PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : شكافته شدن دیوار كعبه در 13رجب چقدر مستنداست؟



mehraboOon
06-16-2011, 05:42 PM
شكافته شدن دیوار كعبه در 13رجب چقدر مستنداست؟

پس از چهار روز كه گذشت فاطمه از خانه‌كعبه بیرون آمد و نوزادش امیرمؤمنان ـ علیه‎ السلام ـ را روی دست داشت و گفت: من بر زنان گذشته تاریخ برتری یافته ام زیرا آسیه دختر مزاحم، خدا را به صورت پنهانی در جایی عبادت می كرد كه عبادت خدا در آنجا جز از روی ناچاری سزاوار نبود، و مریم دختر عمران آن شاخه خشكیده خرما را با دستش تكان داد تا آنكه خرمایی تازه از آن فرو ریخت و خورد. ولی من وارد خانه خدا شدم و از میوه ها و نعمتهای بهشتی خوردم و وقتی خواستم خارج شوم هاتفی به من گفت: فاطمه! او را علی نام بگذار، چرا كه او بلند مرتبه است و خداوند علی اعلی می گوید نام او را از نام خودم مشتق ساختم.
http://www.ayandenews.com/storage/images/20110616124003cb-12.jpgخبرآنلاین نوشت : چگونه ممكن است هنگام ولادت علی ابن ابیطالب دیوار كعبه شكافته شده باشد؟

به نقل مورخان و محدثان مشهور ولادت امام علی ـ علیه السلام ـ در سیزدهم رجب سی سال بعد از عام الفیل در درون خانه كعبه روی داده است و جریان از این قرار است كه:

«یزید بن قعنب گوید: من و عباس بن عبدالمطلب و گروهی از خاندان عبدالعزی در برابر خانه خدا نشسته بودیم كه ناگهان دیدیم فاطمه بنت اسد، مادر امیرمؤمنان ـ علیه‎ السلام ـ كه به آن حضرت حامله بود و نُه ماه از مدت حملش می گذشت و دچار درد زایمان شده بود وارد شد و به درگاه خداوند عرض كرد: پروردگارا!‌ من به تو و پیامبران و كتاب هایی كه از جانب تو فرستاده شده اند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق می كنم و باور دارم كه او این خانه‌ والا را بنا كرده و به حق این فرزندی كه در شكم دارم سوگند می دهم كه وضع حمل مرا آسان كنی.

یزید بن قعنب می گوید: در این هنگام دیدم دیوار پشت كعبه شكافت و فاطمه وارد كعبه شد و از چشمان ما ناپدید گشت و دیوار به هم چسبید. برخاستیم كه قفل در خانه‌كعبه را باز كنیم، قفل باز نشد، دانستیم كه این رویداد به فرمان خدا رخ داده است.

پس از چهار روز كه گذشت فاطمه از خانه‌كعبه بیرون آمد و نوزادش امیرمؤمنان ـ علیه‎ السلام ـ را روی دست داشت و گفت: من بر زنان گذشته تاریخ برتری یافته ام زیرا آسیه دختر مزاحم، خدا را به صورت پنهانی در جایی عبادت می كرد كه عبادت خدا در آنجا جز از روی ناچاری سزاوار نبود، و مریم دختر عمران آن شاخه خشكیده خرما را با دستش تكان داد تا آنكه خرمایی تازه از آن فرو ریخت و خورد. ولی من وارد خانه خدا شدم و از میوه ها و نعمتهای بهشتی خوردم و وقتی خواستم خارج شوم هاتفی به من گفت: فاطمه! او را علی نام بگذار، چرا كه او بلند مرتبه است و خداوند علی اعلی می گوید نام او را از نام خودم مشتق ساختم.

او را به آداب و اخلاق خودم تربیت كردم و از علوم پیچیده خود آگاهش نمودم او كسی است كه بت ها را در خانه من می شكند و بر بام خانه ام اذان می گوید و مرا به مجد و بزرگواری یاد می كند. خوشا به حال كسی كه او را دوست بدارد و از او فرمان برد و وای بر كسی كه او را دشمن بدارد و فرمانش نبرد.[1]»

شایان ذكر است كه: این رویداد با اندكی تفاوت در منابع بسیاری ذكر شده است و از شگفتی های این واقعه مهم تاریخی این است كه فاطمه نه از در خانه بلكه با شكافته شدن دیوار آن وارد كعبه گردید تا این رویداد عجیب دلیل و برهانی روشن تر بر معجزه باشد و آیندگان نتوانند آن را پدیده ای تصادفی و اتفاقی قلمداد كنند و جالب این است كه پس از گذشت قرن ها از آن رویداد مهم و تجدید ساختمان كعبه و تعمیر آن و پر كردن جای شكاف با نقره، هنوز هم اثر شكاف بر دیوار خانه، خود را نمایان می سازد.[2]

«ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ در كتب اهل سنت»

1. حافظ ابو عبدالله محمد بن عبدالله، معروف به حاكم نیشابوری، كه همه بزرگان اهل سنت او را مورد اعتماد و استناد دانسته اند در كتاب بسیار معروفش، «مستدرك صحیحین» می گوید: روایات متواتر است كه فاطمه بنت اسد، امیرمؤمنان علی بن ابی طالب ـ كرّم الله ـ وجهه، را در خانه كعبه به دنیا آورده است.[3]

2. شاه ولی الله احمد بن عبدالرحیم دهلوی، محدث متعصب اهل سنت، در كتاب «ازاله الخفا» می نویسد: «بی گمان روایات متواتر است در این كه فاطمه بنت اسد، امیرالمومنین علی بن ابی طالب را در درون كعبه به دنیا آورد، بدون تردید او در روز جمعه سیزدهم رجب، سی سال بعد از عام الفیل، در خانه كعبه به دنیا آمده است، و هرگز پیش از او یا بعد از او كسی در خانه‌كعبه زاده نشده است.»[4]

