توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چطور خشم خود را موقع رانندگی کنترل کنیم؟
shirin71
06-28-2011, 11:03 AM
عموما در تعاملات اجتماعی و روابط بین فردی، مسئله ترافیک و رانندگی در شهر بهعنوان یکی از مؤلفههای مهم زندگی شهری مورد توجه است، چرا که مشکل ترافیک و رانندگیهای تهاجمی و پیامدهای ناشی از آن بهویژه در مناطق شهری، حیات فردی و زندگی اجتماعی همگان را متأثر میکند.
امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته به لحاظ اهمیت و نقش فرهنگپذیری و ویژگیهای شخصیتی افراد در رانندگی، قانونمداری، اجتناب و پیشگیری از حوادث و سوانح خیابانی و جادهای، در بررسی معضل ترافیک و حوادث ناشی از رانندگیهای تهاجمی، بیشترین توجه به روانشناسی رانندگی معطوف میشود. درواقع محورها و مباحث اصلی روانشناسی رانندگی یا روانشناسی ترافیک آمیزهای است از یافتههای دیگر حوزههای مرتبط با روانشناسی همچون روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت، روانشناسی رشد، روانشناسی سلامت، روانشناسی بالینی و روانشناسی کاربردی. همه سخن این است که چگونگی نظام ارزشها، باورها و نگرشها، احساسات و انگیزهها و مجموعه رفتارهای فردی و اجتماعی انسان میتواند بهعنوان اصلیترین عامل در تبیین معضل یا پدیده ترافیک موردتوجه قرار گیرد.
منش اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی راننده، شرایط حاکم بر حوزه شناختی، احساسی و عاطفی، رفتاری، حسی و حرکتی او میتواند بیشترین نقش را در ارتباط با ترافیک و تصادفات رانندگی داشته باشد. مطابق گزارشهای آماری، در اغلب کشورهای جهان علت اصلی تصادفات رانندگی و حوادث جادهای و خیابانی، رانندگی تهاجمی است.
shirin71
06-28-2011, 11:03 AM
رانندگی افراد پرخاشگر
رانندگی افراد پرخاشگر
راننده پرخاشگر، رانندهای است که با توسل به درگیری و خشونت، قصد انجام اعمال خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی را دارد؛ اعمالی همچون تغییر مسیر ناگهانی و خطرناک، سبقت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله مناسب طولی و عرضی، بوق زدنهای مکرر، استفاده از نور بالا برای تنبیه دیگران، حرکت سریع و تعقیب و گریز خودرویی، سرعتهای نابجا، مانور و تغییر مسیر بهطور مکرر، اشغال طولانی خط سبقت، ترمزهای ناگهانی و مکرر، انحراف از مسیر اصلی و عبور از خط مقابل برای رهایی از ترافیک غیرروان و قانونشکنی و دیگر رفتارهای ناپسند همراه با فحاشی و هتاکی به دیگران، در کارنامه رانندگی افراد پرخاشگر کاملا مشهود است.
از عوامل مؤثر در بروز رفتار پرخاشگرانه رانندگان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- صرف زمان، معطلی و کندی ترافیک
- مهارت نداشتن در رانندگی
- آلودگیهای صوتی موجود در محیط
- مشکلات روانی راننده
- نابسامانی ترافیک
- تأثیر آلودگی هوا بر سیستم عصبی
این عوامل بهطور مجزا باعث بروز عکسالعملهای نامناسب یا کاهش تواناییهای فکری و جسمی راننده خواهند شد.
رانندگی یکی از مواردی است که شخصیت انسان را در اجتماع آشکار میکند و تقریبا میتوان گفت که ابعاد فرهنگی رشد اجتماعی و میزان ادب و علاقه او را نسبت به همنوعانش نشان میدهد. نیاز راننده به داشتن فرهنگ و تجربه بالا و اطلاع کافی از مسائل قانونی و فنی، مقولهای ضروری برای نشاندادن عکسالعملهای مناسب است.
shirin71
06-28-2011, 11:03 AM
فتارهای تهاجمی در رانندگی رفتارهای تهاجمی در رانندگی
رفتار تهاجمی در رانندگی به آن نوع از رانندگی اطلاق میشود که راننده متأثر از سلطه احساسات و هیجانات نامتعادل و نامعقول، وسیله نقلیه خود را به طرزی ناامن و خلاف مقررات هدایت میکند.
