PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : افلوکساسین ofloxacin



shirin71
07-20-2011, 04:14 PM
افلوکساسین یک داروی ضد باکتری رایج است که برای درمان انواع گوناگون از عفونت ها، مثل عفونت های پوست و بافت های نرم ، برونشیت ، سینه پهلو (پنومونی )، عفونت های دستگاه ادراری ، اسهال ، پروستاتیت (التهاب پروستات ) و نیز عفونت های ناشی از کلامیدیا و گتوکوک ها (سوزاک ) تجوز می شود.
چگونگی مصرف
افلوکساسین را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد، ولی در هر صورت باید همراه با یک لیوان پر از آب باشد. اگر با شکم خالی معده تان ناراحت شد، دارو را با غذا بخورید. بهتر است دارو در طی شبانه روز در نوبت هایی با فواصل یکسان مصرف شود تا سطح دارو در خون ثابت باقی بماند. مثلاً، اگر لازم است روزی ۲ نوبت افلوکساسین مصرف کنید، می شود هر ۱۲ ساعت (مثلاً ۷ صبح و ۷ شب یا ۸ صبح یا ۸ شب ). اگر این با برنامه کاری یا خواب شما تداخل دارد، برای تعیین یک برنامه مناسب تر از پزشکتان کمک بخواهید. مهم است که دارو سر وقت و به طور کامل مصرف شود، حتی اگر احساس بهبودی کنید. اگر پیش از اتمام دارویتان ، درمان را قطع کنید، ممکن است علایم تان عود کند. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.
هشدارها و عوارض جانبی
در صورت بروز هر یک از علایم زیر با پزشکتان تماس بگیرید: تشویش ، گیجی ، لرزش دست ، توهم ، رفتار غیرطبیعی ، بثورات جلدی یا خارش ، کمردرد، ادرار خونی یا کدر، تب ، یا تورم پاها یا ساق ها. علایم دیگری نیز ممکن است روی دهند، ولی فقط در صورتی که مشکل ساز شوند نیاز است با پزشک مطرح شوند: گیجی ، خواب آلودگی ، سیاهی رفتن چشم ، سردرد، بی خوابی ، دل پیچه ، تهوع و استفراغ ، اسهال یا افزایش حساسیت به نور آفتاب .
موارد احتیاط
در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف افلوکاسین ، پزشکتان را مطلع سازید:
حساسیت به افلوکاسین یا دیگر آنتی بیوتیک های فلوروکینولون
سن کمتر از ۱۸ سال
بارداری یا شیردهی
مصرف داروهای دیگر، به ویژه گشادکننده های برونش (آمینوفیلین ، اکستریفیلین ، یا تئوفیلین )، آنتی اسیدها، قرص آهن ، یا سوکرالفات ، کافئین ، دیدانوزین ، یا ضد انعقادها (رقیق کننده های خون نظیر وارفارین )
سابقه یا ابتلا به صرع یا بیماری های کلیوی یا کبدی
هنگام مصرف افلوکاسین توصیه می شود
حتی در صورت احساس بهبودی ، دارو را تا آخر مصرف کنید تا عفونت بدنتان درمان شده ، از عود بیماری جلوگیری شود. روزی هشت لیوان آب بنوشید، مگر آنکه پزشکتان دستور دیگری داده باشد. افلوکاسین را دور از دسترس کودکان ، و دور از گرما، نور مستقیم ، و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط افلوکاسین فاسد می شود). از نور مستقیم آفتاب بین ساعات ۱۰ صبح تا ۳ بعداظهر و استفاده از لامپ آفتابی ، و دیگر وسایل برنزه کننده بپرهیزید. مناطق در معرض نور پوست بدنتان را با یک لوسیون ضد آفتاب با قدرت حفاظتی (spf) حداقل ۱۵ محافظت کنید. اگر ظرف ۳ روز از درمان با افلوکاسین احساس بهبودی نمی کنید، با پزشکتان مشورت کنید.
هنگام مصرف افلوکاسین نباید
آنتی اسید، سوکرالفات ، داروهای حاوی روی یا آهن مصرف کنید. بین مصرف این داروها و افلوکاسین حداقل ۲ ساعت باید فاصله باشد.
تا پیش از مشخص شدن پاسخ بدنتان به دارو رانندگی کنید یا به کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند بپردازید. این دارو در برخی بیماران موجب خواب آلودگی ، سرگیجه ، یا سیاهی رفتن چشم می شود.
دارو را بعد از تاریخ مصرفش استفاده کنید.
پیش از اتمام دارو مصرفش را قطع کنید؛ مگر به دستور پزشکتان .