shirin71
06-28-2011, 03:12 PM
مقاله ای که می خوانید بزرگترین هلیکوپترهای دنیا را معرفی می کند و همچنین چگونگی دسته بندی های معمول را براساس وزن به جای دسته بندی بر اساس اندازه توضیح می دهد. اگرچه
http://www.aftab.ir/articles/science_education/aerospace/images/ff4cf07c3ed5206b43286e62cdada949.jpg (http://www.aftab.ir/articles/science_education/aerospace/images/ff4cf07c3ed5206b43286e62cdada949.jpg)
مقاله ای که می خوانید بزرگترین هلیکوپترهای دنیا را معرفی می کند و همچنین چگونگی دسته بندی های معمول را براساس وزن به جای دسته بندی بر اساس اندازه توضیح می دهد. اگرچه ابعاد پره ها معمولا مقیاس خوبی برای بزرگی و یا کوچکی اندازه یک هلیکوپتر است،اما این ماشین ها اغلب بر اساس بیشترین وزن هنگام برخاستن از زمین دسته بندی می شوند.
● Mil V-۱۲ :
این مدل بزرگترین پرنده ماشینی است که توسط شوروی سابق در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد. این هلیکوپتر آزمایشی دارای دو ملخ در دو سر بال بزرگ بود که در کنار بدنه طراحی شده بودند. هر ملخ حدود ۳۵ متر قطر داشت. این هلیکوپتر بسیار بود به طوریکه از لبه ملخ اول آن تا لبه ملخ روبه رو ۶۷ متر طول داشت که این حتی بزرگتر از عرض هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ است.
نکته قابل توجه دیگر وزن این هلیکوپتر بود که به ۱۰۵ تن می رسید. این مقدار ۲ برابر وزن دومین هلیکوپتر بزرگ جهان است. در سال ۱۹۶۹ این هلیکوپتر باری معادل ۴۰ تن را از زمین برداشت که این مقدار هم وزن سومین هلیکوپتر بزرگ دنیا بود و این حرکت رکوردی تاریخی را برای V-۱۲ رقم زد که در کتاب رکوردها ثبت شد.
این هلیکوپتر بسیار بزرگ قدرت مانور نداشت به همین خاطر مورد استفاده واقع نمی شد و کمکم از رده خارج شده و به موزه نیروی هوایی روسه انتقال یافت.
● Mil Mi-۲۶ :
پس از V-۱۲ دانشمندان روسی سعی کردند عیب های V-۱۲ را بر طرف کرده و هلیکوپتر غول پیکری را تولید کنند که هم قدرت مانور بیشتری داشته باشد و هم نیروی پیشران آن دو برار V-۱۲ باشد. سرانجام این هلیکوپتر در دهه ۷۰ تولید شد و براساس وزن خود که ۵۶ تن بود رتبه دوم بزرگترین هلیکوپتر جهان را بدست آورد. گرچه به طور قابل توجهی کوچکتر از V-۱۲بود اما قدرت حمل باری تا حدود ۲۰ تن را داشت. Mi-۲۶ ملخی داشت که ثابت می کرد بسیار قدرتمند و کارآمد است. حدود ۲۰۰ عدد از این مدل ساخته شد که بسیاری از آنها به کشورهای دیگر صادر شد و بسیاری نیز ناکارآمد ماند.
● Mil Mi-۶:
سومین و چهارمین هلیکوپترهای عظیم الجثه طرحهایی شبیه به Mi-۲۶ و V-۱۲داشتند.
اولین تلاش شوروی سابق برای ساخت یک هلیکوپتر با قدرت حمل بالا در اواسط دهه ۵۰ میلادی انجام شد، زمانی که آنها ۶-Mi را ساختند که تا ۲۵ سال بعد کاربرد داشت. این هلیکوپتر حدود ۴۴ تن وزن داشت. ملخ های ۳۵ متری به کار برده شده در MI-۶ همانند ملخ های مدل V-۱۲ بود.
