PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : ۱۰ فرمان سلامت



shirin71
07-08-2011, 02:48 PM
۱۰ فرمان سلامت

اگر می خواهید زندگی شاد و سلامتی داشته باشید، ۱۰نکته زیر را رعایت کنید؛ بدون شک با انجام این نکات احساس خوب و دلپذیری به شما دست خواهد داد، احساسی که شاید تاکنون تجربه اش نکرده اید.

۱) با طبیعت دوست باشید

شاخه ای از علم پیشرفته روانشناسی بر این عقیده استوار است که همه انسان ها از درونشان به صورت فطری و ذاتی به سمت طبیعت جذب می شوند و نیرویی آنها را به سوی طبیعت بکر سوق می دهد و در نتیجه باعث حفظ تعادل روحی و فیزیکی آنها می شود. برای مثال در طب باستان، بیمارانی که آنها را برای مراقبت به فضای باز و چشم اندازهای سبز می بردند، زودتر از بیمارانی که در داخل خانه و فضای بسته نگهداری می شوند؛ شفا پیدا می کردند و حتی کمتر به بیماری های کشنده مبتلا می شدند. محیط آزاد مخصوصا جاهایی که نزدیک جریان آب یا ارتفاعات هستند، عناصر منفی بیشتری در هوای چنین مکان هایی وجود دارند که به انسان انرژی و نیروی بسیاری می بخشد. یادتان باشد که حتما مجبور نیستید در حومه شهر یا دهکده ای زندگی کنید تا از سبزی های تازه و آب وهوای مطلوب استفاده کنید. می توانید از روش های دیگری هم برای لذت از طبیعت بهره بگیرید. در باغچه حیاط خود باغبانی و با رسیدگی به گل ها خودتان را مشغول سازید، به پرندگان غذا دهید و از دیدن آنها لذت ببرید. کنار رودخانه بنشینید، می بینید که نگاه کردن به طبیعت بکر چقدر به شما آرامش و نشاط می دهد و روحیه شما را شاداب می سازد.

۲) معجزه میوه و سبزی

خوردن انواع میوه و سبزی یکی از ساده ترین راه هایی است که موجب تضمین سلامتی تان می شود. نتیجه تحقیقات برخی از متخصصان تغذیه و کارشناسان برنامه های غذایی نشان می دهد اگرچه مصرف میوه و سبزی در حال افزایش است اما میانگین مصرف آن در آمریکا هنوز هم کمتر از سه بار در وعده های غذایی افراد در یک روز است. در اینجا مساله نگران کننده این است که میوه و سبزیجات به کمترین میزان مصرف رسیده است، بنابراین سعی کنید تا حداقل، خوردن یک میوه را هر روز در وعده غذای تان جای دهید و بعد تعداد میوه را به دو عدد در روز برسانید یا مقدار بیشتری سبزیجات بخورید. به علاوه توجه داشته باشید تا همیشه یک نوع میوه یا سبزی را امتحان نکنید. در خوردن میوه و سبزیجات تنوع به خرج دهید. قانون مهم تندرستی این است که میوه و سبزیجات رنگارنگ را امتحان کنید به جای اینکه آنها را از یک رنگ انتخاب کنید؛ مثلا انگور قرمز را به جای انگور سبز بخورید. در ضمن نیازی نیست که میوه و سبزی هایی که تهیه می کنید حتما تازه باشند. شما می توانید از میوه یا سبزی خشک شده کنسروی یا حتی یخ زده برای مصرف روزانه خود استفاده کنید.

۳) انجام نرمش را از یاد نبرید

اگر احساس کردید بیش از حد سنگین شده اید به طوری که وقتی می خواهید از ماشین پیاده یا از روی صندلی بلند شوید، کاملا سنگینی بدن تان را حس می کنید یا وقتی می خواهید لباس بپوشید احساس کرختی و خشکی می کنید، بدانید که وقت آن رسیده تا تنبلی را کنار بگذارید و وقتی را به ورزش اختصاص دهید تا اعضای بدن تان را انعطاف پذیر کنید. از ۲۰ سالگی به بعد، انعطاف بدن کم می شود به طوری که محل اتصال بافت ها خشک می شود، ماهیچه ها کوتاه تر و مفصل ها خشک تر می شوند و اگر بدن حرکت نداشته باشد در اصطلاح مثل چوب سخت و بدون انعطاف می شود. بعضی روزها که از نظر کاری سرتان خلوت است از این فرصت استفاده کنید و به انجام تمریناتی مثل حرکات چرخشی، کششی و درازونشست بپردازید. چنین نرمش هایی به شما کمک می کند تا نرمی بدن تان را حفظ کنید. حال اگر در روز وقت آزاد برای انجام چنین تمرین هایی ندارید سعی کنید تا به خودتان عادت دهید تا در زمان های آزاد یا بعد از کار چند حرکت ورزشی انجام دهید. ممکن است در ابتدای انجام تمرین های ورزشی ماهیچه های بدن تان منقبض شود و کمی احساس ناراحتی کنید. پس از گذشت دو ساعت می بینید که حالت ماهیچه ها به حالت اولیه خود برمی گردد و تنها پس از چند دقیقه خواهید دید که چقدر راحت تر و سریع تر می توانید حرکات ورزشی را ادامه دهید.

