PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : مقادیر زیاد برخی از داروهای به ظاهرکم خطر، می‌تواند کشنده باشد!



shirin71
07-20-2011, 04:26 PM
مقادیر زیاد برخی از داروهای به ظاهرکم خطر، می‌تواند کشنده باشد!
مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر هم می تواند برای فرد کشنده باشد که خطرات ناشی از مسمومیت در کودکان، زنان باردار و سالمندان شدیدتر است.
مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم در تهران به صورت شبانه روزی و با شماره تلفن رایگان ۰۹۶۴۶ عهده دار پاسخ گویی به سوالات دارویی و موارد مسمومیت به صورت تلفنی است.
وظیفه مهم مراکز اطلاع رسانی داروها و سموم، راهنمایی فرد مسموم یا همراهان وی، برای کنترل و کاهش عوارض ناشی از مسمومیت‌هاست.
بر پایه این گزارش، اکثر مسمومیت‌های اتفاقی در کودکان زیر ۵ سال رخ می‌دهد و شایع‌ترین علت بروز مسمومیت در جهان، مصرف داروها بیش از مقادیر درمانی و دهان شایع‌ترین راه ورود سموم به بدن است. مهم‌ترین راه‌های ورود سموم به بدن از راه خوراکی، تنفسی، پوستی و تزریقی است.
ایجاد استفراغ در فرد مسموم، همیشه بهترین راه خارج کردن سم از بدن نیست و گاهی ممکن است جان بیمار را به خطر بیندازد. بنابراین باید از خوراندن مایعات در فرد مسموم بیهوش، خودداری شود.
از آنجا که برخی از مسمومیت‌ها ممکن است عوارض ناگوار و جبران ناپذیری را در فرد مسموم ایجاد کند، باید از بروز مسمومیت‌ها پیشگیری کرد. با مصرف خودسرانه داروها بدون تجویز پزشک، سلامت فرد به خطر می‌افتد.
باید همواره به خاطر داشت که مقادیر بالای برخی از داروهای به ظاهر کم خطر، می تواند برای فرد کشنده باشد. خطرات ناشی از مسمومیت در کودکان، زنان باردار و افراد سالمند می‌تواند شدیدتر از دیگر افراد باشد.
درمان مسمومیت‌ها و عوارض متعاقب آن سالیانه هزینه سنگینی را بر جامعه تحمیل می‌کند. بروز برخی از مسمومیت‌ها با معلولیت ماندگار همراه هستند. از این‌رو باید در پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها کوشا بود و هرگز سعی نکنید با چشیدن و یا بوییدن یک ماده ناشناخته آن را شناسایی کنید.
به گزارش ایسنا، در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی، پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شست‌وشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی انتقال دهید. در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی هرگز از مواد قلیایی و یا اسیدی جهت خنثی سازی استفاده نکنید. در صورت بلع مواد با خاصیت خوراننده مانند اسیدها و قلیاها، هرگز بیمار را وادار به استفراغ نکنید. این کار می‌تواند سبب وخیم شدن وضع بیمار شود.
محصولات شوینده، فرآورده‌های دارویی و آرایشی- بهداشتی را هم دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
قبل از دور انداختن ظروف حاوی مواد شیمیایی و شوینده داخل ظرف زباله، آنرا شست و‌شو دهید.
محصولات خانگی خطرناک (مانند لوله بازکن، جوهر نمک، محلول سفید کننده و لک بر، مواد شوینده، گاز پاک کن، داروها و دیگر مواد شیمیایی) باید در بسته بندی اصلی آنها و با درب بسته نگه داری شود. همچنین باید از قرارگیری ظروف حاوی مواد شیمیایی در کنار مواد غذایی خودداری شود.
اگر در حیاط و پارکینگ منازل، محصولات خطرناک مثل ضدیخ، شیشه پاک کن، بنزین، نفت، علف کش، سموم حشره کش و کودهای باغبانی نگهداری می‌شود باید در کمدی مجهز به قفل نگه داری شود. برچسب ظروف سموم و مواد دفع آفات هم باید کاملاً مطالعه و سپس مطابق آن عمل شود.
موادی مانند نفت و بنزین را در ظرف اصلی آنها نگه داری کنید و از ریختن این مواد داخل ظروف مربوط به فرآورده‌های خوراکی و نوشیدنی مثل نوشابه جدا” پرهیز کنید.
بر این اساس، باید از قرار دادن کیف دستی و ساک خرید و همچنین کیسه‌های نایلونی که استفاده نمی‌شود، در دسترس کودکان پرهیز کنید. این وسایل ممکن است سبب خفگی کودکان شوند. آسیب ناشی از مسمومیت می‌تواند جبران ناپذیر باشد. مسمومیت با گاز منوکسید کربن (co) کشنده‌ترین مسمومیت غیرعمدی در کشور است که شیوع آن در فصل زمستان بالاست.