Mi-۶بزرگترن هلیکوپتر جهان بود و این عنوان را تا زمان ساخت V-۱۲ یدک می کشید. Mi-۶ مدلی بود که در زمان خود بسیار تکثیر شد. حدود ۸۶۰ عدد از این پرنده در بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ ساخته شد که کاربردهای نظامی و غیر نظامی را شامل می شد.
● Mil Mi-۱۰ :
دیگر عضو خانواده هلیکوپترهای غول پیکر Mi-۱۰ بود. Mi-۱۰ نوع خاصی از Mi-۶ بود که جرثقیل هوایی لقب گرفته بود. Mi-۱۰ موتور و سیستم های دینامیکی Mi-۶ را داشت اما بدنه آن طراحی جدیدی داشت. برعکس بدنه Mi-۶ که دارای دربهای کشویی برای حمل بار از درون بدنه بود،Mi-۱۰ برای حمل انسان طراحی شده بود. هر سه مدل Mi-۱۰،M-۶ و V-۱۲ از ملخ هایی به قطر ۳۵ متر بهره می بردند.
در مقایسه با Mi۶، Mi۱۰ وزنی معادل ۳ تن داشت که آنرا در رده چهارم بزرگترین هلیکوپترهای جهان قرار می داد. تنها ۵۳ عدد از این مدل تولید شد که کاربردهای کمی نیز داشت.
امروزه کارکردهای این هلیکوپتر را Mi-۲۶ نیز انجام می دهد که مدلی جدیدتر و قدرتمندتر است.
● Sisorsky CH-۳۵E:
این هلیکوپتر پنجمین هلیکوپتر بزرگ دنیا بوده و نیز بزرگترین هلیکوپتری که تا بحال در آمریکا ساخته شده است که نام کامل آن Sikorsky CH-۵۳E Super Stallion می باشد. CH-۳۵Eمدل بزرگ شده CH-۵۳ Sea Stallion است. هردو پرنده اولین بار به منظور حمل و نقل جنگ افزارهای نیروی دریایی ساخته شدند اما پس از آن کاربردهای گسترده تری یافتند.
بزرگترین عضو خانواده CH-۵۳، مدل CH-۳۵E است که وزن آن ۳۳۳۴۰ کیلوگرم می باشد. در مقایسه با دیگر مدل های CH-۵۳ که دارای طول ملخی به اندازه ۲۴.۱ بودند، CH-۵۳E و MH-۵۳ به موتوری با قدرت بالا مجهز شده است که قدرت بالابری آنرا افزایش می دهد.
تقریبا ۱۱۵ نمونه از CH-۵۳E و MH-۵۳ ساخته شد و امروزه نیز این مدلها به عنوان بزرگترین هلیکوپترهای غرب شناخته می شوند هرچند ساخت مدل جدیدی از خانواده CH-۵۳ در حال طراحی و پیشرفت است.
● Boeing Vertol MH-۴۷E/G:
هلیکوپتر بزرگ بعدی Boeing Vertol CH-۴۷ Chinook نام دارد که اولین در آمریکا طراحی وساخته شد. ساخت خانواده H-۴۷ در اواخر دهه ۵۰ میلادی آغاز شد. ویژگیهای طراحی آن عبارت بودند از بزرگ و جادار بودن و بدنه کشیده آن که در ابتدا و انتها دارای دو موتور پرقدرت است و این دو موتور دو ملخ به قطر ۱۸.۳ متر را می چرخانند. از این نوع هلیکوپتر به صورت گسترده برای حمل و نقل سربازان استفاده می شد. توانایی حمل و نقل ابزار سنگین از دیگر ویژگی های این هلیکوپتر بود. تا بحال حدود ۱۰۰ مدل از این نوع پرنده ساخته شده که به حدود ۲۰ کشور دنیا صادر شده است.
