PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خفگی کودکان



shirin71
07-10-2011, 06:49 PM
خفگي يكي از علل شايع آسيب‌ديدن و حتي مرگ كودكان كوچك‌تر از يك سال است

اگر شما هم نگران خفه‌شدن كودك هستيد، بهتر است به جاي ترس و هراس، علل ايجاد چنين حالاتي را بدانيد و با اقداماتي موثر او را از خطر خفگي نجات دهيد.

خفگي يكي از علل شايع آسيب‌ديدن و حتي مرگ كودكان كوچك‌تر از يك سال است. در درجه اول شايد آنها به اين دليل در معرض چنين خطري قرار مي‌گيرند كه راه‌هاي كوچك هوايي سيستم تنفسي آنها براحتي مسدود مي‌شود. در حقيقت كسب مهارت و توانايي جويدن و بلعيدن غذا به زمان كافي نياز دارد و به همين دليل كودكان بيشتر در معرض اين مشكل قرار دارند. علاوه بر اين كودكان نمي‌توانند با قدرت كافي براي بيرون راندن عامل انسداد سرفه كنند. همچنين نوزادان همواره در حال گشتن و كشف‌كردن محيط اطراف خود هستند و ممكن است هر چيزي را در دهان خود قرار دهند. مشخص است كه چنين عملي براحتي مي‌تواند باعث خفگي كودك شود.

گاهي اوقات هم شرايط بهداشتي و پزشكي خاصي منجر به ايجاد حالات خفگي كودك مي‌شود. به عنوان مثال اختلالات بلع، اختلالات عصبي و عضلاني، تاخير رشد و صدمه مغزي پس از سوانح مي‌تواند احتمال بروز چنين حالاتي را افزايش دهد.


شايع‌ترين علل خفگي كودكان

شايع‌ترين علت خفگي كودكان خوردن مواد غذايي است. با اين حال اشياي كوچك، قطعات ريز اسباب‌بازي‌ و رفتارهاي نادرست هنگام غذا خوردن نيز مي‌تواند احتمال اين خطر را افزايش دهد. مثلا غذا خوردن هنگام گريه عامل مهمي در بروز اين حالت است.


براي پيشگيري از خفگي چه كار كنيم؟

با اين‌كه خفگي كودك اتفاقي خطرناك و نگران‌كننده است، اما مطمئن باشيد با اقداماتي خاص مي‌توان از بروز اين وضعيت پيشگيري كرد.

براي اين كار ابتدا سعي كنيد در سن مناسب غذاهاي جامد به كودك بدهيد. اگر پيش از اين زمان اقدام كنيد، احتمال خفگي افزايش مي‌يابد. بنابراين حداقل تا 4 ماهگي او صبر كنيد و در آن زمان هم تنها غذاهاي مناسب و قابل هضم را به او بدهيد. فراموش نكنيد كه هميشه بايد از مصرف مواد غذايي پرخطر اجتناب كرد.

بنابراين هيچ وقت به كودك مواد غذايي كوچك و لغزنده مانند انگور، آب‌نبات و كشمش ندهيد. علاوه بر اين مواد غذايي جامد، خشك و سفت نيز خطرناك خواهد بود. غذاهايي مانند هويج خام، ذرت و آجيل چون سخت جويده مي‌شود، همين شرايط را ايجاد خواهند كرد.

اما غذاهاي خطرساز به همين موارد ختم نمي‌شود. مواد غذايي چسبناك و سفت مانند كره بادام زميني، آدامس و قطعات بزرگ گوشت نيز همين شرايط را ايجاد خواهد كرد.

همچنين هنگام صرف غذا هميشه كودك را كنترل كنيد. وقتي كودك بزرگ‌تر مي‌شود به او اجازه ندهيد هنگام غذا خوردن بدود، بازي كند يا حتي راه برود. دائم به او يادآوري كنيد غذا را خوب بجود و قبل از حرف زدن آن را كامل ببلعد.

علاوه بر مواد غذايي بايد به ديگر عوامل خطر هم توجه داشت. بنابراين با دقت اسباب‌بازي‌هاي كودك را بررسي كنيد و به او اجازه ندهيد با لوازمي بازي كند كه قطعات كوچك و ريز دارد. البته غير از اسباب‌بازي‌ها، بقيه لوازم خطرناك مانند دكمه و سكه را نيز از دسترس او خارج كنيد.


اقدامي براي نجات كودك

اگر كودك شما در حالت خفگي قرار دارد، او را از پشت در حالي كه صورتش رو به زمين است، روي بازوي خود قرار دهيد. سپس با كف دست خود محكم به قسمت مياني پشت او ضربه بزنيد. تركيب جاذبه زمين و فشار ضربات پشت مي‌تواند چيزي را كه باعث انسداد شده است، خارج كند. البته چنانچه نگران تنفس كودك هستيد، بلافاصله با اورژانس تماس بگيريد يا از فردي متخصص كمك بخواهيد. در هر صورت در چنين شرايطي نبايد وقت را از دست داد. پس بهتر است از قبل با شيوه‌ها و كمك‌‌هاي اوليه در اين شرايط آشنا شويد.