رفتارها بهطور اعم و رفتارهای تهاجمی بهطور اخص، در بستر بازخوردها، نگرشها و باورهای خاص پدیدار میشوند و تکوین بازخوردها و نگرشها نیز متأثر از 2عنصر شناختی و احساسی است. به عبارت دیگر آمیزهای از تکوین تدریجی شناختهای حاصل از چگونگی قرار گرفتن پشت فرمان اتومبیل، تبلور رفتارهای کلامی و حرکتی، از دوران کودکی تا زمان رانندگی و احساسی که به تناسب آن بهصورت خوشایند یا ناخوشایند در هر فردی بهوجود میآید، نگرش یا بازخورد او را نسبت بهچگونگی رفتار تهاجمی در رانندگی تشکیل میدهد و ریشه در اعماق وجود هر فرد دارد.
بهطور کلی هیجانزدگی یا هیجانخواهی یا آزردگی هیجانی در رانندگی متأثر از 3مولفه اصلی است:
1 - وجود خصیصههای شخصیتی ناشکیبا، بیقراری و بیدقتی در امور
2 - قدرتطلبی و زورمداری
3 - بیپروایی و یاغیگری خیابانی (جادهای)
هر یک از مولفههای فوق میتواند به الگوهایی از رفتارهای تهاجمی و تخلفات خاص در رانندگی منجر شود. از آنجا که ریشه اصلی رانندگیهای تهاجمی و تخلفات رانندگی را میتوان در شرایط روانی و خصیصههای شخصیتی افراد متخلف
یافت، شایسته است که در مقابله با این پدیده شوم، توجه به مسائل روانشناختی و الگوهای رفتار افراد قبل از اعطای گواهینامه رانندگی و پس از آن در اولویت برنامههای اصلاحی قرار گیرد.
ارزیابی نگرش و بازخوردهای داوطلبان دریافت گواهینامه رانندگی و رانندههایی که تخلفات مکرر داشتهاند، نسبت به پدیده رانندگی و الگوی سالم رانندگی در خیابانها و جادهها و همچنین ارزیابی وضعیت روانی و هیجانی ایشان امری لازم و ضروری است.
یقینا برخی از شرایط روانی و نگرشهای موجود در افرادی که پشت فرمان اتومبیل مینشینند، نظیر نگرشهای نهچندان مطلوب نسبت به منزلت و جایگاه اجتماعی پلیس، احساس قانونگریزی، احساس تبعیض در جامعه، احساس بیتفاوتی یا خصومت نسبت به دیگران، عدماحساس امنیت روانی،تجارب ناخوشایندی از ناکامیها، زودبرانگیختگی و هیجان خواهی و کمتوانی در پیشبینیها و برنامهریزیها و... میتواند در الگوهای رانندگی تهاجمی مؤثر باشد.
shirin71
06-28-2011, 11:03 AM
خشونت در رانندگی
خشونت در رانندگی
شما پـشت چراغ قرمز منتظر سبز شدن چراغ هستید که مـاشیـن عقـبی یک دقیقه مانده تا چراغ سبز شود شروع میکند بـه بـوق زدن و دسـت تــکان دادن که چرا حرکت نمیکنی!
خـشونـت و پـرخـاشگری برخی رانندگان حین رانندگی به یکی از معضلات و عوامل استرسزای زندگی روزمره تبدیل شده است و چنانچه با این معضل برخورد معقول و منطقی نشود میتواند به نزاعهای خیابانی، تصادفات و حتی مرگ نیز منجر شود. برخی عوامل هستند که بروز این پدیده را افزایش میدهند:
1 - عوامل محیطی: ترافیک سنگین، آب و هوا (گرما، سرما و رطوبت زیاد)، آلودگی صوتی، آلودگی هوا، تنگی وقت و عجله داشتن.
2 - عوامل روانی: تحتتأثیر خشم، ترس، اضطراب، ناکامیها، خواب آلودگی، درد شدید و داروها رانندگی کردن.
افرادی که حین رانندگی بهخشونت دست میزنند به 2دسته تقسیم میشوند:
1 - افرادی که مقصر هستند و از روی غرض و به عمد دست به رفتارهای خشونتآمیز و غیرقانونی میزنند.