بزرگترین مدل های H-۴۷ که تا به حال ساخته شده مدل های MH-۴۷E و MH-۴۷G است که برای ماموریت های خاص نیز کاربرد دارد. وزن این دو مدل حدود ۲۲۶۸۰ کیلوگرم می باشد که در مدل های پیشرفته وزن آن به ۲۴۴۹۵ کیلوگرم نیز می رسد. شایان ذکر است که مدلهای جدیدی همچون CH-۴۷F, MH-۴۷G, and HH-۴۷ هم اکنون مراحل پایانی ساخت را می گذرانند.
● Hughes XH-۱۷:
هفتمین هلیکوپتر بزرگ جهان الگوی اولیه بزرگی است که XH-۱۷ SKY CRANE نام دارد. SKY CRANE یا جرثقیل هوایی اولین پرنده ای بود که توسط شرکت هواپیمایی HUGHES ساخته شد. در همان سالها یعنی دهه ۴۰ میلادی شرکت هواپیمایی SPRUCE GOOSE نیز مدلی از آنرا ساخت که نیرومندتر بود. کمی پس از آن HUGHES علاقه مند به هلیکوپتری با فناوری بالا شد و نمونه را از شرکت KELLET خریداری کرد. متشابه با MI-۱۰ روسیه XH-۱۷، به ۴ چرخ مجهز بود تا این وسیله بتواند جرمهای سنگین را از زمین بردارد.
H-۱۷ دوملخ دو ملخ به طولهای ۴۰.۸ داشت که به چرخنده ای بسیار بزرگ که هنوز هم بزرگترین محور گردنده است متصل بودند. ساخت نمونه پروازی XH-۱۷ در اواخر دهه ۱۹۴۰ برای مقاصد تحقیقاتی شروع شد. نمونه مورد نظر در سال ۱۹۵۲ زمانی که سومین دوره آزمایشی خود را به پایان رساند تکمیل شد اگرچه این مدل بعلت آنکه بسیار سنگین و بزرگ بود کاربرد زیادی نداشت و سرانجام تولید آن متوقف شد.
● Sikorsky CH-۵۴:
آخرین مدل لیست بزرگترین ها مدلی آمریکایی با نام Sikorsky CH-۵۴ است.
متشابه با Mi-۱۰ و XH-۱۰ ، CH-۵۴ برای کارهای سنگین همچون جابجایی بارهای بسیار بزرگ طراحی شده بود. این هلیکوپتر غیر معمول از نظر ظاهری شامل ملخ هایی به طول ۲۱.۹ بود که به موتوری با دور بسیار بالا متصل بود.
در جلوی تیغه های هلیکوپتر اتاقک خلبان طراحی شده بود و دور تا دور پنجره داشت که به خدمه اجازه می داد بار در حال حمل را مشاهده کنند. این اتاقک کوچک مدل CH-۵۴ را مدلی بسیار کارآمد و سازگار با اشکال مختلف بار کرده بود. CH-۵۴ با وزنی معادل ۲۱۳۲۰ کیلوگرم ابتدا برای جابجایی بارهای نظامی همچون توپها ، ماشینهای جنگی و ... طراحی شد و گنجایش برداشت بار آن در جنگ ویتنام برا ی جابجایی هواپیماها و هلیکوپترها نیز به کار آمد. مدل غیر نظامی این هلیکوپتر S-۶۴ نام داشت و برای کاربردهای آتش نشانی به کار رفت.
حدود ۱۰۵ عدد از این نوع هلیکوپتر ساخته شد و با وجود اینکه ارتش دیگر از آن استفاده نمی کند هنوز کار بردهای غیر نظامی خود را حفظ کرده است.
● نتیجه گیری:
علاوه بر توضیحات بالا راجع به اندازه هلیکوپترهای فوق باید گفت که وزن دیگر هلیکوپترهای ساخته شده تاکنون از ۳۵ تن تجاوز نکرده است. در واقع بیشتر هلیکوپترها در مقابل این غولها کوچک به نظر می آیند.
