PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : 9 ترفند مفید و جالب برای استفاده*کنندگان قدیمی و جدید ویندوز



Behzad AZ
07-02-2010, 08:06 AM
9 ترفند مفید و جالب برای استفاده*کنندگان قدیمی و جدید ویندوز (http://www.tarfandestan.com/1385/01/09/9-useful-tricks-in-all-of-windows.html)




چه تجربه شما از کامپیوتر به زمان پادشاهی DOS برسد، چه به زمان ظهور ویندوز XP، همیشه چیزهای جدیدی برای یادگیری در مورد سیستم*عامل مورد استفاده، وجود دارد. ما در اینجا تعدادی از نکات مهم در مورد استفاده از ویندوز را برای شما جمع*آوری کردیم. غیر از بعضی از نکات خاص که مشخص شدند، بقیه موارد در مورد ویندوزهای 98، ME ،2000 و XP صادق هستند.



کیبورد را به خاطر بسپار
محیط ویندوز بر اساس آیکون*ها، پنجره*ها و نشانگرهاست که تمام این*ها معمولأ با موس اداره می*شود و همین برداشتن دست از روی کیبورد، برای حرکت دادن موس، سرعت تایپ را کاهش می*دهد. و حالا اگر اصلأ موس نبود چه؟ مثلأ وقتی که مشکل درایوری وجود دارد! تقریبأ هر کاری که با موس انجام می*شود را می*توانید با کیبورد هم انجام بدهید.

استفاده از Alt+Tab
هنگامی که چندین پنجره و برنامه باز و در حال اجراست، اسامی آن*ها روی نوار ابزار نشان داده می*شود که با کلیک کردن روی آن*ها، می*شود آن پنجره یا برنامه را فعال کرد. اما وقتی تعداد این پنجره یا برنامه*ها زیاد باشد، اسامی* آن*ها به علت کمبود جا خلاصه و غالبأ نا*مفهوم می*شود و به علت کوچک شدن آیکن*شان، دسترسی به آن*ها مشکل. با زدن Alt+Tab لیست برنامه*های جاری روی دسکتاپ ظاهر می*شود و با زدن همین کلید*ها می*توان بین آن*ها حرکت و هر کدام* را که می*خواهید، انتخاب و فعال کنید. حتی بعضی مواقع برنامه*هایی که روی نوار ابزار نشان داده نمی*شوند هم، داخل این لیست هستند.

جانشین برای کلید*های ویندوز
کلید*های ویندوز همان کلید*هایی هستند که معمولا عکس پنجره یا آرم ویندوز روی* آن*هاست و برای باز کردن منوی Start و کلیک**راست استفاده می*شوند. اگر هنوز به کیبوردی که فاقد این کلید هاست، وفادار ماندید، می*توانید از ترکیب کلید*های Ctrl+Esc برای کلید Start و Shift+F10 برای کلیک*راست استفاده کنید.

پیدا کردن عملگر پنجره
در ویندوز وقتی تنظیمی تغییر می*کند، باعث می*شود که پنجره*ها در پشت صحنه قرار بگیرند، در واقع غیر قابل انتخاب بشوند. با زدن Alt+Space منوی پنجره، در گوشه*ی بالا (سمت چپ) ظاهر می*شود که با زدن کلید M پنجره در حالت حرکت قرار میگیرد. در این حالت می*توانید با کلید*های جهت آن را جابجا کنید.

استفاده از Disk Cleanup
سیستمی که پر از فایل*های غیرضروری و بلا*استفاده* است، به مرور زمان کند و کندتر می*شود و جستجوی فایل*های مهم در آن مشکل*تر. برای پاک کردن این فایل*ها منوی Start را باز کنید و این مسیر را طی کنید؛
Accessories –> System Tools –> Disk Cleanup
ابتدا ویندوز به محاسبه فضایی که بعد از خالی شدن Recycle bin ،Temporary Internet Files و فایل*های فشرده قدیمی (در درایو*های NTFS) آزاد می*شود، می*پردازد. بعد از این کار گزینه*های مورد نظرتان را علامت بزنید و روی OK کلیک کنید تا این فایل*ها پاک شده و مقداری از فضای هارد آزاد شود.

تغییر حجم Recycle bin
بعضی مواقع ممکن است از فضایی که بعد از خالی شدن Recycle bin می*بینید، شگفت*زده شوید! علت این است که ویندوز بطور پیش فرض، 10 درصد فضای هر درایو را به Recycle bin اختصاص می*دهد. این روش زمانی کاربرد داشت که درایو*ها مقیاس مگا*بایتی داشتند ولی این روزها که با گیگابایت سرو*کار داریم، می*توانید با کلیک راست روی Recycle bin و انتخاب Properties این مقدار را به 1 درصد کاهش دهید.

پاک کردن برنامه*های بی*استفاده
برای راحت شدن از برنامه*هایی که اصلا یا به ندرت از آن**ها استفاده می*کنید به Control Panel رفته و Add/Remove Programs را اجرا کنید. در اینجا لیست برنامه*های نصب شده روی سیستم، به همراه مقدار استفاده و حجمی که اشغال کردند، نشان داده می*شود. اگر گزینه*ای برای*تان آشنا نیست، به آن دست نزنید چون ممکن* است برای سیستم ضروری باشد. در غیر اینصورت برنامه*ای که می*خواهید پاک شود را انتخاب کنید و روی Remove کلیک کنید.

پاکسازی Outlook Express
در OE یا همان Outlook Express وقتی ایمیلی* را پاک می*کنید یا به پوشه*ی دیگری منتقل می*کنید، آن ایمیل به عنوان پاک*شده، علامت*گذاری می*شود، بدون اینکه واقعأ پاک شود. که این*امر به مرور زمان باعث حجیم شدن پیغام*ها و کند شدن برنامه می*شود. روی پوشه* پیغام*های پاک*شده، راست*کلیک کرده و محتوای آن*را خالی کنید. سپس این مسیر را طی کنید:
Files –> Folder –> Compact all folders
تا فضایی که پیغام*های علامت*خورده اشغال کرده*اند، آزاد شود. اگر قبلا این کار را نکردید، ممکن* است مقداری *طول بکشد. بعد از این، Outlook بطور قابل*توجهی سریع*تر اجرا می*شود.

به دست آوردن مشخصات سیستم
مواقعی که در استفاده از ویندوز یا کلأ کامپیوترتان به مشکل برمی*خورید، معمولا اولین سؤالی که تعمیرکارها از شما می*پرسند، مشخصات سخت*افزاری سیستم شماست. در اکثر مواقع این مشخصات را بدون باز کردن Case می*توان به دست آورد. روی My Computer کلیک*راست کرده و Propertiese را انتخاب کنید یا به Control Panel رفته و روی System کلیک کنید. سپس بسته به نوع ویندوز (در ویندوز XP روی Hardware کلیک کنید) به Device Manager بروید. در اینجا مشخصات سخت*افزاری دستگاه شما، به همراه مدل هر قطعه، نشان داده می*شود. با دوبار کلیک بر روی هر گزینه مشخصات جزئی*تر آن و در بعضی مدل*ها گزینه*ای برای عیب*یابی ظاهر می*شود