afsanah82
07-13-2011, 11:05 AM
مهر: در سمینار تخصصی لیبل اکسپو که امروز سهشنبه 21 تیرماه در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است، راجر پلو مدیرعامل گروه «تارسوس» و رئیس دهمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی دوبی به عنوان میهمان ویژه حضور داشت.
وی در این سمینار به ارائه یک سخنرانی مشروح درباره لیبل و لیبلینگ در جهان و فرصتهایی که برای ایران در این عرصه وجود دارد، پرداخت و گفت: من سفری 2 روزه به ایران دارم که خیلی کوتاه است ولی برای همین سفر کوتاه، مطالعاتی درباره تاریخ و جغرافیای ایران داشتم.
پلو افزود: گرچه فرصتی نداشتم که تهران را ببینم ولی در همین فرصت کوتاه، تهران را شهری بینالمللی دیدم که اگر از مسائل سیاسی دوری کنیم امکان همکاریهای زیادی در عرصه صنعتی وجود خواهد داشت. امروزه در همه جای دنیا صنعت لیبلینگ در حال رشد است و شما هر محصول مصرفی را که میخرید، به نوعی دارای لیبل است.
مدیرعامل گروه «تارسوس» با تاکید بر اینکه هرچه کشورها صنعتیتر شوند مصرف لیبل بالا میرود، بیان کرد: ما دفتری در چین داریم که آمار این دفتر نشان میدهد در حالی که در سال 1999 بیشتر مواد به صورت تازه مصرف میشد و در نتیجه نیاز به بستهبندی نداشت، در سالهای اخیر صنعت بستهبندی و لیبل سالیانه رشدی 10 تا 15 درصدی داشته است.
وی «اقتصاد سوپرمارکتی» را یکی از دلایل اقبال به لیبلینگ دانست و توضیح داد: در منطقهای مانند خاورمیانه نیز تغییر الگوی مصرف و عادتهای غذایی باعث شده بستهبندی و لیبل رشد کند که این امر در کشور هند که من زیاد به آنجا سفر میکنم مشهود است. در این کشور انجمن لیبل راهاندازی شده که در طول 5 سال توانسته 180 عضو بگیرد و نخستین کنفرانس تخصصی را پایان این ماه در «گوآ» برگزار خواهد کرد.
راجر پلو اضافه کرد: بحث برپایی نمایشگاه لیبل 27 سال قبل در لندن مطرح شد و نخستین نمایشگاه با حضور 20 شرکت برگزار شد و امروزه این نمایشگاه در بروکسل و به صورت بینالمللی برگزار میشود. همچنین ما نمایشگاههای لیبل را در آمریکا، آسیا، هند، دوبی و چین داریم که همه اینها نشان از اهمیت لیبلینگ است.
نقش اینترنت در ارتقای صنعت چاپ فزاینده بوده است
رئیس دهمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی دوبی در ادامه اینترنت را عامل رشد صنعت چاپ و بستهبندی دانست و عنوان کرد: برخی معتقدند اینترنت چاپ کتاب را کاهش داده ولی درباره صنعت چاپ و بستهبندی نقش اینترنت فزاینده بوده و سفارشهای اینترنتی باعث شده سفارشهای پستی به بستهبندی و لیبلینگ بیشتر منجر شود.
وی برخی برنامههایی را که در آینده توسط شرکت وی اجرایی میشود، اینگونه تشریح کرد: ما کنفرانسهای مختلفی در جهان برگزار میکنیم که در حاشیه آنها نمایشگاهها و کارگاههای مختلف برگزار میشود و سال آینده میلادی اولین کنفرانس چاپ و بستهبندی را در دوبی خواهیم داشت. در همین راستا به بازار کشورهای آفریقایی هم توجه ویژه داریم؛ کنیا، نیجریه و غنا فرصتهایی است که درباره آنها مطالعه میکنیم.
پلو با اشاره به اینکه نخستین مجله لیبلینگ جهان هم توسط شرکت «تارسوس» منتشر میشود، گفت: اگر بخواهیم به صنعت لیبل و مصرف آن در جهان نگاهی داشته باشیم میتوان گفت در امریکا هر نفر سالانه 15 تا 16 هزار مترمربع لیبل مصرف میکند که این رقم در اروپا با اینکه کشورهایش کمجمعیتتر است، بالاتر است.
مدیرعامل گروه «تارسوس» همچنین تاکید کرد: ما از آمار مصرف لیبل در ایران رقمی نداریم ولی تخمین میزنم در این منطقه سرانه مصرف لیبل 6 تا 7 مترمربع باشد و این نشان میدهد چقدر فرصتهای رشد و سرمایهگذاری فراهم است.