شکل زیر V-۱۲ و Mi-۲۶ روسیه را با CH۵۳E آمریکایی مقایسه می کند. با وجود اینکه Super stallion از هم خانواده های آمریکایی خود بسیار بزرگتر است اما در مقابل دو رقیب غول پیکر روس خود همچون یک اسباب بازی می نماید.
http://www.aftab.ir/articles/science_education/aerospace/images/ff4cf07c3ed5206b43286e62cdada949.jpg (http://www.aftab.ir/articles/science_education/aerospace/images/ff4cf07c3ed5206b43286e62cdada949.jpg)
مقاله ای که می خوانید بزرگترین هلیکوپترهای دنیا را معرفی می کند و همچنین چگونگی دسته بندی های معمول را براساس وزن به جای دسته بندی بر اساس اندازه توضیح می دهد. اگرچه ابعاد پره ها معمولا مقیاس خوبی برای بزرگی و یا کوچکی اندازه یک هلیکوپتر است،اما این ماشین ها اغلب بر اساس بیشترین وزن هنگام برخاستن از زمین دسته بندی می شوند.
● Mil V-۱۲ :
این مدل بزرگترین پرنده ماشینی است که توسط شوروی سابق در دهه ۱۹۶۰ ساخته شد. این هلیکوپتر آزمایشی دارای دو ملخ در دو سر بال بزرگ بود که در کنار بدنه طراحی شده بودند. هر ملخ حدود ۳۵ متر قطر داشت. این هلیکوپتر بسیار بود به طوریکه از لبه ملخ اول آن تا لبه ملخ روبه رو ۶۷ متر طول داشت که این حتی بزرگتر از عرض هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ است.
نکته قابل توجه دیگر وزن این هلیکوپتر بود که به ۱۰۵ تن می رسید. این مقدار ۲ برابر وزن دومین هلیکوپتر بزرگ جهان است. در سال ۱۹۶۹ این هلیکوپتر باری معادل ۴۰ تن را از زمین برداشت که این مقدار هم وزن سومین هلیکوپتر بزرگ دنیا بود و این حرکت رکوردی تاریخی را برای V-۱۲ رقم زد که در کتاب رکوردها ثبت شد.
این هلیکوپتر بسیار بزرگ قدرت مانور نداشت به همین خاطر مورد استفاده واقع نمی شد و کمکم از رده خارج شده و به موزه نیروی هوایی روسه انتقال یافت.
● Mil Mi-۲۶ :
پس از V-۱۲ دانشمندان روسی سعی کردند عیب های V-۱۲ را بر طرف کرده و هلیکوپتر غول پیکری را تولید کنند که هم قدرت مانور بیشتری داشته باشد و هم نیروی پیشران آن دو برار V-۱۲ باشد. سرانجام این هلیکوپتر در دهه ۷۰ تولید شد و براساس وزن خود که ۵۶ تن بود رتبه دوم بزرگترین هلیکوپتر جهان را بدست آورد. گرچه به طور قابل توجهی کوچکتر از V-۱۲بود اما قدرت حمل باری تا حدود ۲۰ تن را داشت. Mi-۲۶ ملخی داشت که ثابت می کرد بسیار قدرتمند و کارآمد است. حدود ۲۰۰ عدد از این مدل ساخته شد که بسیاری از آنها به کشورهای دیگر صادر شد و بسیاری نیز ناکارآمد ماند.
● Mil Mi-۶:
سومین و چهارمین هلیکوپترهای عظیم الجثه طرحهایی شبیه به Mi-۲۶ و V-۱۲داشتند.
اولین تلاش شوروی سابق برای ساخت یک هلیکوپتر با قدرت حمل بالا در اواسط دهه ۵۰ میلادی انجام شد، زمانی که آنها ۶-Mi را ساختند که تا ۲۵ سال بعد کاربرد داشت. این هلیکوپتر حدود ۴۴ تن وزن داشت. ملخ های ۳۵ متری به کار برده شده در MI-۶ همانند ملخ های مدل V-۱۲ بود.
