mohamad.s
06-01-2011, 01:10 PM
برنامه درسي ملي " كشور تا مهر امسال نهايي ميشود
مهدي نويد ادهم در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به آغاز بررسي سند برنامه درسي ملي به عنوان يكي از اسناد تحولي نظام آموزش و پرورش در شوراي عالي آموزش و پرورش اظهار داشت: اين سند از حدود دو هفته پيش در دستور كار شورا قرار گرفته است و با فرآيندي كه براي بررسي آن طراحي شده است اميدواريم تا پيش از شروع سال تحصيلي جديد در مهرماه بررسي آن به اتمام رسيده و اين برنامه نهايي شود.
وي با اشاره به محتواي برنامه درسي ملي، گفت: اين سند نقشه جامعه يادگيري است كه براساس آن مشخص ميشود كه دانشآموزان از دوران ابتدايي تا پايان دبيرستان بايد چه مفاهيم و موضوعاتي را با چه اهداف و گسترهاي ياد بگيرند.
نويدادهم ادامه داد: اصول حاكم بر محتواي آموزشي، فرآيندهاي آموزشي، صلاحيتهاي حرفهاي معلمان و شيوههاي ارزشيابي محتوا از ديگر مسائلي است كه در اين سند مورد توجه قرار گرفته و بررسي خواهد شد به عنوان مثال در اين سند مشخص ميشود كه دانشآموزان درس رياضي را بايد به چه ميزان ياد بگيرند يا آموزش اين درس بايد تابع چه اصولي باشد.
* توجه به "آداب و مهارتهاي زندگي " در برنامه درسي ملي
دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به بررسي راهنماي برنامههاي درسي به موازات بررسي برنامه درسي ملي، عنوان كرد: در دورههاي مختلف تحصيلي بيش از 950 عنوان كتاب درسي داريم كه براي تدوين آنها بايد راهنماي برنامه درسي پايه يا دورههاي تحصيلي تدوين شود؛ بر اين اساس برنامه درسي ملي يك سند مادر است كه پس از تصويب و نهايي شدن آن تمام راهنماي برنامههاي درسي بايد خود را با اين سند هماهنگ كنند كه ممكن است حتي ساعات برخي از دروس كم يا زياد شود.
نويد ادهم خاطرنشان كرد: آداب و مهارتهاي زندگي در برنامههاي درسي ملي وجود ندارد اما در برنامه درسي ملي پيشبيني شده است كه يكي از حوزههاي يادگيري باشد كه بر اين اساس نسبت به آن توجه جدي خواهد شد.
مهدي نويد ادهم در گفتوگو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» با اشاره به آغاز بررسي سند برنامه درسي ملي به عنوان يكي از اسناد تحولي نظام آموزش و پرورش در شوراي عالي آموزش و پرورش اظهار داشت: اين سند از حدود دو هفته پيش در دستور كار شورا قرار گرفته است و با فرآيندي كه براي بررسي آن طراحي شده است اميدواريم تا پيش از شروع سال تحصيلي جديد در مهرماه بررسي آن به اتمام رسيده و اين برنامه نهايي شود.
وي با اشاره به محتواي برنامه درسي ملي، گفت: اين سند نقشه جامعه يادگيري است كه براساس آن مشخص ميشود كه دانشآموزان از دوران ابتدايي تا پايان دبيرستان بايد چه مفاهيم و موضوعاتي را با چه اهداف و گسترهاي ياد بگيرند.
نويدادهم ادامه داد: اصول حاكم بر محتواي آموزشي، فرآيندهاي آموزشي، صلاحيتهاي حرفهاي معلمان و شيوههاي ارزشيابي محتوا از ديگر مسائلي است كه در اين سند مورد توجه قرار گرفته و بررسي خواهد شد به عنوان مثال در اين سند مشخص ميشود كه دانشآموزان درس رياضي را بايد به چه ميزان ياد بگيرند يا آموزش اين درس بايد تابع چه اصولي باشد.
* توجه به "آداب و مهارتهاي زندگي " در برنامه درسي ملي
دبير كل شوراي عالي آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به بررسي راهنماي برنامههاي درسي به موازات بررسي برنامه درسي ملي، عنوان كرد: در دورههاي مختلف تحصيلي بيش از 950 عنوان كتاب درسي داريم كه براي تدوين آنها بايد راهنماي برنامه درسي پايه يا دورههاي تحصيلي تدوين شود؛ بر اين اساس برنامه درسي ملي يك سند مادر است كه پس از تصويب و نهايي شدن آن تمام راهنماي برنامههاي درسي بايد خود را با اين سند هماهنگ كنند كه ممكن است حتي ساعات برخي از دروس كم يا زياد شود.
نويد ادهم خاطرنشان كرد: آداب و مهارتهاي زندگي در برنامههاي درسي ملي وجود ندارد اما در برنامه درسي ملي پيشبيني شده است كه يكي از حوزههاي يادگيري باشد كه بر اين اساس نسبت به آن توجه جدي خواهد شد.