3. شهاب الدین ابوالثنا، سید محمود آلوسی، صاحب تفسیر آلوسی، در شرح بر قصیده عینیه عبدالباقی افندی عمری می نویسد: ولادت امیرمؤمنان كرم الله وجهه در درون كعبه، در سراسر دنیا مشهور است و در كتابهای هر دو فرقه شیعه و سنی روایت شده است، و هرگز در مورد غیر ایشان چنین فضیلتی ثابت نشده است.[5]

4. نورالدین علی بن محمد بن صباغ مكی، از دانشمندان معروف اهل سنت، مشهور به ابن صباغ مالكی در كتاب «الفصول المهمّه» با سلسله سند از ابن مغازلی، از امام سجاد ـ علیه‎ السلام ـ مبنی بر ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ در درون خانه كعبه نقل كرده است كه: پیش از او كسی در بیت الله الحرام متولد نشد، و این برتری ویژه اوست از سوی خداوند برای ابراز كرامت و شرافت و شكوهمندی او[6]»

منابعی از اهل سنت كه به طور صریح به شكافته شدن دیوار كعبه اشاره كرده اند:

1. محمد شریف خان شیروانی در كتاب «چوتهی كتاب» به ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ در درون كعبه و شكافته شدن دیوار كعبه و شنیده شدن صدای هاتف غیبی تصریح كرده است.[7]

2. مولوی حافظ حكیم ظهیر احمد سهسوانی در كتاب «ظهیر البشر» در احوال و فضائل ائمه می نویسد:

«چون خداوند اراده نمود كه شرفی بر شرفهای كعبه بیفزاید، دیوار كعبه را بشكافت و فاطمه بنت اسد را به درون كعبه فرا خواند و فاطمه فرزندش علی را در درون كعبه به دنیا آورد.»[8]

3. علامه حسن بن امان الله مولوی عظیم آبادی هندی، دركتاب تجهیز الجیش جریان ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ را طبق روایت «بشائر المصطفی» از یزید بن قعنب نقل كرده است.»[9]

4. دكتر محمد شاه قادری، دانشمند و پزشك نامی سرزمین لاهور، در كتاب «مصباح المقربین» تصریح می كند كه امیرمؤمنان در درون كعبه متولد شد و تصریح می كند كه ما در آنجناب در حال طواف كعبه بود كه او را درد زایمان گرفت، دیوار كعبه شكافته شد و فاطمه بنت اسد به درون كعبه فرا خوانده شد، سپس تأكید می كند كه هرگز چنین شرف و فضیلتی به جز امیرمؤمنان برای احدی نصیب و میسر نشده است...[10]

نتیجه گیری:

با بررسی متون تاریخی به این نتیجه می رسیم كه جریان ولادت امام علی ـ علیه‎ السلام ـ و شكافته شدن دیوار كعبه در منابع متعددی از اهل سنت به آن اشاره شده است كه برای نمونه به شماری از آنها اشاره كردیم.


منابع:

[1] . صابری یزدی،‌علیرضا، هزار حدیث در فضائل امام علی ـ علیه‎ السلام ـ ، ترجمه، محمد رضا انصاری محلاتی، قم: دفتر انتشارات اسلامی، 1380، صفحات 32،31، محمد بن فتّال نیشابوی، روضه‌ الواعظین، قم، رضی، 1386ق، ج1، ص 76 و ابی محمد الحسن بن محمد دیلمی،‌مؤسسه اعلمی بیروت، ص 211 و علی بن عیسی اربلی، كشف الغمه ج1، ص 59، و شیخ طوسی، امالی، ص 80، 1313، شیخ صدوق علل الشرایع، ص 56.
[2] . قزوینی، سید محمد كاظم، امام علی ـ علیه السلام ـ،از ولادت تا شهادت، ترجمه: علی كرمی، قم: دلیل، 1379،‌صفحات 43-41.
[3] . حافظ ابی عبدا... محمد بن عبدا.... نیشابوری، مستدرك الصحیحین، حیدرآباد هندوستان، 1324، ج3،‌ص 483، و موسوی همدانی، سید محمد باقر، علی ـ علیه‎ السلام ـ در كتب اهل سنت، تهران، واژه‌آرا، 1380، ص 46
[4] . شاه ولی ا... دهلوی، ازاله الخفا، چاپ هند، ج2، ص 251.
[5] . شهاب الدین ابوالثنا، سید محمود آلوسی، سرح الفریده، در شرح قصیده عینیه عبدالباقی افندی، ص 15 و اردوبادی،‌محمد علی، مولود كعبه، ترجمه عیسی سلیم پور اهری: قم: رسالت، 1378، ص 81.
[6] . ابن صباغ مالكی، الفصول المهمه، ص 14، و اردوبادی، محمد علی، مولود كعبه، ترجمه عیسی سلیم پور اهری، قم: رسالت 1378 ص 132.
[7] . محمد شریف خان شیروانی، چوتهی كتاب،‌به زبان اردو، ص 123، 1935م، و مولود كعبه ص1.
[8] . مولوی حافظ حكیم ظهیر احمد سهسوانی، «ظهیر البشر» به زبان اردو ص 18 و مولود كعبه ص 218.
[9] . علامه حسن بن امان الله مولوی عظیم آبادی هندی. تجهیز الجیش، چاپ هند، ص 110، و مولود كعبه ص 222.
[10] . دكتر محمد شاه قادری، مصباح المقربین ص 16، چاپ لاهور، مولود كعبه، ص 228.