Mi-۶بزرگترن هلیکوپتر جهان بود و این عنوان را تا زمان ساخت V-۱۲ یدک می کشید. Mi-۶ مدلی بود که در زمان خود بسیار تکثیر شد. حدود ۸۶۰ عدد از این پرنده در بین سالهای ۱۹۶۰ تا ۱۹۸۰ ساخته شد که کاربردهای نظامی و غیر نظامی را شامل می شد.
● Mil Mi-۱۰ :
دیگر عضو خانواده هلیکوپترهای غول پیکر Mi-۱۰ بود. Mi-۱۰ نوع خاصی از Mi-۶ بود که جرثقیل هوایی لقب گرفته بود. Mi-۱۰ موتور و سیستم های دینامیکی Mi-۶ را داشت اما بدنه آن طراحی جدیدی داشت. برعکس بدنه Mi-۶ که دارای دربهای کشویی برای حمل بار از درون بدنه بود،Mi-۱۰ برای حمل انسان طراحی شده بود. هر سه مدل Mi-۱۰،M-۶ و V-۱۲ از ملخ هایی به قطر ۳۵ متر بهره می بردند.
در مقایسه با Mi۶، Mi۱۰ وزنی معادل ۳ تن داشت که آنرا در رده چهارم بزرگترین هلیکوپترهای جهان قرار می داد. تنها ۵۳ عدد از این مدل تولید شد که کاربردهای کمی نیز داشت.
امروزه کارکردهای این هلیکوپتر را Mi-۲۶ نیز انجام می دهد که مدلی جدیدتر و قدرتمندتر است.
● Sisorsky CH-۳۵E:
این هلیکوپتر پنجمین هلیکوپتر بزرگ دنیا بوده و نیز بزرگترین هلیکوپتری که تا بحال در آمریکا ساخته شده است که نام کامل آن Sikorsky CH-۵۳E Super Stallion می باشد. CH-۳۵Eمدل بزرگ شده CH-۵۳ Sea Stallion است. هردو پرنده اولین بار به منظور حمل و نقل جنگ افزارهای نیروی دریایی ساخته شدند اما پس از آن کاربردهای گسترده تری یافتند.
بزرگترین عضو خانواده CH-۵۳، مدل CH-۳۵E است که وزن آن ۳۳۳۴۰ کیلوگرم می باشد. در مقایسه با دیگر مدل های CH-۵۳ که دارای طول ملخی به اندازه ۲۴.۱ بودند، CH-۵۳E و MH-۵۳ به موتوری با قدرت بالا مجهز شده است که قدرت بالابری آنرا افزایش می دهد.
تقریبا ۱۱۵ نمونه از CH-۵۳E و MH-۵۳ ساخته شد و امروزه نیز این مدلها به عنوان بزرگترین هلیکوپترهای غرب شناخته می شوند هرچند ساخت مدل جدیدی از خانواده CH-۵۳ در حال طراحی و پیشرفت است.
● Boeing Vertol MH-۴۷E/G:
هلیکوپتر بزرگ بعدی Boeing Vertol CH-۴۷ Chinook نام دارد که اولین در آمریکا طراحی وساخته شد. ساخت خانواده H-۴۷ در اواخر دهه ۵۰ میلادی آغاز شد. ویژگیهای طراحی آن عبارت بودند از بزرگ و جادار بودن و بدنه کشیده آن که در ابتدا و انتها دارای دو موتور پرقدرت است و این دو موتور دو ملخ به قطر ۱۸.۳ متر را می چرخانند. از این نوع هلیکوپتر به صورت گسترده برای حمل و نقل سربازان استفاده می شد. توانایی حمل و نقل ابزار سنگین از دیگر ویژگی های این هلیکوپتر بود. تا بحال حدود ۱۰۰ مدل از این نوع پرنده ساخته شده که به حدود ۲۰ کشور دنیا صادر شده است.
بزرگترین مدل های H-۴۷ که تا به حال ساخته شده مدل های MH-۴۷E و MH-۴۷G است که برای ماموریت های خاص نیز کاربرد دارد. وزن این دو مدل حدود ۲۲۶۸۰ کیلوگرم می باشد که در مدل های پیشرفته وزن آن به ۲۴۴۹۵ کیلوگرم نیز می رسد. شایان ذکر است که مدلهای جدیدی همچون CH-۴۷F, MH-۴۷G, and HH-۴۷ هم اکنون مراحل پایانی ساخت را می گذرانند.
