توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : دوران حكومت صفويه
armin khatar
07-13-2011, 06:03 PM
در تاریخ ایران پس از اسلام ظهور سلسله صفویه نقطه عطفی است مهم؛ زیرا که پس از قرنها ، ایران توانست با دستیابی مجدد به هویت ملی ، به کشوری قدرتمند و مستقل در شرق اسلامی تبدیل شود. این کشور به رقابتی نزدیک به امپراطوری شمال برمی خیزد و دایره سروری و خلافت عثمانیان را بر ممالک اسلامی رد می کند. حکومتی که صفویان در اوایل قرن دهم هجری برپا کردند یک حکومت مذهبی و بر پایه تشیع بود، این دوره نزدیک به دو قرن و اندی طول کشید. با تأسیس این حکومت مقطع جدیدی در تاریخ ایران گشوده شد 0 زمانه ای که ایرانیان برای کسب هویت خود به تکاپو پرداختند، و لذا این دوران از اهمیت خاصی برخوردار شد . با توجه به تأثیر طولانی مدت دستاورهای صفویان تا عصر حاضر، می توان گفت که آنها در حل و فصل مشکلات برخاسته از امور نظامی، اقتصادی، مذهبی و اجتماعی تا حدود قابل ملاحظه ای موفق بودند . در این دوره ، نعمت و فراوانی حاصل شد، امنیت بر راهها سایر گسترد، تجارت و بازرگانی به شکوفایی رسید؛ اقلیتها محل تساهل و تسامح مذهبی قرار گرفتند؛ دشمنان خارجی عقب زده شدند؛ هنرها و صنایع در حد و حجم قابل اعتنایی شکوفان گردیدند و دانشمندان بزرگی در عرصه فلسفه پدیدار شدند. سلسله هایی که پس از صفویان بر سر کار آمدند در پیدا کردن راه حل برای مشکلات موجود جامعه به اندازه صفویان موفق نبودند. نظام صفویان به رغم فشارهای داخلی و خارجی به مدت دویست و بیست و پنج سال در ایران ثبات و استواری پدید آورد
armin khatar
07-13-2011, 06:04 PM
ویژگی های مذهبی ایران عصر صفویه
در بررسی حکومت صفویان، مذهب و نیروهای وابسته به آن نقش عمده ای ایفا می کنند، در واقع حکومتی که شاه اسماعیل اول در 907 ه. تأسیس کرد، حکومتی مذهبی، بر پایه شاخص های دینی موجود در جامعه بود. حاکمان صفویه توانستند با اتکاء بر نهاددین روند شکل گیری قدرت دنیوی خود را تسریع بخشند نقش دین و مذهب در شکل گیری، رسمی شدن، تداوم و استمرار و سرانجام فروپاشی دولت صفویه کامل نمایان است. با توجه تأثیر دراز مدت مذهب در عصر صفویه و تعدیل و تحولاتی که در آن روی داد، نشان می دهد که تأثیر گذارترین سلسله در حکوت صفویان مذهب و نهاد دین بود. نقش روحانون شیعه داخل و خارج از ایران، مقامات و مناصبی که آنها عهده دار بودند، تأثیر و تأثرات حاکمان و روحانیون نسبت به هم، ساخت بناها، مساجد، کلیساها، برگزاری مراسم های مذهبی و حمایت یا سرکوب پیروان فرقه های مذهبی دیگر، از مسائلی بود که از یک طرف باعث استحکام دولت صفویه و از سوی دیگر موجب فروپاشی و سقوط آن گردید.
armin khatar
07-13-2011, 06:06 PM
مراحل مختلف تحول مذهب در عهد صفویه:
مرحله اول : زمینه های شکل گیری مذهب از زمینه قدیم تا تشکیل حکومت
- منشا پیدایش مذهب صفویان تصوف بود .
2- تصوف پدیده اصلی است که در سرزمین اسلام برگرفته از عقاید ایران قبل از اسلام3- دراسلام در پایان قرن اول هجری از تصوف سخن گفته شده است .
4- گسترش تصوف د رقرون بعدی سبب ایجادطریقت های مختلفی شد که در فاصله قرن های ششم تا نهم هجری فرقه های مذهبی را تشکیل دادند .