سرانه مصرف سالانه لیبل در جهان 42 میلیارد مترمربع است
این فعال امور چاپ و نشر جهانی افزود: سرانه مصرف سالانه لیبل در جهان 42 میلیارد مترمربع است و از لحاظ مصرف و تکنولوژی نیز اروپا از آمریکا جلوتر است ولی از لحاظ تکنولوژی ژاپن پیشرفتهترین بازار دنیا است و بهترین لیبلها در این کشور تولید میشود.
وی آمار مصرف لیبل در صنایع مختلف را اینگونه برشمرد: در اروپا مواد غذایی، حمل و نقل و لجستیک، مواد بهداشتی و آرایشی، نوشابهها، مواد نفتی، شیمیایی و صنعتی، دارویی، محصولات بادوام بیشترین آمار را به خود اختصاص داده که در آمریکا هم مواد غذایی اول است ولی بعد از آن نوشابهها قرار دارد.
صنعت چاپ و بستهبندی در جهان سالانه 560 میلیارد دلار درآمد دارد
مدیرعامل شرکت تارسوس ادامه داد: صنعت چاپ و بستهبندی در جهان سالانه 560 میلیارد دلار درآمد دارد که 10 درصد آن مربوط به لیبل است ولی حاشیه سود لیبلینگ بالاست و اگر کسی میخواهد وارد این عرصه شود بهتر است از مواد غذای شروع کند.
راجر پلو در بخش دیگر صحبتهایش بر لزوم توجه به چاپ دیجیتال تاکید کرده و گفت: روند دیجیتال شدن بر رشد صنعت لیبلینگ تاثیر زیادی گذاشته و در کشور شما هم لازم است بازار دیجیتال درک شود و متوجه شویم که عرصه دیجیتال چه ویژگی ها و مزایایی دارد.
لیبلهای هوشمند و کاربرد نانوتکنولوژی در این عرصه سرفصلهای دیگر سخنرانی پلو بود.
وی در پایان درباره لیبل اکسپو هم که امسال در بروکسل برگزار میشود، توضیح داد: این نمایشگاه هر 2 سال یکبار برگزار میشود و در کنار آن کارگاههایی هم برگزار میشود و از شرکتهای مختلف خواستهایم محصولاتی را با دستگاههای مختلف در طول نمایشگاه چاپ کنند و همانجا کیفیت آثار به داوری عموم گذاشته میشود.
راجر پلو ژفت: امسال 520 شرکتکننده در 120هزار مترمربع لیبل اکسپو بروکسل حضور خواهند یافت و 104 نوع دستگاه به نمایش درمیآید و ما امیدواریم میزبان ایران هم باشیم.
وی در این سمینار به ارائه یک سخنرانی مشروح درباره لیبل و لیبلینگ در جهان و فرصتهایی که برای ایران در این عرصه وجود دارد، پرداخت و گفت: من سفری 2 روزه به ایران دارم که خیلی کوتاه است ولی برای همین سفر کوتاه، مطالعاتی درباره تاریخ و جغرافیای ایران داشتم.
پلو افزود: گرچه فرصتی نداشتم که تهران را ببینم ولی در همین فرصت کوتاه، تهران را شهری بینالمللی دیدم که اگر از مسائل سیاسی دوری کنیم امکان همکاریهای زیادی در عرصه صنعتی وجود خواهد داشت. امروزه در همه جای دنیا صنعت لیبلینگ در حال رشد است و شما هر محصول مصرفی را که میخرید، به نوعی دارای لیبل است.
مدیرعامل گروه «تارسوس» با تاکید بر اینکه هرچه کشورها صنعتیتر شوند مصرف لیبل بالا میرود، بیان کرد: ما دفتری در چین داریم که آمار این دفتر نشان میدهد در حالی که در سال 1999 بیشتر مواد به صورت تازه مصرف میشد و در نتیجه نیاز به بستهبندی نداشت، در سالهای اخیر صنعت بستهبندی و لیبل سالیانه رشدی 10 تا 15 درصدی داشته است.
وی «اقتصاد سوپرمارکتی» را یکی از دلایل اقبال به لیبلینگ دانست و توضیح داد: در منطقهای مانند خاورمیانه نیز تغییر الگوی مصرف و عادتهای غذایی باعث شده بستهبندی و لیبل رشد کند که این امر در کشور هند که من زیاد به آنجا سفر میکنم مشهود است. در این کشور انجمن لیبل راهاندازی شده که در طول 5 سال توانسته 180 عضو بگیرد و نخستین کنفرانس تخصصی را پایان این ماه در «گوآ» برگزار خواهد کرد.
راجر پلو اضافه کرد: بحث برپایی نمایشگاه لیبل 27 سال قبل در لندن مطرح شد و نخستین نمایشگاه با حضور 20 شرکت برگزار شد و امروزه این نمایشگاه در بروکسل و به صورت بینالمللی برگزار میشود. همچنین ما نمایشگاههای لیبل را در آمریکا، آسیا، هند، دوبی و چین داریم که همه اینها نشان از اهمیت لیبلینگ است.
