mohamad.s
05-25-2011, 08:21 AM
اجساد سه زن باستانی در عذابند!
كاش اين جنازهها را اصلا از گور درنميآوريم و به همان صورت نگهداری میكرديم. کریمی ادامه داد: متأسفانه مشكلات زيادی وجود دارد كه از يك طرف، اشياء كاوششده كارشناسی میشوند و از طرف ديگر، كارشناسی را رها میكنيم.
در حالی که مسؤول و امين اموال موزه سنندج از وضعيت نگهداری نامطلوب اجساد سه زن و اشیاء موجود در محوطه موزه کردستان خبر می دهد، مدیر میراث فرهنگی کردستان مدعی است قرار دادن اين آثار در فضای آزاد خيلی خطرناك نيست و از نظر حفاظتی نيز اين وضعيت مشكلی ايجاد نمیكند.
به گزارش هنرنیوز ، انواركريمی مسؤول و امين اموال موزه سنندج در جمع خبرنگاران اعزامی میراث به کردستان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت برخی از اشیاء موزه که در محوطه موزه نگهداری میشوند همچنین وضعیت اجساد سه زن کشف شده گفت: بهدليل كمبود امكانات در موزههای دولتی اين اتفاق رخ داده است.
وی در پاسخ به پرسش هنرنیوزدرباره آسيب ديدن جنازههایی که در محوطهای در نزديكي سنندج با حدود 2500 سال قدمت كشفشده و در موزه سنندج در مقابل نور نگهداری میشوند، تاکید کرد: كاش اين جنازهها را اصلا از گور درنميآوريم و به همان صورت نگهداری میكرديم.
کریمی ادامه داد: متأسفانه مشكلات زيادی وجود دارد كه از يك طرف، اشياء كاوششده كارشناسی میشوند و از طرف ديگر، كارشناسی را رها میكنيم.
امين اموال موزه سنندج اعلام کرد :ما پيشنهاد كرديم، اين سه گور را منتقل كنند، چون وضعيت آنها بهلحاظ نحوه تدفين و اسكلتهای اطراف این سه قبر ،منحصربهفرد بودند، بخصوص آنكه اين سه گور به سه زن تعلق داشت كه از لحاظ تاريخي اهميت ویژهای دارد. در پیشنهادی که مطرح شد باز انتقال آنها به گردن من افتاد،ما آنها را با هزینه خودم به موزه منتقل کردیم، زمین را برش و مرمت اولیه کردیم و به همان صورت اجساد را در موزه سنندج نگهداری میکنیم.
كريمی خاطرنشان کرد : متأسفانه جمعيتی كه قبلا برای ديدن اين سه جسد به محل كاوش هجوم میآوردند، فقط به ارزش ريالی این اجساد اهميت میدادند، همه می آمدند تا طلاهايي كه در اطراف اجساد بود را ببینند و به تاريخ، قدمت، هنر، عقیده و فنی که در این گورها به کار رفته بود، اهميت نمیدادند.
وی ادامه داد : در آن زمان، روزانه جمعيتی حداقل حدود 20هزار نفر برای ديدن اين سه جسد مراجعه میكردند، اما به محض اينكه ما اجساد را به موزه سنندج منتقل كرديم، حتی10 نفر هم برای ديدن آنها نمیآيند و این یکی از ضعفهای ما درحوزه تبلیغات است.
کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا بلاخره تمهیداتی برای این اجساد اندیشیده شده است ، گفت: نه آنها را رها کردند.من هم فقط می توانم به عنوان مسوول موزه مکاتبه کنم .
مسوول موزه سنندج افزود : متأسفانه شيوه نگهداري اين اجساد خوب نيست و آنها از گزند حشرههای موذي و نور در امان نيستند.
کریمی در پاسخ به این پرسش چه چقدر اعتبار برای نگهداری این اشیاء لازم است گفت :ما به گروهی از كارشناسان و متخصصان برای حفظ اين سه جسد نياز داريم، ولی با وجود اينكه مكاتبههای بسياری انجام داديم، با كمبود اعتبار مواجه هستيم.
