PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سیر صعودی مصرف مواد مخدر در نسل جوان



shirin71
07-07-2011, 08:55 PM
نشست پژوهشی و علمی «بررسی تأثیر آموزش مهارت‌‌های زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در دانشجویان» در مجموعه فرهنگی شقایق ستاد مبارزه با مواد مخدر

مریم رامشت در نشست پژوهشی و علمی «بررسی تأثیر آموزش مهارت‌‌های زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در دانشجویان» در مجموعه فرهنگی شقایق ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، افزود: وابستگی به مواد مخدر پدیده‌ای چند بعدی است که متاثر از شرایط ساختار علل ارتباطی و ویژگی‌های فردی است بنابراین اعتیادزدایی نیز با تغییر ساختار اصلاح شبکه ارتباطات، تغییر ویژگی‌های فردی و بکارگیری راهبردهای مقابله‌ای از طریق آموزش مهارت‌های زندگی (life skilis training) امکانپذیر خواهد بود.
وی ادامه داد: افراد معتاد، توانایی خود را برای مقاومت در برابر مواد از دست می‌دهند و این مسئله اغلب به رفتارهای خودتخریبی و خودانهدامی در جمعیت معتاد جامعه و اقشار آسیب‌‌پذیری که اغلب از میان جوانان هستند، منجر می‌شود.
رامشت گفت: تحولات وسیع صنعتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی همراه با پیشرفت تکنولوژی، سهولت دسترسی به انواع اطلاعات مفید و غیرمفید، فرو ریختن مرزهای فرهنگی، اجتماعی و حتی جغرافیایی را موجب شده و زندگی انسان امروز را با چالش‌های فراوانی روبه رو کرده است.
وی ادامه داد: طبق آمارهای سازمان سلامت جهانی (WHO) انواع آسیب‌های روانی‌ و اجتماعی در اغلب جوامع به طور نگران‌کننده‌ای رو به افزایش است.
کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران گفت: ماهیت مشکلات روانی‌ و اجتماعی همچون اعتیاد به گونه‌ای است که مقابله با آن در سطوح بعدی یعنی پیشگیری ثانویه و ثالثیه نه تنها هزینه‌های هنگفتی نظیر نیروی انسانی و مسائل مالی را بر جوامع تحمیل می‌کند، بلکه اثربخشی و کارآمدی آن نیز بسیار محدود و حتی در مواردی ناچیز خواهد بود.
وی با اشاره به برنامه‌های مهمی که تاکنون برای پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی جوانان طراحی و اجرا شده است، گفت: برنامه پیشگیری موسوم به «آموزش‌ مهارت‌های زندگی» که در سال 1993 به منظور ارتقای سطح بهداشت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی از سوی سازمان سلامت جهانی طراحی و در سطحی وسیع در کشورهای جهان اجرا شد، بیشترین اثربخشی و کارآمدی را در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر داشته است.
رامشت ادامه داد: مهارت‌های زندگی به مهارت‌هایی گفته می‌شود که برای افزایش توانایی روانی‌ و اجتماعی در افراد به آنها آموزش داده می‌‌شود و فرد را قادر می‌سازد که به طور مؤثر با مقتضیات و کشمکش‌های زندگی مواجه شود.
وی اضافه کرد: هدف اصلی در آموزش مهارت‌های زندگی افزایش توانایی‌های روانی‌ و اجتماعی و در نهایت پیشگیری از شکل‌گیری رفتارهای آسیب‌رسان به بهداشت روان افراد است.
استاد دانشگاه علم و صنعت افزود: شرایط‌ دانشگاهی و عوامل متعددی از جمله دوری از خانواده، مواجه با فرهنگ‌های مختلف، تأثیر گروه دوستان، مقررات زندگی جمعی، ناکامی عاطفی، مشکلات تحصیلی و ... موجب می‌شود که آستانه مقاومت این قشر از جامعه کاهش یابد.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی افزایش قدرت سازگاری و بالا بردن ظرفیت‌های مقابله‌ای فردی و اجتماعی از طریق آموزش‌ مهارت‌های زندگی برآورده می‌‌شود.
رامشت خاطرنشان کرد: مهارت‌های زندگی مجموعه‌ای از توانایی‌ها هستند که قدرت سازگاری و کارآمدی فرد را افزایش می‌دهد و در نتیجه شخص قادر می‌شود که بدون اینکه به خود یا دیگران لطمه بزند، مسئولیت‌های مربوط به نقش اجتماعی خود را بپذیرد و با چالش‌ها و مشکلات روزانه به صورت مؤثر مواجه شود.
وی این مهارت‌های ده‌گانه را شامل خودآگاهی، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر، تفکر نقادانه، تفکر خلاق، تصمیم‌گیری، حل مسئله، مقابله با فشار، مقابله با هیجان ناخوشایند و همدلی دانست.
کارشناس مرکز مشاوره دانشگاه تهران با اشاره به سبک‌های مقابله‌ای تصریح کرد: پژوهشگران به دو نوع سبک مقابله با مشکلات یعنی «مقابله متمرکز با مسئله» و «مقابله متمرکز با هیجان» تأکید بسیار دارند و اینکه در هنگام مواجه با موقعیت‌های دشوار به کدام یک از این راهبردها متوسل می‌شویم، به ارزیابی ما از موقعیت (ارزیابی اولیه) و مقابله ما با این موقعیت (ارزیابی ثانویه) بستگی دارد.
وی با بیان اینکه تاثیر راهبردهای مقابله‌ای از طریق آموزش مهارت‌های زندگی در پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر در دانشجویان تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: جامعه آماری این پژوهش شامل نمونه‌ای 500 نفری از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت ایران است که در نیمسال اول سال تحصیلی 84 ـ 83 درس آموزش مهارت‌های زندگی را به عنوان یکی از واحدهای دانشگاهی خود گذرانده‌اند و بررسی‌های انجام شده این تاثیر را تایید کرد.
رامشت همچنین با بیان اینکه در این تحقیق، پس از تکمیل پرسشنامه‌، داده‌های مربوط جمع‌آوری و با نرم‌افزار spss بررسی شد، گفت: طبق یک تحلیل مقدماتی، درس آموزش مهارت‌های زندگی به عنوان یک راهبرد مقابله‌ای از نظر دانشجویان محاسنی را از قبیل تقویت اعتماد و احترام به خود، تجهیز اشخاص به انواع روش‌های مقابله‌ای با فشارهای محیط شامل انعطاف‌پذیری (توانایی انتخاب راه‌حل‌های مختلف)، دوراندیشی (پیش‌بینی اثر درازمدت پاسخ‌‌های مقابله‌ای خود)، منطقی بودن (انجام ارزیابی‌های منطقی درست)، کمک به تقویت و توسعه ارتباطات دوستانه مفید و سالم و نیز ارتقای سطح رفتارهای سالم و مفید اجتماعی داراست.
منبع: كنگره 60