2 - افرادی که سهواً حین رانندگی رفتار خشونتآمیز و غیرقانونی از خود بروز میدهند و ما به اشتباه تصور میکنیم آنها عمداً به چنین اعمالی دست زدهاند.
shirin71
06-28-2011, 11:03 AM
مدیریت خشم در رانندگی
مدیریت خشم در رانندگی 1 - همواره یک راننده مؤدب و محتاط باشید. از ایجاد شرایطی که به تحریک سایر رانندگان میانجامد خودداری کنید.
2 - همیشه قوانین رانندگی را رعایت کنید و کمربند ایمنی خود را پیش از رانندگی ببندید.
3 - فاصله مناسب و ایمن خود را با خودروهای دیگر حفظ کنید. هیچگاه با فاصله اندک به تعقیب خودروها نپردازید.
4 - اگر در لاین سرعت میرانید و رانندهای میخواهد از شما سبقت بگیرد به وی اجازه دهید تا عبور کند.
5 - از نشان دادن حرکات دست و یا صورت بیمورد و توهینآمیز جدا خودداری کنید.
6 - از بوق خودرو درست و بهنگام استفاده کنید. بوق یک وسیله ارتباطی است، از آن برای مجازات سایر رانندگان استفاده نکنید؛ کنترل بوق خودروی خود را به دست بگیرید!
7 - هرگاه با یک راننده عصبانی مواجه شدید سعی نکنید به اوضاع بحرانی دامن بزنید. از برقراری تماس چشمی با راننده خشمگین جداً خودداری کنید.
8 - هرگاه رانندهای شما را به مبارزه طلبید یا سعی در تحریک شما داشت، نفس عمیقی بکشید و بدون توجه، به مسیر خود ادامه دهید؛ بهخودتان نگیرید.
9 - اگر احساس کردید که مقصر هستید، اشتباه خود را بپذیرید و فورا با بالا آوردن دست خود عذرخواهی کنید.
10 - شتابزده تصمیمگیری نکنید، شاید راننده مورد نظر شما عجله داشته باشد، عصبانی باشد، راه را گم کرده، به فن رانندگی آشنایی کامل ندارد و یا بهدنبال آدرس میگردد. همواره خونسردی خود را حفظ کنید.
11 - هیچگاه عمل رانندگان دیگر را تلافی نکنید.
12 - از استرس خود بکاهید و حین رانندگی
به یک موسیقی ملایم و آرامشبخش گوش دهید.
13 - بردباری خود را افزایش دهید و زود از کوره در نروید.
14 - پیش از آنکه تصمیم بگیرید عمل راننده دیگر را تلافی کنید یا با وی گلاویز شوید از خود بپرسید: آیا ارزش دارد که وقت خود را هدر دهید، به دردسر بیفتید یا آسیب ببینید؟
15 - قبل از سبقت گرفتن یا هرگونه تغییر مسیر، راهنما بزنید.
16 - هنگام استفاده از نور بالای خودرو دقت کنید.
17 - از سد معبر جدا خودداری کنید و هنگام رانندگی با عابران پیاده صحبت نکنید.
18 - برنامه خود را طوری تنظیم کنید تا به ترافیک برخورد نکنید.
19 - از سلامتی خودروی خود پیش از رانندگی مطمئن شوید.
20 - زمانی که خسته، خوابآلود، خشمگین و مضطرب هستید رانندگی نکنید.
21 - حین رانندگی با تلفنهمراه خود صحبت نکنید.
22 - مقابل در پارکینگها پارک نکنید و هنگام پارک خودرویتان به گونهای پارک کنید که خودروهای دیگر قادر باشند از پارک خارج شوند
shirin71
06-28-2011, 11:04 AM
فهرست منابع مورد استفاده:
فهرست منابع مورد استفاده:
1 - مجموعه مقالات دکتر غلامعلی افروز، سایت مرجع دانش
2 - ابراهیمی قوام، صغری، هوش هیجانی و روانشناسی رانندگی، مجله مطالعات مدیریت ترافیک، شماره 11
3 - سایت علمی دانشجویان ایران
4 - سایت جوان امروز
5 - مرکز اطلاعرسانی خانواده (شمیم)
vBulletin v4.2.5, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.