-22 كه یك جنگنده تمام عیار است صورت گرفته است. این بار با تغییر نامی كوچك با هواپیمای بسیار پیشرفته ای روبه رو هستیم به نام FB-22 كه علامت F نشانه جنگنده (Fighter) و B نشانه بمب افكن (Bomber) بودن آن است. قرار است تمامی تست های پروازهای FB-22 در پایگاه ادواردز در ایالت كالیفرنیا انجام گیرد. تاكید بر ساخت FB-22 را در واقع می توان از سانحه 11سپتامبر به بعد دانست. تا قبل از حمله آمریكا به افغانستان نیروی هوایی آمریكا برآورد كرده بود كه با وجود بهینه سازی بمب افكن های B-2 وB B1-B-52 دیگر آمریكا تا سال2030 میلادی احتیاجی به ساخت هواپیمای بمب افكن ندارد.
در سال 1991 بمب افكن های B-52 بسیار عالی عمل كردند و هر كدام توانایی حمل 30000 پوند تسلیحات را داشتند ولی دو مشكل بزرگ وجود داشت. سرعتشان پایین بود و رادار گریز (Stealth) نبودند. در عملیات مقابل طالبان و گروه القاعده نیروی هوایی آمریكا به این نتیجه رسید كه كمبودی در یگان بمب افكن هایش دارد. در جنگ خلیج اكثر بمب افكن ها از نزدیكی محدوده كشورهایی چون عربستان به پرواز در می آمدند. اما این بار بمب افكن های B-1 وB-52 از پایگاه هوایی دیگوگارسیا (Diego Garcia) در انگلستان به پرواز در آمدند و تا افغانستان بدون سوختگیری رفتند و این امر «پیمودن مسافت زیاد» باعث می شود كارایی كه هواپیماها می توانند در چندین ماموریت كوتاه برد داشته باشند را تنها در یك ماموریت بلندبرد صرف كنند.
http://img.tebyan.net/big/1388/07/51515763238155271031571331583730914081.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1388/07/812498310510716098623064157642277611182.jpg)
افسران آمریكایی در پی تفكراتی كه برای خاورمیانه دارند احساس كردند كه اگر این فشارها بر خاورمیانه بیشتر شود، چنین بمب افكن هایی نمی توانند تمامی نیازهای نیروی هوایی را ارضا كنند زیرا B-52ها دیگر 40 ساله شده اند و مابقی بمب افكن ها نیز «به جز B-2» استطاعت انجام تمامی این ماموریت ها را ندارند. پس سال 2003 را سالی برای قدرت و زندگی تازه دادن به هواپیماهای بمب افكن دانسته اند.
این طرح جدید با نام FB-22، بمب افكنی است كه از خانوادهF-22 محسوب می شود و از نظر اندازه ابعاد بزرگی چون B-2 و B-22 ندارد. میان اندازه است و می تواند سریعتر و بالاتر از هر بمب افكن دیگری پرواز كند با سقف پرواز 60000 پا و سرعت 1200 مایل در ساعت.یكی از مهمترین مسایل درFB-22 استفاده از تمامی تجهیزات مدرن است تا قدرت حمل همه نوع بمب و موشك را داشته باشد. به عنوان مثال جدیدترین بمب های آمریكا به نام بمب های كم ضخامت (Small Diameter Bomb) كه توسط ماهواره ها هدایت می شوند و به كمك سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS) هدف خود را پیدا می كنند. FB-22 می تواند در یك پرواز 24 عدد از این نوع بمب ها را با خود حمل كند كه آمار بسیار جالبی است و می تواند جایگزینی عالی برای بمب افكن های قدیمی باشد.