5- تشکیل فرقه های مذهبی با تضج گرفتن حرکت سیاسی در جریانات تاریخی موثر واقع شد .
6- فرقه مذهبی صوفی بهرهبریشیخ صفی الدین اردبیلیوارد مرحله جدیدی شد .
7- طریقت مذهبی صوفی در زمان سلطان جنیدوسلطان حیدررنگ سیاسی گرفت.
8- با تشکیل دولت صفوی طریقت صفوی از حالت خانقاهی کامل بیرون آمد و شکل یک مذهب رسمی و دولتیبه نام تشیع اثنی عشری گرفت
armin khatar
07-13-2011, 06:07 PM
مرحله دوم : تثبیت و استواری مذهب به عنوان دین رسمی کشور
1-این دوره با سیاست خاص مذهبی شاه عباس یکم آغاز می شود .
2- در این دورهرسما مذهب تشیع اعلام به تثبیت میشود .
3- شاه اسماعیل در این دوره برخی تغییراتو تعدیلاتی ایجاد یک حکومت مذهبی مستحکم و استوار می گردد
armin khatar
07-13-2011, 06:07 PM
مرحله سوم : دوران شکوفایی و اوج قدرت نیروی مذهبی در حکومتصفویان
1- دوره ای که مذهب و روحانیون مذهبی ا زاقتداری خاص که شاه اسماعیل یکم بدعت گذارآن بود برخوردار می شوند . و در طول سلطنت شاه طهماسب یکم استمرار می یابد و سنواتیا ز عصر شاه عباس یکم را نیز در بر می گیرد .
2- اوج قدرت و نفوذ مذهب ونیروهایمذهبی در حکومت ، زمان شاه طهماسب اول است .
3- در این زمان نه تنها مقامات بالااز سادات و روحانیون انتخاب می شود ، بلکه خود شاه طهماسب سعی می کند یک رابطه سببیبا خاندان سادات ایجاد کند .
4- سیاست شاه طهماسب در اخراج علمای مخالف از کشورو توجه به علمای شیعی و دعوت از روحانیون و علمای شیعی مذهب جبل عامل .
5- دراین زمان نفوذ مذهب و نیروهای مذهبی در امر حکومت شخص شاه به حدی رسید که کلیه شوونممکلتی در دست نیروهای مذهبی افتاد .
6- افزایش قدرت نیروهای مذهبی سبب شده کهآنها شاه طهماسب را نائب خود شمارند و به او لقبی می دهند که دلالت بر نقش بسیارمهم او در گسترش مذهب شیعه دارد.
armin khatar
07-13-2011, 06:07 PM
مرحله چهارم : سراشیبی و افول نهاد دین و قدرت مذهب.
- پس از شاه طهماسب اول شاه اسماعیل دوم سعی کرد از لحاظ مبارزات و فعالیتهای مذهبیو از نقطه نظر اجتماعی ، متعادلی در امر حکومت ایجاد کند .
2- سعی شاه اسماعیلدوم که در کاستن از مبالغات مذهب شیعه کوتاه کردن دست بعضی از علما از دستگاههایدولتی و همچنین جلوگیری از تندرویهای شیعیان نسبت به سینان به سبب شد که وی رامتمایل به تسنن دانند .
3- اصلاحات اسماعیل دوم در جلوگیری از لعن خلفاء وپرهیز ا زاشعار طنز آمیز در مورد خلفاء و شایعه تمایا به تسنن باعث شده اسماعیل بهاقدام به زدن ضرب سکه در جهت تهمت سنی بودنش و رساندن ارادت به خاندان علی زند .
4- سیاست مذهبی سلطان محمد اصول خاصی نداشت .
5- در زمان شاه عباس یکم ،مذهب حالت متعدیزی نسبت به گذشته پیدا کرد .
6- عباس یکم به طور کلی ا زتعصباتغلط مذهبی کاست .
7- رفتار مسالمت آمیز مذهبی او وجهه ای ویژه به دربار شاه ازنظر سیاست خارجی بخشید .
8- عباس یکم در زمان حکومت خود سعی کرد از نفوذ افراطیروحانیون و علما در امور اداری و دیوانی بکاهد .
9- به طور کلی زمان شاه عباساول ، نیروهای مذهبی و مذهب جایگاه چندانی در حکومت کشور نداشت و نهادهای مذهبی دراین زمان تابع نهادهای سیاسی بود .
