PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : فنی توئین phenytoin



shirin71
07-20-2011, 07:04 PM
فنی توئین phenytoin

فنی توئین ممکن است به عنوان یک داروی ضدتشنج ، یک داروی قلبی برای بهبود ضرباهنگ قلب ، یا به عنوان یک تسکین دهنده درد در موارد درد عصبی عصب تری ژمینال تجویز شود.
چگونگی مصرف
مقدار تجویزی فنی توئین بسته به علت تجویز متفاوت خواهد بود. هیچگاه بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید. از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. اگر از شکل مایع (سوسپانسیون ) فنی توئین استفاده می کنید، قبل از مصرف ، شیشه دارو را به خوبی تکان دهید. برای اندازه گیری مقدار دارو فقط از پیمانه داخل جعبه استفاده کنید.
نگذارید این سوسپانسیون یخ بزند. اگر از قرص های جویدنی فنی توئین استفاده می کنید، می توانید آنها را خرد کنید، بجوید یا درسته ببلعید. اما کپسول فنی توئین حتماً باید درسته بلعیده شود.
اگر فقط روزی یکبار فنی توئین مصرف می کنید، و یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید . اگر تا روز بعد آن را به یاد نیاوردید، نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید.
اگر روزانه بیش از یک نوبت فنی توئین می خورید، و یک نوبت را فراموش کرده اید ، در صورتی که بیشتر از ۴ ساعت تا نوبت بعدی باقی باشد، می توانید نوبت فراموش شده را مصرف کنید. در غیر این صورت نوبت فراموش شده را رها کنید و به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید. اگر یک نوبت را دو روز یا بیشتر عقب انداختید از پزشکتان کسب تکلیف کنید.
هشدارها و عوارض جانبی
در صورت بروز هریک از علایم نادر ولی جدی زیر مصرف فنی توئین را قطع کرده ، با پزشکتان تماس بگیرید: افت مهارت های حرکتی ، عدم تعدل ، یا گیجی ؛ تغییرات خلقی ؛ لرزش بدن ؛ تشویش غیرعادی ؛ تکلم نامفهوم ؛ تاری دید؛ افزایش در دفعات یا شدت موارد تشنج ؛ بثورات جلدی ؛ لرز؛ گلودرد؛ تب ؛ خستگی غیرعادی ؛ تورم لثه ها؛ ادرار تیره یا مدفوع بی رنگ ؛ شکم درد؛ حرکات غیرارادی دست ها، پاها، لب ها یا صورت که قبلاً مشاهده نمی شده ؛ شکستگی های متعدد استخوانی ؛ و وقفه رشد در کودکان ؛ بی حسی یا گزگز انگشتان دست یا پا؛ مشکل در تنفس ؛ یا درد قفسه سینه .
علایم زیر ممکن است رخ دهد که در صورت مشکل ساز شدن می توان آنها را با پزشک مطرح کرد: یبوست ، سرگیجه یا خواب آلودگی خفیف ، تهوع و استفراغ ، سردرد، مشکل در به خواب رفتن ، تورم پستان ها، تغییرات حالات چهره ، یا رشد بیش از حد موهای صورت و بدن .
موارد احتیاط
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف فنی توئین ، پزشکتان را مطلع سازید:
حساسیت به فنی توئین ، دیگر داروهای ضدتشنج ، یا هر نوع رنگ خوراکی ، ماده غذایی را نگهدارنده .
بارداری یا شیردهی .
مصرف داروهای دیگر، به ویژه ضدانعقادها؛ الکل ؛ متادون ؛ داروهای خواب ؛ داروهای ضدافسردگی ؛ آرامبخش ها؛ آنتی اسیدها؛ داروهای قلبی (آمیودارون ، پروپرانولول )؛ ضدانعقادها؛ داروهای ضدعفونت (کلرامفنیکل ، ایزونیازید، سولفونامیدها، فلوکونازول )؛ سایمتیدین ؛ دیسولفیرام ؛ فنیل بوتازون ؛ داروهای پرفشاری خون (دیازوکساید)؛ کلسیم ؛ داروهای آسم (آمینوفیلین ، اکستریفیلین ، تئوفیلین )؛ هورمون ها (استروژن ها، داروهای ضدبارداری خوراکی ، کورتیکواستروییدها)؛ یا سوکرالفات .
سابقه یا ابتلا به مشکلات قلبی یا خونی ، پورفیری ، یا بیماری های کبدی یا کلیوی .
هنگام مصرف فنی توئین توصیه می شود
به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودتان را زیر نظر داشته باشد.
اگر معده تان را ناراحت می کند آن را همراه با غذا مصرف کنید. به هر حال سعی کنید هر روز در شرایط یکسانی دارو را بخورید تا به طور مشابهی جذب شود.
پیش از هرگونه عمل جراحی ، مداخلات دندانپزشکی ، یا درمان های اورژانس ، سایر پزشکان را از اینکه فنی توئین مصرف می کنید، مطلع سازید.
اگر از قرص های ضدبارداری استفاده می کنید، یک روش جلوگیری از بارداری دیگر را جایگزین آن کنید چون فنی توئین اثربخشی قرص های ضدبارداری را کاهش می دهد.
هر سه ماه به دندانپزشک مراجعه کنید. در برخی بیماران ـ معمولاً بیماران جوان ـ فنی توئین موجب تورم ، خونریزی و حساسیت لثه ها می شود. برای پیشگیری از این مشکل دندان هایتان را به طور منظم مسواک کنید و نخ بکشید.
یک برگه شناسایی پزشکی همراه داشته باشید که نشان دهد فنی توئین مصرف می کنید.
فنی توئین را دور از دسترس کودکان ، و دور از گرما، نور مستقیم ، و حرارت مرطوب نگهدای کنید (در این شرایط فنی توئین فاسد می شود).
فنی توئین تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان ، در توالت دور بریزید.
هنگام مصرف فنی توئین نباید
پیش از مشورت با پزشکتان مصرف هر داروی دیگری را شروع یا قطع کنید. داروهای دیگر ممکن است بر نحوه کار فنی توئین در بدن اثر بگذارند.
تا ۳-۲ ساعت پس از خوردن فنی توئین ، آنتی اسید بخورید؛ این ممکن است فنی توئین را کم اثر کند.
تا مطمئن نشدن از پاسخ بدنتان به دارو رانندگی کنید یا با وسایل پرخطر کار کنید؛ این دارو در برخی افراد موجب سرگیجه ، خواب آلودگی ، یا افت سطح هوشیاری می شود.
پیش از مشورت با پزشکتان مصرف فنی توئین را قطع کنید. اگر مدتی است فنی توئین مصرف می کنید برای قطع این دارو مقدارش باید به تدریج کاهش یابد.
شکل دارو (مثلاً قرص یا کپسول ) یا نوع تجاری دارو را تغییر دهید. اگرچه مقدار مصرفی دارو همان باشد، ممکن است جذب دارو در انواع مختلف متفاوت باشد.