۴) حفظ تعادل، رمز شادابی شماست

اینقدر برای زندگی روزمره حرص نخورید. اگر زندگی پر از مشغله و نگران کننده ای دارید، دست نگه دارید یا حداقل خودتان را فراموش نکنید و در شتاب و شلوغی روزمرگی غرق نشوید. خاطرتان باشد با مشغول شدن در چنین برنامه هایی بسیاری از چیزهای زیبای زندگی که اطراف شما هستند را از دست می دهید و از حس کردن انگیزه های زندگی غافل می مانید. اینکه وقتی از کنار باغچه ای رد می شوید، می ایستید و گل ها را می کنید به کارهای دیگر شما صدمه ای نمی زند یا وقتی نمی گیرد. این به معنی حفظ تعادل در زندگی شماست. بیایید از همین فردا شروع کنید. به جای اینکه صبح در وقت همیشگی بیدار شوید و با عجله خودتان را به محل کارتان برسانید، صبح کمی زودتر از خواب بیدار شوید تا در کمال آرامش برای خودتان چای درست کنید و صبحانه ای کامل بخورید و به جای اینکه از میان شلوغی و تردد مردم برای رسیدن به مقصدتان رد شوید از میان یک پارک با صفا عبور کنید و از دیدن طبیعت لذت ببرید.

۵) خواب های رنگی

بنابر مطالعاتی که پزشکان در مورد خواب انجام داده اند، حدود یک سوم جمعیت مردم دنیا به اندازه کافی نمی خوابند یا خوب نمی خوابند و این به آن معناست که ما در ساعات روز احساس خستگی می کنیم و به همین نسبت انرژی از دست می دهیم. علاوه بر این بدن تان از لحاظ فیزیکی و روحی عملکرد مناسبی ندارد. با توجه به اینکه نمی توان ساعات مشخصی را برای شغل هرکس در نظر گرفت، متخصصان معتقدند هرکسی به طور متوسط به هفت تا ۹ ساعت خواب شبانه احتیاج دارد. بنابراین سعی کنید که برنامه هایتان را طوری تنظیم کنید تا به همین میزان در شب بخوابید. موضوع مهم دیگری که در مورد الگوی خواب وجود دارد این است که حتی اگر در شب در ساعات مختلف می خوابید سعی کنید هر روز در یک ساعت معین از خواب بیدار شوید.

۶) این خوردنی ها را نخورید

بدون شک هر چیزی که می خوریم در بدن ما تاثیر می گذارد. این نکته را همیشه به یاد داشته باشید قبل از اینکه دهان تان را باز کنید و چیزی بخورید به سلامت و خاصیت آن هم فکر کنید. بسیاری از مواد غذایی دارای مزه مصنوعی، رنگ خوراکی و نگهدارنده هستند. متخصصان تغذیه بر خوردن روغن ماهی که به حفظ عملکرد روحی کمک می کند، تاکید زیادی می کنند. همچنین مواد غذایی که دارای بافت های زیادی هستند به افزایش انرژی بدن کمک می کنند و خوردن میوه و سبزیجات نیز از سیستم ایمنی بدن دفاع می کنند. سعی کنید تا کمتر سرخ کردنی، شیرینی و نوشیدنی های کربنی بخورید. خودتان را عادت دهید تا برچسب روی بسته بندی مواد غذایی را بخوانید و از اطلاعات مربوط به هر مواد غذایی آگاه شوید و انگیزه تان را برای خوردن خوراکی هایی که برای بدن ضرر دارند به حداقل برسانید. مواظب اسیدهای چرب اشباع باشید این ماده یکی از مضرترین نوع چربی هاست و اغلب می توان آن را در خوراکی های بی فایده و بسته بندی برخی محصولات پیدا کرد.