10- کاهش قدرت نیروهای مذهبی و صوفیان درزمان شاه سلیمان ادامه دارد ، به طوریکه در این زمان مذهب و مذهبیون از ارج کمتریبرخوردارند و حتی مشاغلی مانند نسقچی گری مهتری به آنان واگذار می شود.
armin khatar
07-13-2011, 06:08 PM
مرحله پنجم : قدرت یابی مجدد نیروی مذهبی بر پایه تغییرات وتجدیدات در آن
1- اوج قدرت یابی مجدد نیروهای مذهبی زمان شاه سلطان حسین است .
2- در این زمانمناصب اداری و تشکیلات دیوانی ، کاملا توسط روحانیون و مجتهدین اداره می شد .
3- در این زمان مذهب کاملا شکل تعصبی منفعتی داشت .
4- روحانیون و مجتهدینی چون ملامحمد باقر مجلسی خط مشی جدید در امور دینی ایجاد کرد که در نهایت منجر به محکومکردن صوفیان و اخراج آنها از جامعه اسلام شد .
5- مذهب با تعصبمحمد باقر مجلسی، نه تنها باعث ایجاد وتفرقه میان نیروهای دولتی گردید بلکه یکی از عوامل سقوط صفویان داشته شد .
6- سیاست ویژه ای که شاه سلطان حسین در تاثیر گرفتن ا ز روحانیون و مجتهدان انجام داد، منجر به کشتار و تبعید بسیاری از مردم اصفهان به علت اعتقاداتشان گردید .
7- به هر حال تعصبات مذهبی و مبارزه با صوفی گری و کشتار اهل تسنن در اواخر عهد صفوی از عوامل موثر سقوط دولت صفوی شناخته شده است.
armin khatar
07-13-2011, 06:08 PM
اقتصاد و تجارت در عهد صفویه
مردم ایران غالباٌ کشاورز در ساکن روستاها بودند و گله داری شغل اصلی ایلات و عشایر و روستائیان بود. از آنجائیکه صفویان با پشتیبانی نیروهای قبیله ای به قدرت رسیدند. بنابراین در اقتصاد دولت صفویه همانند گله داری و کشاورزی نقش مهمی داشت اما نقش اقتصاد شیوه تولید و زراعت. در مقایسه با تجارت و عوامل مذهبی و ... چندان قابل توجه نبود. به طور کلی اقتصاد دوره صفویه به اقتضای نقش حکومت و نحوه قدرت گیری دولت نسبت به دوره های دیگر فرق داشت. چون حکومت صفویه، حکومت ترکیبی بود، که در آن نفوذ و دخالت نیروهای مذهبی – قبیله ای، به شکل آشکار مشخص بود بنابراین اختصاص بخشی از زمینهای زراعتی به آنان موجب قطعه قطعه شدن اراضی می گردید، که این مسئله سبب می شد که اقتصاد به رونق و شکوفایی کافی نرسد. بر خلاف اقتصاد، تجارت در این دوره، بر روح بالندگی و شکوفایی خود رسید. در این دوره به سبب ساختن جاده ها، ایجاد پلها، کاروانسراها بر سر راههای اصل و ایجاد امنیت در راهها، تجارت داخلی به شکل فراگیری رونق یافت. اما ارتباط گسترده با دیگر کشور ها و ایجاد زمینه جهت رفت و آمد بازرگانان و تاجران کشورهای بیگانه، خصوصاً اروپائیان، متاع و تأمل با فرقه های ادیان دیگر، زیر ساختی را پدید آورد که منجر به رشد و شکوفایی تجارت گردید. رونق تجارت، و داد و ستد هایی که میان بازرگانان داخلی و خارجی انجام می گرفت، منجر به بهبود وضع مالی دولت و رشد اقتصاد و پولی و سرانجام افزایش قدرت مالی دولت گردید
armin khatar
07-13-2011, 06:08 PM
مرحله اول : اقتصاد زراعت قبل از تقسیم بندی اراضی و ایجاد تغییرات در آن
پایه های اقتصاد دوره صفویه گله داری و کشاورزی بود . صفویان پس از آنکه باپشتیبانیقزلباشبهقدرت رسیدند در صدد برآمدند تا سپاه کافی گرد آورند ، از آنجائیکه توان پرداخت حقوقچنین سپاهی را نداشتند به ناچار اراضی وسیعی را در اختیار سرکردگان سپاه گذاردند ،تا از این طریق مستمری سپاهیان پرداخته شود . به این گونه زمینها تیول می گفتند . تیول به معنی واگذاری یا تخصیص چیزی به کسی است .
