shirin71
06-28-2011, 06:41 PM
سیستم ACARS
سیستم ACARS
سیستم ACARS :
ACARS مخفف Aircraft Communication Addressing and Reporting System می باشد که اطلاعات مربوطه را بصورت Data Communication به ایستگاه زمینی ارسال میکند.
شبکه های موجود در سطح زمین در امریکا ARINC و در اروپا SITA و در باقی مناطق توسط سیستم های رادیویی موجود کار میکنند و اگر هواپیما مجهز به سیستم SATCOM باشد در همه مناطق میتوان از این سیستم استفاده کرد.
• اطلاعاتی که توسط این سیستم بصورت اتوماتیک ارسال میشوند عبارتند از :
- Out, Off, On, In (OOOI) که عبارتند از زمانی که هواپیما شروع به تاکسی میکند (Out) ، زمانی که هواپیما Airborne میشود (Off) ، زمانی که هواپیما به زمین مینشیند (On) و زمانی که آخرین موتور هواپیما خاموش میشود و هواپیما اصطلاحا Chocks In میشود (In) .
- زمانی که مشکلی در یکی از سیستم های هواپیما بوجود بیاید
• اطلاعاتی که توسط Crew بصورت Manually فرستاده میشوند عبارتند از :
- تخمین ساعت ورودی ETA (Estimated Time of Arrival)
- اطلاعات مربوط به نفرات پروازی حاضر در هواپیما
- اطلاعات پروازی از قبیل شماره پرواز،تعداد مسافرین،سوخت موجود در هواپیما،ایستگاه مبدا و مقصد
- پیام های عمومی
سیستم ACARS این اطلاعات را توسط VHF 3 (Center) ارسال میکند.همچنین این سیستم با Management Unit (MU) هواپیما در تماس است تا از طریق این Unit اطلاعات مربوط از همه سیستم های هواپیما جمع آوری کند تا در صورت نیاز اطلاعات مورد نیاز را ارسال کند.
این اطلاعات توسط CDU وارد سیستم شده و ارسال میشوند.
برای استفاده از این سیستم باید از طرف شرکت هواپیمایی مبلغی پرداخت شود که متاسفانه در ایران ، با اینکه اکثر هواپیما ها مجهز به این سیستم هستند، نمی توانند از آن استفاده کنند.
منبع: سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی (http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=20&p=89398#p89398)
------------------------------
سیستم ACARS
سیستم ACARS :
ACARS مخفف Aircraft Communication Addressing and Reporting System می باشد که اطلاعات مربوطه را بصورت Data Communication به ایستگاه زمینی ارسال میکند.
شبکه های موجود در سطح زمین در امریکا ARINC و در اروپا SITA و در باقی مناطق توسط سیستم های رادیویی موجود کار میکنند و اگر هواپیما مجهز به سیستم SATCOM باشد در همه مناطق میتوان از این سیستم استفاده کرد.
• اطلاعاتی که توسط این سیستم بصورت اتوماتیک ارسال میشوند عبارتند از :
- Out, Off, On, In (OOOI) که عبارتند از زمانی که هواپیما شروع به تاکسی میکند (Out) ، زمانی که هواپیما Airborne میشود (Off) ، زمانی که هواپیما به زمین مینشیند (On) و زمانی که آخرین موتور هواپیما خاموش میشود و هواپیما اصطلاحا Chocks In میشود (In) .
- زمانی که مشکلی در یکی از سیستم های هواپیما بوجود بیاید
• اطلاعاتی که توسط Crew بصورت Manually فرستاده میشوند عبارتند از :
- تخمین ساعت ورودی ETA (Estimated Time of Arrival)
- اطلاعات مربوط به نفرات پروازی حاضر در هواپیما
- اطلاعات پروازی از قبیل شماره پرواز،تعداد مسافرین،سوخت موجود در هواپیما،ایستگاه مبدا و مقصد
- پیام های عمومی
سیستم ACARS این اطلاعات را توسط VHF 3 (Center) ارسال میکند.همچنین این سیستم با Management Unit (MU) هواپیما در تماس است تا از طریق این Unit اطلاعات مربوط از همه سیستم های هواپیما جمع آوری کند تا در صورت نیاز اطلاعات مورد نیاز را ارسال کند.
این اطلاعات توسط CDU وارد سیستم شده و ارسال میشوند.
برای استفاده از این سیستم باید از طرف شرکت هواپیمایی مبلغی پرداخت شود که متاسفانه در ایران ، با اینکه اکثر هواپیما ها مجهز به این سیستم هستند، نمی توانند از آن استفاده کنند.
منبع: سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی (http://aerospacetalk.ir/forum/viewtopic.php?f=20&p=89398#p89398)
------------------------------