وی خاطر نشان کرد :به نظر من اینها باید در یک جعبه های خاصی قرار بگیرند و وکیوم شوند و اگر لازم بود متخصصان تكهای از استخوان اين اجساد را بررسي كنند تا تاريخ دقيق زندگی و مرگ و نحوه تغذیه آنها مشخص شود اما این خیالی بیش نبود چون آثارباستانی بايد سريع نمونهبرداري شود تا بفهميم اين سه جسد به چه قوم و نژادي متعلق بوده و به چه علتي مردهاند؛ و نباید زمان خیلی زیادی از موقع کاوش آنها تا انتقال تکه هایی از آنها به آزمایشگاه بگذرد، ولي متأسفانه هيچيك از اين كارها انجام نشده است.
امین اموال موزه سنندج تاکید کرد : اگر این کارها به موقع صورت می گرفت ،بسیار دقیق ترمی توانستیم به اطلاعات لازم درباره این اجساد دست یابیم .
وی در پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی برقدمت دو استودان ( محل نگهداری استخوان مردهها) و سنگ قبری که در محوطه باز موزه در معرض باد و باران و نور نگهداری میشد ،توضیح داد :قدمت این دو استودان به قبل از زمان ،300 قبل از میلاد ، و قدمت سنگ قبر به دوره اسلامی بازمیگردد که مربوط به یکی از خوانین «دروس بیجار» است و تاریخ آن به 1302 ه. ق باز می گردد .
مسؤول موزهي سنندج درباره انتقال اشيايي كه در فضاي آزاد موزه نگهداری میشوند، تشریح کرد : موزهها با كمبود امكانات و اعتبار مواجهاند. ما مكاتبههاي زيادی برای انتقال اين اشيا داشتيم، ولی هنوز اقدامی نشده است.
مسؤول موزه سنندج در پاسخ به این پرسش که در مجموع چه تعداد آثار در موزه نگهداری میشود گفت :به غیر از خود موزه که به دلیل داشتن ارسی منحصر به فرد که نزدیک 48 هزار قطعه چوب ،شیشه و آینه در آن به کار رفته و آنقدر گیرایی دارد که بازدید کننده دیگر آثار با دقت نمی بیند،مهمترین آثار ،اشیاء کشف شده از زیویه و این سه جسد کشف شده است .
موزه سنندج در مركز شهر سنندج و در كنار بناهای تاريخی مانند خانه كرد (موزهي مردمشناسي)، مسجدجامع و خانه مجتهدی قرار دارد. ساختمان موزه، بخش بيروني عمارت ملا لطفالله شيخالاسلام بوده كه حدود 150 سال پيش توسط او كه يكی از علمای بزرگ دوره ناصرالدينشاه بود، ساخته شده است.
در اين موزه آثاری از دوره پيش از تاريخ تا دوره قاجار نگهداري ميشود كه بخشي از آنها به استانهای ديگر تعلق دارد و بخشی نيز آثار كشفشده از قاچاقچيان است.
در حالی که بازدیدکنندگان از موزه با حیرت با آثاری در حیاط موزه مواجه می شوند ، امير الهي ـ مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان ـ در پاسخ به پرسش هنرنیوز درباره ساماندهی اشيايی كه خارج از موزه كرد(موزه مردمشناسي كردستان) و در محوطه نگهداری میشود، گفته بود: البته قرار دادن اين آثار در فضای آزاد خيلی خطرناك نيست و از نظر حفاظتی نيز اين وضعيت مشكلی ايجاد نمیكند؛ اما ما حتما در زمان سرما، آنها را به مكان سرپوشيدهای منتقل میكنيم، چون بيشترين ضربه در اين زمان وارد میشود.
مدير کل ميراث فرهنگي کردستان گفت :اگرچه كوزهها (منظور همان استودان است )و سنگهای قديمی در موزه كردستان چند سالی است كه به همين شكل باقی ماندهاند، ولی بايد توجه كنيم كه اشياء لعابداری هستند كه تزيينات خاصی دارند و بايد نگهداری آنها در اولويت باشد.
وی همچنین درباره ساماندهی سه جسدی كه در موزه كردستان قرار دارند، گفت: اين اسكلتها رفع خطر اوليه شدهاند، اما در حد ايدهآل نيستند و اگر قرار باشد، به ايدهآل برسيم به اعتبار نياز داريم. برای نمونه، ما براي وكيوم جسد هر مرد نمكی در زنجان 30ميليارد تومان اعتبار داشتيم.
