PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بازار تبريز ثبت جهاني شد



World-civilization
06-30-2010, 10:17 PM
بازار تبريز ثبت جهاني شد

جام جم آنلاين: رئيس سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي از ثبت جهاني بازار تبريز خبر داد و گفت: اعلام رسمي ثبت جهاني بازار تبريز از سوي يونسکو در دوم مرداد ماه صورت خواهد گرفت.

به گزارش مهر در تبريز، تراب محمدي ظهر چهارشنبه در نشست رسانه اي خاطرنشان کرد: طبق آخرين گزارشات کارشناسان يونسکو، مجموعه بازار تاريخي تبريز به عنوان وسيعترين سازه سرپوشيده جهان حتمي شده و يونسکو نيز بر آن صحه گذاشته است.

وي يادآور شد: بازار تبريز بزرگترين بازار زنده جهان بوده که 48 شغل و کسبه در آن در حال فعاليت هستند.

محمدي با اشاره به انجام فعاليت ها و اجراي پروژه هاي مختلف براي تامين نظر کارشناسان يونسکو اضافه کرد: 23 طرح مرمتي در حال اجرا بوده که تا پايان تير ماه تکميل مي شود.

وي با اشاره به افتخارات ملي تبريز و اتفاقات ملي به ثبت رسيده، گفت: محل تاج گذاري و ثبت تبريز به عنوان مرکز تشيع به ثبت ملي رسيده و با ثبت اين وقايع تاريخ تبريز را ياد آور شده ايم. نبايد نسبت به ثبت اين اتفاقات ملي و اين حادثه تاريخي حساسيت نشان داد و اين در حالي است که برخي از مسئولان نسبت به اين واقعه حساسيت منفي نشان داده و آن را از موضع بخشي نگري و نه ملي مي نگرنند.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي آذربايجان شرقي با انتقاد از تجميع برخي امکانات در تهران افزود: متاسفانه امکانات باستان شناسي محدود به تهران بوده و تنها در پايتخت پژوهشکده باستان شناسي وجود دارد.

وي با اشاره به انجام برخي پروژه ها براي تمرکز زدايي از تهران گفت: در راستاي تمرکز زدايي فعاليت باستان شناسي در تبريز نيز آغاز شده و پژوهش بر روي آثار باستاني روستاي زردخانه اهر، گل تپه جلفا، ربع رشيدي و رصد خانه مراغه انجام مي شود.

تراب محمدي با بيان اينکه ربع رشيدي در دست بررسي بوده و در حال مرمت است، گفت: رصد خانه مراغه در آستانه انقلاب مورد بررسي و کاوش قرار گرفته بود و براي تکميل بررسي ها و کشف آثار باستاني کاوش بر روي آن را ادامه خواهيم داد که در مجموع هفت کاوش در زمينه باستان شناسي در استان انجام خواهد شد.