PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : وامبَت (wombat )



shirin71
07-09-2011, 05:19 PM
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6e/Vombatus_ursinus_%28Wombat_in_snow%29.jpg/250px-Vombatus_ursinus_%28Wombat_in_snow%29.jpg
وامبَت(wombat ) جانوری کیسه‌دار و بومی استرالیا است. حداکثر وزن این جانور ۴ کیلوگرم است و از چمن، پوست تنه درختان، ریشه‌ها و انواع قارچها تغذیه می‌کند. این جانور در جنگلهای استوایی و چمنزارهای استرالیا، سیدنی، ملبورن، آدلاید و جزیره تاسمانی زندگی می‌کند.
این جاندار بزرگترين پستاندار گياه خوار است که براي خود مثل يک حفار تربيت شده و ماهرلانه ي زير زميني حفر مي کند و در اين کار شباهت زيادي به گور کن دارد.
اين حيوان از خانواده ي کوالا است. دم و پاها ي کوتاه دارد، خيلي سنگين راه مي رود و ظاهر آرامش باعث شده تا يکي از محبوب ترين حيوانات بومي استراليا باشد.
ومبت ها در همه جاي تاسمانيا، از زمينهاي پست تا ارتفاعات پيدا مي شوند اما بيابانها و جنگل هاي کم درخت و زمين هايي که براي کندن مناسب ترند را براي زندگي بيشتر ترجيح مي دهند.
آنها اغلب لانه هایشان را در بالاي نهر ها حفر مي کنند که گاهي بيشتر از ۲۰ متر طول و ۲ متر عمق دارند و شامل تونل ها و ورودي هاي بيشماري هستند.
ومبتها درون اين تونلها لانه هاي خود را با سيخ و شاخه و برگ درختان درست مي کنند. آنها معمولا شب ها که هوا خنک تر است، براي چريدن بيرون مي روند و غذا خوردنشان بين۳ تا ۸ ساعت طول مي کشد و شامل گياهان بومي، پوست درختان و ريشه ي گياهان است. هنگام کمبود غذا مي توانند از ريشه ي گياهان خشک شده نيز استفاده کنند.با وجودي که آنها در تمام طول سال قادر به توليد مثل هستند، جفت گيري آنها بيشتر در زمستان است.


http://www.rochedalss.eq.edu.au/rdale/wombat01sm.jpg

وامبت ماده مانند کانگورو کيسه دار است و دو پستان در کيسه اش دارد. ۳۰ روز بعد از جفت گيري يک بچه ومبت به دنيا مي ايد و تا 15 ماهگي از شير مادرش تغذيه مي کند. و در دو سالگي کيسه ي مادر را ترک مي کند.

نقل قول از سایت نیک صالحی