و همچنین اصطلاح تیول ، دلالتبر زمینهای داشت که به جای حقوق به ماموران حکومت داده می شد و بر دو نوع بود :
1- تیولهایی که به طور دائم وابسته به مقام و منصب بود و به همین جهت بههمه مقامات عالی بابت حقوق و مواجب آنان تیول تعلق می گرفت .
2 – تیولهایی که هرسال از طرف دیوان محاسبات به اشخاص واگذار می شد.
چنانچه محصول تیولی که بهجای حقوق و مواجب به یکی از مقامات داده بودند از مبلغ منظور کمتر می شد ،مباشر ولایتکسر مبلغ را جبران می کرد و اگربیشتر از مبلغ منظور بود آنرا به خزانه می فرستاد.
به این ترتیب بود اقتصاد وزراعت صفویه تا زمان شاه عباس اول و از طریق اقتصاد ، عایدات کوچکی به دربار میرسید ، بنابراین میزان نقدینگی خزانه سلطنتی کم بود
armin khatar
07-13-2011, 06:11 PM
مرحله دوم بررسی اوضاع اقتصادی در کشاورزی عهد صفویان پس ازایجاد سیستم تقسیم اراضی در میان گروهها
پس از تقسیم اراضی از مالک به خاصه ، سبب شد که زمین های کشاورزی به انحصار دولت درآید .
دولت نیز این املاک را به صورت سیورغالیا به صورت اجاره به اشخاص واگذارمی کرد.
الف -سیورغال مشهورترین روش معافیت از پرداخت مالیات و عوارض بود .
ب – صاحب سیورغال در قلمرو حکومت خود نوعی خود مختاری حاصل می کرد .
شاه عباس برای بهره مندی از عقاید املاک شخصی خود ( خاصه ) تصمیم گرفت آن املاک را به اوقاف تبدیل کند ، این امر بیانگر آن است که زمینهای کشاورزی از دست مردم عادی کهپایه های اقتصاد کشور را تامین می کردند ، خارج شده و به دست قشر مذهبی که مهارتی درانجام این امور نداشتند ، افتاد .
1- سیاست انتقال اراضی از ممالک به خاصهبزرگترین ضربه ( در دراز مدت ) را بر اقتصاد صفویه وارد می کرد :
الف : زیرامامورانی که شاه برای دریافت مالیات به نقاطی فرستاد ، فشارها و سختگیریهای زیادینسبت به زارعان وارد می آوردند .,br> ب : این عمل موجب فرار دهقانان و روستائیاناز زمینه کاریی خود می شد .
2- این اقدام نه تنها از نظر اقتصادی آسیب آوربود، بلکه از نظر نظامی نیز ضربه سنگینی را بر دولت صفویه وارد آورد
armin khatar
07-13-2011, 06:11 PM
مرحله سوم : بررسی تجارت عهد صفویه قبل از ورود تاجران وبازرگانان خارجی
– تجارت عهد صفویه قبل از ورود بازرگانان خارجی ، رشد و رونق چندانی نکرده بود .
2- قرنها قبل از آمدن پرتغالیها ، خلیج فارس یکی از تجارت شرق و غرب بودکالاهای ایرانی به شرق صادر می شد و کالاهای شرق به ایران و ممالک غرب .
3- به طور کلی قبل از ورود بازرگانان خارجی تجارت ایران محدود بود به کشورهای همسایه .
4- با هجوم بازرگانان پرتغالی سپس انگلیسی ، فرانسوی ، هلندی ، تجارت ایران بهسطح بین المللی رسید و ابریشم ایران یکی از مهمترین کالای صادراتی ایران به جهانرسید.
armin khatar
07-13-2011, 06:11 PM
مرحله پنجم : اوج رونق و شکوفایی تجارت عهد صفویان
1- دوران حکومت شاه عباس اول اوج رونق تجارت و بازرگانی در ایران بود .
