PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : چجوری بری حمام خوبه؟!



Sara12
06-01-2011, 09:44 PM
چجوری بری حمام خوبه؟!


http://www.niksalehi.com/new/khabar/8654654645.jpeg

دوش گرفتن بهتر از خوابيدن در وان است
شما يك روز در ميان حمام مي‌رويد يا هر روز؟ چند دست موهايتان را شامپو مي‌كنيد؟ با چه شامپويي موهايتان را مي‌شوييد؟ حمام رفتن هم راه و رسمي دارد كه دانستن و رعايت آن مي‌تواند شما را سرحال‌تر و پاكيزه‌تر مي‌كند...
با دكتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و مو، درباره روش‌هاي صحيح حمام كردن از منظر يک متخصص پوست به گفتگو نشسته‌ايم.

سلامت: آقاي دكتر! بعضي‌ها عادت دارند دوش بگيرند و بعضي‌ها عادت دارند در وان بخوابند. از بين اين 2 عادت، كدام يکي سالم‌تر است؟
راستش، اين 2 عادت، تفاوت چنداني با هم ندارند. البته يک تفاوت مختصر وجود دارد که بايد به آن اشاره کنم. به‌طور معمول وقتي دوش مي‌گيريد، آب روي سر و بدن‌تان جاري مي‌شود و پوست و موي‌تان را شستشو مي‌دهد و مي‌رود. اين آب، آبي است كه جريان دارد و از آب لوله‌كشي شهر است و طبيعتا پاكيزه. ولي وقتي وان را پر مي‌كنيد و در آن دراز مي‌كشيد، آب راكد است و امكان آلودگي آن وجود دارد و مقداري از چرك بدن وارد آب وان مي‌شود. از طرف ديگر، وقتي دوش مي‌گيريد آب كمتري استفاده مي‌شود تا بخواهيد براي حمام كردن تمام اعضاي خانواده وان را از آب پر و خالي كنيد. همچنين شستشوي كامل بدن و اعمال بهداشتي زير دوش راحت‌تر است.
سلامت: پس به نظر مي‌رسد دوش گرفتن بهداشتي‌تر است؟
بله. وقتي استحمام تمام و آب وان خالي مي‌شود، مقداري از آلودگي‌ها به ديواره‌هاي وان مي‌چسبد. اگر يكي ديگر از اعضاي خانواده كه مي‌خواهد به عنوان نفر بعدي حمام كند، وان را از آب پر كند، اين آلودگي‌ها دوباره وارد آب مي‌شوند و آب را آلوده مي‌كنند.
سلامت: اگر همه اعضاي يك خانواده عادت داشته باشند در وان حمام كنند؛ چه؟
بايد اعضاي خانواده‌اي كه از وان براي حمام كردن استفاده مي‌كنند، به رعايت بهداشت وان كه وسيله‌اي عمومي ‌به حساب مي‌آيد، توجه كافي داشته باشند. لازم است هر نفر پس از استحمام ديواره‌هاي وان را با وسيله‌اي زبر از آلودگي‌ها پاك و ضدعفوني كند تا براي استفاده نفر بعدي آماده باشد.
سلامت: كيسه و سفيدآب چطور؟ واقعا كيسه كشيدن چرك‌ها را از روي پوست پاك مي‌كند؟
ما به هيچ وجه استفاده از كيسه و سفيدآب را توصيه نمي‌كنيم؛ چون باور‌هايي كه درباره آن در فرهنگ ما وجود دارد، غلط است. ما با كيسه كشيدن مي‌خواهيم به زور طبقه سطحي پوست را كه لايه شاخي نام دارد، از سطح پوست برداريم و خيلي‌ها وقتي به اصطلاح با كيسه چرك مي‌كنند، تصور مي‌كنند اين چرك‌ها هستند كه از پوست خارج شده‌اند؛ درحالي كه ‌اين لايه‌اي از پوست است كه شما به زور كنده‌ايد. وجود لايه شاخي پوست كه سطح آن را مي‌پوشاند و لايه‌اي مرده از سلول‌هاي پوستي است، براي حفاظت لايه‌هاي زيرين پوست كه زنده‌اند، لازم است