● Hughes XH-۱۷:
هفتمین هلیکوپتر بزرگ جهان الگوی اولیه بزرگی است که XH-۱۷ SKY CRANE نام دارد. SKY CRANE یا جرثقیل هوایی اولین پرنده ای بود که توسط شرکت هواپیمایی HUGHES ساخته شد. در همان سالها یعنی دهه ۴۰ میلادی شرکت هواپیمایی SPRUCE GOOSE نیز مدلی از آنرا ساخت که نیرومندتر بود. کمی پس از آن HUGHES علاقه مند به هلیکوپتری با فناوری بالا شد و نمونه را از شرکت KELLET خریداری کرد. متشابه با MI-۱۰ روسیه XH-۱۷، به ۴ چرخ مجهز بود تا این وسیله بتواند جرمهای سنگین را از زمین بردارد.
H-۱۷ دوملخ دو ملخ به طولهای ۴۰.۸ داشت که به چرخنده ای بسیار بزرگ که هنوز هم بزرگترین محور گردنده است متصل بودند. ساخت نمونه پروازی XH-۱۷ در اواخر دهه ۱۹۴۰ برای مقاصد تحقیقاتی شروع شد. نمونه مورد نظر در سال ۱۹۵۲ زمانی که سومین دوره آزمایشی خود را به پایان رساند تکمیل شد اگرچه این مدل بعلت آنکه بسیار سنگین و بزرگ بود کاربرد زیادی نداشت و سرانجام تولید آن متوقف شد.
● Sikorsky CH-۵۴:
آخرین مدل لیست بزرگترین ها مدلی آمریکایی با نام Sikorsky CH-۵۴ است.
متشابه با Mi-۱۰ و XH-۱۰ ، CH-۵۴ برای کارهای سنگین همچون جابجایی بارهای بسیار بزرگ طراحی شده بود. این هلیکوپتر غیر معمول از نظر ظاهری شامل ملخ هایی به طول ۲۱.۹ بود که به موتوری با دور بسیار بالا متصل بود.
در جلوی تیغه های هلیکوپتر اتاقک خلبان طراحی شده بود و دور تا دور پنجره داشت که به خدمه اجازه می داد بار در حال حمل را مشاهده کنند. این اتاقک کوچک مدل CH-۵۴ را مدلی بسیار کارآمد و سازگار با اشکال مختلف بار کرده بود. CH-۵۴ با وزنی معادل ۲۱۳۲۰ کیلوگرم ابتدا برای جابجایی بارهای نظامی همچون توپها ، ماشینهای جنگی و ... طراحی شد و گنجایش برداشت بار آن در جنگ ویتنام برا ی جابجایی هواپیماها و هلیکوپترها نیز به کار آمد. مدل غیر نظامی این هلیکوپتر S-۶۴ نام داشت و برای کاربردهای آتش نشانی به کار رفت.
حدود ۱۰۵ عدد از این نوع هلیکوپتر ساخته شد و با وجود اینکه ارتش دیگر از آن استفاده نمی کند هنوز کار بردهای غیر نظامی خود را حفظ کرده است.
● نتیجه گیری:
علاوه بر توضیحات بالا راجع به اندازه هلیکوپترهای فوق باید گفت که وزن دیگر هلیکوپترهای ساخته شده تاکنون از ۳۵ تن تجاوز نکرده است. در واقع بیشتر هلیکوپترها در مقابل این غولها کوچک به نظر می آیند.
شکل زیر V-۱۲ و Mi-۲۶ روسیه را با CH۵۳E آمریکایی مقایسه می کند. با وجود اینکه Super stallion از هم خانواده های آمریکایی خود بسیار بزرگتر است اما در مقابل دو رقیب غول پیکر روس خود همچون یک اسباب بازی می نماید.