2- سیاستهای شاه عباس اول در زمینه مذهبی ، سبب هجوم بازرگانان اروپائی جهت داد و ستد، و بازرگانی ، به ایران شد .
3- قراردادهای تجاری در زمان شاه عباس اول بااروپائیان منعقد شد .
4- رونق تجارت نیاز به امنیت راهها و توسعه و پیشرفت آنهاداشت که این امر به شکوفایی کشور نیز کمک می کرد .
5- به این ترتیب ، تجارت درعهده شاه عباس بسیار وسیع و متنوع شد . که این امر به افزایش قدرت و حکومت کمک کرد.
armin khatar
07-13-2011, 06:12 PM
فرهنگ. هنر و معماری عهد صفویه
در بررسی حکومت صفویان، مذهب و نیروهای وابسته به آن نقش عمده ای ایفا می کنند، در واقع حکومتی که شاه اسماعیل اول در 907 ه. تأسیس کرد، حکومتی مذهبی، بر پایه شاخص های دینی موجود در جامعه بود. حاکمان صفویه توانستند با اتکاء بر نهاددین روند شکل گیری قدرت دنیوی خود را تسریع بخشند نقش دین و مذهب در شکل گیری، رسمی شدن، تداوم و استمرار و سرانجام فروپاشی دولت صفویه کامل نمایان استاگر چه دولت صفویه بر اساس مذهب و نیروهای وابسته مذهبی شکل گرفت اما عنصر فرهنگ و سیر تحولی آن با تشکیل حکومت و استواری آن رونق بالایی یافت. رونق و شکوفایی فرهنگ و هنر در عهد صفویه تنها نه به خاط وجود دانشمندان و متفکران و هنرمندان برجسته بود، بلکه وجود شاهان و حاکمان هنرمند و هنر دوست و تشویق آنان و ایجاد فضای مناسب سیاسی جهت رفت و آمد هنرمندان و شاعران و نویسندگان به دیگر کشورهای فرهنگی و ارتباط و مبادله افکار و هنرها با هنرمندان کشورهای دیگر، زمینه مناسبی برای شکوفایی و رونق فرهنگی ایران عهد صفویه گردید. رواج شعر و شاعری و علاقه شاهان نسبت به شاعران و همچنین دعوت از شاعران و نویسندگان درباری دیگر کشورها، گسترش علوم از قبیل فلسفه، علوم پزشکی، نجوم، و همچنین وجود شماری فیلسوف و دانشمند در دربار شاهان صفوی نقش بسزایی در فرهنگ این دوره داشت. در این دوره فن کتابسازی ، جلدسازی ، تذهیب و همچنین تاریخ نگاری، هنر خطاطی، خوشنویسی و هنرهای دستی نظیر سفال سازی، فلزکاری، فرش بافی، هنرمندان و نخبگان شایسته ای یافت. علاوه بر رونق و فرهنگ ذکر شده در این دوره معماری به طرز عجیبی شکوفا شد. شکوفایی معماری دوران صفویان در نقاط مختلف قلمرو حکومتی آنها خصوصاً شهر اصفهان به پایتخت آنان یادآور شهرهایی چون سمرقند عهد تیمور ، رم در عهد امپراطوری روم ، تیسفون ساسانیان ، و تخت جمشید هخامنشیان گردید. ساخت پلها، کاروانسراها، مدارس، مساجد، کلیساها، کاخ ها، باغ ها نه تنها به عمران و آبادانی کشور کمک کرد ، بلکه سبک و شیوه جدیدی در هنر معماری پدید آورد.
