PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بزرگترين هواپيماهاي جهان



mehraboOon
07-21-2011, 06:40 AM
بزرگترين هواپيماهاي جهان

در بررسي بزرگ ترين ها در صنعت هواپيما، فاکتورهاي مختلفي مورد توجه قرار مي گيرد که از آن جمله مي توان اندازه طول بالها، بزرگي و وزن را در نظر گرقت که در اين مقاله وزن به عنوان فاکتور اساسي براي تعيين بزرگترين هواپيماها در نظر گرفته مي شود. از اينرو بزرگترين هواپيماي ساخته شده در جهان مدل آنتونوف مدل An-225 است که در اوکراين و در زماني که اين کشور جزئي از شوروي سابق بود ساخته شده است.
http://img.tebyan.net/big/1387/06/9631217528352192162822051058113124217851.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/06/24520467555813122724628115146120155201207162.jpg)
An-225 وزني در حدود 600تن دارد کمه البته FAI (فدراسيون بين المللي هواپيمايي) وزن حقيقي پروازي اين مدل را 508تن مي داند که در سال 1989 در هوا به پرواز درآمد و رکورد بزرگترين جرم پروازي را در 2000 متري از سطح زمين به نام خود ثبت کر د. اين هواپيما ابتدا به منظور حمل شاتل فضايي توليد شده بود اما طراحي آن طوري نبود که بتواند جرم هاي خارج از بدنه را حمل کند.
http://img.tebyan.net/big/1387/06/378718322411116080741214511122812654187228.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/06/78899015093235154851695032231011931564.jpg)
بزرگترين هواپيما بعد از An-225 بر اساس وزن An-124 ياهواپيماي Boeing 747 است. وزن هر دو هواپيما 405 تن است. An-124 هواپيمايي دو منظوره بود که هم کاربردهاي نظامي و هم کاربردهاي غير نظامي داشت. نمونه اخير اين هواپيما به بزرگي An-225 شده تا کاربردهاي بيشتري داشته باشد. بايد گفت نهايتا 50 نمونه از مدل An-124 ساخته شد و بسياري از نممونه ها اکنون نيز به صورت چارتر در اختيار چندين شرکت تجاري هستند.
http://img.tebyan.net/big/1387/06/21334193216831161692282511632196522021285119.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/06/241152421324424799108514178415523564172.jpg)http://img.tebyan.net/big/1387/06/17124413022822052058617319276183531794539.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/06/2329811319211282172189139412046491411872.jpg)
دراين ميان Boeing 747 در حال حاضر بزرگترين هواپيماي مسافربري تجاري در دنياست که به طور معمول ظرفيت حمل 400 مسافر را در يک پرواز دارد. اين عنوان فعلا و تا وقتي که مدل جديد Airbus که Airbus A380 نام دارد و توانايي حمل 550 مسافر را دارا بوده و وزني معادل 560 تن دارد، در اختيار 747 مي ماند. گرچه از زماني که A380 اولين پرواز خود را انجام داد به عنوان بزرگترين هواپيماي مسافري جهان به شمار آمد.
http://img.tebyan.net/big/1387/06/16623036135591531373714987174595325574.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/06/220124255255178193762041522401575138251196204.jpg)
http://img.tebyan.net/big/1387/06/7523120249214164936910919623421879105108125.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/06/231228146252178131231121914591201399929227.jpg)
نمونه ديگر که در بين بزرگترين هواپيماهاي جاي مي گيرد "غاز زيبا" يا spruce goose نام دارد که نام اصلي آن H-14 است و ساخت آن زاييده افکار ميلياردري به نام هاوارد هيوگز بود. اين هواپيما به عنوان يک هواپيماي مخصوص حمل تجهيزات و سربازان در جنگ جهاني دوم توسط آمريکا ساخته شد که توانايي حمل 750 سرباز مسلح و 2 تانک 30 تني را داشت. زمانيکه جنگ جهاني به پايان رسيد هوگز باور کرد که هواپيماي وي انقلابي در پروازهاي ترابري ايجاد کرده است و آنرا آغازي در صنايع هوايي سنگين دانست. مخلوق او در زمان خود بزرگترين هواپيما بود و همچنان نيز با وزن 180 تني خود از بزرگترين ها به شمار مي رود. همچنين اين هواپيماي غول پيکر چوبي داراي رکورد بزرگترين طول بال و بلندترن ارتفاع در ميان هواپيماهاست به طوريکه طول آن 97.5 و ارتفاع آن 24.2 متر بود.
http://img.tebyan.net/big/1387/06/131663212317722419523921145517813222611078.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/06/4261131271583120238178103245139173227038.jpg)
اما همه چيز خوب پيش نرفت و بعد از هزينه 7 ميليون دلاري هوگز و 18 ميليون دلاري دولت آمريکا اين غول عظيم الجثه فقط توانست نيم مايل(حدود 1کيلومتر) پروا ز کند و به خاطر سنگيني بيش از حد، اکنون در موزه اورگون پذيراي توريست هاست.
متشابه با H-14، Bristol Brabazon تلاش دولتي ديگري براي پروازهاي با فواصل طولاني بود. Brabazon توسط دولت انگلستان در دهه 1940 به منظور توسعه سفرهاي بدون توقف بين لندن و نيويورک ساخته شد. اگرچه اين هواپيما کوچک تر از spruce gooseبود، اما در زمان خود با داشتن 115 تن و 70 متر طول بال از بزرگترين ها به شمار مي آمد. پرواز اين هواپيما تا نيويورک مي توانست براي هواپيماسازان آمريکايي شانسي مسلم به منظور فتح بازار صنعت هواپيماسازي به شمار آيد. اما اين طرح بلند پروازانه نتوانست به علت بروز برخي مشکلات پروازي گواهي پرواز کسب کند، در دهه 50 ميلادي در حاليکه اين مشکلات قابل رفع شدن بودند و دولت انگلستان 3 ميليون پوند براي ساخت آن هزينه کرده بود، تصميمي مبني بر لغو برنامه ساخت اين هواپيما گرفته شد و تنها نمونه اين هواپيما در سال 1952 پس از 400 ساعت پرواز به آهن تبديل شد.
http://img.tebyan.net/big/1387/06/18981190202221062392522521872042021771123937.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/06/235120244195263025560101164204924118719235.jpg)
به طور خلاصه، هواپيماها از نظر اندازه به طور معمول بر اساس وزن طبقه بندي مي شوند. بزرگترين هواپيما در حال حاضر در دنيا An-225 مي باشد که گمان مي رود در آينده نزديک جاي خود را به A380 بدهد. اما بيشترين طول بال هواپيما کماکان در دست Spruce goose با طول 320 فوت مي باشد که A-225 و A-380 در اين رده بندي در زتبه هاي دوم و سوم قرار مي گيرند.
http://img.tebyan.net/big/1387/06/66192851871831809310894361141312531506947.jpg (http://www.tebyan.net/bigimage.aspx?img=http://img.tebyan.net/big/1387/06/61741645225992161909556238238481799254.jpg)

بخش دانش و فناوري سايت تبيان