نقش اینترنت در ارتقای صنعت چاپ فزاینده بوده است
رئیس دهمین نمایشگاه چاپ و بستهبندی دوبی در ادامه اینترنت را عامل رشد صنعت چاپ و بستهبندی دانست و عنوان کرد: برخی معتقدند اینترنت چاپ کتاب را کاهش داده ولی درباره صنعت چاپ و بستهبندی نقش اینترنت فزاینده بوده و سفارشهای اینترنتی باعث شده سفارشهای پستی به بستهبندی و لیبلینگ بیشتر منجر شود.
وی برخی برنامههایی را که در آینده توسط شرکت وی اجرایی میشود، اینگونه تشریح کرد: ما کنفرانسهای مختلفی در جهان برگزار میکنیم که در حاشیه آنها نمایشگاهها و کارگاههای مختلف برگزار میشود و سال آینده میلادی اولین کنفرانس چاپ و بستهبندی را در دوبی خواهیم داشت. در همین راستا به بازار کشورهای آفریقایی هم توجه ویژه داریم؛ کنیا، نیجریه و غنا فرصتهایی است که درباره آنها مطالعه میکنیم.
پلو با اشاره به اینکه نخستین مجله لیبلینگ جهان هم توسط شرکت «تارسوس» منتشر میشود، گفت: اگر بخواهیم به صنعت لیبل و مصرف آن در جهان نگاهی داشته باشیم میتوان گفت در امریکا هر نفر سالانه 15 تا 16 هزار مترمربع لیبل مصرف میکند که این رقم در اروپا با اینکه کشورهایش کمجمعیتتر است، بالاتر است.
مدیرعامل گروه «تارسوس» همچنین تاکید کرد: ما از آمار مصرف لیبل در ایران رقمی نداریم ولی تخمین میزنم در این منطقه سرانه مصرف لیبل 6 تا 7 مترمربع باشد و این نشان میدهد چقدر فرصتهای رشد و سرمایهگذاری فراهم است.
سرانه مصرف سالانه لیبل در جهان 42 میلیارد مترمربع است
این فعال امور چاپ و نشر جهانی افزود: سرانه مصرف سالانه لیبل در جهان 42 میلیارد مترمربع است و از لحاظ مصرف و تکنولوژی نیز اروپا از آمریکا جلوتر است ولی از لحاظ تکنولوژی ژاپن پیشرفتهترین بازار دنیا است و بهترین لیبلها در این کشور تولید میشود.
وی آمار مصرف لیبل در صنایع مختلف را اینگونه برشمرد: در اروپا مواد غذایی، حمل و نقل و لجستیک، مواد بهداشتی و آرایشی، نوشابهها، مواد نفتی، شیمیایی و صنعتی، دارویی، محصولات بادوام بیشترین آمار را به خود اختصاص داده که در آمریکا هم مواد غذایی اول است ولی بعد از آن نوشابهها قرار دارد.
صنعت چاپ و بستهبندی در جهان سالانه 560 میلیارد دلار درآمد دارد
مدیرعامل شرکت تارسوس ادامه داد: صنعت چاپ و بستهبندی در جهان سالانه 560 میلیارد دلار درآمد دارد که 10 درصد آن مربوط به لیبل است ولی حاشیه سود لیبلینگ بالاست و اگر کسی میخواهد وارد این عرصه شود بهتر است از مواد غذای شروع کند.
راجر پلو در بخش دیگر صحبتهایش بر لزوم توجه به چاپ دیجیتال تاکید کرده و گفت: روند دیجیتال شدن بر رشد صنعت لیبلینگ تاثیر زیادی گذاشته و در کشور شما هم لازم است بازار دیجیتال درک شود و متوجه شویم که عرصه دیجیتال چه ویژگی ها و مزایایی دارد.
لیبلهای هوشمند و کاربرد نانوتکنولوژی در این عرصه سرفصلهای دیگر سخنرانی پلو بود.
وی در پایان درباره لیبل اکسپو هم که امسال در بروکسل برگزار میشود، توضیح داد: این نمایشگاه هر 2 سال یکبار برگزار میشود و در کنار آن کارگاههایی هم برگزار میشود و از شرکتهای مختلف خواستهایم محصولاتی را با دستگاههای مختلف در طول نمایشگاه چاپ کنند و همانجا کیفیت آثار به داوری عموم گذاشته میشود.
راجر پلو ژفت: امسال 520 شرکتکننده در 120هزار مترمربع لیبل اکسپو بروکسل حضور خواهند یافت و 104 نوع دستگاه به نمایش درمیآید و ما امیدواریم میزبان ایران هم باشیم.