armin khatar
07-13-2011, 06:12 PM
نیروهای نظامی در عهد صفوی
ارتباط گسترده صفویان با دیگر کشورها و ایجاد رابطه با آنان منجر به استفاده از مهارتها و تکنیکهای آنان در امور نظامی و سپاهی داخل گردید. ساخت سلاحهای گرم، توپخانه، با کمک متخصان خارجی و همچنین تجهیز ارتش دائمی به ابراز و وسائل جنگی پیشرفته از این نمونه ها بودند . بکار بستن این شیوه ها موجب شد تا سرانجام حاکمان صفوی در مبارزه با دشمنان خود پیروز گردند. علاوه بر ایجاد ارتش منظم و هماهنگ ، تشکیلات و مقامات مناسب و سلسله مراتب نظامی در امور ایجاد شد 0 ایجاد این تغییرات سازمانی موجب می شد که فرماندهی و کنترل سپاه به نحو مطلوبی انجام گیرد
armin khatar
07-13-2011, 06:12 PM
تصوف
در اسلام درپایان قرن اول هجری از تصوف سخن گفته شده است حسن بصری ( 110-53 هجری )از صوفیان اولیه تصوف اسلامی است . در قرن دوم هجری – قمری درجهان اسلام گسترش یافت و د رقرن سوم ، مرحله جدیدی از سیر تکامل تصوف شروع شد . روحیه زهد و عرفان تعدیل یافت طرائق و مضامین و مراحل مختلف دیگری در آن به وجود آمد . تعدد طریقتهای آن باعث تسریع گسترش تصوف در سرزمینهای مختلف اسلامی شهر در ایران نیز طرائق مختلفی پدید آمد که درفاصله قرن ششم تا نهم قمری فرقه های مذهبی را تشکیل داده اند که د رجریانات تاریخی نیز موثر واقع شدند . فرقه های کبرویه ، سهروردیه ، نور بخشیه و صفویه و ... نمونه ای از این فرقه ها بودند ، درمیان این فرقه ها تنها فرقه ای که توانست تشکیل حکومت سیاسی – مذهبی دهد صفویه بود .
تصوف از دیر باز به صورت یکی از اشکال زندگی مذهبی وجود داشته است آنچه بسیار مهم است قوام یافتن تدریجی آن و رهبری برخی از حرکتهای مذهبی و سیاسی ادوار تاریخی و یا حداقل تاثیر در آن حرکتها بوده است خصیصه بارز اغلب این طرائق نفوذ در توده مردم بوده است آنان توانستند که در فاصله قرنهای ششم تا نهم هجری از نوعی وحدت مذهبی و اجتماعی سخن گویند بدین گونه حرکتهای مذهبی وسیاسی نضج می گیرد و برخی از طریقه ها علیه حکام وقت و ظلم وتعدی آنان به پا می خیزند شیوخ و خانقاه های آنان مدتها پناهگاه کسانی بودند که از تظلم دستگاه حاکمه به ستوه آمده بودند .
بسیاری از جنبشهای ایرانیان علیه تشکیلات حکومتی و دستگهاههای دولتی از همان قرون اولیه اسلامی تا دوره کار آمدن صفویان درقرن دهم هجری – قمری توسط اهل تصوف به وقوع پیوسته است ، خصوصا" که تشیع درعمق تعالیم و معانی خود قیام علیه جور و احقاق حق را تقویت می کند .
armin khatar
07-13-2011, 06:12 PM
تصوف :
1.تعریف تصوف : مسلکی است که با مذهب آمیخته است و طرفداران این مسلک عقیده دارند که دراین طریقه بهترین راه برای رسیدن به حق می باشد و انسان پس از تامل و تفکر و تجربه و مشاهده و سیر و سلوک می تواند به مقصود نهایی و مطلوب اصلی خود برسد .
2.معانی واژه صوفی ، صوفی به معنای پشم یا پشمین است و اهل تصوف به مناسبت پوشیدن چنین جامعه هایی بدین نام شهرت یافتند
3.منشا تصوف : درباره منشا تصوف عقاید مختلف است
أ.نظریه اول : عده ای معتقدند تصوف منشعب از مذهب بود می باشد
ب.نظریه دوم : بعضی تصوف را از فلسفه و مخصوصا " فلسفه افلاطونی اقتباس شده می دانند
ج.نظریه سوم : عده ای عقیده دارند تصوف کشورهای اسلامی از امور خارجی سرچشمه نگرفته بلکه تحولات سیاسی و اجتماعی موجب گردیده است این مسلک به وجود آید
د.نظریه چهارم : دیگر اینکه خود صفویه همه این عقاید و افکار را ناستوده می دانند و می گویند این گونه انتسابات به فرقه صوفیه گناه بزرگی است ، آنها می گویند تصوف عبارت است از لبّ عصاره و باطن قرآن و احادیث پیغمبر .0بنابر این در مسلک صوفیان ، شریعت نقطه خروج است و رهبر انسان است برای وصول به حقیقت
4.عقاید صوفیه :
1.پیروان این مسلک عقیده دارند که خداوند بوده است و بقیه امور نبود . چنانچه مولوی می گوید : ما عدمهائیم و هستی ها نما بر وجود مطلق و هستی ما .