۷) ضد آفتاب حتی برای آقایان

شاید بعضی اوقات از تابش نور خورشید لذت می برید و احساس خوبی به شما دست می دهد اما نباید این نکته را هم فراموش کنید که خیلی مهم است در برابر اشعه فرابنفش خورشید از پوست تان محافظت کنید. خوب است بدانید که اشعه uva خورشید پوست تان را پیرتر می کند و اشعه uvb آن را می سوزاند. پس باید از ضدآفتاب های قوی برای جلوگیری از این اتفاق استفاده کنید. شاید آقایان فکر کنند که نیازی به ضد آفتاب ندارند اما بدانند که در اشتباه هستند. آقایان هم مانند خانم ها در معرض خطر سوختن پیری زودرس و حتی سرطان پوست در اثر اشعه آفتاب قرار می گیرند نور آفتاب بین ساعت ۱۱ صبح تا سه بعدازظهر به حداکثر نیروی خود می رسد، از قرار گرفتن زیر آفتاب در این ساعات اجتناب کنید. هر ۱۵ دقیقه یک بار ضد آفتاب خود را دوباره بزنید. نباید زیر نور آفتاب کنار دریا دراز بکشید. حتی پیاده روی زیر نور آفتاب به اندازه کافی مضر است. اگر متوجه تغییری در خال های بدن تان شدید یا روی سطح پوست تان خال های بیشتر از حد عادی دیدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید. این مساله ممکن است نشانه سرطان پوست باشد و اگر زودتر پی به این بیماری ببرید قابل درمان خواهد بود.

۸) فعال باشید تا جوان باشید

به گفته موسسات سلامت، داشتن فعالیت و تمرین همان داروی ضد پیری است و هنوز ۵۶ درصد از مردان و ۷۰ درصد از زنان با میانگین سنی ۱۶ تا ۵۴ سال نتوانستند به حد مطلوب فعالیت های فیزیکی برای حفظ سلامت شان دست پیدا کنند. قانون طلایی برای کم کردن خطر ابتلا به بیماری قلبی این است که ۱۰ هزار قدم در روز پیاده روی کنید؛ وزن تان را به حد مناسب برسانید تا باعث سلامتی ماهیچه و استخوان هایتان شوید. همیشه به دنبال فرصت برای انجام فعالیت های روزانه باشید. مثلا می توانید به جای اینکه سوار ماشین شوید یا در ایستگاه اتوبوس منتظر بمانید پیاده روی کنید و از قدم سنج برای شمردن قدم هایتان استفاده کنید.

۹) مغزتان را به کار بیندازید

مغز یک ماهیچه نیست اما باید مثل دیگر اعضای بدن فعالیت داشته باشد. وقتی سن شما به ۴۵ سال می رسد، مغزتان هر روز ۵۰ هزار سلول در قسمت قشر مغز از دست می دهد. اما فعال نگه داشتن مغز به عملکرد شناختی آن کمک بسیاری می کند. سعی کنید با انجام کارهایی مثل حل جدول، معما، پازل بازی و تست های هوشی و یاد گرفتن زبان های جدید که مغز را وادار به فعالیت می کنند، حافظه تان را به چالش بکشید و آن را فعال کنید. یک نکته کوچک دیگر اینکه یادگیری فقط یک لغت جدید از یک زبان خارجی نیز به فعالیت مغزتان کمک می کند.

۱۰) آب، آب و بازهم آب

تحقیقات نشان می دهد بدن مردان وقتی به باشگاه ورزشی می روند، نسبت به زنان آب بیشتری از دست می دهد اما حقیقت این است که همه انسان ها چه فعالیت داشته باشند یا کار خاصی انجام ندهند باید در برنامه روزانه خود مقدار بیشتری آب بخورند. وقتی آب بدن تان کم می شود به مرور زمان احساس کسالت و تنبلی می کنید و این مساله حتی در عملکرد روحی شما نیز تاثیر می گذارد و همچنین خطر ابتلا به یبوست را هم زیاد می کند. همیشه یک بطری آب، دم دست خود روی میز، کیف یا ماشین تان بگذارید، با این کار می بینید که دیگر به طور ناخودآگاه آب بیشتری می خورید و به نوشیدن کم کم آب عادت می کنید. خوردن حدود دو لیتر مایعات در روز برای بدن بسیار سودمند است و موجب شادابی شما می شود. البته این مایعات می توانند شامل نوشیدنی های سبک، آبمیوه، چای و قهوه نیز باشد.

شیوا بامداد