M.A.H.S.A
07-17-2011, 12:50 PM
http://img.tebyan.net/big/1382/02/150178801691360240134140131248201101204542.jpg (http://img.tebyan.net/big/1382/02/150178801691360240134140131248201101204542.jpg)
کاریکاتور از نظر شکل و طراحی پنج نوع است که عبارتند از :
1- کاریکاتور ساده : در این نوع کاریکاتور ، طرح ، تناسب اعضای بدن انسان واشیاء را تغییر می دهدطرحهای هجایی : این طرحها ، کاریکاتورهایی هستند که ضمن تغییر ، " عیب جو و ریشخند کننده " نیز هستند . در کاریکاتورهای سیاسی ، بیشتر از این طرحها استفاده می شود .
2-طرحهای کمیک : معمولا ژورنالیستها ، صفحه ی فکاهی خود را از این طرحها پرمی کنند . هدف اصلی این طرحها بیشتر خنداندن خوانندگان روزنامه یا مجله است و طراح ، اهداف تربیتی و یا اجتماعی را دنبال نمی کند .
3-طرح های روز : نقش اصلی و اساسی آن ، انتقاد و تفسیر کارها و فعالیتهای روزانه در روزنامه و مجلات است .
4- طرح های فانتزی : که آنها هم کم و بیش کمیک هستند اما تخیل در آنها نقش اساسی دارد. در ادام بحث مقوله ی کاریکاتور به عنوان نمونه به بررسی آثار "دیوید لوین" می پردازیم:
یکی از مهمترین و بهترین کایکاتوریستهای دنیای معاصر هنرمند آمریکایی «دیوید لوین» است . نکته اختصاصی در کار «لوین» تمرکز توجه او روی چهره است و این یک توجه کلاسیک است .
کاریکاتور از نظر شکل و طراحی پنج نوع است که عبارتند از :
1- کاریکاتور ساده : در این نوع کاریکاتور ، طرح ، تناسب اعضای بدن انسان واشیاء را تغییر می دهدطرحهای هجایی : این طرحها ، کاریکاتورهایی هستند که ضمن تغییر ، " عیب جو و ریشخند کننده " نیز هستند . در کاریکاتورهای سیاسی ، بیشتر از این طرحها استفاده می شود .
2-طرحهای کمیک : معمولا ژورنالیستها ، صفحه ی فکاهی خود را از این طرحها پرمی کنند . هدف اصلی این طرحها بیشتر خنداندن خوانندگان روزنامه یا مجله است و طراح ، اهداف تربیتی و یا اجتماعی را دنبال نمی کند .
3-طرح های روز : نقش اصلی و اساسی آن ، انتقاد و تفسیر کارها و فعالیتهای روزانه در روزنامه و مجلات است .
4- طرح های فانتزی : که آنها هم کم و بیش کمیک هستند اما تخیل در آنها نقش اساسی دارد. در ادام بحث مقوله ی کاریکاتور به عنوان نمونه به بررسی آثار "دیوید لوین" می پردازیم:
یکی از مهمترین و بهترین کایکاتوریستهای دنیای معاصر هنرمند آمریکایی «دیوید لوین» است . نکته اختصاصی در کار «لوین» تمرکز توجه او روی چهره است و این یک توجه کلاسیک است .