كاش اين جنازهها را اصلا از گور درنميآوريم و به همان صورت نگهداری میكرديم. کریمی ادامه داد: متأسفانه مشكلات زيادی وجود دارد كه از يك طرف، اشياء كاوششده كارشناسی میشوند و از طرف ديگر، كارشناسی را رها میكنيم.
در حالی که مسؤول و امين اموال موزه سنندج از وضعيت نگهداری نامطلوب اجساد سه زن و اشیاء موجود در محوطه موزه کردستان خبر می دهد، مدیر میراث فرهنگی کردستان مدعی است قرار دادن اين آثار در فضای آزاد خيلی خطرناك نيست و از نظر حفاظتی نيز اين وضعيت مشكلی ايجاد نمیكند.
به گزارش هنرنیوز ، انواركريمی مسؤول و امين اموال موزه سنندج در جمع خبرنگاران اعزامی میراث به کردستان در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت برخی از اشیاء موزه که در محوطه موزه نگهداری میشوند همچنین وضعیت اجساد سه زن کشف شده گفت: بهدليل كمبود امكانات در موزههای دولتی اين اتفاق رخ داده است.
وی در پاسخ به پرسش هنرنیوزدرباره آسيب ديدن جنازههایی که در محوطهای در نزديكي سنندج با حدود 2500 سال قدمت كشفشده و در موزه سنندج در مقابل نور نگهداری میشوند، تاکید کرد: كاش اين جنازهها را اصلا از گور درنميآوريم و به همان صورت نگهداری میكرديم.
کریمی ادامه داد: متأسفانه مشكلات زيادی وجود دارد كه از يك طرف، اشياء كاوششده كارشناسی میشوند و از طرف ديگر، كارشناسی را رها میكنيم.
امين اموال موزه سنندج اعلام کرد :ما پيشنهاد كرديم، اين سه گور را منتقل كنند، چون وضعيت آنها بهلحاظ نحوه تدفين و اسكلتهای اطراف این سه قبر ،منحصربهفرد بودند، بخصوص آنكه اين سه گور به سه زن تعلق داشت كه از لحاظ تاريخي اهميت ویژهای دارد. در پیشنهادی که مطرح شد باز انتقال آنها به گردن من افتاد،ما آنها را با هزینه خودم به موزه منتقل کردیم، زمین را برش و مرمت اولیه کردیم و به همان صورت اجساد را در موزه سنندج نگهداری میکنیم.
كريمی خاطرنشان کرد : متأسفانه جمعيتی كه قبلا برای ديدن اين سه جسد به محل كاوش هجوم میآوردند، فقط به ارزش ريالی این اجساد اهميت میدادند، همه می آمدند تا طلاهايي كه در اطراف اجساد بود را ببینند و به تاريخ، قدمت، هنر، عقیده و فنی که در این گورها به کار رفته بود، اهميت نمیدادند.
وی ادامه داد : در آن زمان، روزانه جمعيتی حداقل حدود 20هزار نفر برای ديدن اين سه جسد مراجعه میكردند، اما به محض اينكه ما اجساد را به موزه سنندج منتقل كرديم، حتی10 نفر هم برای ديدن آنها نمیآيند و این یکی از ضعفهای ما درحوزه تبلیغات است.
کریمی در پاسخ به این پرسش که آیا بلاخره تمهیداتی برای این اجساد اندیشیده شده است ، گفت: نه آنها را رها کردند.من هم فقط می توانم به عنوان مسوول موزه مکاتبه کنم .
مسوول موزه سنندج افزود : متأسفانه شيوه نگهداري اين اجساد خوب نيست و آنها از گزند حشرههای موذي و نور در امان نيستند.
کریمی در پاسخ به این پرسش چه چقدر اعتبار برای نگهداری این اشیاء لازم است گفت :ما به گروهی از كارشناسان و متخصصان برای حفظ اين سه جسد نياز داريم، ولی با وجود اينكه مكاتبههای بسياری انجام داديم، با كمبود اعتبار مواجه هستيم.