2.راز پوشی یکی از دیگر عقاید فرقه صوفیه است و می گویند چون هر کسی نمی تواند از حقیقت این مسلک وقوف یابد در نتیجه اظهار و عقاید صوفیه برای این دسته از مردم و نه تنها سودی در بر ندارد بلکه زیانی واهم مشاغل می شود .
3.عقیده سوم : عواطف و احساسات صوفیه همیشه با احساسات عواطف سر و کار دارند و با ذوق و عشق حلاجی قی کنند و با عقل چندان مشورتی ندارند .
4.خویشتن پرستی و تنفر از آن صوفیه از خویشتن پرستی متنفرند .
تصوف و نقش آن درشکل گیری حکومت صفویه :
طریقت صوفی از روزگار شیخ صفی وارد یک دروه آشکار و هدفداری شد . صوفیان که شاه را مرشد کامل خود می دانستند و مقام او را نیمه الهی تلقی می کردند . اما این صوفیان بانی اصلی دولت صفویه بودند . پایداریها و استقامات آنها طی چند سال از زمان شیخ صفی که پیروان صوفی را عهده دار شد تا زمان شاه اسماعیل اول که رسما" حاکم و شاه صوفیان گردیده بیانگر ثبات قدم و ارادت پیروان صوفی به طریقت صوفی می باشد .
همچنین مریدان صوفی بودند که زمانی که شاه اسماعیل هفت ساله بود به پیروی وی حمایت او زمینه های قدرتش را فراهم کردند تا اینکه درسن 13 سیزده سالگی توانست قدرت را به دست گیرد .
بنابراین اگر چه تشکیل دولت صفوی عامل مهم وعنصر اساسی تشکیل قدرت بودند اما همانند نیروهای تشکیل دهنده دولتهای دیگر وضعیت چندان خوشایندی پس از رسمی شدن حکومت برایشان ایجاد نگردید .
armin khatar
07-13-2011, 06:13 PM
صوفیان و دولت صفویان :
صوفیان که بانی دولت صفویان بودند و در ابتدای امر چنان قدرتی داشتند که شاه اسماعیل اول به فکر تحدید قدرت آنان افتاد .
صوفیان درزمان شاه طهماسب با تضعیف رقبای خود عناصر تاجیک ، ایرانی برای مدتی صاحب قدرت بودند .
درزمان شاه عباس اول با قدرت یافتن نیروی غیر ایرانی سوم ، از قدرت صوفیان کاسته شد اما چنان اساس قدرت را تشکیل میدادند .
در روزگار شاه عباس دوم شاه سلیمان صوفیان کماکان قدرت نظامی – معنوی خود را حفظ کرده بودند .
بیشترین مخالفت با صوفیان در اواخر عهد صفویه و زمان شاه سلطان حسین بود به طوریکه طریقت صوفیه دراین زمان به طور کامل برافتاد وحتی خود شاه مشایخ صوفیه را از اصفهان ودیگر شهر های ایران بیرون راند
armin khatar
07-13-2011, 06:13 PM
مکاتب بزرگ تصوف :
از قرن سوم هجری که تعالیم مشایخه صوفیه توسعه پیدا کرد فرق مختلف که وجود آمد اگر چه در اصول عقاید اختلافی با یکدیگر نداشته ولی در راه و سبک و رویه تزکیه نفس ورسیدن به حقیقت هر فرقه آداب و نظام جداگانه ای را مورد عمل قرار دادند . بعضی از این فرقه ها به مرور زمان از میان رفتند یا در فرق دیگر ادغام شدند .
علل رواج تصوف :
یکی از علل مهم پیشرفت تصوف این است که افکار صوفیان با قلب و احساس بیشتر ارتباط دارد تا با عقل و منطق در میان مردم سختی اثر دارد که با احساسات و عواطف توام باشد
منبع:
daneshnameh.roshd.ir
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.