یكی از مهمترین مسایلی كه در ساخت F-22 پیش گرفته شده بود ساخت آن با هزینه كم بود. چنین ایده ای در ساخت FB-22 نیز دیده می شود و قرار است نیروی هوایی آمریكا یكی از ارزان ترین و باارزش ترین بمب افكن ها را به جهانیان معرفی كند. رییس نیروی هوایی آمریكا آقای جان پی جامپر (John P.Jumper) نسبت به طرحی كه قبلاً ارائه شده بود و مبنی بر قرار دادن بمب های مدرن در خودF-22علاقه مندی نشان داده بود و می گفت برای نفوذ به خط های دفاعی دشمن احتیاج به سرعتی حدود 5.1 یا 7.1 ماخ است كه F-22 توانایی اش را دارد، او می گوید F-22 جنگنده ای است كه دست هیچ موشكی به آن نمی رسد.
از همان زمان مباحثه هایی بر سر تغییر شكل F-22 از یك جنگنده به بمب افكن آغاز شد. در مورد تغییر طراحی F-22 رییس امنیت نیروی هوایی، آقای جیمز راش(Jemes Roche) بسیار تاكید می كرد ولی از طرف دیگر جامپر علاقه ای نشان نمی داد. ادله ای برای این طرح وجود داشت. اول اینكه تعداد بسیار كمی بمب های كم ضخامت در F-22 جا می گرفت، دوم اینكه F-22 برد نسبتاً كمی داشت با وجود اینكه قابل سوختگیری در آسمان بود و این امر راش را آزرده می كرد. زیرا باید همواره یك هواپیمای سوخت رسان، F-22 را پشتیبانی كند و سرانجام راش موفق به گرفتن رای اكثریت آرا شد و قرار شد طرحی جدید برپایه F-22بسازند.
http://img.tebyan.net/big/1388/07/4811255471853814130208214616922573125253.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1388/07/138126271719015520391272281666827148180186.jpg)
این امر به شركت لاكهید مارتین سپرده شد كه بسیاری از مسایل طراحی هنوز به صورت محرمانه در آنجا نگهداری می شود و ما اطلاعات دقیقی درباره آن در دست نداریم با وجود این هم اكنون تمامی طراحی ها به پایان رسیده و قرار است چندین نمونه آزمایشی از FB-22 ساخته شود.

ادامه دارد...
منبع:www.daneshju.ir

mehraboOon
07-21-2011, 07:03 AM
FB-22 دوقولوی افسانه ای-قسمت دوم




اطـلاعات كمـی كه در دست است مبنی بر تغییرات درF-22 حاكی از آن است كه بال هـای FB-22 دلتاشكل است و هیچ بالچه عقب (دم=Tail) ندارد. بال هایش بزرگتر از F-22 است تا برد بیشتری داشته باشد زیرا بال ها یكی از مهمترین منابع ذخیره سوخت هستند و هرچه بزرگتر باشند، سوخت بیشتری در آنها جا می گیرد. به گونه ای بر سوخت FB-22 تاكید شده است كه 80 درصد توانایی حمل سوخت بیشتری نسبت به F-22 دارد. از طرف دیگر بدنه FB-22 10 فوت طویل تر از F-22 است تا بتوان فضایی مناسب را برای قرار گرفتن بمب ها در نظر گرفت.
چنین فضایی می تواند جای 24 بمب كم ضخامت را فراهم آورد. در مورد موتورهایش هنوز اطلاعات دقیقی نداریم اما احتمالاً قراراست به جــای دو موتور توربوفن مدل F119شركت پرت و ویتنی موتورهای با مدل F135 تجهیز شود. F135ها موتورهایی هستند كه در هواپیمای مدرن F-35 به كار گرفته شده اند. نامزد دیگر در موتورها، موتور F-136 شركت جنرال الكتریك است. F-136 ها قدرتمندتر و بازدهی بالایی دارند و از همه مهمتر ارزان تر از انواع دیگر موتورها هستند.
http://img.tebyan.net/big/1388/07/2152183215462195161351951581522022411516398.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1388/07/1131473010421111820216784241231545247246215.jpg)
مدیر پروژه FB-22 آقای باب ریردن (Bob Rearden) می گوید با این موتورها ( F-136) می توان 2000 مایل به برد FB-22 بیفزاییم. سقف پرواز FB-22 ، 60000 پا است كه در این صورت می تواند 2 مایل بالاتر از بسیاری از محدوده موشك های زمین به هوا قرار بگیرد. از مسایل مهم در FB-22وجود رادارهای بسیار پیشرفته است كه می تواند از فاصله 100 مایلی تمامی اهداف را به خوبی تشخیص دهد و با وجود سامانه ای به نام ALR-94 كه در دماغه اش قرار دارد، حساسیت رادارها چندین برابر شده است.
