PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : رقابت چندهمسری و تمساح برای جایزه ادبی ویژه زنان



shirin71
07-06-2011, 08:32 PM
رقابت چندهمسری و تمساح برای جایزه ادبی ویژه زنان 20 رمان به عنوان نامزدهای اولیه جایزه ادبی «اورنج» که ویژه زنان داستان‌نویس است، معرفی شدند.
به گزارش خبرآنلاین، نویسندگان تازه‌کار تقریبا نیمی از این فهرست را تشکیل داده‌اند. امسال رمان‌هایی با موضوعات جنجالی به فهرست اولیه راه یافته‌اند؛ خشونت سادیستی، چندهمسری، داغ از دست دادن فرزند و بیماری‌های روانی. علاوه بر اینها یک تمساح نیز برای جایزه رقابت می‌کند. .. (http://forum.isatice.com/showthread.php?t=70113)
سوزانا رید، مجری برنامه خبری «برکفست» بی‌بی‌سی و یکی از داوران گفته است از خواندن کتاب‌ها لذت بسیار زیادی برده است.
وی دراین مورد گفت: «موضوعات مهمی در آثار مطرح و همگی با حساسیت پرداخت شده‌اند. اما در این آثار لحظات غافلگیرکننده خوشی، شادی و طنز هم دیده می‌شود. آن هم وقتی اصلا انتظارش را نداری. با اینکه برخی موضوعات سخت هستند اما با چنان مهارتی پرداخت شده‌اند که کتاب را خواندنی و لذت‌بخش کرده است.» .. (http://forum.isatice.com/showthread.php?t=70113)
در فهرست اولیه آثاری دیده می‌شود که در دیگر جوایز ادبی خوب عمل کرده‌اند؛ «اتاق» نوشته اما دونو که نامزد جایزه «بوکر» بود و داستان زندانی شدن یک مادر و پسر در اتاقی کوچک است. «هر چه تو بخوای» نوشته لوئیس داتی که نامزد جایزه «کوستا» بود.
9 رمان اول نیز در فهرست دیده می شود که این تعداد از سال 2000 بیشترین حضور رمان‌های اول نویسندگان تازه‌کار در فهرست است. 11 رمان در سال 2000 در میان نامزدهای اولیه دیده می‌شد. رید در این زمینه گفت: «عامدانه این تعداد رمان اول را انتخاب نکردیم. خودمان هم غافلگیر شدیم چون مسئله هیجان‌انگیز بلندپروازی و اعتمادبه‌نفس جاری در این کتاب‌ها بود.»
وی افزود: «این فهرست دامنه وسیعی دارد. اگر کسی با پیش‌فرض موضوعی و روایی سراغ داستان نویسندگان زن بیاید، این فهرست شگفت‌زده‌اش می‌کند. این رمان‌ها از قاره‌های مختلف، نسل‌های مختلف و دهه‌های مختلف آمده‌اند و موضوعی نیست که این نویسندگان به آن نپرداخته باشند.»
در این بین رمان داتی داستان مادری است که باید با مرگ ناگهانی دختر 9 ساله خود کنار بیاید. «امروز با گریه تکرارش کن» نوشته ان پلی داستان آشنایی دختری نوجوان با مردی میانسال است. «گریس ویلیامز با فریاد گفت» نوشته اما هندرسن درمورد بیماری روانی است.
«زندگی پنهانی زنان بابا سجی» نوشته لولا شانی نگاهی است به مسئله چندهمسری در نیجریه و «آنابل» نوشته کتلین وینتر داستان زندگی عاطفی یک زن است.
نکته جالب در این فهرست نامزد شدن نویسنده‌ای است که پیشتر با دومین رمانش نامزد شده بود اما امسال با رمان اولش نامزد جایزه شده است! «دریاها» اولین رمان سامانتا هانت شش سال پیش در آمریکا منتشر شد اما پارسال در بریتانیا چاپ شد. کتاب داستان زنی است که فکر می‌کند پری دریایی است و عاشق یک سرباز از جنگ بازگشته می‌شود.
شش رمان نیز از آمریکا به این فهرست راه باز کردند، «بازدید از گروه گون» نوشته جنیفر ایگن، کتابی که چندین جایزه داخلی را برده است و در بسیاری از فهرست‌های «بهترین‌های سال» حضور دارد. نویسنده گفته است منبع الهام برای این رمان مارسل پروست و سریال «خانواده سوپرانو» بوده است.
نویسندگان تازه‌کار این فهرست از این قرار هستند؛ هانت، پلی، شانی، وینتر، تیشانی دوشی شاعر که در «جویندگان لذت» ازدواج خیالی مادر اهل ولز خود با مردی هندی را روایت کرده و تئا اوربت با رمان «همسر ببر». اوربت جوانترین نویسنده فهرست 20 نویسنده آینده‌دار زیر 40 سال مجله «نیویورکر» بود.
دیگر نویسندگان تازه‌کار جولی اورینگر با رمان حماسی «پل نامرئی» و کارن راسل با «Swamplandia» است که موضوعش نبرد تمساح‌ها است.
«کوچه نغمه» نوشته لیلا ابولعلا سودانی، «باغ‌وحش جارماش» نوشته کرول بیرچ، «خاطره عشق» نوشته آمیناتا فورنا، «قطار لندن» نوشته تسا هیدلی، «تولد عشق» نوشته جوآنا کاونا، «خانه مجلل» نوشته نیکول کراس، «جاده خواستن» نوشته وندی لا-یون و «شناگر» نوشته رما تیرن دیگر رمان‌های نامزدشده هستند.
جایزه ادبی «اورنج» برای تقدیر از «زیبایی، اصالت و اهمیت نویسندگان زن در سراسر دنیا» بنیانگذاری شد. امسال شانزدهمین دوره جایزه «اورنج» برگزار و برنده جایزه 30 هزار پوندی روز هشتم ژوئیه اعلام می‌شود.