shirin71
07-19-2011, 07:39 AM
مشکل بزرگ عکاسی از اکواریم، حذف رفکلکس های مزاحم شیشه است. برای این منظور چند راه وجود دارد که بسته به نوع دوربین و تجهیزات خود یکی را انتخاب کنید.
اگر دوربین شما غیر حرفه ای است:
1 - بهتر است از خیر فلاش بگذرید. فلاش مستقیم، هم سایه های بدی دارد و هم حذف رفلکس آن از شیشه فقط وقتی ممکن است که با شیشه اکواریم زاویه داشته باشید. به نحوی که بازگشت نور آن را در دوربین نبینید.
2 – اغلب اکواریم ها نور سقفی دارند که برای عکاسی کافی و جنس آن مناسبست. در این حالت چراغ اتاق را خاوش کنید تا نور اکواریم بیشتر از محیط اطرافش شود. به این ترتیب رفلکس تصاویر اتاق هم حذف می شوند.
3 –تراز سفیدی را برای نور مهتابی تنظیم کنید. حساسیت دوربین را تا حد قابل قبول بالا ببرید.
4 – اگر می توانید با چراغ مطالعه (لامپ آن حتماً مات باشد) به سوژه نور کمکی بدهید. یک لامپ 100 وات معمولی هم کافیست. فقط مراقب پختن سوژه هایتان باشید!
این نور کمکی وقتی نور را برای نورمهتابی تنظیم کرده اید نور سرخ فام قشنگی ایجاد می کند که عمق رنگ عکس را زیاد خواهد کرد.
5 - دیافراگم را تا حد ممکن باز کنید تا با کاهش عمق میدان، اعوجاج شیشه اکواریم و نیز پس زمینه اغلب خالی، تا حد ممکن حذف شوند. البته با این کار تا حدودی فوکوسینگ سخت می شود.
6 – پیشنهاد می کنم بالای اکواریم را با کاغذ کالک بپوشانید و منابع نوری را (فلورسنت یا حبابی) از بالا به اکواریم بتابانید. این حالت بیشتر شبیه نور طبیعی دریاست.
اگر تجهیزات حرفه ای دارید:
1 – فلاش ها (حداقل 3 تا ) را روی اضلاع یک مثلث فرضی دورتادور اکواریم بکارید. فلاش ها ترجیحاً به نرم کننده مجهز شوند. نوراصلی را ترجیحاً بالاتر از حد تراز (خط فرضی افقی هم سطح و هم ارتفاع با سوژه) قرار بدهید.
2 – روی لنز ***** پلاریزه ببندید و آنقدر بچرخانید تا رفلکس های مزاحم خذف شوند. رفلکس های باقیمانده را با جابجا کردن (هم افقی و هم عمودی) نورها و نیز استفاده از رفلکتورهای مناسب خذف کنید.
البته فلاش های حرفه ای قابلیت نصب ***** پلاریزه روی نرم کننده هم دارند. اگر گیرتان آمد نصبشان کنید بعد جهت نور آنها را طوری تنظیم کنید که با ***** روی دوربین زاویه 90 درجه داشته باشند.
3 – فلاش های حرفه ای ***** های رنگی هم دارند. نصب این ***** ها هم می تواند نورها و درنتیجه سایه های رنگی ایجاد کنند. البته دلیل ندارد محیط را گل باقالی کنید!
4 – در مورد سرعت بسته به نوع ماهی ها و سرعت حرکتشان تصمیم بگیرید. به طور کلی هرچه سرعتتتان پایین تر باشد رنگها را غلیظ تر و جزییات پوست ماهی ها را بهتر ثبت می کنید.
این عکس ها را اختصاصی همین مطلب از هتلی در شمال گرفتم.(توضیح آنکه سه پایه هم نداشتم!)
عکس اول با فلاش خود دوربین:
http://www.solygraphics.com/images/13/ac01.jpg
عکس دوم بدون ***** پلاریزه و با استفاده از نو چراغ های خود محیط (که خیلی هم تاریک بود)
http://www.solygraphics.com/images/13/ac04.jpg
عکس سوم با استفاده از ***** پلاریزه:
http://www.solygraphics.com/images/13/ac03.jpg
عکس چهارم با کمی اصلاح رنگ سر دستی در فتوشاپ:
http://www.solygraphics.com/images/13/ac05.jpg
بازهم تکرار میکنم هیچ کنترلی روی نور محیط نداشتم . رنگ عکس سوم هم واقعی است. یعنی این اکواریم واقعاً اینقدر بد رنگ بود!!