وی خاطر نشان کرد :به نظر من اینها باید در یک جعبه های خاصی قرار بگیرند و وکیوم شوند و اگر لازم بود متخصصان تكهای از استخوان اين اجساد را بررسي كنند تا تاريخ دقيق زندگی و مرگ و نحوه تغذیه آنها مشخص شود اما این خیالی بیش نبود چون آثارباستانی بايد سريع نمونهبرداري شود تا بفهميم اين سه جسد به چه قوم و نژادي متعلق بوده و به چه علتي مردهاند؛ و نباید زمان خیلی زیادی از موقع کاوش آنها تا انتقال تکه هایی از آنها به آزمایشگاه بگذرد، ولي متأسفانه هيچيك از اين كارها انجام نشده است.
امین اموال موزه سنندج تاکید کرد : اگر این کارها به موقع صورت می گرفت ،بسیار دقیق ترمی توانستیم به اطلاعات لازم درباره این اجساد دست یابیم .
وی در پاسخ به پرسش هنرنیوز مبنی برقدمت دو استودان ( محل نگهداری استخوان مردهها) و سنگ قبری که در محوطه باز موزه در معرض باد و باران و نور نگهداری میشد ،توضیح داد :قدمت این دو استودان به قبل از زمان ،300 قبل از میلاد ، و قدمت سنگ قبر به دوره اسلامی بازمیگردد که مربوط به یکی از خوانین «دروس بیجار» است و تاریخ آن به 1302 ه. ق باز می گردد .
مسؤول موزهي سنندج درباره انتقال اشيايي كه در فضاي آزاد موزه نگهداری میشوند، تشریح کرد : موزهها با كمبود امكانات و اعتبار مواجهاند. ما مكاتبههاي زيادی برای انتقال اين اشيا داشتيم، ولی هنوز اقدامی نشده است.
مسؤول موزه سنندج در پاسخ به این پرسش که در مجموع چه تعداد آثار در موزه نگهداری میشود گفت :به غیر از خود موزه که به دلیل داشتن ارسی منحصر به فرد که نزدیک 48 هزار قطعه چوب ،شیشه و آینه در آن به کار رفته و آنقدر گیرایی دارد که بازدید کننده دیگر آثار با دقت نمی بیند،مهمترین آثار ،اشیاء کشف شده از زیویه و این سه جسد کشف شده است .
موزه سنندج در مركز شهر سنندج و در كنار بناهای تاريخی مانند خانه كرد (موزهي مردمشناسي)، مسجدجامع و خانه مجتهدی قرار دارد. ساختمان موزه، بخش بيروني عمارت ملا لطفالله شيخالاسلام بوده كه حدود 150 سال پيش توسط او كه يكی از علمای بزرگ دوره ناصرالدينشاه بود، ساخته شده است.
در اين موزه آثاری از دوره پيش از تاريخ تا دوره قاجار نگهداري ميشود كه بخشي از آنها به استانهای ديگر تعلق دارد و بخشی نيز آثار كشفشده از قاچاقچيان است.
در حالی که بازدیدکنندگان از موزه با حیرت با آثاری در حیاط موزه مواجه می شوند ، امير الهي ـ مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري كردستان ـ در پاسخ به پرسش هنرنیوز درباره ساماندهی اشيايی كه خارج از موزه كرد(موزه مردمشناسي كردستان) و در محوطه نگهداری میشود، گفته بود: البته قرار دادن اين آثار در فضای آزاد خيلی خطرناك نيست و از نظر حفاظتی نيز اين وضعيت مشكلی ايجاد نمیكند؛ اما ما حتما در زمان سرما، آنها را به مكان سرپوشيدهای منتقل میكنيم، چون بيشترين ضربه در اين زمان وارد میشود.
مدير کل ميراث فرهنگي کردستان گفت :اگرچه كوزهها (منظور همان استودان است )و سنگهای قديمی در موزه كردستان چند سالی است كه به همين شكل باقی ماندهاند، ولی بايد توجه كنيم كه اشياء لعابداری هستند كه تزيينات خاصی دارند و بايد نگهداری آنها در اولويت باشد.
وی همچنین درباره ساماندهی سه جسدی كه در موزه كردستان قرار دارند، گفت: اين اسكلتها رفع خطر اوليه شدهاند، اما در حد ايدهآل نيستند و اگر قرار باشد، به ايدهآل برسيم به اعتبار نياز داريم. برای نمونه، ما براي وكيوم جسد هر مرد نمكی در زنجان 30ميليارد تومان اعتبار داشتيم.