نظیر چنین كاری (طراحی یك بمب افكن از یك جنگنده) در سال1982 میلادی بر روی جنگنده F-16 انجام شد كه پروژه ای با مدیریت هری هیلاكر (Harry Hillaker) بود برای ساخت یك بمب افكن از روی F-16 با نام F-16xl. بعد از به وجود آمدن پروژه ساخت جنگنده پیشرفته تاكتیكی كه حاصل آن هواپیمای F-22 بود دیگرF-16xl از یادها محو شد و هرگز ساخته نشد.
اما این بار قضیه متفاوت است. FB-22 هم یك نیاز است هم یك هواپیمای بسیار پیشرفته و با وجود جنگنده ها و بمب افكن های رادار گریز و پیشرفته چون F-35 و B-2شركت لاكهید مارتین هنوز بر ساخت FB-22 پافشاری می كند.
بمب های كم ضخامت كه هم اكنون در نیروی هوایی آمریكا مورد استفاده قرار می گیرد، تقریباً نصف كوچكترین بمب های ماقبل است.
در ارزیابی كه توسط شركت بوئینگ (Boeing) با كمك نیروی هوایی انجام شد، بمب های كم ضخامت (Small Diameter) توانستند 85 درصد از اهداف را در آزمایشات منهدم سازند. قدرت انهدام این بمب ها برابر بمب ???? پوندی GBU-32 است كه نسبت به وزنش یك پدیده محسوب می شود.
برای ساخت بمب های كم ضخامت رقابت سختی میان بوئینگ و لاكهید مارتین وجود دارد و قرار است نیروی هوایی آمریكا تا آخر سال 2003 برنده این رقابت را مشخص سازد.
http://img.tebyan.net/big/1388/07/792001092088111202525454169246254691389.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1388/07/23120523219215716720517116681101372102414439.jpg)
اولین هواپیمایی كه بمب های كم ضخامت را حمل خواهد كرد، جنگنده F-15E خواهد بود و بعد از آن F-22 . شاید تا آن زمان FB-22 نیز ساخته شود و بتوان آن را هم به بمب های كم ضخامت تجهیز كرد. با وجود اینكه طبق قرارداد شركت لاكهید باید تا سال 2013 تمامی F-22 ها را به نیروی هوایی تحویل بدهد در كنارش امیدوار است كه طرح FB-22 نیز به او واگذار شود.با وجود ارزیابی های مختلف و صرفه جویی هایی كه در ساخت FB-22 شده است، قیمت تخمینی آن هر فروند 100 میلیون دلار برآورد شده است.
پنتاگون هنوز در حال ارزیابی طرح FB-22 است ولی از طرفی دیگر راش موكداً می گوید با وجود نیاز به یك بمب افكن سریع و بلندپرواز ما طرح FB-22 را با جدیت تمام دنبال خواهیم كرد. در هر صورت FB-22هنوز یك هواپیمای مفهومی (Concept) است و طرح هایش همه بر روی كاغذ است و باید منتظر باشیم تا اولین نمونه آزمایشی آن ساخته شود و نتایج آن مشخص شود.
با این وجود در سالهای گذشته این طرح با چالشهای فرواوانی روبرو گشته این طرح با مخالفت شدید سنا مواجه شد چرا که سناتور ها معتقدند نیروی هوایی با وجود رپتور دیگر نیازی به جنگنده ی پرخرجتر ندارد این دحالیست که نیروی هوایی همچنان تشنه ی بدست آوردن این دوقولیه افسانه ایست.

منبع:www.daneshju.ir