اگر دوربین شما غیر حرفه ای است:
1 - بهتر است از خیر فلاش بگذرید. فلاش مستقیم، هم سایه های بدی دارد و هم حذف رفلکس آن از شیشه فقط وقتی ممکن است که با شیشه اکواریم زاویه داشته باشید. به نحوی که بازگشت نور آن را در دوربین نبینید.
2 – اغلب اکواریم ها نور سقفی دارند که برای عکاسی کافی و جنس آن مناسبست. در این حالت چراغ اتاق را خاوش کنید تا نور اکواریم بیشتر از محیط اطرافش شود. به این ترتیب رفلکس تصاویر اتاق هم حذف می شوند.
3 –تراز سفیدی را برای نور مهتابی تنظیم کنید. حساسیت دوربین را تا حد قابل قبول بالا ببرید.
4 – اگر می توانید با چراغ مطالعه (لامپ آن حتماً مات باشد) به سوژه نور کمکی بدهید. یک لامپ 100 وات معمولی هم کافیست. فقط مراقب پختن سوژه هایتان باشید!
این نور کمکی وقتی نور را برای نورمهتابی تنظیم کرده اید نور سرخ فام قشنگی ایجاد می کند که عمق رنگ عکس را زیاد خواهد کرد.
5 - دیافراگم را تا حد ممکن باز کنید تا با کاهش عمق میدان، اعوجاج شیشه اکواریم و نیز پس زمینه اغلب خالی، تا حد ممکن حذف شوند. البته با این کار تا حدودی فوکوسینگ سخت می شود.
6 – پیشنهاد می کنم بالای اکواریم را با کاغذ کالک بپوشانید و منابع نوری را (فلورسنت یا حبابی) از بالا به اکواریم بتابانید. این حالت بیشتر شبیه نور طبیعی دریاست.
اگر تجهیزات حرفه ای دارید:
1 – فلاش ها (حداقل 3 تا ) را روی اضلاع یک مثلث فرضی دورتادور اکواریم بکارید. فلاش ها ترجیحاً به نرم کننده مجهز شوند. نوراصلی را ترجیحاً بالاتر از حد تراز (خط فرضی افقی هم سطح و هم ارتفاع با سوژه) قرار بدهید.
2 – روی لنز ***** پلاریزه ببندید و آنقدر بچرخانید تا رفلکس های مزاحم خذف شوند. رفلکس های باقیمانده را با جابجا کردن (هم افقی و هم عمودی) نورها و نیز استفاده از رفلکتورهای مناسب خذف کنید.
البته فلاش های حرفه ای قابلیت نصب ***** پلاریزه روی نرم کننده هم دارند. اگر گیرتان آمد نصبشان کنید بعد جهت نور آنها را طوری تنظیم کنید که با ***** روی دوربین زاویه 90 درجه داشته باشند.
3 – فلاش های حرفه ای ***** های رنگی هم دارند. نصب این ***** ها هم می تواند نورها و درنتیجه سایه های رنگی ایجاد کنند. البته دلیل ندارد محیط را گل باقالی کنید!
4 – در مورد سرعت بسته به نوع ماهی ها و سرعت حرکتشان تصمیم بگیرید. به طور کلی هرچه سرعتتتان پایین تر باشد رنگها را غلیظ تر و جزییات پوست ماهی ها را بهتر ثبت می کنید.
این عکس ها را اختصاصی همین مطلب از هتلی در شمال گرفتم.(توضیح آنکه سه پایه هم نداشتم!)
عکس اول با فلاش خود دوربین:
http://www.solygraphics.com/images/13/ac01.jpg
عکس دوم بدون ***** پلاریزه و با استفاده از نو چراغ های خود محیط (که خیلی هم تاریک بود)
http://www.solygraphics.com/images/13/ac04.jpg
عکس سوم با استفاده از ***** پلاریزه:
http://www.solygraphics.com/images/13/ac03.jpg
عکس چهارم با کمی اصلاح رنگ سر دستی در فتوشاپ:
http://www.solygraphics.com/images/13/ac05.jpg
بازهم تکرار میکنم هیچ کنترلی روی نور محیط نداشتم . رنگ عکس سوم هم واقعی است. یعنی این اکواریم واقعاً اینقدر بد رنگ بود!!